damp in koplicht ( 1150 RT )

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ALLO417

damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door ALLO417 »

Hello,
Iemand een idee hoe ik een doffe aanslag in mijn koplamp verwijder zonder alles te demonteren ?



thx
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door Baird »

He he, eindelijk iemand die er ook last van heeft. Ik heb dit onderwerp al eerder aangesneden maar het schijnt dat de koplamp na demonteren niet uit elkaar kan zonder de boel te slopen, maar ik wil het wel met jouw koplamp proberen ;) , dus ik hoor het wel.

heeft misschien iemand een koplamp met een kapot glas zodat we kunnen oefenen,

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
vioma

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door vioma »

Als je de foto''s bekijkt bij deze advertentie lijkt het toch dat het glas met clips vastzit en er dus wel af kan :?: _001
http://link.marktplaats.nl/317748144" onclick="window.open(this.href);return false;
sanderh

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door sanderh »

Vaak zit hij wel helemaal vast gelijmd of gekit waardoor loshalen inderdaad niet echt geweldig is, laat staan daarna weer monteren met het juiste materiaal, maar hoe het met deze koplamp zit weet ik ook niet, ik heb er geen ervaring mee. Als de lamp niet gekit is komt er namelijk erg snel weer water en damp in wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Al eens nagevraagd bij een dealer o.i.d.??

Verder kan ik niet komen als koplamp eraf halen, sopje (mild dreft oid) erin, zachte borstel erin, naspoelen en laten drogen, maar wel oppassen at de schaal niet dof word.

Anders voor €185 een nieuwe kopen _001 _001
ALLO417

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door ALLO417 »

Hey,
Heb inderdaad de vraag gesteld aan de monteur en die sprak van de koplamp open te snijden ,te poetsen en terug met silicone in mekaar te steken.
Vind het eerlijk gezegd een riskante onderneming .Ik zou het liever anders oplossen .
Wacht met veel spanning de reacties af.

Gr
allo
dr.trimble

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door dr.trimble »

koplamp zit inderdaad wss vast met kit of iets dergelijks.
Een oplossing om deze te demonteren is hem 4 minuten te plaatsen in een voorverwarmde oven bij 200 graden zodat de kit week komt, dan kun je het glas losmaken van de achterkant en alles binnenin eens schoon maken. Nadien moet heel de boel uiteraard weer volledig dichtgekit worden.
Het is wel een delicaat werkje want als ze er langer inzit heb je kans dat het plastiek begint te smelten.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door Baird »

_001 _001 ......................... en wat gebeurt er met de kunststof behuizing van de lamp bij 200C..................................... _001 _001

volgens mij druipt de hele lamp dan op de grond en hou je inderdaad alleen het glas over, maar of dat nou is wat je wilt?? _003 _003
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
dr.trimble

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door dr.trimble »

Baird schreef:_001 _001 ......................... en wat gebeurt er met de kunststof behuizing van de lamp bij 200C..................................... _001 _001

volgens mij druipt de hele lamp dan op de grond en hou je inderdaad alleen het glas over, maar of dat nou is wat je wilt?? _003 _003

No way; ik heb er al genoeg ervaring mee en er is nog nooit iets verkeerd gegaan, wel niet langer in de oven dan 4 minuten en noet hoger dan 200 graden.

Dit wordt veel gedaan bij auto's waarvan men de binnenkant van de behuizing liever zwart heeft dan het originele chroom.

Het is wel geen werkje dat ik iedereen aan raad maar ik wou toch ff vermelden dat het wel degelijk mogelijk is om de lampen te openen.
PeeWee

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door PeeWee »

En tussendoor er even met de sate prikker in prikken of ie al gaar is ? _005
Habeve

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door Habeve »

Bij mijn 1150 zijn de twee ontluchtingsrubbertjes onder in het koplamphuis vervangen, daarna geen last meer gehad.
Het schijnt dat de gaatjes in de oude (originele) rubbers te groot zijn en de 'verkeerde kant op wijzen'.
ALLO417

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door ALLO417 »

Zo Jongens,

Vandaag heb ik de koplamp eruit gehaald.
Het blijkt zo goed als onmogelijk om met een mesje de silicone te verwijderen die zich bevindt tussen glas en behuizing.
Heeft er iemand een gouden tip of heeft er al iemand zoiets gedaan?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door Baird »

Ik denk dat we maar eens bij Dr.Trimble langs moeten gaan: jij met jouw koplamo en ik om te zien hoe het nu gaat!

Laat maar horen,

[groet] -1150-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
fred_fokke

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door fred_fokke »

Onlangs ben ik met de voor mij nieuwe 1150rt naar Frankrijk geweest. een hele week in de regen gereden en op een gegeven moment ook geconstateerd dat er water in mijn koplamp zit. Damp kon ik het al niet eens meer noemen. Nu weer terug en weer in het droge weer is het volledig weggetrokken maar vind het ook wel raar. Die verklaring van die rubbers vond ik wel heel aardig. kan iemand mij daar meer over vertellen of is het echt niet zo simpel?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door Baird »

In dit verhaal maken we onderscheid tussen echt waterdamp/water in de koplamp en een soort zweem op de binnenkant van het glas ook al is de lamp kurkdroog aan de binnenkant.

Jij hebt blijkbaar echt last van water in de koplamp, ik van die zweem.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
avierstraete

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door avierstraete »

Forum,

Ook ik heb veel condensvorming in de koplamp gehad toen ik nog een R1150RT 2005 had. Het filtertje in de tule onderaan de koplamp was smerig en verstopt. Ik heb toen het filtertje verwijderd, en met een haarfohn warme lucht in de koplamp laten lopen totdat hij condensvrij was. Het filtertje heb ik er uitgelaten en geen last meer gehad van condensvorming in de resterende tijd dat ik deze R1150RT had. (half jaar)

Mvg,

Aloys Vierstraete
Beamietoo

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Leuke uitdaging !
Nooit geprobeerd maar in theorie zou je een smalle flexibele slang aan een huishoudelijk stoom reiniger kunnen koppelen en via de stadslicht gaat de binnenkant van het glas voorzichtig kunnen stoom reinigen. Daarna een haardroger of uitblaaskant van een stofzuiger via 1 van de groter gaten zijn werk laten doen tot dat alle vocht verdwenen is. :idea:

Gr,
Kenny
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: damp in koplicht ( 1150 RT )

Ongelezen bericht door Baird »

ksimon schreef:Leuke uitdaging !
Nooit geprobeerd maar in theorie zou je een smalle flexibele slang aan een huishoudelijk stoom reiniger kunnen koppelen en via de stadslicht gaat de binnenkant van het glas voorzichtig kunnen stoom reinigen. Daarna een haardroger of uitblaaskant van een stofzuiger via 1 van de groter gaten zijn werk laten doen tot dat alle vocht verdwenen is. :idea:

Gr,
Kenny
Als jij het gaat doen, kom ik kijken! _004

groetjes, Bert
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”