Opgelost: runninglights op 1200RT
- Maarten de Vries
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Locatie: Naarden
- Contacteer:
Opgelost: runninglights op 1200RT
Beste Forum lezers.
Heeft iemand ervaring met het gebruik van runninglights van de firma safetylights uit SprangCappelle.
Ik heb ze gemonteerd (laten doen) op mijn (nieuwe) R1200RT. Mijn probleem is nu dat als ik mijn rechter richting aanwijzer aan doe die er SOMS mee stopt en dan op het dashboard aangeeft dat het rechter richting aanwijzer lampje voor kapot is. E.e.a gaat pas weer werken zodra ik de motor al dan niet rijdend even uitzet en weer start.
Ik weet niet of e.e.a iets te maken heeft met de runninglight of dat het toeval is.
Heeft iemand ervaring met dit voorval of weet iemand wat het kan zijn.
Hoor graag
BVD
Groetjes Maarten de Vries
Heeft iemand ervaring met het gebruik van runninglights van de firma safetylights uit SprangCappelle.
Ik heb ze gemonteerd (laten doen) op mijn (nieuwe) R1200RT. Mijn probleem is nu dat als ik mijn rechter richting aanwijzer aan doe die er SOMS mee stopt en dan op het dashboard aangeeft dat het rechter richting aanwijzer lampje voor kapot is. E.e.a gaat pas weer werken zodra ik de motor al dan niet rijdend even uitzet en weer start.
Ik weet niet of e.e.a iets te maken heeft met de runninglight of dat het toeval is.
Heeft iemand ervaring met dit voorval of weet iemand wat het kan zijn.
Hoor graag
BVD
Groetjes Maarten de Vries
Re: runninglights op 1200RT
De R1200RT is CAN-bus, oftewel alles heeft intelligentie, controllers en checks. (en geen zekeringen meer)
Zoals defecte lampen, en allerlei andere storingen. (te veel stroom, te weinig stroom, etc)
Vandaar dat je niet zo maar van alles kunt aansluiten op het bestaande systeem van de R1200RT, zonder dat CAN-bus dat als een (ver)storing ziet, en probeert dat of op te lossen of een fout-melding geeft.
Zo is het remlicht van de R1200RT een twee-draads systeem, waarbij de spanning bepaalt of de normale verlichting (4 volt) of het remlicht (14 volt) bedient moet worden.
Als je met niet-OEM modules aan de gang gaat, *moet* de module zgn. CAN-bus compatible zijn.
Want anders veroorzaakt het storingen.
Gelukkig is er wel een oplossing, geeft de fabrikant aan, je moet met diodes e.d. aan de slag.
http://www.safetylights.nl/index.php?p=motor&&pp=canbus
Het beste kan je navragen bij degene die het heeft ingebouwd voor je, of ze dit ook gedaan hebben, of niet.
Ik acht de kans dat, als ze het niet gedaan hebben, dat daarom deze storing ontstaat, redelijk groot.
Maar, er kan ook nog een ander probleem zijn;
Als je knipperlicht voor het lampje zelf niet lekker in de voet zit, wat ook nog wel eens voor komt heb ik begrepen, krijg je deze melding ook.
Zoals defecte lampen, en allerlei andere storingen. (te veel stroom, te weinig stroom, etc)
Vandaar dat je niet zo maar van alles kunt aansluiten op het bestaande systeem van de R1200RT, zonder dat CAN-bus dat als een (ver)storing ziet, en probeert dat of op te lossen of een fout-melding geeft.
Zo is het remlicht van de R1200RT een twee-draads systeem, waarbij de spanning bepaalt of de normale verlichting (4 volt) of het remlicht (14 volt) bedient moet worden.
Als je met niet-OEM modules aan de gang gaat, *moet* de module zgn. CAN-bus compatible zijn.
Want anders veroorzaakt het storingen.
Gelukkig is er wel een oplossing, geeft de fabrikant aan, je moet met diodes e.d. aan de slag.
http://www.safetylights.nl/index.php?p=motor&&pp=canbus
Het beste kan je navragen bij degene die het heeft ingebouwd voor je, of ze dit ook gedaan hebben, of niet.
Ik acht de kans dat, als ze het niet gedaan hebben, dat daarom deze storing ontstaat, redelijk groot.
Maar, er kan ook nog een ander probleem zijn;
Als je knipperlicht voor het lampje zelf niet lekker in de voet zit, wat ook nog wel eens voor komt heb ik begrepen, krijg je deze melding ook.
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: runninglights op 1200RT
Maarten,
Ik wilde bij de aanschaf van mijn afgelopen december ook graag running lights monteren, maar mijn dealer raadde dit af vanwege slechte ervaringen.
Met Canbus wordt dit alleen nog maar kritischer en complexer - dus heb ik er van afgezien. Helaas heb ik nog geen andere leverancier gevonden.
Probleem zit hem niet in het Canbus netwerk (prima gedocumenteerd) maar in de ZFE module van BMW: dit is de centrale-voertuig-computer voor alle rand-electronica zoals voor-, achterlichten en knipperlichten etc. De werking van dit module is een strikt BMW geheim en staat nergens gedocumenteerd. De ZFE vervangt ook je zekeringenkast en houdt voortdurend spanning, weerstand en stroom van alle aangesloten circuits in de gaten. Bij afwijkingen worden circuits afgesloten met een melding in je dashboard. Vandaar dat het knippen in Canbus kabels, of het vervangen van lampjes al tot storingen kan leiden.
Iets aansluiten of veranderen op het canbus systeem (of eigenlijk de ZFE) is dus vragen om moeilijkheden, helaas.
Hans
Ik wilde bij de aanschaf van mijn afgelopen december ook graag running lights monteren, maar mijn dealer raadde dit af vanwege slechte ervaringen.
Met Canbus wordt dit alleen nog maar kritischer en complexer - dus heb ik er van afgezien. Helaas heb ik nog geen andere leverancier gevonden.
Probleem zit hem niet in het Canbus netwerk (prima gedocumenteerd) maar in de ZFE module van BMW: dit is de centrale-voertuig-computer voor alle rand-electronica zoals voor-, achterlichten en knipperlichten etc. De werking van dit module is een strikt BMW geheim en staat nergens gedocumenteerd. De ZFE vervangt ook je zekeringenkast en houdt voortdurend spanning, weerstand en stroom van alle aangesloten circuits in de gaten. Bij afwijkingen worden circuits afgesloten met een melding in je dashboard. Vandaar dat het knippen in Canbus kabels, of het vervangen van lampjes al tot storingen kan leiden.
Iets aansluiten of veranderen op het canbus systeem (of eigenlijk de ZFE) is dus vragen om moeilijkheden, helaas.
Hans
- Maarten de Vries
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Locatie: Naarden
- Contacteer:
Re: runninglights op 1200RT
Rob,dutchmidiman schreef:De R1200RT is CAN-bus, oftewel alles heeft intelligentie, controllers en checks. (en geen zekeringen meer)
Zoals defecte lampen, en allerlei andere storingen. (te veel stroom, te weinig stroom, etc)
Vandaar dat je niet zo maar van alles kunt aansluiten op het bestaande systeem van de R1200RT, zonder dat CAN-bus dat als een (ver)storing ziet, en probeert dat of op te lossen of een fout-melding geeft.
Zo is het remlicht van de R1200RT een twee-draads systeem, waarbij de spanning bepaalt of de normale verlichting (4 volt) of het remlicht (14 volt) bedient moet worden.
Als je met niet-OEM modules aan de gang gaat, *moet* de module zgn. CAN-bus compatible zijn.
Want anders veroorzaakt het storingen.
Gelukkig is er wel een oplossing, geeft de fabrikant aan, je moet met diodes e.d. aan de slag.
http://www.safetylights.nl/index.php?p=motor&&pp=canbus
Het beste kan je navragen bij degene die het heeft ingebouwd voor je, of ze dit ook gedaan hebben, of niet.
Ik acht de kans dat, als ze het niet gedaan hebben, dat daarom deze storing ontstaat, redelijk groot.
Maar, er kan ook nog een ander probleem zijn;
Als je knipperlicht voor het lampje zelf niet lekker in de voet zit, wat ook nog wel eens voor komt heb ik begrepen, krijg je deze melding ook.
Bedankt voor je antwoord.
http://www.safetylights.nl/index.php?p=motor&&pp=canbus Dit was in eerste instantie niet gebeurt. Maar is gisteren als nog door de dealer gedaan nav mijn klacht. Op weg naar huis bleek al dat mijn klacht nog niet was opgelost.
Toen heb ik zelf gisteren avond ook je twee oplossing geprobeerd. Een ander lampje en de contact veertjes verder naar buiten gebogen zo dat er nu zeker een goed en stabiel contact moet zijn in de lamphouder.
Ben heel benieuwd of er iemand is waar dit systeem wel goed werkt of een ander merk heeft/kent wat goed werkt op de R1200RT
Groet Maarten.
Re: runninglights op 1200RT
Hallo Maarten,
Zoals HansD al schreef, de intelligentie van de ZFE zit je in de weg, en kan je vooralsnog daar zelf niets aan veranderen.
Wellicht dat een BMW dealer dat met de BMW tool dat kan?
Anyhoe, als je het probleem opnieuw bemerkt, heb je m.i. geen andere optie dan die SafetyLight module te laten verwijderen, die verstoord te veel dan blijkbaar.
Als je het alleen gaat om running lights, zijn er oplossingen zoals;
http://www.skenedesign.com/lights/R1200RT.shtml (De bekende P3 en P3+ Lights)
http://www.hyperlites.com/ (De nog meer bekende HyperLights )
Zoals je kunt zien, allemaal led-oplossingen, die via een module externe led-lampen aansturen.
En dus niet via een module de bestaande verlichting proberen te beïnvloeden.
Daarnaast heeft CAN-bus ook nog een beperking heb ik gelezen van maximaal 4 ampère.
Als extra zaken wilt aansluiten op de CAN-bus, kom je bij oplossingen zoals;
http://www.twistedthrottle.com/trade/pr ... /4920/593/
Zoals HansD al schreef, de intelligentie van de ZFE zit je in de weg, en kan je vooralsnog daar zelf niets aan veranderen.
Wellicht dat een BMW dealer dat met de BMW tool dat kan?
Anyhoe, als je het probleem opnieuw bemerkt, heb je m.i. geen andere optie dan die SafetyLight module te laten verwijderen, die verstoord te veel dan blijkbaar.
Als je het alleen gaat om running lights, zijn er oplossingen zoals;
http://www.skenedesign.com/lights/R1200RT.shtml (De bekende P3 en P3+ Lights)
http://www.hyperlites.com/ (De nog meer bekende HyperLights )
Zoals je kunt zien, allemaal led-oplossingen, die via een module externe led-lampen aansturen.
En dus niet via een module de bestaande verlichting proberen te beïnvloeden.
Daarnaast heeft CAN-bus ook nog een beperking heb ik gelezen van maximaal 4 ampère.
Als extra zaken wilt aansluiten op de CAN-bus, kom je bij oplossingen zoals;
http://www.twistedthrottle.com/trade/pr ... /4920/593/
- Junkyard Dog
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 25 apr 2010, 14:08
- Type: R1100RT
- Bijz: Verlaagd met Hyperpro veren. TomTom GO 500.
- Land: FRANKRIJK
- Woonplaats of omgeving: Creuse.
- Locatie: Creuse
Re: runninglights op 1200RT
Is het niet mogelijk om dat systeem rechtstreeks op de accu aan te sluiten.
Natuurlijk wel een zekering daar tussen plaatsen :
Anton
Natuurlijk wel een zekering daar tussen plaatsen :
Anton
The Dog is in the house
In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
In bezit van:
BMW R60/5 1970 391.252 KM
Harley Davidson FXLR 1990 333.100 KM
BMW R1100RT 1998 310.128 KM
Nieuwe motor HD Dyna Low Rider mei 2015, 73053 KM.
Re: runninglights op 1200RT
Hallo Anton!
Als je bedoelt met dat systeem de SafetyLights-systeem dan zit die al op de accu aangesloten, via geschakelde (=contact-sleutel) 12volt.
(althans, zo zou het moeten volgens de installatie-handleiding).
Vergeet niet dat het "probleem" is (denk ik) dat zo'n SafetyLight module probeert de functie van de clignoteur te "overrulen".
Terwijl je de knipperlichten niet gebruikt, worden deze wel aangestuurd (zgn. running lights, of als je de hele fiets volhangt, contour-verlichting :lol: )
Ik heb het sterke vermoeden dat de CAN-bus ziet dat de knipperlichten niet uit zijn, terwijl ze dat volgens de clignoteur wel zouden moeten zijn, en daarop de foutmelding geeft en de aktie neemt (knipperlicht-lamp niet meer aansturen).
Waardoor, vermoed ik althans, de knipperlicht-functie niet meer werkt, maar wel de Running Lights-functies e.d.
(De clignoteur is volledig elektronisch en software-gestuurd, en zoals je kunt lezen op een ander draadje, programmeerbaar door de BMW dealeRT is qua tijd en afgelegde afstand)
Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om diodes in de aanvoerlijn naar de knipperlicht-lampen zelf vanuit de CAN-bus te monteren, waardoor er geen spanning meer kan "terugvloeien" naar het CAN-bus systeem, ergo, de CAN-bus ook niet meer ziet of de lamp wel of niet aan is.
Maar of dat realistisch is, en of dat überhaupt zou kunnen werken, ik heb geen idee (ivm die CAN-bus)
Ik weet wel, dat mijn toekomstige R1200RT ik alleen maar iets met aparte lampen cq. led-lampen ga doen, niets maar dan ook echt helemaal niets op het bestaande systeem van de fiets, die CAN-bus is niet iets waar je te veel aan moet "rotzooien" ben ik zo langzamerhand achter. :roll:
Als je bedoelt met dat systeem de SafetyLights-systeem dan zit die al op de accu aangesloten, via geschakelde (=contact-sleutel) 12volt.
(althans, zo zou het moeten volgens de installatie-handleiding).
Vergeet niet dat het "probleem" is (denk ik) dat zo'n SafetyLight module probeert de functie van de clignoteur te "overrulen".
Terwijl je de knipperlichten niet gebruikt, worden deze wel aangestuurd (zgn. running lights, of als je de hele fiets volhangt, contour-verlichting :lol: )
Ik heb het sterke vermoeden dat de CAN-bus ziet dat de knipperlichten niet uit zijn, terwijl ze dat volgens de clignoteur wel zouden moeten zijn, en daarop de foutmelding geeft en de aktie neemt (knipperlicht-lamp niet meer aansturen).
Waardoor, vermoed ik althans, de knipperlicht-functie niet meer werkt, maar wel de Running Lights-functies e.d.
(De clignoteur is volledig elektronisch en software-gestuurd, en zoals je kunt lezen op een ander draadje, programmeerbaar door de BMW dealeRT is qua tijd en afgelegde afstand)
Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om diodes in de aanvoerlijn naar de knipperlicht-lampen zelf vanuit de CAN-bus te monteren, waardoor er geen spanning meer kan "terugvloeien" naar het CAN-bus systeem, ergo, de CAN-bus ook niet meer ziet of de lamp wel of niet aan is.
Maar of dat realistisch is, en of dat überhaupt zou kunnen werken, ik heb geen idee (ivm die CAN-bus)
Ik weet wel, dat mijn toekomstige R1200RT ik alleen maar iets met aparte lampen cq. led-lampen ga doen, niets maar dan ook echt helemaal niets op het bestaande systeem van de fiets, die CAN-bus is niet iets waar je te veel aan moet "rotzooien" ben ik zo langzamerhand achter. :roll:
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: runninglights op 1200RT
Anton,Junkyard Dog schreef:Is het niet mogelijk om dat systeem rechtstreeks op de accu aan te sluiten.
Natuurlijk wel een zekering daar tussen plaatsen :
Anton
Heb ik over zitten denken: gewoon wat ouderwetse draden trekken en ouderwetse lampjes plaatsen. Probleem alleen is een via contact geschakelde draad te vinden bij de R1200RT.
En waar laat ik de fittingen van de extra lampjes. (het oog wil oog wat, dus het moet er een beetje mooi uitzien).
Rob, P3 lights kende ik nog niet - interessant, ook de photon blaster. En er zijn canbus klanten die het zonder problemen gebruiken.
Wel weer een hoop geld 2x 150 dollar + 30 dollar shipping.
Is er toevallig iemand in NL die P3 lights en/of photon blaster levert dat je weet?
Hans
Re: runninglights op 1200RT
Hans;
Ik zal gaan zoeken of die P3's in NL geleverd worden, daar kom ik op terug.
Mag ik zo vrij zijn een ander, wellicht te wild voor sommige, idee te geven? (vergeef mij)
Zoals, ok, toegegeven een beetje GS-achtige look, maar m.i. wel een oplossing;
http://www.nippynormans.com/ACERBIS-HAN ... CB-HG-LED/
Of anders;
http://www.nippynormans.com/LEDpac-FRON ... P-PAC1001/ (die heb ik ook op mijn R1100RT zitten)
Ik zal gaan zoeken of die P3's in NL geleverd worden, daar kom ik op terug.
Mag ik zo vrij zijn een ander, wellicht te wild voor sommige, idee te geven? (vergeef mij)
Zoals, ok, toegegeven een beetje GS-achtige look, maar m.i. wel een oplossing;
http://www.nippynormans.com/ACERBIS-HAN ... CB-HG-LED/
Of anders;
http://www.nippynormans.com/LEDpac-FRON ... P-PAC1001/ (die heb ik ook op mijn R1100RT zitten)
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: runninglights op 1200RT
Ja, die GS Led's vind ik een beetje wild.
Idealiter zoek ik running lights die een driehoek van lampen creeeren: het bestaande voor of achterlicht, met daaronder 2 andere lichten, links en rechts.
Daardoor ben je niet alleen beter zichtbaar, maar geef je anderen de mogelijkheid je afstand en snelheid beter in te schatten.
Op zich zijn de P3 en photon blasters prima, al zou ik ze bij aanschaf zo breed mogelijk monteren, dus als het effe kan niet op de voorpoten (photon blasters) maar ergens op de cilinders, en de p3 niet op de kentekenplaat (P3), maar op de koffers of een aparte bredere beugel.
Mocht je een NL dealer tegenkomen dan houd ik me aanbevolen - ik kijk zelf ook rond.
Hans
Idealiter zoek ik running lights die een driehoek van lampen creeeren: het bestaande voor of achterlicht, met daaronder 2 andere lichten, links en rechts.
Daardoor ben je niet alleen beter zichtbaar, maar geef je anderen de mogelijkheid je afstand en snelheid beter in te schatten.
Op zich zijn de P3 en photon blasters prima, al zou ik ze bij aanschaf zo breed mogelijk monteren, dus als het effe kan niet op de voorpoten (photon blasters) maar ergens op de cilinders, en de p3 niet op de kentekenplaat (P3), maar op de koffers of een aparte bredere beugel.
Mocht je een NL dealer tegenkomen dan houd ik me aanbevolen - ik kijk zelf ook rond.
Hans
Re: runninglights op 1200RT
Ja, ik schatte dat al een klein beetje in;
Ik voel mij wat dat betreft nog jong, maar ben realistisch genoeg om te weten wat ken en nie' ken
Dus zoiets als dit?
[youtube]9PPCGZXgc-s[/youtube]
of
[youtube]JZYe0Xmx66M[/youtube]
Je gaat dan wel al snel richting de "looks" van een G.ldWing
Een mogelijke andere oplossing;
http://admorelighting.com/index.php?pag ... /index.php
Ok, mag ik dan een ander "voorstel" (suggestie) doen?
Ook bij deze leverancier heb ik diverse led-lampjes gehaald;
http://www.sportouring.com/gallery.php? ... Choosen=15
Let wel op, die LedWIC3 is groot, zeer groot.
Daarentegen is die Nova SL Mini's zijn zeer plat, waterdicht en netjes klein aan de maat, wat dat betreft.
En blanco wanneer ze niet aanstaan.
Of anders;
http://www.clearwaterlights.com/
Schrik niet van de prijs, en bedoelt voor de voorkant.
En meer idee-en en tips zijn te vinden, volgens mij;
http://www.bmwmchr.org/Docs/R1200RT_Bikeaddons-Rev1.pdf
Het is jammer dat ik nog ff geen R1200RT heb, anders kon ik wat gaan experimenteren en zo.
Ik voel mij wat dat betreft nog jong, maar ben realistisch genoeg om te weten wat ken en nie' ken
Dus zoiets als dit?
[youtube]9PPCGZXgc-s[/youtube]
of
[youtube]JZYe0Xmx66M[/youtube]
Je gaat dan wel al snel richting de "looks" van een G.ldWing
Een mogelijke andere oplossing;
http://admorelighting.com/index.php?pag ... /index.php
Ok, mag ik dan een ander "voorstel" (suggestie) doen?
Ook bij deze leverancier heb ik diverse led-lampjes gehaald;
http://www.sportouring.com/gallery.php? ... Choosen=15
Let wel op, die LedWIC3 is groot, zeer groot.
Daarentegen is die Nova SL Mini's zijn zeer plat, waterdicht en netjes klein aan de maat, wat dat betreft.
En blanco wanneer ze niet aanstaan.
Of anders;
http://www.clearwaterlights.com/
Schrik niet van de prijs, en bedoelt voor de voorkant.
En meer idee-en en tips zijn te vinden, volgens mij;
http://www.bmwmchr.org/Docs/R1200RT_Bikeaddons-Rev1.pdf
Het is jammer dat ik nog ff geen R1200RT heb, anders kon ik wat gaan experimenteren en zo.
- Maarten de Vries
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Locatie: Naarden
- Contacteer:
Re: runninglights op 1200RT
Er is veel keus al vind ik zelf running lights gewoon in combi met de richting aanwijzer nog steeds het mooist. Leuk al die reacties
Ga met Safety Lights, volgens hun moet het kunnen in combinatie met CAN-bus. Toch weer ongelooflijk dat BMW een systeem heeft bedacht war je verder weinig meekunt op eenvoudige wijze.
Ik houd jullie op de hoogte.
Groet,
Maarten
Ga met Safety Lights, volgens hun moet het kunnen in combinatie met CAN-bus. Toch weer ongelooflijk dat BMW een systeem heeft bedacht war je verder weinig meekunt op eenvoudige wijze.
Ik houd jullie op de hoogte.
Groet,
Maarten
Re: runninglights op 1200RT
De uitdaging is dat je met deze Safety Lights het bestaande circuit beïnvloed, en dat kan problemen geven met de CAN-bus.
De oplossingen die ik aandraag zijn allemaal systemen waarbij je additionele verlichting monteert, die hoogstens het signaal van je fiets gebruikt om verlichting in te schakelen, maar geen functies op je bestaande verlichting toevoegt.
(tenzij je de lampen gaat vervangen door bijvoorbeeld de RoadRocketeer, zoals ik bij mijn R1100RT gedaan heb http://www.roadrocketeer.com/BrakeBMW4.html)
Maar, hoe je het ook went of keert, dergelijke oplossingen kosten geld, soms heel veel geld.
Werkt wel goed, soms heel erg goed, maar dat mag ook wel voor zo'n investering.
Ik hoop dat Safety Lights met een oplossing voor jou kan komen.
En horen/lezen wij graag op dit geweldige forum ( ) het resultaat, hun bevindingen, en vooral de oplossing, zodat mogelijk toekomstige klanten hier ook wat aan hebben.
Ik vindt het CAN-bus systeem ansicht een perfecte oplossing, omdat het de grote hoeveelheid bedrading sterk reduceert, en eventuele technische storing en defecten geheel automatisch kan opvolgen, en zelfs (al dan niet gedeeltelijk) kan oplossen.
Dat je daarom bepaalde spelregels in acht moet nemen als je zaken wilt veranderen of toevoegen, neem ik graag voor lief.
De voordelen zijn m.i. vele malen groter dan de nadelen.
En dat voor zo'n idioot als ik 8-) :lol:
Hou ons op de hoogte, ben reuze benieuwd!
De oplossingen die ik aandraag zijn allemaal systemen waarbij je additionele verlichting monteert, die hoogstens het signaal van je fiets gebruikt om verlichting in te schakelen, maar geen functies op je bestaande verlichting toevoegt.
(tenzij je de lampen gaat vervangen door bijvoorbeeld de RoadRocketeer, zoals ik bij mijn R1100RT gedaan heb http://www.roadrocketeer.com/BrakeBMW4.html)
Maar, hoe je het ook went of keert, dergelijke oplossingen kosten geld, soms heel veel geld.
Werkt wel goed, soms heel erg goed, maar dat mag ook wel voor zo'n investering.
Ik hoop dat Safety Lights met een oplossing voor jou kan komen.
En horen/lezen wij graag op dit geweldige forum ( ) het resultaat, hun bevindingen, en vooral de oplossing, zodat mogelijk toekomstige klanten hier ook wat aan hebben.
Ik vindt het CAN-bus systeem ansicht een perfecte oplossing, omdat het de grote hoeveelheid bedrading sterk reduceert, en eventuele technische storing en defecten geheel automatisch kan opvolgen, en zelfs (al dan niet gedeeltelijk) kan oplossen.
Dat je daarom bepaalde spelregels in acht moet nemen als je zaken wilt veranderen of toevoegen, neem ik graag voor lief.
De voordelen zijn m.i. vele malen groter dan de nadelen.
En dat voor zo'n idioot als ik 8-) :lol:
Hou ons op de hoogte, ben reuze benieuwd!
- Maarten de Vries
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Locatie: Naarden
- Contacteer:
Re: runninglights op 1200RT
Zal ik doen.
Groet Maarten
Groet Maarten
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: runninglights op 1200RT
Ik heb nog eens goed gekeken naar de Can bus connection kit van Twisted Throttle
http://www.twistedthrottle.com/trade/pr ... /4920/593/
Dit is volgens mij het eerste product dat netjes aan Canbus koppelt met een eigen controller en vervolgens een relais schakelt dat gewoon aan de accu is gekoppeld.
Op dat relais kun je vervolgens alle bestaande niet-canbus verlichtingen aansluiten. Een soort intelligent canbus relais. dus.
Omdat de controler als het ware alleen meekijkt op de canbus kabel is de kans op storingen miniem (nihil?). De extra verlichting wordt niet rechtstreeks op de canbus aangesloten en kan daardoor ook de canbus niet "storen" (geen beinvloeding van canbus weerstand, stroom en spanning), maar volgt via de extra controler wel alle signalen op de canbus (licht aan/uit, remlicht en knipperlichten aan/uit/links/rechts).
Wel vrij dure oplossing: 90 dollar + verzendkosten + invoerrechten - voor een aansluitkabel (daar komt de verlichting nog bij).
Ook is het alleen een oplossing voor extra verlichting, en niet voor de bestaande verlichting; dus Maarten, dit zal je probleem met running lights niet oplossen.
Hans
http://www.twistedthrottle.com/trade/pr ... /4920/593/
Dit is volgens mij het eerste product dat netjes aan Canbus koppelt met een eigen controller en vervolgens een relais schakelt dat gewoon aan de accu is gekoppeld.
Op dat relais kun je vervolgens alle bestaande niet-canbus verlichtingen aansluiten. Een soort intelligent canbus relais. dus.
Omdat de controler als het ware alleen meekijkt op de canbus kabel is de kans op storingen miniem (nihil?). De extra verlichting wordt niet rechtstreeks op de canbus aangesloten en kan daardoor ook de canbus niet "storen" (geen beinvloeding van canbus weerstand, stroom en spanning), maar volgt via de extra controler wel alle signalen op de canbus (licht aan/uit, remlicht en knipperlichten aan/uit/links/rechts).
Wel vrij dure oplossing: 90 dollar + verzendkosten + invoerrechten - voor een aansluitkabel (daar komt de verlichting nog bij).
Ook is het alleen een oplossing voor extra verlichting, en niet voor de bestaande verlichting; dus Maarten, dit zal je probleem met running lights niet oplossen.
Hans
- Maarten de Vries
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Locatie: Naarden
- Contacteer:
Re: runninglights op 1200RT
Wel knap gevonden Hans.
Denk dat andere hier wel iets aan kunnen hebben.
9 oktober heb ik een afspraak bij Safetylight.nl
Groet Maarten
Denk dat andere hier wel iets aan kunnen hebben.
9 oktober heb ik een afspraak bij Safetylight.nl
Groet Maarten
Re: runninglights op 1200RT
Mooie oplossing inderdaad
Onder het dashboard van de R1200RT zit een aansluiting voor het koppelen van je navigatie aan je fiets.
(zie ter illustratie http://www.nippynormans.com/Lead-for-sp ... NBUSZU660/)
En naar wat ik begrepen heb, zit daar ook het signaal van geschakelde 12 volt (via het contact-slot dus). (drie-polige stekker)
En daar kan je dan m.i. zo'n auto-relais op aansluiten om iets zwaars te schakelen, zodra het contact aan gaat.
En in het schakel-gedeelte zelfs nog een extra schakelaar opnemen zodat je die nog eens apart kan in- of uitschakelen zodra het contact aan gaat.
Zo heb ik dat ook gedaan voor bepaalde verlichting op mijn fiets.
Een andere mogelijke oplossing is zoiets als;
http://www.roadrocketeer.com/SmartBusHome.htm
http://www.nippynormans.com/Centech-AP- ... o/CEN-AF1/
http://www.nippynormans.com/Fuze-Block- ... o/FUZ-FZ1/
Of je kan wellicht volstaan met de LedPac op de R1200RT;
http://www.nippynormans.com/LEDpac-FRON ... P-PAC1001/
Ok, geen running lights wat dat betreft.
Onder het dashboard van de R1200RT zit een aansluiting voor het koppelen van je navigatie aan je fiets.
(zie ter illustratie http://www.nippynormans.com/Lead-for-sp ... NBUSZU660/)
En naar wat ik begrepen heb, zit daar ook het signaal van geschakelde 12 volt (via het contact-slot dus). (drie-polige stekker)
En daar kan je dan m.i. zo'n auto-relais op aansluiten om iets zwaars te schakelen, zodra het contact aan gaat.
En in het schakel-gedeelte zelfs nog een extra schakelaar opnemen zodat je die nog eens apart kan in- of uitschakelen zodra het contact aan gaat.
Zo heb ik dat ook gedaan voor bepaalde verlichting op mijn fiets.
Een andere mogelijke oplossing is zoiets als;
http://www.roadrocketeer.com/SmartBusHome.htm
http://www.nippynormans.com/Centech-AP- ... o/CEN-AF1/
http://www.nippynormans.com/Fuze-Block- ... o/FUZ-FZ1/
Of je kan wellicht volstaan met de LedPac op de R1200RT;
http://www.nippynormans.com/LEDpac-FRON ... P-PAC1001/
Ok, geen running lights wat dat betreft.
- Maarten de Vries
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 28 feb 2010, 22:36
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Locatie: Naarden
- Contacteer:
Re: runninglights op 1200RT
Probleem opgelost.
Zaterdag ben ik naar Safety Lights in Sprang Capelle gereden. En naar bleek heeft de monteur bij de dealer die het wel allemaal heel netjes had gedaan toch 1 diode verkeert had aangesloten.
Het systeem van de running light werkt nu perfect en geen meldingen meer van kapotte lampjes of zo.
Groetjes Maarten
Zaterdag ben ik naar Safety Lights in Sprang Capelle gereden. En naar bleek heeft de monteur bij de dealer die het wel allemaal heel netjes had gedaan toch 1 diode verkeert had aangesloten.
Het systeem van de running light werkt nu perfect en geen meldingen meer van kapotte lampjes of zo.
Groetjes Maarten
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: runninglights op 1200RT
Maarten,
Mooi dat het nu opgelost is. Slordig zo'n verkeerd om diode. Hoop deze monteur niet tegen te komen in een 1 richtingsstraat
Hans
Mooi dat het nu opgelost is. Slordig zo'n verkeerd om diode. Hoop deze monteur niet tegen te komen in een 1 richtingsstraat
Hans
Re: runninglights op 1200RT
Nog even voortbordurend, met permissie, op HansD's oplossing van TwistedThrottle CAN-bus controler, aangezien ik naar zo'n motor aan het kijken ben;
Touratech heeft ook een CAN-bus geschakelde module;
http://www.touratech.com/shops/011/prod ... ts_id=8723
Althans, als ik HansD's suggestie van de TwistedThrottle-oplossing goed begrepen heb...
Touratech heeft ook een CAN-bus geschakelde module;
http://www.touratech.com/shops/011/prod ... ts_id=8723
Althans, als ik HansD's suggestie van de TwistedThrottle-oplossing goed begrepen heb...
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: runninglights op 1200RT
Rob,dutchmidiman schreef:Nog even voortbordurend, met permissie, op HansD's oplossing van TwistedThrottle CAN-bus controler, aangezien ik naar zo'n motor aan het kijken ben;
Touratech heeft ook een CAN-bus geschakelde module;
http://www.touratech.com/shops/011/prod ... ts_id=8723
Althans, als ik HansD's suggestie van de TwistedThrottle-oplossing goed begrepen heb...
Zoals ik het lees is dit een koplampgeschakeld module: alle afnemers krijgen alleen stroom als de gele draad stroom heeft, en die moet op de kabel naar het dimlicht worden aangesloten. Omdat bij de het licht altijd aan is, is dit effectief gelik aan contact-geschakeld, want zodra je het contact aan zet en de motor draait gaat ook het licht aan. Verder dan de gele draad wordt de ZFE niet belast (alleen een soort relaisschakeling dus), dus dit moet de canbus niet storen. Prima voor aanvullende verlichting.
Die andere controler van twisted throttle sluit echt op de canbus aan (niet op de ZFE) en kan zo ook andere signalen geven zoals knipperlicht aan, of remlicht aan, maar de vraag is natuurlijk of je daar behoefte aan hebt.
Hans
Re: runninglights op 1200RT
DMM,dutchmidiman schreef: Onder het dashboard van de R1200RT zit een aansluiting voor het koppelen van je navigatie aan je fiets.
(zie ter illustratie http://www.nippynormans.com/Lead-for-sp ... NBUSZU660/)
Weet jij toevalig al waar die connector ergens onder het dashboard zit.
Ik heb mijn Zumo 550 nu via de accessoire plug links in de kuip aangesloten. Zou mooi zijn als ik de draad weg kan werken.
Maar dan wil ik wel weten waar ik heen moet en of ik de hele kuip of het dashboard eraf moet "slopen".
Re: runninglights op 1200RT
Bedankt Hans!HansD schreef:Die andere controler van twisted throttle sluit echt op de canbus aan (niet op de ZFE) en kan zo ook andere signalen geven zoals knipperlicht aan, of remlicht aan, maar de vraag is natuurlijk of je daar behoefte aan hebt.
Aangezien ik het zo'n beetje als "praatpaal" ge- en "mis"-bruik (fora zie ik ook als sociaal medium, niet alleen faceblad of twittie, of zo iets, haha) zou zo'n controler mij zeker kunnen bekoren.
Jammer genoeg is het schijnbaar niet langer beschikbaar via Twisted Throttle, heel erg jammer.
Leek mij heel boeiend om daar mee te experimenteren en zo.
Ik heb getracht via G00gle uit te vinden of die module van hen een bepaald merk is, aangezien ik vooralsnog inschat dat ze niet zelf die module gemaakt hebben.
Ik zal je niet laten wachten totdat ik zelf een R1200RT heb, maar wellicht dat de foto's op het navolgende draadje je van dienst kunnen zijn.Jan R1200RT schreef:Weet jij toevalig al waar die connector ergens onder het dashboard zit.
viewtopic.php?f=40&t=3762
en
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=565952
Naar wat ik begrepen heb, zit die connector onderaan je dashboard, en behoef je er geen tupperware of andere kunstof voor weg te halen.
Soms zit die connector langs de veerpoot ge-ty-wrapped of via tape.
En volgens mij is het de enige (drie-polige) connector die verder niet aangesloten is.
Er kan ook nog een twee-polige connector naast zitten, maar dat is audio en heb je verder niet nodig.
Re: runninglights op 1200RT
Thanks, ik had wel gezocht , maar dus niet op canbus.
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: runninglights op 1200RT
Rob,
Hoe accessoires aansluiten op een R1200RT (of GS, of R) met Canbus?
Echt een web pagina voor jou!
De 2 meest gebruikte fuse-blocks (zekeringkasten) worden beschreven.
http://www.motorcycleinfo.co.uk/index.c ... eId=357683
Hans
Hoe accessoires aansluiten op een R1200RT (of GS, of R) met Canbus?
Echt een web pagina voor jou!
De 2 meest gebruikte fuse-blocks (zekeringkasten) worden beschreven.
http://www.motorcycleinfo.co.uk/index.c ... eId=357683
Hans
Re: runninglights op 1200RT
Hans
Nu had ik die link al eens bewaard ivm mijn zoektocht naar nadere informatie over CAN-bus en de R1200RT
(de GS schijnt nog gevoeliger te zijn, lees ik zo btw )
Die fuse-boxes had ik al eens gezien en naar gekeken bij Nippy Normans;
http://www.nippynormans.com/products/r1 ... el-cen-af1
of
http://www.nippynormans.com/products/r1 ... el-fuz-fz1
http://www.fuzeblocks.com/
Ikzelf ga waarschijnlijk kiezen voor de FuzeBlocks oplossing, aangezien deze zowel switched alsook "permanent" 12 volt kent, ingebouwde relais heeft, en 6 uitgangen.
De Centech heeft 5 uitgangen, zo ook de Touratech oplossing.
Maar a.s. donderdag eerst proefrijden...
Nu had ik die link al eens bewaard ivm mijn zoektocht naar nadere informatie over CAN-bus en de R1200RT
(de GS schijnt nog gevoeliger te zijn, lees ik zo btw )
Die fuse-boxes had ik al eens gezien en naar gekeken bij Nippy Normans;
http://www.nippynormans.com/products/r1 ... el-cen-af1
of
http://www.nippynormans.com/products/r1 ... el-fuz-fz1
http://www.fuzeblocks.com/
Ikzelf ga waarschijnlijk kiezen voor de FuzeBlocks oplossing, aangezien deze zowel switched alsook "permanent" 12 volt kent, ingebouwde relais heeft, en 6 uitgangen.
De Centech heeft 5 uitgangen, zo ook de Touratech oplossing.
Maar a.s. donderdag eerst proefrijden...
Re: runninglights op 1200RT
PS: De TwistedThrottle CAN-bus oplossing, welke de CAN-bus signalen voor knipperlichten en remlicht e.d. doorgaf, is helaas niet langer meer verkrijgbaar.
Dat product kwam bij Electrical Connection vandaan, maar van hen heb ik vooralsnog geen enkele reactie vernomen.
Dat product kwam bij Electrical Connection vandaan, maar van hen heb ik vooralsnog geen enkele reactie vernomen.