Vering en dempers

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Ben jij tevreden over de vering van je RT? (kies meerdere opties)

Ja, ik ben tevreden over de standaard veren van BMW.
50
25%
Nee, ben niet tevreden over de standaard veren van BMW.
36
18%
Ik heb ESA.
22
11%
Ik krijg mijn afstelling niet goed.
14
7%
Ik heb mijn dempers en/of veren vervangen.
15
8%
Ik weet hoe ik veren en dempers moet afstellen.
21
11%
Ik stel mijn veren en demping regelmatig af aan omstandigheden.
28
14%
Ik wist niet dat het afstellen van vering zinvol was.
12
6%
 
Totaal aantal stemmen: 198

Beamietoo

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hoi allemaal,
Naar aanleiding van eerdere gespreken met Bas van Wijk van Hyperpro heb ik vandaag mijn schokbrekers voor en achter aan laten passen. De standaard slappe BMW linieare veringen zijn vervangen door zwaardere progressieve types. De demper zelf is origineel gebleven want Bas vertelde dat... 1) de dempers kunnen alsnog in de toekomst vervangen worden met types die meer performance en instel mogelijkheden bieden, en... 2) met alleen vervanging van de veren op de RT heb je al 75% verbetering in de overaal rij- en veergedrag gehaald. Om het kort te houden zonder alle technische uitleg hier op te schrijven kan ik zeggen dat de resultaat heeft mij zeer aangenaam verrast. Mijn fiets gaat nu door de hobbelige bochten alsof die op rails zit ! De aanpassing heeft de wegligging en rijgedrag veranderd boven mijn verwachtingen zonder geen enkele consessie te doen aan de comfort.
Verder kan ik zeggen dat Bas is zelf en BMW afficiando en rijd er zelf jaren op ons merk. Persoonlijk vond ik hem een zeer geinformeerde en vakbekwaam en service georienteerde man die tijd voor iedereen op een ongehaste manier maakt. De rekening was in totaal 350.- euries inclusief alles.
September 9 ben ik weer op de toerrit maar ik wens iedereen die naar de workshop in Alpen a/d Rijn gaat heel veel plezier !!!

Gr,
Kenny
frederik

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door frederik »

moh_fan schreef:Ik mis een paar opties die voortvloeien uit: Ik heb ESA.
Ook daar kun je tevreden of ontevreden over zijn.

Ik heb ESA en ben daar dus SUPER content van!
Comfort bij slecht wegdek of heerlijk glijdend over de snelweg.
Normaal bij het merendeel van de afgelegde km's
Sport als ik zin heb om lekker strak te sturen.

Het verschil in veer-karakter is duidelijk aanwezig en merkbaar bij de diverse standen. TOP! Afbeelding

Oh ja... bij ESA heb je WP vering.
Afbeelding
De veren zijn wit ja, maar wil dat dan zeggen dat deze van WP zijn ? Ben ik zo zeker niet van.

Frederik
frederik

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door frederik »

Ralph Romein schreef:
Ik mis een paar opties die voortvloeien uit: Ik heb ESA.
Ook daar kun je tevreden of ontevreden over zijn.
Hoi,

Heb ook test gereden met ESA, maar schrok van de beperkte instelmogelijkheden. ESA geeft een paar keuzemogelijkheden en dan houdt het op. Heb daarom ook niet voor ESA gekozen. Bij ESA II schijnen wel meer opties te zijn om tot een fine tuning te komen. Nog even over Hyperpro (nogmaals, ik heb geen aandelen :D ), deze heeft een kastje ontwikkeld speciaal voor ESA om wel tot fine tuning te komen.

Maar voorop gesteld, wel fijn dat je tevreden bent, dat is toch echt het belangrijkste!

Gr, Ralph
Esa I en II. Geef eens wat meer info hierover ! (van... tot en op welke modellen ?)

Dank U.

Frederik
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door moh_fan »

frederik schreef:Ben ik zo zeker niet van.
Ik wel...
Het logo WP staat namelijk op de elementen gedrukt.

ESA II is sinds dit jaar op de nieuwe K1300 modellen te verkrijgen.
Afbeelding
www.bmwk1200s.com schreef:Electronically adjustable ESA II suspension –
now adjustable at the touch of a button not only for spring
and damper action, but also in its spring rate.

Suspension is provided front and rear by extra-fi rm gas-pressure spring
struts on the K 1300 S. Spring travel is 115 millimetres or 4.52" up front and
135 millimetres or 5.31" at the rear.

In standard trim the rear spring strut allows infi nite adjustment of damping
forces in the rebound mode. And to adjust to various loads and forces,
the spring base may be varied by a hand wheel infi nitely over a range of
10 millimetres or 0.39".

As an option at extra cost the rider of the new K 1300 S may adjust not only
damping on the front and rear spring strut as well as the spring base (spring
pre-tension) of the rear spring strut, but now also the spring rate at the rear
and, accordingly, the “hardness” of the spring – and all this conveniently at the
touch of a button.

This is done by ESA II Electronic Suspension Adjustment setting the suspension
most conveniently and more precisely than ever before to the rider’s
particular preferences and the load the motorcycle is carrying. The result is a
new dimension of riding stability and excellent response under all riding and
load conditions.

ESA II is the world’s fi rst system for electronic suspension adjustment on a
motorcycle offering such a wide range of adjustment options: The rider is able
to adjust both the spring base and the spring rate as well as the damper
inbound and rebound motion on the rear wheel. On the front wheel, in turn,
adjustment is limited to rebound damping.

To make this control function as simple and straightforward as possible and to
avoid false settings, the rider only has to enter the current load condition
(“solo”, “solo with luggage” and “with passenger and luggage”.) Adjustment of
the appropriate spring base and spring rate is then automatic, with the system
adjusting the individual values to one another.

Depending on his style of riding, the rider may also choose the Comfort,
Normal or Sports mode, electronic management then applying this data to
determine the appropriate damping rates in accordance with the optimum
parameters saved in the Central Vehicle Electronics (CVE) and applying these
parameters accordingly.

In all, this allows no less than nine different adjustment variants on the new
K 1300 S.

Thanks to this additional adjustment of the spring rate, the ride height of the
motorcycle may be adjusted perfectly to various load conditions, ensuring an
even higher standard of riding stability, handling and comfort at all times. Even
under high load, therefore, this maintains the rider’s full freedom in leaning
over to a low angle in bends and thus allows a sporting style of riding. And last
but not least, adjustment of the spring rate dramatically reduces the risk of the
springs sagging and giving way.

The rider is even able to change the current damper setting (Normal, Sports,
Comfort) while on the road, again at the simple touch of a button. For
reasons of function and safety, on the other hand, the spring base may only
be changed when the motorcycle is at a standstill. While the damper
rate is modifi ed by small step motors on the damper itself, the spring base is
adjusted by an electric motor together with a special transmission.

The spring rate and its control map are modifi ed by a plastic element
(Elastogran) which, in combination with a conventional coil spring, takes up
forces in the inbound stroke. During the inbound stroke motion the defl ection
of this element to the side is limited, depending on the setting chosen,
by a sleeve pushed into position with the help of a step motor acting like
a stronger and fi rmer spring.

This almost completely eliminates any sagging motion of the rear end in the
inbound stroke and any change in suspension geometry otherwise caused
in this way. So with the rider adopting the same style and riding in the same
style, the K 1300 S is just as stable on the road when carrying its full load as it
is when the rider is riding solo.

Should the rider change the damper rate by pressing the button while riding,
ESA II will adjust the spring rate accordingly, again maintaining the normal
dynamic set-up of the suspension in virtually every situation. This is made
possible by a particularly powerful step motor in a position to vary spring rate
also under load. Accordingly, the appropriate spring rate is maintained under
all conditions with every damper setting chosen.

In the Sports setting the normal set-up of the machine is modifi ed for even
better handling and the rear end of the motorcycle is raised up. This shortens
wheel castor, which remains at the same consistently higher standard
regardless of the load the motorcycle is carrying.

Wheel load at the front, in turn, remains consistent, depending on the
spring rate chosen in advance. This ensures the same level of riding and
brake stability as well as superior steering precision at all times.
Additional adjustment of the spring rate provided by ESA II makes it possible
to increase the spread of settings in the Sports, Normal and Comfort
programs versus ESA I, the rider thus benefi ting from an ever wider range of
adjustment options on the road. In other words, the Sports mode offers even
greater dynamics and precision, the Comfort mode ensures an even higher
standard of comfort together with excellent stability.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Beamietoo

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Beamietoo »

ESA ziet op papier vernuftig uit ! Mijn vraag is wat de praktijk ervaringen zijn. WP maakt deze veringing in opdracht van BMW volgens de specificaties BMW voorschrijft. Het kan zijn dat sportief voor een is te zacht voor een andere. Ik ben benieuwd.
Gr,
Kenny
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door moh_fan »

Zoals ik eerder schreef, ben ik er erg blij mee.
Voor mij, met een gewicht van 76kg, voldoet ESA (de I versie) uitstekend.
Naar gelang de omstandigheden verander ik de instelling... van super-relaxed tot rete-strak.
Zoals jullie hebben kunnen zien / lezen, durf ik er volgens sommigen een best 'extreme' bochtentechniek op na te houden.
ESA op Sport en de RT stuurt strak en messcherp door de bocht.
ESA op Normal en onder dezelde omstandigheden heeft de RT de neiging een beetje te gaan deinen in de bocht.
Op Comfort ben je snel geneigd het wat rustiger aan te gaan doen in de bochten, omdat er een onaanvaartbare deining dreigt te ontstaan.
Ook bij hard remmen (goed te testen tijdens rijvaardigheidstrainingen) voel je gewoon het verschil in demping en dus handelbaarheid van de motor.
Ik zou niet anders meer willen, omdat ESA voor mij het motorrijden een hogere 'fun-factor' geeft.
De 'fun-factor' in je beurs is helaas wat minder... :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Beamietoo

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hoi Moh_fan,

Zoals jij het overtuigend omschrijft kan ik het goed geloven dat de ESA systeem werkt zoals het hoort. Nu wil ik weten wat dat extra kost op de RT?

Gr,
Kenny
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Ik heb ook ESA op de 1200RT zitten en moet zeggen dat het heerlijk is.
Op de vorige BMW draaide ik dmv een knop de achterveer strakker om een beter weg ligging te krijgen.
Door mijn iets hoger gewicht 8) staat bij mij de ESA standaard op Solo met Bagage.
Op de snelweg zet ik de ESA vaak op SPORT en binnendoor op COMFORT, ik heb zitten dim dammen of er ESA op de nieuwe motorfiets moest zitten en was dan ook blij dat het standaard in het Lifestyle pakket zat, ik heb er tot op heden geen spijt van.
Is wel leuk om te voelen en zien als je van Solo naar Duo gaat dat de motor een paar centimeter omhoog gaat ... haha moet je denk ik niet doen als je bij Solo net met je teentjes op de grond komt.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door moh_fan »

ksimon schreef:Nu wil ik weten wat dat extra kost op de RT?
Op de BMW website kost ESA als extra optie €790.
Verder kun je ESA in diverse pakketten kiezen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
hendrie.wolters

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door hendrie.wolters »

Na jaren op een r 80 rt gereden te hebben ben ik overgestapt op een R850Rt van de 2e serie dus broertje van de R1150Rt

Nu heb ik de motor gekregen met een nieuwe achterband en na de eerste rit naar huis zo een 150 Km kwam ik bij een oprit van een autobaan zo een lange bocht met een straal van 100m en ja hoor met een snelheid van 50 Km brak op 3/4 deel de achtekant uit (de weg was wel nat) het liep goed af en kwam veilig thuis
echter de volgende dag gebeurde hetzelfde op een klein rotondetje en met een snelheid van 15Km ging het weer schuiven ook dit liep goed af . Ik heb thuis de band wangen schoongemaakt en opgeschuurd echter een week later lekker alleen op de motor even 140 rijden tegen windkracht 6 in wat is de motor instabiel zeg.

ik kwam er achter dat de veervoorspanning op 0 stond en de demping op zo soepel mogelijk.

Nu lees ik allemaal verhalen over hyperpro, maar laat ik bij het begin beginnen gewoon eerst deze veren afstellen. Maar waar horen deze 2 instellingen nou te staan ik heb ca 40 tikken op de veervoorspanning en kan ik de achterdempeng met ca 6 slagen regelen (ik ben ca 85 KG)

waar stel ik in basis nu de voorspanning en demping in om de twee bijna valpartijen en het onrustige gedrag te niet te doen???
vioma

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door vioma »

hendrie.wolters schreef: Nu heb ik de motor gekregen met een nieuwe achterband en na de eerste rit naar huis zo een 150 Km kwam ik bij een oprit van een autobaan zo een lange bocht met een straal van 100m en ja hoor met een snelheid van 50 Km brak op 3/4 deel de achtekant uit (de weg was wel nat) het liep goed af en kwam veilig thuis
echter de volgende dag gebeurde hetzelfde op een klein rotondetje en met een snelheid van 15Km ging het weer schuiven ook dit liep goed af .
Lijkt op het gedrag van een bridstone Bt 021 band. :x
Maar een nieuwe band is altijd glad ,schuren helpt niet de band moet eerst een paar keer warm worden om z,n conservering(glad spul) kwijt te raken,dat duurt minimaal een paar honderd km.
De bt021 blijf echter gevaarlijk bij nat weer ,dit is mijn ervaring maar er zullen best andere meningen zijn. ;)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door HansD »

Hendrie,
We zijn pas bij Hyperpro geweest voor een veren en dempers cursus, dus eens kijken of ik goed heb opgelet:
Bij de BMW R1100Rt en R1150RT kun je voor niets instellen en achter de veervoorspanning en uitgaande demping.
De ingaande demping ontbreekt voor en achter.

Allereerst stel je achter je veervoorspanning in. De bedoeling is dat bij normale belasting (jezelf op de motor met je normale bagage) de vering ongeveer 1/3 inveert, zodat je 2/3 veerweg overhebt, maar ook nog voldoende veerweg om uit te veren.
Bij de meeste 1100's en 1150's is dit laatste (de zogenaamde negatieve veerweg) een probleem: wat je ook afstelt, het uitveren lukt niet.
Een van de oorzaak is lekkage van olie uit het stelmechanisme (de grote knop aan de rechterkant).
Hyperpro vult gratis en klaar terwijl je wacht de olie bij, zodat je weer wat in kunt stellen.
Naast de negatieve veerweg kun je met de veervoorspanning de motor meer of minder "op zijn neus" zetten, waardoor hij makkelijker (hoge achterkant) of moeilijker (lage achterkant) instuurt.

Daarna stel je uitgaande achterdemping als volgt in:
- draai de demping helemaal uit en ga achter je motor staan zonder standaard of jiffie (evt. met een hulpje tegen het omvallen van de motor)
- duw de motor van achter helemaal naar beneden (gaat heel makkelijk want de RT heeft zachte veren en helemaal geen ingaande demping) en let op hoe snel de motor weer terugveert. Met de laagste uitgaande demping dus heel snel.
- stel nu de demping zo in dat het terugveren duidelijk wat langzamer gaat, maar niet heel erg langzaam
Bij mij was dat iets meer dan de helft , dus ongeveer 3 slagen.
Succes!
Hans
DVR1200RT

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Beste mensen, graag was ik afgelopen najaar mee gegaan naar de workshop bij Hyperpro, zoals ik met Ralph ook had afgsproken.
Ik werd toen echter helaas verhinderd.
Vandaag kwam ik er dus eindelijk toe om eens bij Hyperpro in Alphen ad Rijn langs te gaan. Ik werd geholpen door Bas van Wijk.

En zoals ik al verwachtte na het lezen van jullie ervaringen, was dit een zeer verhelderend bezoek.
Ook wel weer een beetje kostbaar... Maar:
Er komt voor en achter een nieuwe veer/schokbreker op mijn fiets, met volledige instel mogelijkheid voor in- en uitgaande demping, inclusief rijhoogte verstelling achter.
Op 6 Mei wordt 't allemaal gemonteerd.

Duiken bij gas los en remmen zal minder worden,
Voortdurende onrust in het voorwiel en stuur zal minder worden,
Deinen met duopassagier zal minder worden,
Demping op richels en korte hobbels zal beter worden,
Rijhoogte wordt iets lager ingesteld, heb ik behoefte aan sinds montage van mijn Corbin zadel,
En er blijft meer regelbereik voor de rijhoogte over voor wanneer ik met duopassagier rijd, aangezien de basishoogte op mijn solo gewicht wordt afgestemd.

Maar bovenal, ik weet gewoon dat ik veel meer gevoel van vertrouwen zal krijgen door rustiger handling van mijn fiets, met name meer stabiliteit in bochten zal ik geweldig vinden. Dit werd overigens al enigszins bevestigd door een betere, door Hyperpro aangeboden, afstelling van mijn standaard rijhoogte/demping voor de terugweg...

Het zal een hele verandering worden, verwacht ik.
Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen.
Wanneer het zover is zal ik jullie de mijne ook laten weten!
Mike Philippens

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

DVR1200RT schreef:Maar bovenal, ik weet gewoon dat ik veel meer gevoel van vertrouwen zal krijgen door rustiger handling van mijn fiets, met name meer stabiliteit in bochten zal ik geweldig vinden. Dit werd overigens al enigszins bevestigd door een betere, door Hyperpro aangeboden, afstelling van mijn standaard rijhoogte/demping voor de terugweg...
Dat merkt ik ook! Ik had vanaf het begin toch best problemen om met vertrouwen een bochtje 'lekker' te nemen. Het voelde gewoon niet lekker aan. Eerste schuldige was de achterveer die helemaal soft was gezet door de vorige eigenaar en toen bleek ook dat de voorveer 'weg' was. End of life. HyperPro heeft toen de voor- en achterveer van een nieuwe (paarse) veer voorzien en ik had in één keer een nieuwe fiets. Stuurt als een scheermes (zwaar scheermes, dat dan weer wel). Heerlijk. Geen moment spijt van gehad.
DVR1200RT

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

"Zwaar Scheermes" :D :D :D
Yep, dat wil ik 8)_ 8)_ 8)_
Thanx, ik kan wel wat bevestiging van de zin van deze investering gebruiken, zolang ik 't zelf nog niet kan ervaren ;)
Mike Philippens

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

DVR1200RT schreef:Thanx, ik kan wel wat bevestiging van de zin van deze investering gebruiken, zolang ik 't zelf nog niet kan ervaren ;)
Wat kosten betreft: ik heb alleen de veren laten vervangen op de originele elementen. Dat is een stuk goedkoper. Aangezien mijn RT 12 jaar oud is, wilde ik geen veren monteren die meer waard zijn dan de dagwaarde van mijn brommertje. Maar die instelbare jongens zijn ook erg mooi. Maar ja...ik moest voor én achter...dan kom je zo op de €1500 en dat vond ik teveel van het goede.
Ik heb de veren daarna in Marokko behoorlijk op hun falie gegeven en ze hebben echt perfect gewerkt. Door de kuilen met bepakking (ik ben ook niet de lichtste) en geen krimp gegeven. De voorveer heb ik zelfs 2x tegen het rubbertje gehad (meteen viel mijn spiegel eraf!) maar alles bleef heel. En de service van HyperPro is - zoals inmiddels bekend - ook zijn geld meer dan waard.
Gebruikersavatar
Ralph Romein
Berichten: 400
Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

DVR1200RT schreef: Het zal een hele verandering worden, verwacht ik.
Bedankt allemaal voor het delen van jullie ervaringen.
Wanneer het zover is zal ik jullie de mijne ook laten weten!

Hoi Dave, gefeliciteerd. Ik herinner mij dat het verschil zo groot was dat ik het de eerste rit niet goed kon plaatsen. Ik vond de vering zelf heel hard aanvoelen, omdat het verschil zo groot is. Na veel proberen en afstellen kwam ik uiteindelijk op het volgende uit:
Voor: uitgaande demping 30 klikken, ingaande (goud) 20 klikken en ingaande (paars) 20 klikken
Achter: uitgaande demping 27 klikken, ingaande (goud) 20 klikken en ingaande (paars) 20 klikken

Satndaard is:
Voor: uitgaande demping 25 klikken, ingaande (goud) 15 klikken en ingaande (paars) 15 klikken
Achter: uitgaande demping 25 klikken, ingaande (goud) 15 klikken en ingaande (paars) 15 klikken
Zelf vind ik de standaard instelling te hard en met deze instelling ben ik op dit moment tevreden _004


Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
DVR1200RT

Re: Vering en dempers

Ongelezen bericht door DVR1200RT »

Hallo Ralph,
Nou 't is vandaag gebeurd, de veren en dempers zijn gemonteerd.
Ik heb er een nieuw topic over aangemaakt maar vraag me af of dat nou wel zinnig is, enfin.

Een absolute "Must Have" is deze investering.
Het rijden hiervoor was eigenlijk volstrekt zinloos _004

Je hebt dus in mijn ervaring geen woord teveel gezegd, mijn verwachtingen zijn overtroffen.
Kwam bij Bas trouwens ene Joor tegen, is een bekende van een vriend van mij die met mij mee was vandaag. Zodoende raakten we aan de praat en kwam jij ter sprake.
Je krijgt de groeten van hem.
En van mij _004
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”