Toch xenon op 1100RT

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Opahak

Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Opahak »

Mede forummers,

Ik ben om. Ik heb zaterdag een groot gedeelte van de dag met Kenny doorgebracht om xenon in te bouwen en mijn remsysteem door te spoelen. Ik reed naast een motorbroeder die wel xenon op zijn fiets had en was direct verkocht, veel meer licht op de weg en veel beter gezien worden daar ging het om.Uiteraard deed Kenny weer zijn sublieme ding en heeft een sublieme job afgeleverd!

Vergeet de motovision en ga voor xenon. Beter is er niet!

Groetjes
Paul
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Baird »

What took you so long? _004
Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is mijn ervaring ook dat Xenon een hele verbetering kan geven in je zicht en je zichtbaarheid.
Zeker met de R1100RT, is er zeker winst qua zicht, is mijn ervaring.
Maar nu rij ik op alle voertuigen met Xenon verlichting, en is het altijd heel erg wennen (bijna schrikken) als ik moet sturen en turen met Halogeen. ;)

Is het de Bi-Xenon geworden of heb je de andere versie met een Halogeen lampje erbij op de H4-fitting?
Beamietoo

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Is het de Bi-Xenon geworden of heb je de andere versie met een Halogeen lampje erbij op de H4-fitting?
Nou Dutchmidiman... uiteraard de Pilot Pro Bi-Xenon met en 9 diode led stadslamp voor de finishing touch :-)

gr,
Kenny
Opahak

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Opahak »

Baird schreef:What took you so long? _004
Big RT Smile
Hi Bert, ik heb inderdaad lang getwijfeld vanwege de verblindingsfactor. Ik rij dagelijks van en naar Rotterdam en ik kom nogal eens xenonlampen tegen die als landingsbaan voor aliens fungeren :D en dat vind ik niet fijn. Dat heeft me een tijd tegen gehouden !
Opahak

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Opahak »

dutchmidiman schreef:Het is mijn ervaring ook dat Xenon een hele verbetering kan geven in je zicht en je zichtbaarheid.
Zeker met de R1100RT, is er zeker winst qua zicht, is mijn ervaring.
Maar nu rij ik op alle voertuigen met Xenon verlichting, en is het altijd heel erg wennen (bijna schrikken) als ik moet sturen en turen met Halogeen. ;)

Is het de Bi-Xenon geworden of heb je de andere versie met een Halogeen lampje erbij op de H4-fitting?

Hee Rob, nee de pilotset zoals Kenny al aangeeft. BTW (By the way) Kenny heeft mijn remsysteem doorgespoeld en ik schrok van wat eruit kwam :$ Zwart remolie. Toen ik naar huis reed had ik bijna de remmen van een 1150! Wat een verbetering. Ik ben alle sponzigheid in de remmen kwijt en kan nu perfect doseren! EEn aanrader!

Ontopic nu. Morgenochtend zie ik het verschil als il om 7.uur 25 op de fiets stap om naar Rotterdan te rijden Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hee Paul, _004

Piot heeft twee versies van de H4, een H4 Xenon en een H4 Bi-Xenon.
Bij de H4 Xenon zit er naast de Xenon lampbuis nog een aparte kleine (35 watt, volgens mij) Halogeen lampje.

Bij de H4 B-Xenon zit er een electro trekmagneet in de H4 voet welke, als je het groot licht bedient, de positie van de H4 Xenon lamp wijzigt (dus de brandpuntsafstand).

Die laatste kan je gemakkelijk herkennen omdat a) deze kit aanmerkelijk duurder is ;) en b) als je het groot-licht inschakelt je heel duidelijk een "klonk" hoort in je koplamp. :lol:
En als je tegenover een muur staat op ca. 5 meter afstand zie je de felle spot in het midden dan ook (omhoog) bewegen bij groot licht.

Offtopic; Goede tip inderdaad over de remvloeistof! :shock: _004
Opahak

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Opahak »

dutchmidiman schreef:Hee Paul, _004

Piot heeft twee versies van de H4, een H4 Xenon en een H4 Bi-Xenon.
Bij de H4 Xenon zit er naast de Xenon lampbuis nog een aparte kleine (35 watt, volgens mij) Halogeen lampje.

Bij de H4 B-Xenon zit er een electro trekmagneet in de H4 voet welke, als je het groot licht bedient, de positie van de H4 Xenon lamp wijzigt (dus de brandpuntsafstand).

Die laatste kan je gemakkelijk herkennen omdat a) deze kit aanmerkelijk duurder is ;) en b) als je het groot-licht inschakelt je heel duidelijk een "klonk" hoort in je koplamp. :lol:
En als je tegenover een muur staat op ca. 5 meter afstand zie je de felle spot in het midden dan ook (omhoog) bewegen bij groot licht.

Offtopic; Goede tip inderdaad over de remvloeistof! :shock: _004

Yes, ik heb de Bi-xenon. Wat een licht! Op de terugrit van Anersfoort naar leiden even het groot licht geprobeerd op de verkeersborden 8) Gaaf!! Kenny vertelde nog dat je misschien langs kwam maar gezien het weer verstandig om lekker in huis te blijven, ik was behoorlijk nat toe ik thuis kwam. Wel jammer want ik wil je `dame` wel eens leren kennen :lol:

Groetjes
Paul
Inspector Gadget

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Goede keus, Bi-Xenon.
Niet goedkoop, maar dan heb je wel wat! _004

Ik zou inderdaad langs komen, stond ook in de planning, maar door het wegvallen van een collega draai ik dubbele diensten momenteel, en zat ik echt ff knijp of ik het tijdig zou gaan redden voor 17:00 uur.

Het weer pas ik mijn snelheid etc gewoon op aan, de rest zit ik heerlijk warm en beschut op de dame.

Maar, we houden contact, het gaat een keer lukken.
Wat in het vat zit, verzuurt niet.
Dave

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Dave »

dutchmidiman schreef:Wat in het vat zit, verzuurt niet
Vreselijk offtopic dit, maar ik heb me altijd afgevraagd hoe bovenstaand gezegde relateert aan verse zuurkool van het vat...
Opahak

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Opahak »

Dave schreef:
dutchmidiman schreef:Wat in het vat zit, verzuurt niet
Vreselijk offtopic dit, maar ik heb me altijd afgevraagd hoe bovenstaand gezegde relateert aan verse zuurkool van het vat...

Uit een heel ver verleden meen ik me te kunnen herrinneren dat het gaat om een vat haringen welke gezouten het vat in gaan om niet te bederven(verzuren). Vandaar het spreekwoord.

Zuurkool, lekker met worst _004
Opahak

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Opahak »

dutchmidiman schreef:Goede keus, Bi-Xenon.
Niet goedkoop, maar dan heb je wel wat! _004

Ik zou inderdaad langs komen, stond ook in de planning, maar door het wegvallen van een collega draai ik dubbele diensten momenteel, en zat ik echt ff knijp of ik het tijdig zou gaan redden voor 17:00 uur.

Het weer pas ik mijn snelheid etc gewoon op aan, de rest zit ik heerlijk warm en beschut op de dame.

Maar, we houden contact, het gaat een keer lukken.
Wat in het vat zit, verzuurt niet.

No problem, ik heb heel veel geduld :D
Kijk je een beetje uit met die dubbele diensten? Daar is een mens niet voor gemaakt!
Inspector Gadget

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

//Offtopic mode aan:
http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01 ... 1_2436.php
//Offtopic mode uit.

Anders komt de bezem van de Moderator er weer aan.. _002 ;)

Dank voor je begrip beste Paul, het is inderdaad "roofbouw", ik voel soms de krampen en de leeftijd wat dat betreft.
Wat minder flexibel, en soms heel stuntelig.
Ach, het houdt mij op de straat, letterlijk, wat dat betreft.

Je ziet mij zeker binnenkort, het weer zal mij niet snel tegenhouden.

Anyhoe, back on topic, ben benieuwd naar je verdere ervaringen nu het ietwat donkerdere weer er aan komt.
Of je nog reacties bemerkt van het overige verkeer wat opmerkzaam is e.d.

Voor mij valt op dat zelfs overdag de verkeersborden, belijning e.d. wat meer duidelijk zijn.
Dus wat betreft voor mij een flinke verbetering in het zien.

Voor de rest doet mijn gele velletje en dito knar ook een duit het zakje qua zichtbaarheid.
En dat is weer gezien worden, ook heel erg belangrijk.
Of Xenon hierin een bijdrage geeft, weet ik niet met mijn uitdossing. ;)
Opahak

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Opahak »

[quote="dutchmidimanDank voor je begrip beste Paul, het is inderdaad "roofbouw", ik voel soms de krampen en de leeftijd wat dat betreft.
Wat minder flexibel, en soms heel stuntelig.
Ach, het houdt mij op de straat, letterlijk, wat dat betreft.

Je ziet mij zeker binnenkort, het weer zal mij niet snel tegenhouden.

Anyhoe, back on topic, ben benieuwd naar je verdere ervaringen nu het ietwat donkerdere weer er aan komt.
Of je nog reacties bemerkt van het overige verkeer wat opmerkzaam is e.d.

Voor mij valt op dat zelfs overdag de verkeersborden, belijning e.d. wat meer duidelijk zijn.
Dus wat betreft voor mij een flinke verbetering in het zien.

Voor de rest doet mijn gele velletje en dito knar ook een duit het zakje qua zichtbaarheid.
En dat is weer gezien worden, ook heel erg belangrijk.
Of Xenon hierin een bijdrage geeft, weet ik niet met mijn uitdossing. ;)[/quote]

Nou ik heb vanmorgen uiteraard opgelet en inderdaad gaan de automobilisten nu opzij en zie ik ineens borden die ik voor de xenon gemist nheb _002. Maar wat mij het meest verbaasd is de leesbaarheid op grote afstand van verkeersborden. Ik zie ze eerder en ik kan ze veel beter lezen. Dus moet ik ook beter zichtbaar zijn.

Ach Rob je moet maar zo denken, jou zien ze niet meer over het hoofd met alle toeters en bellen _004

Ik zit zelf nog te twijfelen of ik ook zon geel jackje zal aantrekken maar het gaat onverbiddelijk wapperen en ik heb al zoveel aan.
Nja, nog maar eens naar kijken.
Inspector Gadget

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Opahak schreef:Nou ik heb vanmorgen uiteraard opgelet en inderdaad gaan de automobilisten nu opzij en zie ik ineens borden die ik voor de xenon gemist nheb _002. Maar wat mij het meest verbaasd is de leesbaarheid op grote afstand van verkeersborden. Ik zie ze eerder en ik kan ze veel beter lezen. Dus moet ik ook beter zichtbaar zijn.
Dat is wat mij ook heel erg opviel toen ik ooit met Xenon begon, al weer heel lang geleden.
Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat de kleur-temperatuur van Xenon veel meer 1-kleuriger is dan bij Halogeen.
Tenzij je de betere Halogeen lampen neemt, daar heeft men ook teen en tander aan de gas-samenstelling gedaan en de opbouw van het lampglas wat ook dergelijke effecten zou geven, naar wat ik begrepen heb.
Maar bij Xenon vindt ik het overduidelijk.
Opahak schreef:Ach Rob je moet maar zo denken, jou zien ze niet meer over het hoofd met alle toeters en bellen _004
Ik heb recentelijk vernomen dat ik inderdaad over vrij grote afstand goed zichtbaar ben. _004
Ik weet wat je bedoelt, maar daarin schuilt ook het grootste gevaar, denken dat ze je wel gezien hebben.
Want soms kijkt het overige verkeer wel, maar "ziet" niets, heb ik wel eens bemerkt. :$
Opahak schreef:Ik zit zelf nog te twijfelen of ik ook zon geel jackje zal aantrekken maar het gaat onverbiddelijk wapperen en ik heb al zoveel aan.
Ik denk dat met de aankomende donkere dagen het wellicht raadzamer is om iets met retro-reflectie te doen, zoals op de koffers e.d.

Kijk ook even goed of je achterreflector nog op orde is, ik heb vernomen dat men daar binnenkort specifiek bij motoren weer eens op gaan controleren.
Daarom heb ik er nog 1 extra/apart op de achterspatlap geplaatst, scheelt toch weer een boete van 60 euro!
(en neen, je achterlicht schijnt niet te tellen, ook al heeft deze een reflector ingebouwd, zoals bij de R1100RT. Het is namelijk de wet dat je zo'n aparte reflector achterop de motor moet hebben, Regeling Voertuigen, sectie 5.4.51)
Mike Philippens

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Doe je dan nog iets bijzonders met dat Xenon op de RT? De (oude) RT's die ik nl heb zien rondrijden met Xenon, hebben voornamelijk een grote vlek licht zitten waar een koplamp zichtbaar hoort te zijn. Zo zie ik wel meer motoren rondrijden met naar mijn idee ongeschikte installaties. Of dat nou aan het glas ligt of de reflector weet ik niet, maar het resultaat is bijzonder irritant om naar te kijken.

Een collega heeft een GS en heeft door de dealer Xenon in laten bouwen en daarbij klopt het wel. Maar het glas is ook heel anders op de GS. Als hij achter me rijdt, zie ik geen vreselijk felle pit. En zo hoort het ook. De overige weggebruikers zouden hooguit een witter licht moeten zien, niet een Brandaris die op ze af komt. Dat zie ik bij mijn auto ook niet (af fabriek Xenon).

Het mag duidelijk zijn dat ik niet zo snel enthousiast wordt van after market Xenon op oudere motoren.
Inspector Gadget

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beste Mike,

Je hebt zeker wel een punt van aandacht, maar ik heb geen idee over mijn eigen installatie/configuratie;
Helaas heb mijzelf nog steeds niet zien rijden ;) , of mijn fiets zonder mij erop, anders zou ik daar iets zinnigs over kunnen zeggen. _001
Ik heb recentelijk wel voor en achter iemand van het forum gereden, ik zal eens vragen naar zijn mening. ;)

Ik ben het zondermeer met je eens dat met zo'n kleine(re) koplamp en het afwezig zijn van een lens (of lens-techniek) (wat 9-van-de-10-keer wel aanwezig is bij fabrieks-af Xenon koplampen) het lichtbeeld beduidend "anders" is dan met een Halogeen lamp.
Of bij een koplamp die specifiek ontworpen is voor Xenon lampen.
Of de modernere koplampen die H7's (e.d.) gebruiken.

De irritatie kan ontstaan door de kleur van het licht (men stelt dan tot zo'n 6000K het menselijk oog het merkbaar sneller waarneemt) en dus de intensiteit.

Daarnaast denk ik dat factoren als de juiste hoogte (je verwisselt een lamp en dan moet je m.i. altijd opnieuw de koplamp afstellen) en hoe schoon (en bekrast!) je koplamp-glas is, ook bepalen in hoeverre het "irritant" is.

Ik wil wel 1 belangrijk punt maken;
Bij de af-fabriek Xenon op de meeste voertuigen zitten Xenon lampen in de daarvoor ontworpen koplampen, vaak zitten daar ook lenzen in. (of techniek van lenzen)
Naast hoogte-regeling en evt. was-installatie. (die ik overigens achteraf op mijn auto heb ingebouwd, samen met de officiele OEM Xenon koplampen, want dat kan namelijk ook).
Maar nog veel belangrijker is om te weten dat de af-fabriek Xenon komplampen vaak een kleur-temperatuur hebben van 4300K.
(43000K is gelig, en 6000K is blauwig)

Volgens opgave van Pilot;
3.000K, Geel licht. Retro look kleur zoals we die kennen van de oude automobielen.
4.300K, Geel licht. Word fabriek af toegepast bij de meeste automobielen.
5.000K, Geel/ wit licht. Geeft een originele luxe uitstraling.
6.000K, Wit licht met lichte blauwe tint. Luxe uitstraling hoge lichopbrengst.
8.000K, Wit/ blauw licht. Geeft een moderne luxe uitstraling.
10.000K, Blauw licht. Helder blauwe kleur.
12.000K, Paars/ violet licht. Helder blauwe kleur met een paarse tint.


Omdat uit onderzoeken zou blijken dat beneden de 6000K de zichtbaarheid voor de bestuurder toeneemt, en daarboven juist weer afneemt.

Terwijl de after-market Xenon setjes vaker 6000K of zelfs nog hoger (richting paars :shock: ) omdat de petjes dat o zo leuk vinden staan.
Vandaar dat in de wetgeving aanpast is, omdat er inderdaad veel mis was.

Anyhoe, een interessant (en soms wat technisch) stukje hierover is te vinden op de navolgende links;
http://www.danielsternlighting.com/tech ... sions.html
en
http://www.danielsternlighting.com/tech ... tages.html

Niet elk nadeel is een voordeel, dus wat dat betreft begrijp ik je zeker wel.

Terecht dat je daar op- en aanmerkingen over maakt.
fam.titselaar

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door fam.titselaar »

Ik denk dat ik onderstaande spreker gelijk moet geven. Ook ik heb twee jaar terug xenon op de rt1000 gezet. Je ziet inderdaad mij beter aankomen door de "felle pit". Dit schijnt door het glas te komen. Die strooit het licht alle kanten op. Dus ook omhoog ook naar alle verkeersborden ed die je normaal niet zo ziet reflecteren. Dit effect krijg je ook als je een helder glas hebt wat vuil is. Vandaar die verplichte wasinstallatie! Ik heb al nagevraagd of er een heldere koplamp is voor de rt1100, maar helaas.
Ik zit er aan te denken om het eraf te halen.
Mike Philippens schreef:Doe je dan nog iets bijzonders met dat Xenon op de RT? De (oude) RT's die ik nl heb zien rondrijden met Xenon, hebben voornamelijk een grote vlek licht zitten waar een koplamp zichtbaar hoort te zijn. Zo zie ik wel meer motoren rondrijden met naar mijn idee ongeschikte installaties. Of dat nou aan het glas ligt of de reflector weet ik niet, maar het resultaat is bijzonder irritant om naar te kijken.

Een collega heeft een GS en heeft door de dealer Xenon in laten bouwen en daarbij klopt het wel. Maar het glas is ook heel anders op de GS. Als hij achter me rijdt, zie ik geen vreselijk felle pit. En zo hoort het ook. De overige weggebruikers zouden hooguit een witter licht moeten zien, niet een Brandaris die op ze af komt. Dat zie ik bij mijn auto ook niet (af fabriek Xenon).

Het mag duidelijk zijn dat ik niet zo snel enthousiast wordt van after market Xenon op oudere motoren.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door WernerB »

Leuk om deze hele discussie met alle voor-en-tegens eens te belezen. Op mijn 1100rt heb ik nog steeds geen Xenon. En ik denk dat dat zo blijft. Reden? Een kennis heeft zijn 1100rt (1997) ook laten voorzien van Xenon (6000K) door een BMW-dealer bij hem in de buurt. Afgesteld conform richtlijnen.
Als je nu voor hem rijdt (maakt niet uit of het overdag of 's avonds/'s nachts is), de bundel licht achter je is om compleet dol van te worden! _003 en het maakt niet uit onder welke hoek je voor hem rijdt; het blijft uitermate irritant! (ik ga nu dus achter hem rijden.......)
Ik kan me zo voorstellen dat bij veel medeweggebruikers ook de nodige irritaties opgewekt worden. Nadat hij er ook door de politie op geattendeerd is, overweegt hij een stap terug te doen in de techniek: gewoon weer een halogeenpit.
Ook ik houd ervan om gezien te worden, maar dat zoek ik momenteel niet in Xenon.

Maar: laat jullie er niet van weerhouden om nog meer voor/tegens hier te etaleren! :D Ik blijf het met grote belangstelling volgen.

Have a nice BMW-Day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door HansD »

Werner,
Lijkt me niet goed inderdaad. Ik heb zelf 5000K Xenon op mijn -1100- laten zetten van Pilot en die heeft volgens mij de juiste balans tussen extra zicht en zichtbaarheid en irritatie voor andere weggebruikers. Wat mij betreft mag een Xenon installatie licht irritant zijn, want dat verhoogt de zichtbaarheid; maar zoals jij het beschrijft lijkt me extreem.

Groeten van een tevreden Pilot Xenon klant zonder klachten van medeweggebruikers (voor zover ik weet).

Hans
Inspector Gadget

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben het 100% eens met zowel WernerB alsook HansD;

Enige opvallendheid vindt ik prima, irritatie natuurlijk niet.
Verblinden is zeker niet de bedoeling, zichtbaar(der) zijn wel.

Ook ik heb een Pilot set, de Bi-Xenon (dus met een trekmagneet, solonoid) versie, en ik heb ook nog geen op- of aanmerkingen gekregen van de overige verkeersdeelnemers noch van de handhavers waarmee ik regelmatig voor mijn werk mee vertoef.
En ik schat in dat dit zeker gebeurt zou zijn, mocht er iets mis zijn met mijn Xenon.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door WernerB »

Duidelijk is in elk geval dat 6000k als meer irritant wordt ervaren dan, pak 'em beet, 5000k. Wat ik wel gedurende deze discussie opmerk, is dat er hier en daar toch gesproken wordt over het, voor Xenon, niet geschikte koplampglas van een 1100rt. En ik moet concluderen dat inderdaad het koplampglas van mijn auto met Xenon er anders uitziet dan dat van zijn voorganger die met gewone halogeenlampen was uitgevoerd.
Vraagje aan deskundigene/gebruikers: Stel dat ik toch overweeg Xenon te plaatsen met 5000K, wat levert het me dan concreet op t.o.v. mijn huidige Motovision-halogeenpit.
Want wat ik zeker NIET wil is andere weggebruikers te irriteren.

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Opahak

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Opahak »

WernerB schreef:Duidelijk is in elk geval dat 6000k als meer irritant wordt ervaren dan, pak 'em beet, 5000k. Wat ik wel gedurende deze discussie opmerk, is dat er hier en daar toch gesproken wordt over het, voor Xenon, niet geschikte koplampglas van een 1100rt. En ik moet concluderen dat inderdaad het koplampglas van mijn auto met Xenon er anders uitziet dan dat van zijn voorganger die met gewone halogeenlampen was uitgevoerd.
Vraagje aan deskundigene/gebruikers: Stel dat ik toch overweeg Xenon te plaatsen met 5000K, wat levert het me dan concreet op t.o.v. mijn huidige Motovision-halogeenpit.
Want wat ik zeker NIET wil is andere weggebruikers te irriteren.

Have a nice BMW-day!
WernerB

Hoi Werner, Ik had hiervoor de motovision halogeenlamp van philips op mijn 1100rt. Het levert mij veel meer zicht aan zijkanten van de weg op. Het licht schijnt verder op de weg en geeft in donker meer zicht. Ik merk niets van irritatie bij weggebruikers en heb in de file een aantal collega's gevraagd op te letten die ik bijna dagelijks voorbij rijdt naar huis. Van de 4 was er niet 1 die mijn verlichting irritant vond. Wel werd er drie gezegd dat het een vollere lichtbundel dan voorheen met de motovision.
Het licht werd pas verblindend als het grootlicht werd aangezet maar dat geld voor bijna elke lamp.

Ik heb zo lang getwijfeld juist vanwege het "verkeerde" glas in mijn rt maar na het een en ander uitzoeken is mij door diverse mensen met kennis van zaken verteld dat bij de juiste installatie en afstelling er geen irritatie kon worden opgewekt. Na dit verhaal gehoord te hebben en naast een motorbroeder met xenon gereden te hebben was ik om!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes
Paul

BTW, ik zag het interview met Therese in het motorblad, leuk _004 Alleen jammer dat het forum er helaas niet in genoemd stond. Dat wilde ze vast niet plaatsen!
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door WernerB »

Hallo Paul,
Ik ben vwb xenon nog niet om, maar zal zeker "mijn licht laten schijnen" over de mogelijkheid van xenon.

Werner.

Hoi Paul,
Jij meldt het jammer te vinden dat ons RT-forum niet genoemd is in het artikel, maar op het moment dat ik geïnterviewd werd (maart 2009), was het RT-forum nog helemaal niet in beeld voor mijn promotie. Zelf had ik dit overigens ook al opgemerkt, anders had ik het zeker genoemd!
Dat ik inmiddels met enkele van de forum-leden persoonlijk heb mogen kennismaken, bevestigt voor mij alleen maar dat het forum uit ontzettend aardige mensen bestaat. Big RT Smile

[groet]
Thérèse.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beste Werner,

De lichtintensiteit van Xenon is flink hoger dan halogeen, hoewel moderne halogeen lampen daarin ook flinke verbeteringen gemaakt hebben.
Daarbij speelt de kleurtemperatuur (en dan vooral de monochromatologie, oftewel hoeveel nevenkleuren zijn er aanwezig, bij Xenon heel weinig en vrijwel 1 kleur, bij Halogeen is dat meer en ook infrarood oftewel warmte) in best wel belangrijke mate mee.
Hoe lager je gaat zitten qua lichttemperatuur van 6000K (dus ergens tussen de 4200K en 5000K), hoe minder je irritatie zult veroorzaken en ook nog hoe meer jij zult zien.

Omdat de R1100RT geen lens heeft zitten voor de lamp zoals gebruikelijk is bij fabrieks-af Xenon, krijg je het effect dat het licht "alle kanten opgaat", net als bij Halogeen.
Echter, door die hoge lichtintensiteit en het feit dat de R1100RT koplamp (en reflector) vrij klein is, krijg je dus een meer intense bundel van licht.

Dus het is m.i. een combinatie van het afwezig zijn van een focuslens, te hoge kleurtemperatuur (6000K en hoger), verkeerde afstelling van de koplamp, en eventueel een vuile en/of bekraste koplamp-glas, die irritatie kan veroorzaken.
Met uitzondering van de focuslens, is dat allemaal prima op te lossen.

Waarbij ik even buiten beschouwing gelaten heb dat sommige retro-Xenon kits ik het twijfelachtig vindt of de bewuste Xenon lamp wel in de juiste brandpuntsafstand zit van de H4 lamp welke deze vervangt.
In mijn ervaring is dat bij de Pilot kits wel prima in orde.

De belofte dat je mijn dame eens mag besturen voor een ander iets wat jij (en ik jou wil laten) ervaren versus jou fiets, staat nog steeds.
Dan kan je gelijk zelf kijken en ervaren over de Xenon.

[groet] RobL.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 29 okt 2010, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door WernerB »

Beste Rob,
Elke keer lees ik je uitleg met veel genoegen. In elk geval is je verhaal duidelijk. Zoals ik ook naar Paul reageerde: "ik zal mijn licht over de aanschaf van xenon eens laten schijnen". Wie weet ga ik (ooit) toch door de knieën voor xenon. ;)

Vwb je aanbod: Zoals ik al eerder meldde: ik maak er bij gelegenheid graag gebruik van! _004

In elk geval wens ik je bij voorbaat een genoeglijk weekend toe!

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Opahak

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Opahak »

WernerB schreef: Hoi Paul,
Jij meldt het jammer te vinden dat ons RT-forum niet genoemd is in het artikel, maar op het moment dat ik geïnterviewd werd (maart 2009), was het RT-forum nog helemaal niet in beeld voor mijn promotie. Zelf had ik dit overigens ook al opgemerkt, anders had ik het zeker genoemd!
Dat ik inmiddels met enkele van de forum-leden persoonlijk heb mogen kennismaken, bevestigt voor mij alleen maar dat het forum uit ontzettend aardige mensen bestaat. Big RT Smile

[groet]
Thérèse.
Ok, dat wist ik helemaal niet dat dit al zo lang liep :O en inderdaad de mensen die ik via het forum heb ontmoet zijn stuk voor stuk kanjers!

Groetjes
Paul
Opahak

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Opahak »

Forummers,

Ben vandaag aangehouden door een politieagent die claimde medemotorrijder te zijn en deze gaf de opmerking dat mijn lichtbundel iets te hoog stond. Op mijn vraag wat hij er van vond gaf hij aan dat het erg veel licht was en dat het iets lager afgesteld kon worden. Het was mogelijk iets verblindend. Op mijn vraag hoe zichtbaar ik was vertelde hij dat hij mij prima kon zien door het xenonlicht en dat hij het zelf ook ging plaatsen!.

Overigens moest ik niet met 50 tussen de file rijden en hadden we daar een stevige discussie over daar hij de gedoorregels aanhaalde.

Geen print gehad en na 10 minuten gingen we beide ieders weegs.
Inspector Gadget

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beste Paul,

Blij over je ervaring en "aanvaring" te lezen;
Ik heb een niet-nader te noemen persoon recentelijk ook een op-de-man af gevraagd wat zijn mening was, en zijn mening telt voor mij (ook);
Idem, dezelfde ervaring, het is zeker dat je zichtbaarheid toeneemt, en mits goed afgesteld niet zal verblinden.
En ja, het is absoluut een bats licht, een flinke intensiteit.
En terecht maakte die persoon de opmerking "..dat je beter te veel opvallen ....., dan dat ze achteraf zeggen, 'zag hem niet aankomen'..."

En ook die persoon gaf aan ook zo'n setje eens te laten monteren. _004

Toffe peer die politieagent, hij had kunnen schrijven, maar dan merk je weer dat rationele motorrijders onder elkaar toch weer een bepaald klik-effect hebben.
Denk dat het ook geholpen heeft dat hij bemerkte dat je ondanks je overtreden van de gedoogregel(s), geen piepjonge coureur was, dus dat het foutjes waren en geen moedwil of opzet om de regels willens en wetens te breken. Toch? ;)
Opahak

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Opahak »

dutchmidiman schreef:Beste Paul,

Blij over je ervaring en "aanvaring" te lezen;
Ik heb een niet-nader te noemen persoon recentelijk ook een op-de-man af gevraagd wat zijn mening was, en zijn mening telt voor mij (ook);
Idem, dezelfde ervaring, het is zeker dat je zichtbaarheid toeneemt, en mits goed afgesteld niet zal verblinden.
En ja, het is absoluut een bats licht, een flinke intensiteit.
En terecht maakte die persoon de opmerking "..dat je beter te veel opvallen ....., dan dat ze achteraf zeggen, 'zag hem niet aankomen'..."

En ook die persoon gaf aan ook zo'n setje eens te laten monteren. _004

Toffe peer die politieagent, hij had kunnen schrijven, maar dan merk je weer dat rationele motorrijders onder elkaar toch weer een bepaald klik-effect hebben.
Denk dat het ook geholpen heeft dat hij bemerkte dat je ondanks je overtreden van de gedoogregel(s), geen piepjonge coureur was, dus dat het foutjes waren en geen moedwil of opzet om de regels willens en wetens te breken. Toch? ;)
Yes, alhoewel ik toch een klein meningsverschil had met de collegamotorrijder. De gedoogreels zijn namelijk niet meer van toepassing en hij hield vol dat je alleen bij een stilstaande file mocht filtreren. Ik heb hem even uitgelegd dat hij even een en ander moest navragen. Was inderdaad sportief en ik reed tussen een te snel rijdende file door (60 kph).

Gelukkig konden we aan het eind beide lachend verder gaan :-)

Voor diegene die nog twijfelt heb ik gister de xenonlamp een heel flink stuk teruggedraaid en ga ik nu steekproefgewijs de lamp weer hoger zetten totdat ik het juiste hoogte heb bereikt.
Ton1959

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik hoor die verschillende meningen over Xenon en denk ook dat het zeer belangrijk is dat je het glas van de koplamp aan beide zijde goed zuiver maakt. Ook aan de binnenkant zit vaak vuil . Eigenlijk hetzelfde als bij de voorruit van een auto. Je merkt het pas als je met je vingers over de ruit gaat dat er een laagje vuil op zit .
Door dit laagje word het licht verstrooit en heb je geen mooi lichtpatroon meer. Ik stelde mijn koplamphoogte meestal af op een muur of garagedeur. Al houd ik hem liever iets aan de lage kant zodat het met een passagier niet hinderlijk word aangezien ik niet telkens de vering afstel als er iemand achterop gaat.
Ik zeg ook vaak dat ik slecht licht heb maar ben volgens mij gewoon nachtblind. Mijn vrouw ziet alles nog goed als het donkerder word of als het regent.
Maar moet zeggen dat met de nightguide lampen wel beter licht heb dan de standaard H4 of H7 lampen.

Ton
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 05 nov 2010, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Goede tip, Ton _004

Vóór montage, het koplamp-huis goed schoonmaken van binnen.
Ná montage je koplamp-afstelling opnieuw (laten) controleren, je hebt immers de lamp vervangen, en per definitie verandert je lichtbeeld dan.

En ná montage moet je regelmatig je koplamp-glas schoon houden.

En nachtblindheid is een veel voorkomende aandoening (in meer of mindere mate), meer dan de meeste mensen van zichzelf weten. En leeftijd is zeker niet altijd daarin een factor.
Met Xenon kan je die beperking in zekere mate "overkomen", overigens.

Halogeen is in al die jaren vrij weinig aan ontwikkelingen gedaan, pas de laatste paar jaren zie je verbeteringen.
Niet in de laatste plaats omdat steeds vaker 's nachts in verband met de kosten, de straatverlichting (op snelwegen e.d.) uit staat of gereduceerd wordt.
Het hedendaagse verkeer vraagt om beter zicht en zichtbaarheid, en met (o.a) led-verlichting in koplampen komen er ook steeds meer innovaties.
Net als met Halogeen verlichting.

Efficiënter en beter, en dus ook veiliger.
didi

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door didi »

ten eerst allemaal de beste wensen !!!!
ik ga morgen naar joost motoren in utrecht voor een onderhouds beurt .
ga gelijk vragen wat het kost om xenon er op te zetten.
ik rij namelijk veel het s morgens om 5.45 naar mijn werk en een beetje meer licht zou niet gek wezen .
tot snel gegroet.
Inspector Gadget

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Jij ook de beste wensen!

Mocht je bij Joost Motoren niet kunnen slagen, Kenny van MotorServiceAmersfoort heeft een speciale aanbieding voor RT-forum-leden. _004
En hij gebruikt Pilot Xenon, en die bevallen mij heel erg goed.
Vooral ook de mindere plekken op de weg worden goed zichtbaar, heb ik vaak bemerkt. :$
didi

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door didi »

Nou vanochtend naar Joost motoren geweest.
En ja hoor xenon was geen probleem voor 200€ gaat hij het er op zetten .
Dan ook maar gelijk een grote beurt en een paar kleine dingetjes .
En dan kunnen we er weer een jaartje tegen aan,hoop dat de pekel schade dit jaar mee valt ?
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Pekelschade aan je motor ligt geheel aan jezelf. Rijd je door in de winter probeer dan om zeer regelmatig je motor af te spoelen, het liefst even te wassen.
didi schreef:hoop dat de pekel schade dit jaar mee valt ?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
didi

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door didi »

Dat klopt wel maar ik rij eigenlijk elke dag naar mijn werk,
En dit is mijn 4de motor maar afspoelen en wassen valt niet mee omdat ik
Het s'morgens om 6.00 naar mijn werk ga en kom om 17.30 of later weer thuis .
En de motor staat ook buiten dus ook niet echt lekker .
Maar ik ga hem meer afspoelen of met een droge doek afvegen?
Maar alvast bedankt voor de tips
Tot 17 april op het treffen Big RT Smile
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Maakt niet uit, als je de pekel er in ieder geval maar vanaf spoelt . . . want het is de pekel die vreet . . . _004
didi schreef:Maar ik ga hem meer afspoelen of met een droge doek afvegen?
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door jaybmw »

Dit draadje gaat toch over xenon?
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
didi

Re: Toch xenon op 1100RT

Ongelezen bericht door didi »

Hallo

Ja hoor ik heb vandaag mijn bmw weer opgehaald en de pilot Bi-xenos 6000k bevalt perfect !!!
Veel meer en veel beter licht .
Nu ook maar mijn mp3 aansluiting gemaakt dus weer lekker muziek luisteren.
Ook gelijk een nieuw voorbandje en een nieuwe (2dehands uitlaat de mijne was niet het goede type ?) moest er een hebben voor motor met cat
En een grote beurt dus kan weer vooruit haha .

Big RT Smile
Laatst gewijzigd door didi op 11 jan 2011, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”