BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Onderdeel Quispel Motoren - Deurne

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

motorbanden en motoronderdelen
 

Wat is er te doen?

 

Accu's. toebehoren, energiesystemen
 

Het BMW RT Forum steunt al 7 jaar de CliniClowns

Oplossing KFR Recyclizer

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: JOS WRSM, EileRT

Poll voor degene die de KFR Recyclizer heeft geinstalleerd.

Rijdt beduidend beter
111
72%
Merk geen verschil
30
19%
Rijdt juist slechter
13
8%
 
Totaal aantal stemmen: 154

Gebruikersavatar
wimmers
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:40
Type: R1100RT
Locatie: Delft

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door wimmers » 02 mar 2010, 12:22

Nou Bert je gaat het druk krijgen de komende tijd!

Hou je wel voldoende rust ivm herstel, want een Recyclizer helpt in jouw geval dan niet :D
Wim Immers

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3763
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Baird » 02 mar 2010, 13:11

Nou, het valt allemaal erg tegen, verrek van de pijn in mijn been. Had hier Roger afgelopen zondag, werd een middagje Novib-methode: vertellen hoe het moest, Roger zelf laten sleutelen en zittend wat aanwijzingen geven, je hoort het het loopt nog niet lekker!

Als we met jouw motor aan de gang gaan moet ik echt een stuk mobieler zijn dan nu!! _004

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x)

Inspector Gadget

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 09 mar 2010, 01:10

Ter info;
Ik had het plan vandaag mijn uitlaat te vervangen, blijkt er weldegelijk een lambdasonde op de uitlaat van m'n R1100RT te zitten :shock:
Gelukkig heeft mijn vervangende uitlaat zo'n aansluiting ook (zit een plug in), en een KAT.
Maar eerst zal de tank los moeten om de connector van de kabel die naar de lambdasonde loopt los te kunnen nemen. (volgens de reparatie-handleiding)
Helaas...

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3763
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Baird » 09 mar 2010, 09:02

Als je de tupperware eraf hebt is de tank verwijderen nog maar één bout en twee brandstofkoppeling weg!

Zorg dat de tank bijna leeg is, scheelt een hoop gesjouw. Bij het her-plaatsen van de kabel van de lambda-sonde die kabel niet langs de bougiekabel laten lopen, dit kan verstoringen geven waardoor de motor rot kan gaan lopen, is bij de R1150RT ooit een servicebulletin geweest.

succes! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x)

Rienk Visser

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Rienk Visser » 22 mar 2010, 19:42

HansD schreef:Weet iemand hoe je de Recyclizer op de R1200RT monteerd? Moeten de zijpanelen eraf , bijvoorbeeld?
(de bijgeleverde instructies zijn alleen voor 1200 GS)
Hans
Hier is de complete handleiding
http://www.novitech.nl/handleidingnl.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Rienk Visser

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Rienk Visser » 22 mar 2010, 19:44

ik heb net één besteld. ben benieuwd of er verschil te merken is op mijn -1100-

ravanvliet

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door ravanvliet » 26 mar 2010, 11:20

Vanochtend door mijn BMW dealer in IJsselstein de Recyclizer laten plaatsen in mijn 1150 RT .. in 1 woord: fantastisch.
Soepele gang, geen schokken meer rond de 3000 toeren.

Aanbevolen.

sanderh

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door sanderh » 29 mar 2010, 11:12

Ik heb er ook een besteld, ik ben benieuwd naar het resultaat.
Daarnaast nu enkele leren achter elkaar BP ultimate (98) getankt en het lijkt erop dat hij iets mooier loopt. Ik merk dat hij wat minder last heeft van ploffen (naverbranding in de uitlaat). Verder weinig verschil. Bij de laatste tankbeurt wel merkbaar meer KM gereden (400 t.o.v. 350; 1: 18,5 en daarvoor 1:17) Bij naar mijn gevoel dezelfde rijstijl. Maar de meerprijs van de benzine compenseert de meer gereden KM, dus qua kosten nagenoeg gelijk.
Wel heeft deze fiets een hele tijd stil gestaan bij de dealer (denk wel half jaartje) dus wellicht dat het daar ook een beetje mee te maken heeft. Alhoewel Kenny hem prima vond lopen. En ik vind hem ook niet slecht lopen, vanaf 1500 toeren pakt hij met gemak op, maar merk af en toe wel een dipje (vertraging) bij het opengooien van het gas.
Ik ben dus benieuwd wat de Recyclizer gaat doen en ik ga zeker weer proberen gewoon euro 95 te tanken om uit te proberen hoe hij daarop reageert.

sanderh

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door sanderh » 31 mar 2010, 09:17

Dan nu (al) het resultaat.
Gisteren binnen gekregen, toch maar besteld (Novitech) ondanks ik dacht dat mijn motorfiets wel goed liep. s'avonds direct erin gezet, stekkertje los, draadje ertussen en klaar is Kees.
Vanmorgen starten en hij loopt direct al wat lekkerder. choke minder ver uit en kan ook sneller dicht. Rijden maar. Je voelt direct meer souplesse en wat beter doortrekken. minder bokkerig en meer aan het gas hangen. Ook het stukje tussen de file door verbetering, ik rijd dan meestal in zijn 3 ongeveer1500 toeren en je merkt dat hij dan ook soepeler is en minder bokkerig en nagenoeg geen KFR. Dat merk je trouwens ook tijdens constant rijden op de snelweg.
Ook na aankomst op mijn werk loopt hij stationair rustiger. Wel hetzelfde toerental, maar voorheen hoorde je hem af en toe een slag overslaan oid, en nu loopt hij gelijkmatiger.

Dus al met al: Iedereen aan te bevelen zeker voor die prijs. Het is een verbetering.
Tevens voor de mensen die hem niet hebben en twijfelen: omdat hij zo makkelijk te plaatsen is kan je aan iemand vragen die hem heeft of je hem mag lenen voor een proefritje, dan wordt je (wellicht) vanzelf overtuigd.

Hub

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Hub » 31 mar 2010, 10:29

sanderh schreef: Dus al met al: Iedereen aan te bevelen zeker voor die prijs. Het is een verbetering.
Ik heb er ook een besteld zondag j.l. en meteen voor alle zekerheid er een mail achteraan gestuurd dat het voor een r 1150 rt moest zijn.
Ik heb echter geen enkele reactie van Novitech gehad tot nu toe.
Nu maar hopen dat alles goed komt.
Ben wel heel erg benieuwd naar het effect van de recyclizer omdat mijn Beemer rond de 3000 touren net een konijn is.
[groet]
Hub

sanderh

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door sanderh » 31 mar 2010, 11:54

Zal vandaag wel in de bus liggen, ik had hem zaterdag besteld en geld overgemaakt.

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3066
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door HansD » 31 mar 2010, 12:06

Rienk Visser schreef:
HansD schreef:Weet iemand hoe je de Recyclizer op de R1200RT monteerd? Moeten de zijpanelen eraf , bijvoorbeeld?
(de bijgeleverde instructies zijn alleen voor 1200 GS)
Hans
Hier is de complete handleiding
http://www.novitech.nl/handleidingnl.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Rienk,
Bedankt _004
Hans

Gebruikersavatar
wimmers
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:40
Type: R1100RT
Locatie: Delft

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door wimmers » 01 apr 2010, 08:57

Ben wel heel erg benieuwd naar het effect van de recyclizer omdat mijn Beemer rond de 3000 touren net een konijn is.

Beste Hub,

Weet je zeker dat het net een konijn is en geen haas?
Het is immers bijna pasen.
Anderhalf uur in de oven op 180 graden is dan nl ook een oplossing!
Big RT Smile

Ook ik vind het echt een verbetering en zeker de investering meer dan waard.
Of je nu direct kunt zeggen dat het met meer vermogen te maken heeft dat weet ik niet maar de motor rijdt gewoon lekkerder.
Wim Immers

Hub

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Hub » 02 apr 2010, 15:55

wimmers schreef: Weet je zeker dat het net een konijn is en geen haas?

Je weet het natuurlijk nooit zeker tegenwoordig, ik gok er maar op.
Heb trouwens vandaag de bestelde recyclizer ontvangen. Dinsdag gaat hij naar de monteur voor een grote beurt en dan wordt ook gelijk de recyclizer geplaatst.
Ben benieuwd.
[groet]
Hub

Rienk Visser

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Rienk Visser » 02 apr 2010, 20:19

Ik heb hem er nu een paar 100km op zitten.
En... Inderdaad het zelfde resultaat als de rest. Helemaal Super.
Alles gaat veel soepeler (het klinkt ook allemaal wat beter en makkelijker)
stationair is het bij mij een wereld van verschil. De choke hoef ik helemaal niet meer te gebruiken starten en (blijven) lopen zonder choke.
Met benzine verbruik heb ik tot nu toe niks gemerkt. dus in dit geval ook Super.

Groeten Rienk

Hub

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Hub » 02 apr 2010, 20:51

Rienk Visser schreef: Helemaal Super.
Alles gaat veel soepeler
Nu maar hopen dat dit ook bij mij het geval is :-) :-)
_oo_
Hub

sanderh

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door sanderh » 02 apr 2010, 22:29

Hub schreef:
wimmers schreef: Weet je zeker dat het net een konijn is en geen haas?

Je weet het natuurlijk nooit zeker tegenwoordig, ik gok er maar op.
Heb trouwens vandaag de bestelde recyclizer ontvangen. Dinsdag gaat hij naar de monteur voor een grote beurt en dan wordt ook gelijk de recyclizer geplaatst.
Ben benieuwd.
[groet]
Hub
Waarom wachten tot dinsdag, zadel eraf, stekker ertussen en gaan met die haas.

Hub

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Hub » 03 apr 2010, 16:12

sanderh schreef:

Waarom wachten tot dinsdag, zadel eraf, stekker ertussen en gaan met die haas.
Moet je mijn baas vertellen, die wil n.l. dat ik t/m dinsdag van de partij ben :(
[groet] Hub

Gebruikersavatar
wimmers
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:40
Type: R1100RT
Locatie: Delft

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door wimmers » 03 apr 2010, 21:49

Komop Hub plaatsen die Recyclizer. Kost maar 2 minuten van je tijd, dus zelfs in een pauze kun je dit doen.
Stelt echt niets voor en hou je nog ruim tijd over om de paaseieren te verstoppen.
Wim Immers

Sander K

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Sander K » 08 apr 2010, 11:16

Ben afgelopen dinsdag even naar Hunsel gereden om daar een Recyclizer te halen.
Tijdens de terugreis bij een stop ff snel het draadje ertussen gezet.
Ik kon goed het verschil merken ,met name bij de 3000 toeren, de boxer loopt een stuk soepeler. _005
Het hogere verbruik heb ik niks van gemerkt, nog steeds 5.5 liter per 100 km.
Een echte aanrader en voor 35 euro zeker niet te duur. _004


Een Beemer uit de Betuwe.

Jos BMW

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Jos BMW » 11 apr 2010, 10:00

Beste mensen,
Ik overweeg een recyclizer aan te schaffen maar ik twijfel nog. Ik heb een 1100rt en daarvan is het motormanagement computergestuurd zoals jullie weten. Door de recyclizer breek ik in in de door de computer gestuurde signalen. Gevoelsmatig denk ik dat er dan op diverse fronten afwijkingen/storingen kunnen komen. luchttemperatuur beïnvloeden om een andere mengverhouding brandstof-lucht te krijgen zal beslist door de computer van de motor gemeten worden en dan vraag ik me af wat er op den duur gebeurd. Hoe worden die signalen verwerkt. Wat gebeurd er op den duur. Gaat je lambda-sonde kapot, wat gebeurd met de katalisator Een hogere verbranding gaat gepaard met een hogere motortemperatuur. Hoe wordt dit verwerkt door de motor zelf.
In dit forum lees ik allemaal positieve berichten over het gebruik. Ik lees nergens berichten over gebruik op de langere termijn. Zijn er wel/geen storingen.
Notten in Brunssum wijst deze inbreuk met een recyclizer af. Graag zou ik ook van Kenny de zijn mening hebben
Ik heb overigens wel last van KFR en met afstellen is dit wel beperkt, maar zeker niet verdwenen. Vandaar dat ik wel een recyclizer wil aanschaffen, maar door mijn redenering zoals omschreven, twijfel ik.

Wie overtuigd me op technische gronden?

JosBMW Big RT Smile

Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door BeemerBert » 11 apr 2010, 10:55

Hallo Jos,
Wie overtuigd me op technische gronden?
Ik denk niemand, het makkelijkst is om te roepen het is niet origineel dus niet doen Big RT Smile

Als je heel veel info wilt:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... recyclizer" onclick="window.open(this.href);return false;

Aangezien je uit Spaubeek komt kun je bij mij een draadje lenen en testrijden _004

Groet, Bert

sanderh

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door sanderh » 11 apr 2010, 16:57

Jos BMW schreef:Beste mensen,
Ik overweeg een recyclizer aan te schaffen maar ik twijfel nog. Ik heb een 1100rt en daarvan is het motormanagement computergestuurd zoals jullie weten. Door de recyclizer breek ik in in de door de computer gestuurde signalen.Dat gebeurt met powertuning en chiptuning met autor's ook al jaren en zonder problemen Gevoelsmatig denk ik dat er dan op diverse fronten afwijkingen/storingen kunnen komen.gevoelsmatig zegt niet zoveel of je moet technisch goed onderlegd zijn. luchttemperatuur beïnvloeden om een andere mengverhouding brandstof-lucht te krijgen zal beslist door de computer van de motor gemeten worden dat is nu juist de bedoeling om hem beter te laten lopenen dan vraag ik me af wat er op den duur gebeurd. Hoe worden die signalen verwerkt. Wat gebeurd er op den duur.de motronic neemt alle gemeten waarden mee, kijkt in zijn eigen gegevens en stuurt alle regelaars aan. een lagere inlaat temperatuur betekend een andere lucht benzine verhouding. De motronic denkt dus dat het kouder is. Als het bijvoorbeeld 20 gr is denkt hij dat het 0 graden is. Rijden bij 0 graden is niet schadelijker als bij 20 graden. Gaat je lambda-sonde kapot, wat gebeurd met de katalisator Deze blijven gewoon hun werk doen Een hogere verbranding gaat gepaard met een hogere motortemperatuur.zal erg me vallen, is in ieder geval niet eens meetbaar op de motortemperatuur Hoe wordt dit verwerkt door de motor zelf. Deze heeft voldoende koelvermogen, pas als je op het display merkt dat hij warm gaat worden is er wat aan de hand, en dat gebeurt wellicht ook als je bij 30 tot 35 graden rijd.
In dit forum lees ik allemaal positieve berichten over het gebruik. Ik lees nergens berichten over gebruik op de langere termijn. Zijn er wel/geen storingen.
Notten in Brunssum wijst deze inbreuk met een recyclizer af. Je verteld er helaas niet bij waarom zij het afraden en op welke technische gronden. N.B. heeft BMW ook een (dure) versie van de recyclizer (Power FRK) die waarschijnlijk ongeveer hetzelfde doet, maar 10 keer zoveel kostGraag zou ik ook van Kenny de zijn mening hebben
Ik heb overigens wel last van KFR en met afstellen is dit wel beperkt, maar zeker niet verdwenen. Vandaar dat ik wel een recyclizer wil aanschaffen, maar door mijn redenering zoals omschreven, twijfel ik.

Wie overtuigd me op technische gronden?
Alles zit in de marges, je brengt geen enorm grote wijzigingen aan
JosBMW Big RT Smile

Hub

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Hub » 12 apr 2010, 11:56

Vanmorgen mijn motor opgehaald bij m'n monteur(was helaas niet eerder mogelijk) na een grote beurt. Hierbij is ook de Recyclizer geplaatst.
Op de weg terug naar huis is me opgevallen dat de motor feller en het KFR een stuk minder is, helemaal weg is het jammer genoeg niet. _002
Het stuk wat ik er nu mee gereden heb, ca. 25 km, is te kort om een goed oordeel te vormen. Hoe dan ook, hij is er weer klaar voor.

_oo_
[groet]
Hub

mdebergh

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door mdebergh » 13 apr 2010, 21:07

Beste motorvrienden, na al jullie reacties doorgelezen te hebben ben ook ik ervoor gezwicht. Of te wel ook ik heb me er ook één besteld... Ik heb alleen niet aangegeven dat het voor een 1150RT moet zijn, heb op de internetsite gekozen voor de plug voor een R1150. Dit is bij jullie neem ik aan toch ook zo geweest? Graag verneem ik jullie reactie.

Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door BeemerBert » 13 apr 2010, 22:28

mdebergh schreef:Beste motorvrienden, na al jullie reacties doorgelezen te hebben ben ook ik ervoor gezwicht. Of te wel ook ik heb me er ook één besteld... Ik heb alleen niet aangegeven dat het voor een 1150RT moet zijn, heb op de internetsite gekozen voor de plug voor een R1150. Dit is bij jullie neem ik aan toch ook zo geweest? Graag verneem ik jullie reactie.
R1150 is de goede keuze Big RT Smile

Groet, Bert

mdebergh

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door mdebergh » 14 apr 2010, 19:15

Dank voor je snelle reactie Bert _004

A.s. zaterdag ga ik hem er eventjes opzetten

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3763
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Baird » 14 apr 2010, 20:07

Als ik via een draad met schakelaar de recyclizer by-pass kan ik hem onder het rijden aan- en uitschakelen en dan eens beter kijken of en wat hij doet op mijn R1150RT 2003 TwinSpark. Tijdens file rijden aan zetten, op de snelweg gewoon uitzetten als voorbeeld. Nu merk ik erg weinig behalve een wat hoger gebruik.

Wie roept er wat?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x)

Inspector Gadget

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 14 apr 2010, 21:49

Ik vermoed en verwacht dat zo'n "gesimuleerde" temperatuursval in kort tijdbestek voor de Motronic geen directe aanleiding is de instellingen te veranderen, maar dat pas na verloop van tijd zal doen? _001

Er zal een bepaalde bandbreedte zijn waarna de Motronic het ziet als een significante temperatuurswisseling, en dus aanpassing gaat doen.

Daarnaast is de Motronic van de R1100RT “slechts” MA 2.2, terwijl de R850RT en R1150RT MA 2.4
(lees: bij de R850RT en de R1150RT kan je ook dynamische waardes (real-time) uitlezen, helaas bij de R1100RT helemaal niet.)

Of de daadwerkelijk temperatuur ligt dichtbij wat de Recylce, ehm, Rebicle, ehm, Recyclizer simuleert. _001

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3763
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Baird » 14 apr 2010, 23:14

As ik jou goed begrijp zal er pas effect zijn van uit- aan schakelen als ook het contact een keer uit gezet is en dus de Mot. opnieuw begint, dus schakelen terwijl de motor nog draait zou geen zin hebben?

Is het dan niet zo dat als hij wisselt van closed-loop naar open-loop hij gewoon naar de waarden van de sensoren kijkt en met die waarden verder gaat rekenen?

Dat van die bandbreedte snap ik niet, iedereen kan toch op een willekeurig moment de Rec. er in of er uit halen en verder rijden.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x)

Inspector Gadget

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 15 apr 2010, 02:32

Ehm ja, want als je de afbeelding ff bekijkt op de link die ik eerder gaf;
http://www.ebbo.org/resistor_tuning.php

Ik weet niet hoe je de Reclyclizert-bypass doet?

Wat je moet doen (voor een "goede" vergelijking) is de functie van de Reclyclizer overbruggen, niet onderbreken.
Oftewel, zie afbeelding, je dient de weerstand van de Reclyclizer te kortsluiten, dus een schakelaar over de weerstand zelf.

Dus eerst met een ohm meter meten tussen welke twee pinnen aan elk uiteinde de weerstand exact zit, en dus ook de twee pinnen zullen zijn die de schakelaar moet overbruggen.

Want het onderbreken van de Reclyclizer met een schakelaar schakelt niet alleen deze unit uit, maar ook de aanwezige NTC in je luchtfilterhuis.
Dat is namelijk exact hetzelfde alsof je de stekker van de NTC weerstand in je luchtfilter los haalt, wat de Motronic zal signaleren en waarschijnlijk zal oordelen als een te grote temperatuurswijziging en niet gelijk op zal reageren _001

In motor-sturing wordt er vaak rekening gehouden met temperatuurbereik versus gewenste aansturing.
Zoiets als:
10 t/m 20 graden Celsius -> + 10%
21 t/m 30 graden Celsius -> + 15%
31 t/m 40 graden Celsius -> + 20%
etc.

En niet:
10 graden Celcius -> +1%
11 graden Celcius -> +2%
12 graden Celsius -> +3%
etc.

Je krijgt anders heel veel schakelmomenten en een "zenuwachtige" aansturing, als om 1 of andere reden de temperatuur even een paar graden verandert.

Als een berijder besluit de Recyclizer er uit te halen, zal hij/zij dat doen terwijl de motor niet loopt, en zeer waarschijnlijk ook als het contact uit staat.
Zodra de motor gestart wordt, wordt de waarde (temperatuur) in de luchtfilter kamer (opnieuw) weer gelezen, met of zonder Recyclizer, door de Motronic.
Want deze sensor zit direct aangesloten op de Motronic.

Als je het zou willen testen met een schakelaar, etc, zou je dat moeten doen met een fiets waar het probleem echt merkbaar aanwezig, de Recyclizer dit ook oplost, en dan testen met en zonder schakelaar.
Dan weet je hoe snel en direct de Motronic er op reageert.

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3763
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Baird » 15 apr 2010, 08:02

Met een by-pass bedoel ik de schakeling zoals jij omschrijft, dus zeer zeker niet gewoon onderbreken.

Ik wil uitvlooien wat dat ding nou eigenlijk doet op mijn fiets, bij fietsen waar KFR duidelijk aanwezig is, is de werking reeds aangetoont, ga ik niet aankomen.

Ik wil dus testen onder de moeilijke omstandigheden zoals file rijden (doe ik elke dag) maar dan wel elke keer onder de zelfde omstandigheden met en zonder Rec., vandaar het idee van de by-pass schakelaar.

De vraag is nu: Kan de Motronic dat aan onder het rijden. Ik rij in Oostenrijk toch van de hete zon een koude tunnel dan moet hij toch aanpassen??
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x)

Inspector Gadget

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 15 apr 2010, 11:35

Wat betreft de temperatuur;
Howel ik vermoed dat de Motronic het wel aan kan, vraag ik mij af in hoeverre het realistisch is danwel hoe (en of) de Motronic er op zal reageren als de "temperatuur" (de werking van de Recyclizer dus) plotseling "heel veel" verandert.

Immers, de luchttemperatuur in de werkelijke wereld verandert nimmer snel, het is een glooiende lijn.

sanderh

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door sanderh » 15 apr 2010, 12:35

Ik denk dat het systeem vrij snel regelt. Zie uitleg vanaf het GS forum:
Overigens zal als je de stekker eruit trekt de motronic dit niet meten in temperatuur, maar als zijnde een afwezigheid van een waarde(signaal) en hij zal in een soort noodloop gaan. (je blijft rijden, maar echt lekker gaat het niet en in de benzinetank zie je een draaikolkje) Houd er rekening mee dat de motronic waarschijnlijk foutcodes kan gaan genereren als je middels een schakelaar oid om wil schakelen. Er zijn ook instelbare Recyclizers te koop, daarmee zou je beter kunnen simuleren.

Hethart van het systeem is de Motronic computer. Deze interpreteert allesensoren en bepaalt hiermee de hoeveelheid brandstof die ingespotenword. Ook regelt de Motronic het ontstekingstijdstip en hij zet debrandstof pomp aan.

Ditalles doet hij doormiddel van een "map" Je kunt een map het bestevergelijken met een 3D grafiek. De computer kan hierin opzoeken hoeveelbenzine hij moet inspuiten bij toerental "A", lucht temperatuur"B",Olie temperatuur "C" en gasstand"D" en welk ontstekingstijdstip hetbeste is voor deze omstandigheden.

Decomputer heeft meerdere Maps, welke er gebruikt wordt is afhankelijkvan de gebruikte code plug in de zekeringskast. Hierdoor kan BMW ééntype Motronic gebruiken voor verschillende landen (lees verschillendemilieu eisen) en motor uitvoeringen (met of zonder katalysator)De maps zitten opgeslagen in een geheugenchip (Eprom variant). Bij hetzogenaamde ChipTunen wordt deze geheugenchip vervangen.De computer wordt rechtstreeks gevoed vanuit de accu en krijgt zijn"aan/uit" signaal via het contact.

Lucht temperatuur sensor
Nooit meer raden, deze meet de lucht temperatuur!De computer gebruikt dit om de hoeveelheid lucht te berekenen wat naar de cilinder gaat.

Methoeveelheid bedoelen we hier het gewicht van de lucht en niet hetvolume! Al zouden we op Volume regelen (zoals carburateurs doen) zoudenwe de motor steeds opnieuw moeten afstellen als de buitenluchttemperatuur drastisch veranderde of als we op een andere hoogte gaanrijden. (herinner je je brommer nog? Die op een koude winterdag harderging als op een hete zomerdag)

Dus metde gegevens van de temp sensor en de opening van de gasklep kan decomputer de KG's lucht berekenen die de cilinder instroomt

Als deze sensor uitvalt, zal de computer de motor (te)rijk lopen. (nood programma)

bolderbast

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door bolderbast » 16 apr 2010, 17:39

My Lord, Larry!

Ik ben hier terecht gekomen in een chirurgische discussie over bypass-operaties van motronics van met de recyclizer uitgeruste voorheen aan kfr lijdende rt's.
Snappu 'm nog?
:?:

Gelukkig had ik 'm al besteld, anders was ik misschien alsnog afgehaakt.
Net binnengekregen en meteen geïnstalleerd.
Morgen gaan we er een mooie rit mee maken.
Kijken wattie doet!

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3763
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Baird » 16 apr 2010, 18:17

Klinkt erger dan het is, laat je niet afschrikken. Big RT Smile


Als blijkt dat iets werkt willen we hier wel eens een stapje verder gaan om dingen aan te tonen met feiten en bij de opmerkingen die gemaakt worden het onderscheid proberen te krijgen tussen "ik denk dat het " , "volgens mij is " en "ik heb gehoord dat als " terug te brengen naar aantoonbare stellingen met onderbouwde argumenten. Dus een testopstelling van het een of ander kan dan best leuk zijn. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x)

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Oprichter BMW RT Forum
Oprichter BMW RT Forum
Berichten: 4110
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1100LT / 1998
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door JOS WRSM » 16 apr 2010, 22:15

Doen de gebruikers van de KFR Recyclizer nog even mee aan de poll, bovenaan deze pagina?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding

Gebruikersavatar
Walter
Beheerder
Beheerder
Berichten: 801
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Walter » 16 apr 2010, 22:21

En Jos???
Gaan wij er een bestellen als de poll een positieve uitkomst geeft?
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding

Gebruikersavatar
JOS WRSM
Oprichter BMW RT Forum
Oprichter BMW RT Forum
Berichten: 4110
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1100LT / 1998
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door JOS WRSM » 16 apr 2010, 22:26

DAAROM deze poll. _004
Big W(alter) schreef:En Jos???
Gaan wij er een bestellen als de poll een positieve uitkomst geeft?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding

sanderh

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door sanderh » 16 apr 2010, 22:52

Ja als beheerders kunnen jullie natuurlijk niet achter blijven... :-) :-)

bolderbast

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door bolderbast » 17 apr 2010, 12:00

Jos WRSM schreef:Doen de gebruikers van de KFR Recyclizer nog even mee aan de poll, bovenaan deze pagina?
Ga er vandaag voor het eerst mee rijden (lekkere rit van Arnhem naar Hoorn) en zal daarna mijn deskundige :lol: mening geven!
En natuurlijk de poll invullen!

bolderbast

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door bolderbast » 18 apr 2010, 13:13

Na een lekkere rit, heen en weer van Arnhem naar Hoorn met de Recyclizer vind ik , ehm, hoe zal ik het eens zeggen...

Is RT-rijden als eten, dan de Recyclizer de zelfgemaakte Hollandaise.
Is RT-rijden als drinken, dan is de Recyclizer de boterzachte Bourgogne
Is RT-rijden als muziek luisteren, dan is de Recyclizer de Lynn Intek versterker.
Is RT-rijden als seks, dan is de Recyclizer het glijmiddel.
Is RT-rijden als Aikido, dan is de Recyclizer de Ki.
Is RT-rijden als internetten, dan is de Recyclizer de glasvezelkabel.
Is RT-rijden als skiën, dan is de Recyclizer de wax.
Is RT-rijden als bakken, dan is de Recyclizer het anti-aanbaklaagje.
Is RT-rijden als tv/kijken, dan is de Recyclizer de home-cinemaset.

Het kan ook zonder, maar het is veel lekkerder met!
Zoiets.

Inspector Gadget

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 18 apr 2010, 16:02

Of je laat je fiets eens afstellen door Motor Service Amersfoort (KSimon);
Mijn fiets werd heel ernstig geplaagd door KFR, en ik kan zeggen na de behandeling door Magic Kenny, er is geen KFR probleem meer.

Wat dat betreft had de poll voor mij de optie mogen hebben;
4. Ik heb geen KFR probleem (meer), ik heb dus ook geen Recyclizer nodig

Kortom, je hoeft dus geen last te hebben van KFR, ook zonder de Recyclizer, full stop.

Gebruikersavatar
Baird
2020
2020
Berichten: 3763
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Baird » 19 apr 2010, 00:37

bolderbast schreef:Na een lekkere rit, heen en weer van Arnhem naar Hoorn met de Recyclizer vind ik , ehm, hoe zal ik het eens zeggen...

Is RT-rijden als eten, dan de Recyclizer de zelfgemaakte Hollandaise.
Is RT-rijden als drinken, dan is de Recyclizer de boterzachte Bourgogne
Is RT-rijden als muziek luisteren, dan is de Recyclizer de Lynn Intek versterker.
Is RT-rijden als seks, dan is de Recyclizer het glijmiddel.
Is RT-rijden als Aikido, dan is de Recyclizer de Ki.
Is RT-rijden als internetten, dan is de Recyclizer de glasvezelkabel.
Is RT-rijden als skiën, dan is de Recyclizer de wax.
Is RT-rijden als bakken, dan is de Recyclizer het anti-aanbaklaagje.
Is RT-rijden als tv/kijken, dan is de Recyclizer de home-cinemaset.

Het kan ook zonder, maar het is veel lekkerder met!
Zoiets.
Hij is mooi ................................................... _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x)

Gebruikersavatar
wimmers
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2008, 09:40
Type: R1100RT
Locatie: Delft

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door wimmers » 19 apr 2010, 08:06

Ik reed voordat ik de gashuizen had laten vervangen met de Recyclizer en was er zeer over te spreken.
Na de vervanging van de gashuizen en de (in mijn geval) poreuze aansluitrubbers en een optimale afstelling door Oscar van Oscar Motoren merkte ik dat ik voor wat betreft het KFR-syndroom geen Recyclizer meer nodig had voor wat betreft het hakkelen.
Alleen had ik het gevoel "iets" te missen. Maar wat is nou dat "iets"?
Is dit dan niet te meten op zo'n testbank (dynobank??).
Zo'n testbank waar je het vermogen van je motor kunt testen.
Dan heb je toch test-omstandigheden die ten alle tijden hetzelfde zijn?
Komt er een andere vermogens kromme uit dan doet de Recyclizer in ieder geval "iets".
Wim Immers

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3066
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door HansD » 19 apr 2010, 15:29

Wim,
Ik heb de vermogenskrommes nog van de inbouw van mijn Rapidbike en je moet heel goed kijken om het verschil te zien. De betere gasresponse en beter rondlopen bij alle toerentallen haal ik echt niet uit de grafiek.
Zelf rijden is denk ik de beste, hoewel subjectieve, manier om het verschil te meten.
Hans

Mike Philippens

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Mike Philippens » 19 apr 2010, 18:16

HansD schreef:Ik heb de vermogenskrommes nog van de inbouw van mijn Rapidbike en je moet heel goed kijken om het verschil te zien. De betere gasresponse en beter rondlopen bij alle toerentallen haal ik echt niet uit de grafiek.
Misschien is de vermogenskromme niet het juiste instrument om dat soort dingen te meten. Als je er een hete chip in drukt die het vermogen opkrikt, zul je een hoger vermogen zien, meer niet. Het viel me op dat ik in een vermogensgrafiek van iemand anders eigenlijk alleen maar dat zag: hij was iets hoger. De dip die er ergens in zat, zat er nog steeds in, maar nu bij een hoger vermogen. Volgens mij moet je erg specifiek gaan tweaken wil je dat soort dingen eruit halen. Maar ja...dan ben je op pro-nivo bezig en kom je denk ik ook in een andere categorie terecht wat investering betreft.

Maar er moet toch een manier zijn om te meten of de motor beter reageert op het gas? Of liever gezegd: het effect moet te meten zijn, anders is het effect er niet. Een beetje als de audiofielen die van alles beweren te horen, terwijl het verschil op de meetbank zó minimaal is dat je bijna een vleermuis moet zijn om het verschil te kunnen waarnemen. Waarmee ik niet wil beweren dat die Recyclizer niets doet (want dat doet ie wel), maar het effect moet op een of andere manier meetbaar zijn.

Inspector Gadget

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 19 apr 2010, 21:29

Het meten van de functie van de Recyclizer zal een trend moeten zijn van (o.a.) brandstof-verbruik uit het verleden versus heden.
Want dat is in mijn perceptie wat resistor(weerstand)-tuning doet, het "fopt" de Motronic qua lucht-temperatuur (buitentemperatuur minus x-graden, altijd), waardoor de hoeveelheid brandstof aangepast wordt op de "incorrecte" luchttemperatuur.

Mijn fiets, die ik vanavond haar doop heb gegeven (ze gaat echt als een zonnetje en als de brandweer! _005 _005 _005 _005 _005 , met dank aan Kenny) heeft totaal geen, nul procent, nada, zero, zilch, last van KFR, zonder de Recyclizer. En in mijn perceptie zelfs niet eens een hint van KFR, helemaal niets.
Het is dat er BMW op staat, maar anders twijfel ik nog of het dezelfde fiets is van voor de Kenny-Behandeling.

Maar dan is er motorisch ook teen en tander aan gedaan:
- grotere diameter bochten
- Laser uitlaat
- Laser chip
- De Kenny Simon behandeling (afstellingen en onderhoud)

En ik moet echt heel goed oppassen met het gas, de dame reageert direct en spuit weg als het moet (denk ik, want zover wil ik zeker niet gaan op dit moment, vindt ik zinloos en onverantwoordelijk).

Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat een goede afstelling (dus ook zonder die extra motorisch onderdelen) in mijn beleving het KFR grotendeels en wellicht helemaal kan oplossen.

En ik mij dus serieus afvraag of de Recyclizer niet erger (lees: meer brandstof-verbruik) is dan de kwaal (KFR), want de kwaal moet je m.i. eerst aanpakken (lees: onderhoud en serieus goede afstelling) voordat je met de Recyclizer aan de slag gaat.
Dat is althans zo langzamerhand mijn mening.

En anders moet iemand die weet hoe een hint van KFR voelt maar eens een rondje doen op mijn fiets.
Omdat ik niet de BMW-ervaringen heb om het goed aan te voelen wat KFR (of een hint van KFR) precies is, anders dan het rondje wat ik gedaan heb voordat Kenny er mee aan de slag ging. Maar mijn dame schreeuwde om onderhoud en TLC, dat merkte ik al aan het einde van de straat.

Verder heb ik niet zo veel aan dit topic toe te voegen anders dan dat ik geen KFR ervaren heb, dus er eigenlijk niet "over mee kan praten", als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Wellicht stof tot nadenken?

sanderh

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door sanderh » 19 apr 2010, 21:46

dutchmidiman schreef: Maar dan is er motorisch ook teen en tander aan gedaan:
- grotere diameter bochten
- Laser uitlaat
- Laser chip
- De Kenny Simon behandeling (afstellingen en onderhoud)

Wellicht stof tot nadenken?
Uiteraard stof tot nadenken. De recyclizer koste 35 euris, jouw oplossing???
Ik ben wel van mening dat het probleem middels de juiste afstelling als eerste getackeld moet worden, maar of je het daarmee helemaal wegkrijgt... wie zal het zeggen.

Ik zal in ieder geval de volgende beurt (bij Kenny!!) in ieder geval de recyclizer eraf trekken en daarna eens kijken hoe die rijd zonder en met.
Ben overigens wel jaloers op enkele opties van jou en daar bedoel ik niet die lampen :lol: :lol:

Groet

Inspector Gadget

Re: Oplossing KFR Recyclizer

Ongelezen bericht door Inspector Gadget » 19 apr 2010, 22:23

Maar ik heb er flink voor gespaard, laatste vakantie is in 1991 geweest, maar ik heb het er voor over.
Sommigen gaan stappen in de kroeg, feestjes, etc, ik spaar voor dit soort "uitspattingen" daarentegen.
En mijn "vakantie" is dan elke dag dat ik de dame bestuur, dus in principe 365 dagen in het jaar mogelijk (onder voorbehoud).

Ja, het is (flink) duurder, de oplossing die ik gekozen heb.
Toch met enig geduld is het wel redelijk bij elkaar "te sprokkelen", zoals MP, een goede smid, Kenny, kortom geduld en zoeken, vragen, etc.

Ach, iedere gek zijn gebrek, toch?
(ik ben dan zo gek als een deur, want zelfkennis is de 1e weg naar genezing :lol: )

Ik vindt comfort en veiligheid heel belangrijk, eigenlijk zelfs primair.
En KFR is in mijn beleving comfort, en vandaar de oplossing die ik gekozen heb.
Wat ik dus niet zeg is dat de Recyclizer een niet-oplossing is, maar de benadering van het KFR-probleem is belangrijk(er), namelijk die eerder genoemde afstelling en onderhoud. Want in mijn beleving (en op basis van reacties op dit forum en andere contacten die ik heb) twijfel ik nog wel eens over de "onderhoud" die toegezegt is, sommige lopen daar de kantjes van af, soms heel schromelijk om het netjes uit te drukken.

De lampies is puur veiligheid, ga zodadelijk ff de foto's er van maken.
Ik ben nog even bezig de films van vanavond na te kijken om te zien of er nog iets leuks voor jullie bij staat voor op TjoepTjoep.

Denk dat iedereen uiteraard benieuwd is naar jou ervaringen na de Kenny Behandeling, met en zonder Recyclizer.

Plaats reactie

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”