Strengere eisen motorrijbewijs

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Strengere eisen motorrijbewijs

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Bron: De Telegraaf - 180910

AMSTERDAM - Jonge motorrijders moeten vanaf 2013 drie keer praktijkexamen doen voor ze op een zware motor mogen rijden. Pas als je ouder dan 24 bent, kun je in een keer op voor het zware motorexamen. Dat is drie jaar later dan nu het geval is.

Lees hier verder >>
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Strengere eisen motorrijbewijs

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Die Europese regelneven toch he! _001 _002

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Strengere eisen motorrijbewijs

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ik denk dat het goed is!
Er verongelukken nog steeds te veel jonge motorrijders.
Ik zou ook voor een 3 à 5 jaarlijkse af te leggen vaardigheidsproef pleiten.
De ooit geleerde vaardigheden blijven hiermee beter behouden, waardoor het motorrijden weer een beetje veiliger wordt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Strengere eisen motorrijbewijs

Ongelezen bericht door Walter »

Stelling: Motorrijders gediscrimineerd

AMSTERDAM - Er komen strengere eisen voor het motorrijbewijs. In 2013 komen er drie categerieën motorrijbewijzen, van licht naar zwaar. Om van een lichte naar een zwaardere motor te kunnen moet een motorrijder een examen doen. Wie op de zwaarste motorfiets wil rijden, moet dus drie keer afrijden. Bovendien mag een motorrijder niet jonger zijn dan 24 als hij een zware motor wil rijden. Is het terecht om van die strenge eisen te stellen voor zoiets gevaarlijks als motorrijden of is het discriminatie ten opzichte van automobilisten?

De redactie van De Telegraaf wil graag uw mening weten.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/stel ... html?p=9,1
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Strengere eisen motorrijbewijs

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Hmmm, ik weet het niet hoor.
Uiteraard komt het de veiligheid ten goede, maar ik vind het wel vreemd dat iets dergelijks voor rijbewijs B niet geldt. Iedereen die net zijn B heeft kan/mag in elke wagen stappen die er bestaat, ongeacht afmetingen, topsnelheid of vermogen. En ik weet niet of er nu echt zo veel meer jonge motorrijders verongelukken dan van die gepimpte GTI'tjes. Die klappen door overschatting en/of drank ook met grote regelmaat de weg af... _002 ....

Ik denk dat er andere manieren zijn om het aantal verkeersdoden (dat in NL relatief toch al erg laag is) terug te brengen dan deze oplossing. Maar het CBR en de gemeenten krijgen er weer een boel werk bij.

[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Strengere eisen motorrijbewijs

Ongelezen bericht door HansD »

Ik denk dat dit een goede zaak is. Motorrijden is zo vele malen gevaarlijker dan autorijden dat meer aandacht voor de veiligheid van motorrijders in mijn ogen zeer op zijn plaats is.
Jammer dat dit dan aan de cilinder-inhoud/vermogen gekoppeld wordt. Wat mij betreft mag de veiligheid van elke motorrijder omhoog, ook iemand die 125 cc blijft rijden.
Ik zou ervoor zijn om regelmatige VRO-achtige veiligheidscursussen verplicht te stellen. Ik probeer zelf 1 veiligheidscursus per jaar te doen, en behalve heel erg leuk, zijn deze altijd heel erg nuttig (ook na 30 jaar motor-ervaring).
Natuurlijk zou motorrijden daardoor ook duurder worden, maar daar moet, met subsidie ofzo, toch een mouw aan te passen zijn?
ALs je je vliegbrevet wilt houden moet je ook aan bepaalde eisen voldoen, waaronder een minimum aantal vlieguren per jaar - dus zo'n gek idee is dit niet....
Hans
Opahak

Re: Strengere eisen motorrijbewijs

Ongelezen bericht door Opahak »

HansD schreef:ALs je je vliegbrevet wilt houden moet je ook aan bepaalde eisen voldoen, waaronder een minimum aantal vlieguren per jaar - dus zo'n gek idee is dit niet....
Hans

Mjaa, maar dat is wel wat anders dan deelnemen aan het dagelijks verkeer. Ik denk dat het de verkeersveiligheid ten goede komt om elke bestuurder zijn vaardigheden bij te laten houden en periodiek te testen. Auto of motor os scooter of tractor.
Ongeacht leeftijd. Het liefst in de vorm van een certificaat van een erkende rijschool waarin de verplichte oefeningen en deelnemen aan het verkeer wordt opgehaald. De vro vind ik te technisch om dat verplicht te stellen of te gebruiken voor opleiding.

Groet
Paul
Dave

Re: Strengere eisen motorrijbewijs

Ongelezen bericht door Dave »

Opahak schreef:Mjaa, maar dat is wel wat anders dan deelnemen aan het dagelijks verkeer.
Yep: in de lucht is het minder druk...
Inspector Gadget

Re: Strengere eisen motorrijbewijs

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En als het in de lucht verkeerd gaat, zijn de gevolgen vaak (ook) fataal(er).

Wel even voor alle duidelijkheid, zoals ik het tot nu toe begrepen heb;
De Europese regelgeving gaat nimmer boven "lokale" (lees: landelijk, dus in dit geval NL) wetgeving.
Het is niet een verplichting, maar een richtlijn.
Meer een afspraak of convenant.

Een bekend voorbeeld zijn de perikelen rond glazenwassers;
Als die in NL boven een bepaalde hoogte moeten werken, dienen ze allerlei uitgebreide veiligheidsmaatregelen te nemen, zoals het inhuren van hoogwerkers, het niet meer mogen werken vanaf een ladder, etc, etc.
Onder de noemer van "dat moet van Europa" is dat enkele jaren geleden in NL ingevoerd als verplichting.
Edoch, het was een richtlijn vanuit Brussel, waarbij de werkomstandigheden onder de loep genomen waren, en adviezen richting Arbo (et all) gedaan werden.
En zoals het vaker in NL betaamt, proberende NL "het beste jongetje van de klas" te zijn, onder de noemer van "het moet van Europa", als wetgeving ingevoerd.
Wat dus weer een probleem geeft voor NL glazenwassers, qua concurrentie, prijzen en kosten etc.

Let wel: ik ben er zeker ook voor dat er "bouwstenen" komen voor motorrijders, maar ook voor automobilisten.
Zodat er gewerkt wordt aan het opbouwen van vaardigheden, vertrouwen, inzicht, bijschaven (dus aan- en afleren ;) ), het actualiseren van de kennis.
Ongeacht de leeftijd, en welk voertuig je bestuurt. En ongeacht hoelang je die vergunning hebt om dat voertuig te besturen.
En dat het uitbouwen van dat soort kennis en kunnen, beloond wordt via je verzekering (zoals dat nu al bij sommige verzekeringen gebeurt)

Het CBR heeft in mijn optiek al best wel veel op hun bordje liggen, medio volgend jaar komt bijvoorbeeld ook het bedienen van de navigatie tijdens het examen erbij?
Denk dat de rijscholen hier zeker ook een schone taak hebben, om niet eens te denken in het maken van uurtjes, maar echt met de kandidaat aan de slag gaat, omdat je dan al in een leerproces zit, en je als rijschool m.i. heel goed kan inschatten wat de kandidaat naast het kunnen behalen van een examen, nog meer aan kundigheden en vaardigheden kan aanleren.
Ik heb het genoegen gehad dergelijke leerprocessen wel deels mee te mogen maken, hoewel het wel flink kosten met zich mee brengt, maar dat ik daar nog steeds graag tijd voor vrij maak. (en dus moet blijven sparen ;) )

Want je bent wat dat betreft volgens mij nimmer uitgeleerd, en het is vaak ook nog heel erg leuk en boeiend.
Zeker omdat ik denk dat ik redelijk tot goed rij, en iemand anders die illusie ontegenzeggelijk er onderuit haalt, hoe terecht of onterecht ook.
(want ik kan soms heel eigenwijs zijn :oops: ;) :roll: :lol: )
Stingray

Re: Strengere eisen motorrijbewijs

Ongelezen bericht door Stingray »

Ik vind het in 1 woord "betuttelend" en voor ons makkelijk om te roepen van "is een goed idee " want wij hebben het rijbewijs al.

Of je nu op een 125cc motor 80km/u door een 30 km/u zone rijdt of met een 1200RT 80km/u door een 30km/u zone rijdt. Het blijft in beide gevallen 50km te hard.

Jonge automobilisten hebben inderdaad geen beperking vwb de keuze in auto. Hoe rijker het kind (ouders) hoe sneller de auto van zijn/haar keuze. Beter gezegd, zelfs met een scootmobiel rijden ze als dwazen door de kom bij ons in het dorp terwijl boem boem boem boem boem uit de stereo dreunt. (simpelweg niet mijn muziek smaak maar ok.....)

Ik ben van mening dat het probleem vaak niet in het vermogen zit maar in de (verkaarbare jeugdige) mentaliteit van die leeftijdsgroep.
Die zijn nu eenmaal wat roekelozer als iemand van 36 met 2 kinderen... Big RT Smile
Dat ga je er met extra stappen voor het rijbewijs niet uitkrijgen
Dave

Re: Strengere eisen motorrijbewijs

Ongelezen bericht door Dave »

Het was bij de politie (KLPD) vroeger (toen de batavieren nog met zijn vijven waren) zo dat iemand pas in de Porsche mocht surveilleren als deze vader was. Dit, om de roekeloosheid van de bestuurder eruit te halen omdat er ook een andere verantwoordelijkheid op zijn schouders rust... (wellicht broodje aap, maar in ieder geval illustratief).

Dus ja, ik snap het wel dat je voor bepaalde verantwoordelijkheden een bepaalde mindset moet kunnen opbrengen. En is een gefaseerd rijbewijs in dat opzicht een pluim waard.


Maar... Iedereen weet dat je werkelijke leeftijd qua mindset kan verschillen ten opzichte van je biologische leeftijd. En dat werkt twee kanten op. Ik ken mannen van vijftig die in het voorjaar met de motor weer vers onder de kont niet te onderscheiden zijn van het spreekwoordelijke veulen in de wei. En jochies van 16 (Jeffrey Herlings) die een veel betere motorbeheersing hebben dan menig motorrijder met veel meer kilometers onder de wielen. Wat is er op tegen om geen leeftijdsdiscriminatie toe te passen, maar gradaties te laten afmeten aan de vaardigheden op de motor. En ik voel wel wat voor het periodiek toetsen van de vaardigheden. Het regelmatig bijhouden van je kunsten scherpt je vaardigheden aan (en stompt sommige handelingen ook weer af, eerlijk is braaf).

Moeilijk dus allemaal...

Maar wat betreft ervaring, die moet je opdoen! Dat kan op alle soorten fietsen, dus ook eentje met minder vermogen. En ook dan is er geen garantie, men zegt tenslotte niet voor niets over een groot deel van de motorrijders dat ze geen (bijvoorbeeld) 35 jaar ervaring hebben, maar 35 keer 1 jaar.


Ik blijf het lastige materie vinden...


P.S.: Vergeef me sommige voorbeelden, ze zullen niet sluitend zijn maar dienen slechts om te duiden wat ik bedoel...
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”