cardanas gebroken (slipt)

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
richard75

cardanas gebroken (slipt)

Ongelezen bericht door richard75 »

Hallo,

Ik heb een R1100RT uit 1996 gekocht en nu is mijn cardanas ineens gebroken (slipt) bij 102Dkm nu is dat mogelijk uiteraard, maar ik koop een gebruikte as, zet deze er onder en rij een paar meter, zelfde probleem. Weet iemand of dit stom toeval is of dat er iets anders mis kan zijn waardoor de cardanas gaat slippen. Ik overweeg er een nieuwe in te zetten, maar aangezien die €500 kost wil ik wel eerst zeker weten dat het probleem niet ergens anders door veroorzaakt wordt.
los van dit, draait alles verder soepel en hoor je ook geen rare dingen.
Wie weet hier meer over of heeft hier ervaring mee???
mvg, Richard
vioma

Re: cardanas gebroken (slipt)

Ongelezen bericht door vioma »

Is het niet je koppeling die slipt :?:
richard75

Re: cardanas gebroken (slipt)

Ongelezen bericht door richard75 »

Nee, het is echt de as zelf. De dunne as kun je in de dikke rond draaien. De koppeling is 5 Dkm geleden vervangen.
vioma

Re: cardanas gebroken (slipt)

Ongelezen bericht door vioma »

Bakzijde of cardan zijde ? Lijkt me dat de dunne as dan ook niet in orde is . _001
blittkit

Re: cardanas gebroken (slipt)

Ongelezen bericht door blittkit »

Zijn de splines wel oke ? (vertanding op de as). Bij m'n oude K100 moest deze om de zoveel km gesmeerd worden met speciaal dik vet.
Dit gebruik lees ik nergens bij het onderhoud van de R 1***, terwijl de constuctie niet veel verschild.


Gr Hans
richard75

Re: cardanas gebroken (slipt)

Ongelezen bericht door richard75 »

De aandrijfas bestaat uit 2 delen, een dunne as die middels een rubber verbinding in een dikke as zit. De dunne as kan dus draaien in de dikke as. Alleen nu kan ik me voorstellen dat dit alleen kan gebeuren door echte ouderdom of een geforceerde kracht, b.v. volgas ineens de koppeling oplaten komen in z'n 1.
Bij de eerste as is het ook gekomen toen de motor af was geslagen, ik reed nog en liet de koppeling opkomen om hem aan te laten slaan. gaf vervolgens gas en was nadien mijn aandrijving kwijt.
vioma

Re: cardanas gebroken (slipt)

Ongelezen bericht door vioma »

Tja als hij daar kapot gaat lijkt het toch dat je tweede as ook slecht was :?: :?: _001 _001
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=26&fg=05
Laatst gewijzigd door vioma op 16 mei 2010, 21:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: cardanas gebroken (slipt)

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Gebeurd wel meer dat de rubber verbinding loslaat en dat de 2e as hetzelfde doet, is gewoon domme pech.

Hier; http://link.marktplaats.nl/325358138 liggen er nog een paar.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
richard75

Re: cardanas gebroken (slipt)

Ongelezen bericht door richard75 »

OK, thanks voor jullie reacties.
Er zit intussen een andere onder en hij doet het weer perfect.
lange Jaap

Re: cardanas gebroken (slipt)

Ongelezen bericht door lange Jaap »

Had je het probleem altijd of alleen bij hogere belasting, ik vraag dit omdat ik mijn aandrijving verlies bij het doortrekken in de 3e versnelling en de koppeling bij mij haageltje nieuw is.

Groetjes, Jaap
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”