Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Naar aanleiding van enkele op- en aanmerkingen over bekeuringen, m.i. weer een leuk onderwerp voor onze huis-CBR persoon;

Tijdens mijn motoropleidingen werd vrij sterk gepropageerd dat je als motorrijder vlot moest doorrijden.
Nu ben ik een knurft die in de auto altijd tegen of op de maximum snelheid rij, mits de omstandigheden (weer, verkeersdrukte, etc) dit toelaten.
(hoewel ik de maximum snelheid wel overschrijdt als ik aan het inhalen ben, dat doe ik altijd zeer vlot, een onhebbelijkheid geef ik direct toe)
Op de keeper beschouwt ben ik een nette rijder, en krijg vaak ook positieve opmerkingen over mijn rijstijl en verkeersinzichten.

Echter, tijdens de motoropleidingen werd mij vrij snel heel duidelijk gemaakt dat dit niet de bedoeling is als je op de motor rijdt.
Immers, het is een balansvoertuig, dus lage snelheden (en laag toerental) maakt het lastig en dus gevaarlijker.

Dus bij 50km-gebied dient je dan sneller dan 50 km/uur te rijden, want dat is vlot.
Ook werd mij ingepeperd dat tijdens een examen het rijden met cq. tegen de maximumsnelheid gezien zou worden als een kandidaat die onzeker is.

Toch rij ik in een 30-km gebied echt niet harder dan 30 km, want ik vindt het gevoelsmatig (lees: consequenties als er toch wat gebeurt) snel zat.

Ik ben het in grondslag wel eens met de redenering, maar gezien het risico op bekeuringen (mij werd verteld: tja, dat moet je dan maar accepteren als motorrijder) voel ik mij zeker helemaal niet prettig bij.

Nu heb ik tijdens de diverse examens nimmer enige opmerkingen gekregen (wat niet wil zeggen dat ik zo goed rij, maar ik versta de kunstjes en handelingen gewoon goed, niets meer en niets minder) van de examinators, en heb ik ook de gewenste "vlotheid" getoond.

Maar ik weiger te geloven dat instanties zoals het CBR propageren dat een vlotte rijstijl blijkbaar betekend dat je de maximumsnelheid moet overschrijden, en de daaruit voortvloeiende consequenties (lees: bekeuringen) moet accepteren.

Vlot in mijn boek(je) is mee gaan met het verkeer, anderen niet hinderen, consequent en inzichtelijk handelen, geen onnodige zaken doen (of laten), kortom, je gedragen en oren en ogen goed de kost geven.
DVR1200RT

Re: Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Diegenen die in het verkeer voortdurend alert zijn en verantwoord handelen, lijden mijns inziens per definitie onder regelgeving die bedoeld is om diegenen die dat niet willen of kunnen, te beschermen.

Het overgrote deel van onze regelgeving is gericht op het voorkomen van ongelukken.
Wordt dat niet gedaan, dan wijzen we de overheid als nalatige aan, gebeurt het wel dan hebben we een hekel aan regels...

Ik heb de oplossing overigens niet, behalve dat ik wel eens denk dat we niet altijd alle risico's moeten willen uitsluiten...
Risico's uitsluiten betekent, mijns inziens, vaak ook plezier uitsluiten.
Maar ja, als je je dierbare verliest door een ongeluk waarbij te hoge snelheid de oorzaak was, dan blijft dat ongelofelijk verdrietig...

Vlot binnen de regels rijden is mijn keuze.
Af en toe rij ik natuurlijk ook te hard.
Is dat opzettelijk dan vind ik een bekeuring het logische gevolg.
En zonde van het geld.
Als ik echter per ongeluk te hard rij en dus m'n best doe me aan de regels te houden, baal ik enorm van een bekeuring voor 7 Km te hard op een buitenweg waar 50 km is toegestaan.
En ook zonde van het geld.
Mike Philippens

Re: Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Heel simpel: gebruik je gezond verstand. Niemand zegt dat je harder moet dan de max.snelheid. Lijkt me niet dat je dan (gegarandeert) slaagt voor je examen. Vlot is iets anders als snel. Dus niet als een opa achter een vrachtwaggel blijven hangen, maar er voorbij als je (veilig) kunt.
HVEI

Re: Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Ongelezen bericht door HVEI »

Mike Philippens schreef:Heel simpel: gebruik je gezond verstand. Niemand zegt dat je harder moet dan de max.snelheid. Lijkt me niet dat je dan (gegarandeert) slaagt voor je examen. Vlot is iets anders als snel. Dus niet als een opa achter een vrachtwaggel blijven hangen, maar er voorbij als je (veilig) kunt.
Helemaal juist. Vlot rijden is een rijstijl die zekerheid uitstraalt. Niet wijfelend, waardoor je anderen in onzekerheid brengt. Gewoon duidelijk zijn in je bedoelingen.
Dit heeft niets te maken met hard rijden of overtreden van de max. snelheid.

Huub
RHarryRT

Re: Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Hoi,

Het CBR beoordeelt een examen volgens de in de rijprocedure A geschreven tekst,hierin staat het meest wenselijke rijgedrag voor de leerling beschreven waaraan ze moeten voldoen op het examen.
En ik kan je vertellen dat alle verhalen die op verjaardagen of in de wachtruimte van het Cbr worden verteld onzin verhalen zijn,30 is 30 en 120 is 120 heel simpel.Vlot rijden heeft niets te maken met hard rijden,maar als je met motor er 2 minuten over doet om op 120 km te komen begrijp je wel dat is geen motorrijden.
Veel belangrijker zijn plaats op de weg in combinatie met volgafstand op de autosnelweg bv,ook opstellen bij het aflsaan is een punt van aandacht enzzzzz
Verder zijn er leerlingen die voor een 6 rijden en je hebt natuurlijk de talenten die voor een 8 gaan zonder dat het moeite voor ze kost, en toch slagen ze alle twee.Het gaat en staat wat je na het behalen van je rijbewijs gaat doen,koop je een motor of huur je twee keer per jaar 1 dag een motor.Allemaal factoren die gaan meespelen hoe je je verder ontwikkeld als motorrijder.

_004
Harry
Inspector Gadget

Re: Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is ook wat ik verwachtte.
Ik denk dat de instructeur het schromelijk aan het overdrijven was, hoewel hij opmerkte dat als ik dan bekeuringen zou krijgen voor snelheidsovertredingen, dat het risico was van vlot rijden.
Ik ben er langzamerhand van overtuigd dat hij vlot rijden met hard rijden verwarde, erg jammer.
(nu was de instructeur ex-marechaussee en ook nog oud-professional racer, dan ligt volgens mij je leef- en rij-ritme/tempo toch wel een aantal tandjes hoger dan de gemiddelde Nederlander ;) )
Maar goed, ik was het op wel meer punten het niet helemaal met hem eens.
Echter, hij was de professional, dus begin je te twijfelen aan jezelf.
(ook al rij ik motor sinds mijn 17e)
Vandaar de vraag alhier, omdat ik nogal verbaasd was, en mij het niet kon voorstellen.


De wachtkamer bij CBR heb ik nooit van binnen mogen beschouwen, ik mocht gelijk aan de slag wat dat betreft.
En verjaardagen doe ik niet aan behalve directe familie, moet meestal werken.

En broodje aap verhalen heb ik al helemaal niets mee.
Wel had ik toentertijd graag eens met de examinator verder(na)gesproken willen hebben, anders dan een warme handdruk na alle examens en de woorden "ik zal u het gelijk maar zeggen, u bent geslaagd". En 5 minuten later weer buiten staan, enigszins opgelucht dat het deel van het hoofdstuk weer afgesloten was.

Ben het wel roerend met je eens dat het de basisvaardigheden vormt, en dat je dan verder moet uitbouwen door, te gaan rijden!
En dat ook regelmatig te gaan doen.

Goed, ik hou het gewoon op vlot rijden zoals ik altijd al doe, en hard rijden doe ik wel op het circuit o.i.d., als ik daar behoefte aan zou hebben, en die "jeuk" heb ik vooralsnog nimmer gehad.
Zal de leeftijd wel zijn dan "mot" het niet zo meer, denk ik zo :lol:
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Re: Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Grappig, mijn instructeur zei ook zulke dingen, en als ik 50 reed, moest ik vaak 'ietsje harder'.....

Sinds ik mijn eigen motor en roze A'tje heb, bepaal ik zelf weer hoe hard ik ga.... en mijn GPS geeft de 'echte' snelheid aan... daar hou ik het meestal op. Als ik al eens haast heb, en dat gebeurd héél zelden, gebruik ik de motor-power om vaker in te halen, maar niet om harder te rijden dan mag, of dan verstandig is.

Maar...... leeftijd (en ervaring) hebben daar zeker mee te maken.
Toen ik nog (heel) jong was reed ik op een opgevoerde brommer, met 90 over de dijkjes, knietje aan de grond.
Vanaf mijn 12e race-te ik met karts, vana mijn 17e op Zandvoort, Zolder en Nurburgring.
En later, tot mijn 40e of zo, altijd (heel) snelle auto's gereden.... met een 'sportieve' rijstijl.

Maar daarna zakte 'de noodzaak' om zo hard te gaan. De verkeersdrukte en alle (vaak onterechte) snelheidsbeperkingen waren daar ook debet aan. Het is gewoon niet leuk meer om alsmaar alert te moeten zijn. Niet op hoe je de bochten aansnijd of het juiste toerental hebt, maar op flitspalen, laser dudes en medeweggebruikers die nog nooit boven de 80 zijn geweest. Gewoon vermoeiend en vevelend.
Dan is het relaxter om maar gewoon met de 'flow' meet te gaan.

Op de motor zoek ik routes uit die nog niet volgepropt zijn met gefrustreerde en aggressieve forensen of rottige Hollandse caravans..... en rij daar VLOT mijn eigen tempo afhankelijk van lokale omstandigheden en humeur :D
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
DutchBear
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 aug 2009, 09:54
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: lekker groot
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Ongelezen bericht door DutchBear »

Ik herken het "advies" vlotte rijstijl ook.
Zelfs zover, dat tijdens het afrijden de examinator bij 2 rijbanen rechtdoor voor het rode stoplicht links naast mij kwam staan om mij eruit te accelereren (met z'n auto).
Later zei hij dat als hem dat gelukt zou zijn, ik gezakt zou zijn..... :shock:

Net zoals vorige schrijvers: gezond verstand gebruiken. en heeeeel goed om je heen kijken.
R1200GSA 2010
RHarryRT

Re: Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Kan het me niet voorstellen dat dit zo gegaan is,zoja vreemde collega.

Gr Harry
DutchBear
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 aug 2009, 09:54
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: lekker groot
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Ongelezen bericht door DutchBear »

r850r schreef:Kan het me niet voorstellen dat dit zo gegaan is,zoja vreemde collega.

Gr Harry
1982, Zwolle, Ceintuurbaan ter hoogte van (toen) EZB Volvo, komend vanaf cafe restaurant "De Vrolijkheid", het toenmalige vertrekpunt van alle rijexamens.

En ik kan je vertellen: hij deed echt z'n best: piep-piep met z'n bandjes.

Ik ben het helemaal met je eens, maar z'n instructies waren zeer duidelijk: een motorrijder is sneller dan de rest en moet dus ook sneller rijder.
Eenmaal terug was het ook binnen 5 minuten: u is geslaagd en terug naar de koffie.

gr
Peter
R1200GSA 2010
RHarryRT

Re: Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Peter,

Gelukkig leven we niet meer in 1982,en zal de beste collega met de fut zijn.Maar wel een leuk verhaal voor de koffietafel,en je kan er na 28 jaar nog om lachen geweldig toch.
Tegenwoordig zijn de A instructeurs vakmensen die geweldig goed met hun vak/beroep bezig zijn en het gedrag van een examinator die dit soort dingen uithaald echt niet pruimen en hier tegen in protest gaan.En dan hebben ze nog gelijk ook,leerlingen hebben geinvesteerd in hun opleiding en zitten niet te wachten op dit soort ongein.
Maar leuk om te horen/lezen is het wel,soms wordt het ook wel eens een beetje te serieus allemaal.
Vandaag heb ik 4 prachtige examens gereden in Apeldoorn,waarvan 3 geslaagd,wat wil je nog meer zon mooie temperatuur en mooie omgeving voor de motor.
En ik heb geen enkele keer naast de motor gestaan om hem/haar te verslaan in een sprintje(lukt toch niet).


Groet Harry _004
Inspector Gadget

Re: Vlotte rijstijl gepropageerd - maar in hoeverre?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn ervaringen met de examinators bij het CBR zijn alleen maar zeer positief, en dit onderwerp heeft wat mij betreft ook totaal geen enkele relevantie daarop.
(een paar van de examinators die ik ondertussen enigszins heb leren kennen, zijn zeer fanatieke bmw-liefhebbers, met echt hele mooie vintage BMW's heb ik gezien, maar dat terzijde)

Mijn interesse in dit onderwerp kwam door het feit dat ik al meerdere keren vernomen had dat rijschoolhouders en opleiders vergelijkbare uitingen van "..meer tempo.." deden, wat hier links-en-rechts m.i. ook wel bevestigd wordt.

Maar dat zal wel hun manier zijn om bij ex-auto rijders cq motorrijders-in-spe wat meer vlotheid "er in te meppen"

Zo vondt mijn opleider het wel eens leuk om met een rotgang proberen in mijn blinde hoek te komen en dan rechts voorbij te knallen om te zien of je wel goed genoeg keek.
In het begin zit je stijf op je fiets van de schrik want het is dan nog meer een snelheidsverschil als je het niet verwacht en je vrijwel automatisch uitwijkt, maar bij mij werkte dat ietwat averechts, omdat ik zijdelings bewoog over de weg, en hem snel in de smiezen had, elke keer weer.

In ieder geval worden er hier wel goede punten gemaakt, het gaat om vlotheid en tempo in de positieve zin, en niet om (alleen) snelheid.
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”