Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fotobiker

Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door fotobiker »

Ik heb sinds drie jaar de MotoVision van Philips in mij H4 koplamp.
http://www.lighting.philips.com/nl_nl/c ... ng&lang=nl
De MotoVision heeft "Optimale herkenbaarheid dankzij een oranje reflectie en een krachtige lichtbundel waardoor de verlichting van uw motorfiets zich onderscheidt van het andere verkeer". Die oranje gloed is inderdaad goed zichtbaar en opvallend, zeker tussen al het huidige blauwe Xenon licht.

Op de site van Philips zag ik dat ze nu weer een nieuwe lamp hebben ontwikkeld, de XP-Moto. Dit keer geen opvallende kleur (helaas) maar wel 80% meer licht. Dat zou dus in de buurt van Xenon kunnen komen, denk ik dan.

Wat zijn jullie ervaringen met de MotoVision of de XP-Moto?
Zijn er nog andere opvallende halogeen lampen voor wie niet wil overstappen op Xenon?
marcmuts

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door marcmuts »

Ik heb langs de snelweg een keer een Osram Nightbreaker moeten kopen en wisselen voor de GS en dat was een wereld van verschil t.o.v. het standaard lampje. (GS heeft slechts 1 dimlicht itt de RT)
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Walter »

marcmuts schreef:Ik heb langs de snelweg een keer een Osram Nightbreaker moeten kopen en wisselen voor de GS en dat was een wereld van verschil t.o.v. het standaard lampje. (GS heeft slechts 1 dimlicht itt de RT)
de -850- en -1100- hebben ook maar 1 dimlicht.

Ik rijd inmiddels alweer een flinke tijd met de phillips motovision, die is voor mijn RT -1100- erg goed.
Goed zicht met een lichte flame in de lamp.

Tsja maar echt goedkoop is ie niet....

[groet]
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

De XP Moto lijkt me een goed alternatief voor wie geen Xenon wil maar toch veel licht.
Hier is de folder van meneer Philips:
http://pal-documents.com/xpmoto-saleski ... let_nl.pdf
De prijs valt best mee. Ik heb em al voor € 18,= gezien:
http://www.kommermotorparts.nl/winkel/c ... /d376.html

Afbeelding
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
WilBike

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door WilBike »

Ik had met de MotoVision inderdaad de voordelen die beschreven worden maar ging over naar een NightGuide voor de betere levensduur.
Mijn -1200- heeft de onhebbelijke gewoonte om zo twee tot drie maal per jaar een lamp defect te hebben. Vervangen van het linkse exemplaar is geen probleem maar rechts is andere koek... Ik legde het probleem bij mijn dealer uit en die zei me dat bij écht warme temperaturen de verlichtingsunit (2 lampen) van de 1200 RT binnenin enorm heet kan worden wat dan parten speelt voor de levensduur van de lampen. Hij vreesde dat ik met het gegeven zou moeten leren leven...
Bij een bezoekje van Halfords zag ik de NightGuide lampen hangen en bemerkte dat deze werden aangeprezen met 'dubbele levensduur'. Zowaar plaatste ik vorig jaar juni mijn 2 eerste en ondertussen laatste exemplaren... Ondertussen maakte ik reeds enkele 'hete' ritjes in de Provence en stel tot mijn genoegen vast dat beide exemplaren nog steeds hun werk doen.
Als info geeft men op dat deze lampen verkrijgbaar zijn voor reflector- én projectorunits, het product tot 50 % meer licht (10 tot 20 meter meer zicht dan een standaardlamp) op de weg geeft in de Safetyzone (recht voor je in de lichtbundel), de informatiezone (rechts van je) blauwachtig wit licht geeft om de bewegwijzering beter op te lichten en meer zacht wit licht geeft in de comforzone (links voor je)... daarom ook geeft men 5 sterren en 3 color safety aanduiding op de verpakking.

Hopelijk laten zij het morgen niet afweten!

WilBike _004
Stingray

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Stingray »

Ik heb toevallig gister bij de R1 van vrouw lief de XP geplaatst en je ziet zeker verschil met de orginele koplamp. Licht is helderder en witter. Of het op de weg in het donker ook zoveel scheelt kan ik nog niet zeggen.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door WernerB »

Hoorde toevallig bij Motoport Goes dat de Motovision niet echt schokbestendig is en daardoor eerder de geest geeft dan andere types. Ik spreek echter niet uit ervaring.
Hoe de XP is, zal ik zelf moeten ervaren, want die gaat er binnenkort in.
Ik ben nog niet om vwb xenon. Heb zelf een ontzettende hekel om in die felle/verblindende bundels te moeten kijken. Zeker als ze verkeerd gemonteerd/afgesteld zijn. Heb dus geen zin om medeweggebruikers hierop te trakteren.

Have a nice BMW-day!

WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
fotobiker

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door fotobiker »

WernerB schreef:Heb zelf een ontzettende hekel om in die felle/verblindende bundels te moeten kijken. Zeker als ze verkeerd gemonteerd/afgesteld zijn. Heb dus geen zin om medeweggebruikers hierop te trakteren.
Dat is nou precies de reden dat ik geen xenon heb genomen. Volgens mij draagt het dan helemaal niet bij aan je veiligheid. Meer licht hoeft niet altijd beter te zijn, zou je dan kunnen zeggen. Als je tegenligger verblind wordt, kan hij je snelheid, positie en de afstand minder goed bepalen.

Wat betreft de duurzaamheid van MotoVision. Ik maak niet zo veel kilometers, gemiddeld 5000 per jaar denk ik. Mijn Motovision zit er nu drie jaar in, nog steeds de eerste uiteraard. Hoeveel kilometers normaal is voor een halogeenlamp, durf ik niets van te zeggen.
Gebruikersavatar
bmwmuppet
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2009, 21:54
Type: R1200RT
Bijz: 2012
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Franeker
Locatie: Franeker

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door bmwmuppet »

Ik gebruik de oranje uitvoering al jaren. Kijk eens op Ebay ik betaalde in Engeland voor 2 lampen €17,00 euro
fotobiker

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door fotobiker »

Dat is echt een koopje.
Hoe lang gaan ze bij jou mee, of na hoeveel km vervang je ze?
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door jaybmw »

Zie eerder topic.h7 verv r1200rt./weerstandstekker h7. Ik heb ze ertussen geklikt,nog steeds geen kapotte lampen gehad !

En ik sluit me bij bovengenoemden aan,: naderhand ingebouwde xenon = rotzooi en vragen om problemen.Anders zou het er wel fabriek af inzitten/optioneel in accecoirelijst zijn. (al beweren anderen niet) zie eerdere topics,bv dutchmidiman....

[groet] ,J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
bmwmuppet
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 dec 2009, 21:54
Type: R1200RT
Bijz: 2012
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Franeker
Locatie: Franeker

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door bmwmuppet »

Ik heb ze minimaal 20000km gebruikt in mijn vorige rt en in m''n laatste rt 10000km en ze zijn nog heel.
fotobiker

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door fotobiker »

Daar zit ik dan met mijn huidige 15000 km aardig tussen in.
Ik twijfel er aan om hem preventief te vervangen, ik wil niet 's nachts opeens zonder licht zitten in de donkere polder.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door jaybmw »

Fotobiker ! Jas er gelijk een nieuwe in. Wat maakt die paar euro nou uit? Je hebt zekerheid,en rijdt relaxter rond.zonder te peinzen dat je in het donker komt te rijden.Rijdt je veel in het donker? Preventief vervangen,en altijd een reserve in je dashkastje meenemen.

[groet] ,J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Jan R1200RT

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Gelukkig heb ik twee klein licht pitten _004
Kans dat beide tegelijk kapot gaan is erg klein.
Wel één kapot gehad, na ruim 20.000 km :!:
Daarna beide wel vervangen en de oude als back-up in de koffer
fotobiker

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door fotobiker »

Ik denk dat ik jullie advies maar gewoon ga opvolgen, en de lamp preventief vervangen, en d eoude als reserve houden.
Zit ik nog wel een beetje te twijfelen aan die XP-moto, maar de MotoVision bevalt me goed dus.....
Opahak

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Opahak »

jaybmw schreef:Zie eerder topic.h7 verv r1200rt./weerstandstekker h7. Ik heb ze ertussen geklikt,nog steeds geen kapotte lampen gehad !

En ik sluit me bij bovengenoemden aan,: naderhand ingebouwde xenon = rotzooi en vragen om problemen.Anders zou het er wel fabriek af inzitten/optioneel in accecoirelijst zijn. (al beweren anderen niet) zie eerdere topics,bv dutchmidiman....

[groet] ,J.

Ho ho, als je de setjes van Pilot ziet kun je niet van rotzooi spreken ;) en vragen o problemen is wat kort door de bocht :(
Je ziet dat bij de huidige nieuwe motoren Xenon al standaard aanwezig is, zie de K1300GT. Mag ook wel voor dat geld maar het is er _004
fotobiker

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door fotobiker »

Laten we er geen "wel of geen xenon"-topic van maken. Die discussie gaat al in andere topics. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met de betere halogeen lampen, voor wie dus GEEN xenon wil.
fotobiker

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door fotobiker »

Ik heb jullie advies opgevolgd, en een nieuwe XPMoto gekocht, de oude (was een MotoVision) bewaar ik als reserve.
En nu snel eens in het donker rijden.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Baird »

Heb als 'doorrijder' altijd in bij het ingaan van de wintertijd een nieuwe H7 geplaatst, geeft altijd meer licht dan een ouder exemplaar, heb dus ook nooit met een kapotte koplamp gestaan onderweg, nu al weer een paar jaar over op Xenon van Pilot en dat bevalt mij uitstekend. De afstelling is simpel: lamp flink hoog zetten, tegenligger knippert: lamp een stuk lager zetten net zolang totdat alleen de kerels in een Z4 en MG-F nog naar je knipperen en een paar keer in de week het glas schoon maken.

Wat belangrijker is je te realiseren dat bij 's nachts rijden nat asfalt ongeveer het zwartste is dat je tegen komt en geen licht terug kaatst, droog asfalt is grijs en reflecteert nog een beetje. Wat ik daarmee zeggen wil is dat rijden op natte wegen in het donker dus ongeveer het donkerste is en dus het gevaarlijkste wat voor lamp je ook gebruikt!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
fotobiker

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door fotobiker »

[quote="Baird"Wat belangrijker is je te realiseren dat bij 's nachts rijden nat asfalt ongeveer het zwartste is dat je tegen komt en geen licht terug kaatst, droog asfalt is grijs en reflecteert nog een beetje. Wat ik daarmee zeggen wil is dat rijden op natte wegen in het donker dus ongeveer het donkerste is en dus het gevaarlijkste wat voor lamp je ook gebruikt![/quote]

Dat is een waar ding, wat je zegt. Gelijkertijd zal de tegenligger eerder last hebben van verblinding of schittering. Dat is voor mij nou net een reden om het bij halogeen te houden. Ik rijd veel in het donker en vooral op provinciale wegen, en dat zijn de gevaarlijkste. Maar goed, dat was niet het doel van deze topic.

Mijn eerste indruk is trouwens dat de XP-Moto zichtbaar meer licht produceert dan de MotoVision, maar die laatste heeft dan wel weer die mooie opvallende oranje gloed. Wanneer komt Philips met een combi van deze twee, de XP-Moto-Vision? Moet kunnen zeg ik.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door jaybmw »

Ho ho, als je de setjes van Pilot ziet kun je niet van rotzooi spreken ;) en vragen o problemen is wat kort door de bocht :(
Je ziet dat bij de huidige nieuwe motoren Xenon al standaard aanwezig is, zie de K1300GT. Mag ook wel voor dat geld maar het is er _004[/quote]


Paul, wel een late reactie maar ik wilde zeggen dat xenon geen rotzooi is. Wel vele naderhand ingebouwde ...systemen,en ja pilot is misschien wel een beter/goed systeem daar is de prijs ook naar zoals jezelf aangeeft. Heb in eerdere topics aangegeven wat ik zoal als apk-keurmeester meemaak in de z.g. sjonnie-wagens wat betreft lichtbeeld/kwaliteit en duurzaamheid van die xenon's.

En dat de 1300 het standaard heeft,is dus af fabriek en origineel en beter. En bmw geprijst.... :$



[groet] ,en tot 10 oct. J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
fotobiker

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door fotobiker »

Ik heb inmiddels een paar nachtelijke ritten met de XP-moto gemaakt, en ik ben tevreden. De weg voor mij is inderdaad zichtbaar beter verlicht. In de pikdonkere polder gebruik ik zelfs mijn groot licht een stuk minder.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door jaybmw »

Dat bedoel ik. Mooie ervaring toch ? Nu even bekijken hoelang deze lampen het uithouden. _004 Veel rijgenot in de donkere dagen,en houd ons op de hoogte aub.

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ton1959

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb de Philips Night Guide in de auto. Het licht is beter dan de standaard halogeen maar ik vind de kwaliteit van Philips lampen voort slecht.
Ik vroeg Philips hoe dit kan. Een Halogeenlamp voor een motor of auto moet zijn maximale lichtopbrengst bereiken bij 12Volt volgens de wet. Maar onze systemen leveren al lang meer rond de 14 Volt. Bij mijn F650ST zelfs rond de 14,7 Volt. Doordat bij de lampen de levensduur word opgegeven bij 12 Volt is de werkelijke levensduur dus veel korter dan de fabrikant opgeeft. Het stomme is dat toen ik in de garage begon de afgeregelde spanning al rond de 13,6 V zat en dat was in 1975. Daarvoor hadden we de gelijkstroomdynamo en die zat een stuk lager. Ik heb gezegd dat ze de maximale lichtopbrengst moeten instellen op het huidig geleverde voltage van 14 V . Nu betekend de levensduur op een Philips night guide lamp dus gewoon niks je voltage is immers geen 12 Volt maar 14 Volt. Nou ietsje mider dan 14V natuurlijk vanwege spanningsverlies in bedrading.
Toen ik begon in de garage gingen de Halogeen lampen die toen al 25 gulden kosten voor de klant en 7 gulden kosten voor de garage echt best lang mee. Mijn eerste Philips Night Guide lampen gingen echter maar 11 maanden mee en ze waren behoorlijk duur. En dan praat ik hier maar niet over hun spaarlampen voor in huis.

Ton
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:Ik heb de Philips Night Guide in de auto. Het licht is beter dan de standaard halogeen maar ik vind de kwaliteit van Philips lampen voort slecht.
Ik vroeg Philips hoe dit kan. Een Halogeenlamp voor een motor of auto moet zijn maximale lichtopbrengst bereiken bij 12Volt volgens de wet. Maar onze systemen leveren al lang meer rond de 14 Volt. Bij mijn F650ST zelfs rond de 14,7 Volt. Doordat bij de lampen de levensduur word opgegeven bij 12 Volt is de werkelijke levensduur dus veel korter dan de fabrikant opgeeft. Het stomme is dat toen ik in de garage begon de afgeregelde spanning al rond de 13,6 V zat en dat was in 1975. Daarvoor hadden we de gelijkstroomdynamo en die zat een stuk lager. Ik heb gezegd dat ze de maximale lichtopbrengst moeten instellen op het huidig geleverde voltage van 14 V . Nu betekend de levensduur op een Philips night guide lamp dus gewoon niks je voltage is immers geen 12 Volt maar 14 Volt. Nou ietsje mider dan 14V natuurlijk vanwege spanningsverlies in bedrading.
Toen ik begon in de garage gingen de Halogeen lampen die toen al 25 gulden kosten voor de klant en 7 gulden kosten voor de garage echt best lang mee. Mijn eerste Philips Night Guide lampen gingen echter maar 11 maanden mee en ze waren behoorlijk duur. En dan praat ik hier maar niet over hun spaarlampen voor in huis.

Ton
Ben maar een beetje thuis in de elektro maar er een weerstand tussen knutselen die het voltage terug brengt naar 12 Volt?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Ton1959

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mijn oplossing is eigenlijk geen dure Philips lampen meer monteren dan verspil ik minder geld. Hoe zijn de ervaringen met andere H4 of H7 lampen die wel meer licht geven? Gaan die meestal korter mee dan de gewone ouderwetse H4 of H7 lamp?
De nog duurdere Philips lampen voor nog meer licht gaan weer korter mee volgens de verpakking (omschrijving)

Daarom heeft Philips nu iets nieuws uitgevonden. Ze weten dus dat hun lampen niet lang meegaan. Ook is bekend dat het rijden overdag met dimlicht niet alleen veilig is voor de motorrijder maar ook voor de autorijder. Daarom hebben ze nu de dagverlichting uitgevonden zodat je overdag wel gezien word maar je dure H4 of H7 lamp niet verslijt.
In Engeland heeft men al jaren op autó's twee standen voor het dimlicht. Op de eerste stand werkt je dimlicht op ongeveer halve kracht en in feite is dat voor de zichtbaarheid overdag voldoende het zogenaamde dim dipped licht.


Ton
Inspector Gadget

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het klopt dat de boordspanning vaak hoger is dan de "reguliere" 12 volt in diverse voertuigen.
Voertuigfabrikanten doen dat tbv de grotere hoeveelheid elektronica (ABS, CAN-bus, etc) in moderne voertuigen.

Maar ook de toegepaste accu's bepalen in belangrijke mate de spanning.
Waarbij "reguliere" loodzuur-accu's 12 volt geven, geven zgn. Gel-accu's en AGM-accu's (zoals de Odyssey) een hogere spanning af.
En dienen dergelijke "moderne" accu's geladen te worden met een hogere spanning (dan 13,6 volt) om een goede lading te krijgen (14,7 volt volgens opgave van Odyssey)

Maar goed, dit puur ter info.

Het is waar dat halogeen-lampen door de hogere spanning een kortere levensduur hebben.
Lamp-fabrikanten hebben daar een oplossing voor door zogenoemde Long-Life lampen te produceren, die schijnen beter om te kunnen gaan met hoge(re) spanningen.
Die bestaan voor de H7's, maar wellicht ook voor andere modellen. _001

Anyhoe, een andere mogelijke oplossing is een zogenoemde piekspanning-beveiliging te gebruiken;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=852010

Een weerstand zou ik niet willen adviseren om de spanning onder controle te krijgen aangezien zo'n weestand behoorlijk warm kan worden, en je dus al snel een zware weerstand op je chassis moet monteren om de warmte tijdig en veilig af te voeren.

Overigens, ik denk dat het trillen van een motor ook invloed heeft op de levensduur van een lamp, versus een auto.
Maar dat is koude-grond, ik ben natuurlijk geen expert in deze.

Je zou eventueel ook de zogenoemde "Chinese" lampen kunnen overwegen, zoals (o.a.) Pilot die maakt.
Daar wordt geschermd met lampen die qua licht heel veel meer geven dan reguliere (goedgekeurde) lampen, en zie ik soms vergelijkingen staan "van wel 100 watt" (o.i.d.).
Of dit klopt weet ik niet, maar wat ik wel vernomen heb, is dat dergelijke lampen een APK-afkeur punt kunnen zijn bij auto's door het verkeerde lichtbeeld e.d.
Ik vraag mij of je dus daaraan verstandig doet.

Net als het gebruik van zgn. Rally gloeilampen, die zijn er ook voor H7 (maar dan echte 80 watts) maar verboden natuurlijk op de openbare weg.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

dutchmidiman schreef:Waarbij "reguliere" loodzuur-accu's 12 volt geven, geven zgn. Gel-accu's en AGM-accu's (zoals de Odyssey) een hogere spanning af.
En dienen dergelijke "moderne" accu's geladen te worden met een hogere spanning (dan 13,6 volt) om een goede lading te krijgen (14,7 volt volgens opgave van Odyssey)
Sorry hoor, maar dit lijkt me niet juist. Gel- en AGM accu's zijn nog steeds lood/zwavelzuur accu's. De afgegeven max. spanning wordt bepaald door de chemische samenstelling van de accu (de electrochemische koppels Pb/Pb2+ en H+/H2 respectievelijk). Die is dus ook voor een Odyssey accu 'gewoon' ong. 12 V (12.8 V om precies te zijn). Door de (o.a. mechanische) constructie kunnen die accu's wel een veel hogere stroom(sterkte) leveren, waardoor voordelen bij starten, dieper ontladen, en weinig zelfontlading. Ik heb nog de Odyssey website bezocht, maar daar wordt nergens melding gemaakt van een 'afwijkende' spanning.

Het feit dat de Odyssey accu's een hogere laadspanning aankunnen heeft ook weer met die constructie te maken. Maar ook met een 'gewone' laadspanning (die in een voertuig rond de 14 V ligt, meen ik) wordt zo'n accu prima geladen. Er zijn genoeg mensen die een gel- of AGM accu als vervanging gebruiken, zonder aanpassingen aan het laadcircuit.

Aanvulling
Volgens Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu):
12-Volts accu's bestaan uit zes cellen in serie, met elk een nominale spanning van 2,1 volt. Zo'n samenstelling van accu's noemt men als regel een accubatterij. Enkele kenmerken:
Open klemspanning bij volledig geladen: 12,6 V
Einde van ontladen: 11,8 V
Laden met: 13,8-14,4 V
Spanning waarbij water ontleedt in waterstof en zuurstof: 14,4 V
Bij continu laden: maximaal met 13,8 V
Na volledig opgeladen te zijn zakt de klemspanning snel naar 13,2 V en dan langzaam naar 12,6 V.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het kan heel goed dat ik het verkeerd begrepen heb, natuurlijk!;

De open-klem spanning, OCV (open circuit voltage) van de Odyssey is bij voldoende lading 12,84 volt (of hoger!) @ 25 graden C.
(zie eerder aangegeven document, pagina 17)

De laad-spanning zou normaal gesproken 13,8 volt moeten zijn bij een auto, is mij altijd geleerd.

Terwijl Odyssey aangeeft dat voor een goede lading een spanning vanaf 14,2 volt noodzakelijk is.
(pagina 25 van eerder aangegeven document).

Het is niet dat zo'n Odyssey (= een AGM accu, overigens) een hoger laadspanning aan kan, het is noodzakelijk om deze accu-types goed te kunnen laden.
Versus de lood-zuur accu's.

Bij AGM zit het zuur geabsorbeerd in een soort glas-wol achtige matten tussen de loden platen in, het zuur zit dus als het ware opgesloten.
Net als een elektrolyt bij een (elektrolytische) condensator. Daardoor kan het zuur nergens heen, oftewel geen platen die "droog" kunnen staan.
Helaas nog wel steeds sulfatering maar dat komt door het chemische proces.

Bij mijn auto is het weldegelijk zo dat binnen het (daar gaan we weer) CAN-bus systeem ingesteld staat dat ik een AGM-accu gebruik ipv de lood-zuur accu.
En dit is voor het laden van de accu, geeft de garage-software aan.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Beantwoord: Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto

Ongelezen bericht door AGVerheij »

_003 _003 _003
Aaargh, alweer zo'n niet-motorgerelateerd Oia-spam bericht !!

Ik wil voor de winter (dus binnenkort) ook een nieuwe bol in mijn koplamp plaatsen, dus ik volg deze discussie met interesse. Welke schoenen ik draag heeft daar echter heel weinig mee te maken !!

[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Ton1959

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

http://nl.wikipedia.org/wiki/LoodaccuIs misschien leuk om te lezen

Welke lamp met veel licht van bijvoorbeeld Philips is dan echt een long life lamp? Ik vond het licht van de Night guides behoorlijk goed ten op zichte van de gewone H7 maar de levensduur is slecht.
Ik heb veel motoren gehad en zelfs in de tijd dat ik veel reed herinner ik mij dat de H4 lampen nooit vervangen hoefde te worden. Alleen achterlicht lampjes sneuvelde vaak bij mijn Suzuki totdat ik dat ophing in luchtfilter bevestigingsrubbers van de oude Mercedes diesel modellen. Een nieuw probleem met moderne verlichting vind ik dat de uitvoering van het lamphuis voort meer iets uit Star Wars of kinderspeelgoed moet lijken en vaak de koeling van de lamp in het gedrang komt. De reflectors zijn ook voort vaker kunsstof denk ik en hierdoor is de warmteafvoer minder en gaan de lampen nog sneller kapot.
Dat is een van de redenen waarom je meer led lampen ziet in de verkeerslichten bijvoorbeeld.

Ton
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door jaybmw »

AGVerheij schreef:_003 _003 _003
Aaargh, alweer zo'n niet-motorgerelateerd Oia-spam bericht !!

Ik wil voor de winter (dus binnenkort) ook een nieuwe bol in mijn koplamp plaatsen, dus ik volg deze discussie met interesse. Welke schoenen ik draag heeft daar echter heel weinig mee te maken !!

[groet], Gerbert
Gerbert , met je eens !!
Er wordt door deze en gene nog al eens of-topic gegaan met dergerlijke kwats.Probeer de xp eens zou ik zeggen! en zoek eens op weerstanddraad koplamp r1200rt. Ik heb deze er tussen zitten,met een spanningsval van 0,4 a 0,6 volt. Origineel skoda nummer: 6y0941855. Heel makkelijk te monteren,geen hete weerstanden zoals hierboven vermelde onzin.Het is een h7 verloopstekker met weerstandsnoer die door de kleine spanningsval de levensduur van de lamp ten goede komt.Opel gebruikt dergelijke draden ook als optie om naderhand te monteren.Ook te gebruiken op een h4 fitting.

Groet Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nou, nou, onzin, mag het wat vriendelijker?

Ik begrijp nu dat er speciale lampvoeten zijn waar er een weerstand in serie opgenomen is in de aanvoerlijn.

Ik sprak over weerstand parallel over de aanvoerlijn.
Omdat de R1200RT CAN-bus heeft, en daardoor wellicht de kans van een storingsmelding als je weerstand verhoogt.
(om spanningsval te krijgen kan je de weerstand verhogen, waardoor er minder stroom loopt, en daar kijkt de CAN-bus van de R1200RT naar).

Bij de R11xxRT loopt de verlichting via de handvat-schakelaars, waardoor er al een behoorlijke spanningsval is.
http://www.ebbo.org/headlamp_relays.php
Gebruikersavatar
Junkyard Dog
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 apr 2010, 14:08
Type: R1100RT
Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
Land: FRANKRIJK
Woonplaats of omgeving: Creuse.
Locatie: Creuse

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Junkyard Dog »

Leuk artikel waar je naar verwijst DMM.
Ga dit eens op mij laten inwerken.

Trek je van de rest niet veel aan, het is de jeugd zullen we maar zeggen.

[groet] Anton _004
The Dog is in the house

In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Inspector Gadget

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Thanks Anton! _004

Het is een bekend probleem dat bij vrijwel alle merken motorfietsen (met uitzondering van bijv. CAN-bus, schat ik zo in ;) ) de bedrading en/of de schakelaars de nodige verliezen geven.
Is ook wel logisch, te dikke bedrading maakt het lastig(er) om de kabelbomen goed weg te werken (vandaar de implementatie van CAN-bus, daar kan je met 2 of 4 draden een hele reeks van aansturingen doen) of domweg het kosten-aspect.

Helaas is de R1100RT daarin geen uitzondering, de bedrading naar de H4 is vrij dun viel mij gelijk op (versus de bedrading naar de H4 van mijn vorige auto).
En we kennen allemaal de verhalen van problematische schakelaars op dit forum.
Hoewel dat net zo vaak slijtage en vervuiling kan zijn, in plaats van een echt defect, natuurlijk.

Anyhoe, het verhaal op die Ebbo-link is overigens dezelfde manier waarop mijn Pilot Xenon setje (Bi-Xenon, overigens) is aangesloten;
De Xenon lamp wordt direct gevoed door (dikkere kabel)aansluiting direct op de accu, het licht-signaal wordt alleen gebruikt om de meegeleverde relais aan te sturen.
En is dus een eventuele spanningsval door te dunne bedrading en/of vervuiling/slijtage van de schakelaars niet van toepassing in mijn geval.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door jaybmw »

Junkyard Dog schreef:Leuk artikel waar je naar verwijst DMM.
Ga dit eens op mij laten inwerken.

Trek je van de rest niet veel aan, het is de jeugd zullen we maar zeggen.

[groet] Anton _004
Ik sprak afgelopen w.end toch een aantal forumleden die al behoorlijk de jeugd ontgroeid zijn hoor en die bevestigden mijn mening ten volste.Dat ik af en toe dit mededeel is niet persoonlijk maar puur om de reden dat het bij het gestarte onderwerp moet blijven Anton.Het rt cafe is hier een leuke uitstap voor toch?Hier kan men uitwijken naar andere zaken.Heb laatst excuus aangeboden aan diegenen die zich "aangesproken" voelden en aan het beheer ook nog.Van 1 persoon excuus aanvaard gekregen, _004 van degene die het hardst riep niets vernomen ookal schreef die iets over fatsoen.......?

Anyway, Gegroet Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Mike Philippens

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

WernerB schreef:Hoorde toevallig bij Motoport Goes dat de Motovision niet echt schokbestendig is en daardoor eerder de geest geeft dan andere types.
Ik heb met een MotoVision een toer door Marokko gemaakt, en daarbij redelijk wat hele slechte wegen en kuilen gehad. Ik heb de boel niet gespaard en alles is heel gebleven. Bij één pothole ging de voorveer tot het rubbertje en viel de spiegel er spontaan af (tie-rap!). Dus ik kan uit eerste hand zeggen dat de Motovision voldoende schokbestendig is voor onze biljartlakens in Nederland... ;)
Na 2 jaar is ie stuk gegaan en nu heb ik zo'n moto-x.
fotobiker

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door fotobiker »

Mike Philippens schreef:Na 2 jaar is ie stuk gegaan en nu heb ik zo'n moto-x.
Wat is jouw indruk en heb je al een voorkeur? Ik vind het lichtbeeld van de XP-Moto wel beter dan van de MotoVision. Vooral bij nacht zonder straatverlichting.
Mike Philippens

Re: Ervaringen met Philips MotoVision of XP-Moto?

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

fotobiker schreef:
Mike Philippens schreef:Na 2 jaar is ie stuk gegaan en nu heb ik zo'n moto-x.
Wat is jouw indruk en heb je al een voorkeur? Ik vind het lichtbeeld van de XP-Moto wel beter dan van de MotoVision. Vooral bij nacht zonder straatverlichting.
De Moto-x geeft meer/helderder licht dan de motovision. De motovision had ik in eerste instantie meer vanwege die oranje gloed in de lamp ivm de zichtbaarheid. Nu heb ik inmiddels running lights dus ben ik zichtbaar genoeg. De x geeft wat mij betreft prima/beter licht, en heeft mijn voorkeur dan ook.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”