schroefje dol
schroefje dol
Vorige week een r1100rt gekocht uit 1997.Rijdt erg fijn,maar abs lampje (onderste) blijft knipperen. Zet de motor uit en weer aan en het is weg. Vervolgens jullie modificatie gelezen, filmpje gezien en ook maar aan de gang gegaan. Linker kuip eraf, rechter kuip eraf, tank eraf bleek naderhand niet nodig als ik maar de modificatie van de r1100rt gelezen zou hebben (kennelijk was dit van de gs of zo). Vervolgens moest de bovenkuip eraf. Daar bleef ik steken omdat een van de raamschroefjes dol bleek te zijn dwz de inbus bleef in het gat ronddraaien maar de schroef kwam niet los. Heb de boel uit ellende maar weer in elkaar gezet. Weet iemand hier een oplossing voor?
- deHaai
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 20:15
- Type: R1100RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Emmen
- Locatie: Valthermond Drenthe
Re: schroefje dol
Hallo, gewoon even uitboren met bv 2 mm boor.
veel succes, niet te bang zijn!
veel succes, niet te bang zijn!
Re: schroefje dol
ik begin dan altijd eerst maar met inspuiten met wd-40, in de hoop dat de schroef daardoor al wat makkelijker zal kunnen draaien.
Zoals ik het begrijp is dus bij die ene schroef het 6-kantige gat een beetje rond en 'pakt' de inbus-sleutel niet meer.
Eerste poging is dan de inbussleutel er in te steken, en dan zijwaartse druk uit te oefenen terwijl je draait.
Als dat niet lukt kun je een gaatje boren en met een "uitdraaier" ( een soort schroef met een linkse schroefdraad=speciaal gereedschapje) de schroef eruit krijgen.
Andere mogelijkheid is met een dremeltje een sleufje in de bolle kop maken en met een gewone schroevendraaier losdraaien. (let wel op het plaatwerk want je kunt snel uitschieten met een dremel)
Hoop dat het je lukt, succes
Zoals ik het begrijp is dus bij die ene schroef het 6-kantige gat een beetje rond en 'pakt' de inbus-sleutel niet meer.
Eerste poging is dan de inbussleutel er in te steken, en dan zijwaartse druk uit te oefenen terwijl je draait.
Als dat niet lukt kun je een gaatje boren en met een "uitdraaier" ( een soort schroef met een linkse schroefdraad=speciaal gereedschapje) de schroef eruit krijgen.
Andere mogelijkheid is met een dremeltje een sleufje in de bolle kop maken en met een gewone schroevendraaier losdraaien. (let wel op het plaatwerk want je kunt snel uitschieten met een dremel)
Hoop dat het je lukt, succes
Re: schroefje dol
Waar koop je die uitdraaier? Gewoon bij een ijzerzaak of speciaalzaak?
Re: schroefje dol
een voorbeeld : http://www.betergereedschap.nl/index.ph ... product=55
maar inderdaad bij de ijzerwarenzaak, motozoom heeft ook zo'n set
maar inderdaad bij de ijzerwarenzaak, motozoom heeft ook zo'n set
Re: schroefje dol
Bij de ons in het dorp bij de multimate in de euroknaller bak voor ik dacht 5 euro. maar kan ook 7,5 zijn. Wellicht ook bij een multimate bij jou in de buurt
ik lijk wel een reclame buro zo
ik lijk wel een reclame buro zo
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: schroefje dol
12 kant im-bus /sterdop erin tikken van de juiste diameter.Denk van 6mm,als deze er klem inzit rustig losdraaien.Slijpen/boren is de laatste optie ivm kans op lakbeschadiging ,en een hoop gevloek in de schuur.Boutje vervangen door nieuwe en deze licht invetten met kopervet.Gaat nooit meer vast zitten! En niet te vast aandraaien natuurlijk,1/4 slag voor afbreken.
Succes! Jeroen.
Succes! Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Re: schroefje dol
Een tip, koop juist dat "redgereedschap" niet bij de hobbybob winkel omdat de schroef/bout verwijderaars van een beter merk lang niet zo snel breken. Als zo'n linkse tap nl. breekt kun je ook niet meer uitboren alleen maar hakken met beiteltje of centerpunt en daar wordt je niet vrolijk van.
Bij sommige maten inbus kun je er soms de "engelse" variant nog intikken, deze is een paar tiende mm groter en dan lukt het alsnog om het boutje te verwijderen.
Gebruik dat soort speciaal gereedschap van midlock, snap on of facom dan heb je een goed stukje staal.
Bij sommige maten inbus kun je er soms de "engelse" variant nog intikken, deze is een paar tiende mm groter en dan lukt het alsnog om het boutje te verwijderen.
Gebruik dat soort speciaal gereedschap van midlock, snap on of facom dan heb je een goed stukje staal.
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: schroefje dol
FACOM goed staal ? Dit is geen HAZET kwaliteit. NIX deugt er uit frankrijk,en facom ook niet. Dit is mijn ervaring met facom !
By the way, is het dolle boutje er inmiddels uitgekomen? Graag reactie hoe enz.
Grtn Jeroen.
By the way, is het dolle boutje er inmiddels uitgekomen? Graag reactie hoe enz.
Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Re: schroefje dol
Voor de doorsnee thuismonteur voldoet Facom (denk ik) bij mij in de werkplaats gebruiken de meeste monteurs Hazet omdat het een betaalbaar en gemakkelijk verkrijgbaar alternatief is voor Snap on; vooral de doppen, bitjes en speciaal uitdraai gereedschap gebruiken wij van Snap on en Midlock; gewoon omdat het zowat niet breekt of versplintert bij grof geweld.
Overigens was mijn opmerking alleen een reactie op de "goede" raad om zoiets uit de 5€ bak te kopen; in een vrachtwagenwerkplaats blijft dat niet lang heel en ook voor thuis vindt ik het zonde van mijn €€€
Maar inderdaad, is het boutje er al uit??
Je kunt ook gewoon de draad van de stekker volgen en de draad aanstrippen achter de kuip, vervolgens de nieuwe voedingsdraad er aan solderen, isoleren en klaar is Kees dan kun je die voorkuip en de stekkers enz. laten zitten.
Gr.Willem
Overigens was mijn opmerking alleen een reactie op de "goede" raad om zoiets uit de 5€ bak te kopen; in een vrachtwagenwerkplaats blijft dat niet lang heel en ook voor thuis vindt ik het zonde van mijn €€€
Maar inderdaad, is het boutje er al uit??
Je kunt ook gewoon de draad van de stekker volgen en de draad aanstrippen achter de kuip, vervolgens de nieuwe voedingsdraad er aan solderen, isoleren en klaar is Kees dan kun je die voorkuip en de stekkers enz. laten zitten.
Gr.Willem
Re: schroefje dol
Vrienden dank voor al deze goede raad. Ben op dit moment op vakantie en dus nog niet in de gelegenheid geweest om er aan te werken. Zodra ik terug ben ga ik aan de slag en hou jullie op de hoogte.
Re: schroefje dol
Zo ben weer thuis. Duurde iets langer dan gepland, maar ja dan moet je maar geen benzine ipv diesel tanken. Kost wel gelijk een vermogen (EUR 580 alleen al voor het schoonmaken).
Op de terugweg maar gelijk even langs de Accucentrale en een odyssey accu gekocht. Hij zit er inmiddels en en het ABS probleem is opgelost. Gisteren ook maar meteen even zo'n uitdraaisetje gekocht van grab it. Fluitje van een cent, binnen 2 minuten was ie eruit.
Dank voor jullie goede raad.
Op de terugweg maar gelijk even langs de Accucentrale en een odyssey accu gekocht. Hij zit er inmiddels en en het ABS probleem is opgelost. Gisteren ook maar meteen even zo'n uitdraaisetje gekocht van grab it. Fluitje van een cent, binnen 2 minuten was ie eruit.
Dank voor jullie goede raad.