Vertraging voordat startmotor aanslaat R1100RT

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ronaldbakker1964

Vertraging voordat startmotor aanslaat R1100RT

Ongelezen bericht door ronaldbakker1964 »

Mijn BMW 1100RT, uit 2000, heeft sinds een tijd een zeer vreemde gedraging. Als de motor even niet heeft gelopen, start de motor pas als de startknop gedurende langere tijd wordt ingedrukt. Dit kan na stilstand van enkele dagen wel oplopen tot meer dan een minuut! Heeft de motor net gelopen, dan start hij vrijwel direct. Maar na enkele uren stilstand ontstaat al een vertraging van enkele seconden. Het lijkt mij een elektrisch probleem, want zodra de startmotor ook daadwerkelijk aanslaat start de motor direct. Het lijkt alsof er een soort condensator eerst wordt geladen en pas als die een bepaald niveau heeft bereikt het startrelais wordt bekrachtigd. Maar ik heb geen idee hoe de electronica hieromheen in elkaar zit. Heeft iemand iets soortgelijks aan de hand gehad?
Alvast heel hartelijk dank voor eventuele reacties!!
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vertraging voordat startmotor aanslaat R1100RT

Ongelezen bericht door HansD »

ronaldbakker1964 schreef:Mijn BMW 1100RT, uit 2000, heeft sinds een tijd een zeer vreemde gedraging. Als de motor even niet heeft gelopen, start de motor pas als de startknop gedurende langere tijd wordt ingedrukt. Dit kan na stilstand van enkele dagen wel oplopen tot meer dan een minuut! Heeft de motor net gelopen, dan start hij vrijwel direct. Maar na enkele uren stilstand ontstaat al een vertraging van enkele seconden. Het lijkt mij een elektrisch probleem, want zodra de startmotor ook daadwerkelijk aanslaat start de motor direct. Het lijkt alsof er een soort condensator eerst wordt geladen en pas als die een bepaald niveau heeft bereikt het startrelais wordt bekrachtigd. Maar ik heb geen idee hoe de electronica hieromheen in elkaar zit. Heeft iemand iets soortgelijks aan de hand gehad?
Alvast heel hartelijk dank voor eventuele reacties!!
Klink bekend. Dit is wat ik heb: de -1100- is normaal in alle versnellingen te starten , als je de koppeling maar intrekt. Bij mij is dit koppelingsschakelaartje stuk, waardoor ik alleen in neutraal kan starten.
Echter, als ik het contact aanzet kan het wel even duren voordat het neutraal lampje gaat branden. Bij mij is de starknop dood (doet niets) zolang het neutraallampje niet brandt. Zodra het groene neutraallampje aan gaat, kan ik ook meteen starten en start de motor meteen en altijd.

Let eens op je neutraallampje, misschien heb je hetzelfde?
Hans
ronaldbakker1964

Re: Vertraging voordat startmotor aanslaat R1100RT

Ongelezen bericht door ronaldbakker1964 »

Hallo Hans,

Dank voor je snelle reactie! Ik geloof echter niet dat het door jouw omschrevene mijn probleem is. Mijn neutraal lampje staat direct op groen en ook de ABS lampjes knipperen gewoon. Ik moet de startknop indrukken en een minuutje geduld hebben. Heb het net nog even geprobeerd. Toch bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Vertraging voordat startmotor aanslaat R1100RT

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Maak je starterknop eens schoon.

Naast de rechtsaf knop zit een klein schroefje wat de knoppenwinkel aan het stuur bevestigd, draai deze los en trek de unit los, draai om en vind de contacten van de dodemans-/starterknop.
Beetje contactspray en een ouwe tandenborstel om de boel schoon te maken.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
vioma

Re: Vertraging voordat startmotor aanslaat R1100RT

Ongelezen bericht door vioma »

Ik zou de bedrading op de startmotor schoonmaken ,als je slecht contact heb krijg je dit euvel ook. Als je de startknop indrukt word de slechte verbinding warm waardoor hij na een poosje wel contact maakt (uitzetting door warmte).
Ik heb dit diverse keren bij auto's meegemaakt en aangezien de bmw motoren dezelfde startmotoren hebben als een auto...
Ook de accu klemmen nazien en de massa van de accu kabel aan het frame/ blok.
[groet] Peter
Laatst gewijzigd door vioma op 24 feb 2010, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
ronaldbakker1964

Re: Vertraging voordat startmotor aanslaat R1100RT

Ongelezen bericht door ronaldbakker1964 »

PaulRS schreef:Hoi.

Maak je starterknop eens schoon.

Naast de rechtsaf knop zit een klein schroefje wat de knoppenwinkel aan het stuur bevestigd, draai deze los en trek de unit los, draai om en vind de contacten van de dodemans-/starterknop.
Beetje contactspray en een ouwe tandenborstel om de boel schoon te maken.

Groeten, Paul.
Hallo Paul,
Dat knopje was het eerste waar ik mee bezig ben geweest toe de motor niet meer direct startte. Geloof me, het duurt een hele tijd voor je hebt uitgevonden dat je een minuut het startknopje ingedrukt moet houden voordat de motor start ;-)

Gr. Ronald
mptrap

Re: Vertraging voordat startmotor aanslaat R1100RT

Ongelezen bericht door mptrap »

Hey Ronald,
Mijn reactie, toen ik je storing las, was dezelfde als die van Paul.
Bij mij kwam het groot licht vertraagd in als ik die aanschakelde. Da's best donker in de polder, kan ik je verzekeren!

Ik heb beide schakelaar units uit elkaar gehaald en alle contacten gereinigd. Nu werkt alles weer als een trein.
Pas wel op bij het uit elkaar halen, er zitten "spring loaded" kogeltjes en contact stiftjes in.
En baat het niet dan schaadt het ook niet (vermits je alle stiftjes en kogeltjes terug gevonden heb in je werkplaats). Een klusje van 30 minuten.

Heb je al aan de side stand switch (zijstandaard of jiffy switch) gedacht?

Succes

Michael
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Re: Vertraging voordat startmotor aanslaat R1100RT

Ongelezen bericht door BeemerBert »

ronaldbakker1964 schreef:
PaulRS schreef:Hoi.

Maak je starterknop eens schoon.

Naast de rechtsaf knop zit een klein schroefje wat de knoppenwinkel aan het stuur bevestigd, draai deze los en trek de unit los, draai om en vind de contacten van de dodemans-/starterknop.
Beetje contactspray en een ouwe tandenborstel om de boel schoon te maken.

Groeten, Paul.
Hallo Paul,
Dat knopje was het eerste waar ik mee bezig ben geweest toe de motor niet meer direct startte. Geloof me, het duurt een hele tijd voor je hebt uitgevonden dat je een minuut het startknopje ingedrukt moet houden voordat de motor start ;-)

Gr. Ronald
Ben benieuwd hoe het nu opgelost is.

Groet, Bert
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”