H4 90/100 Watt koplamp

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Stally4
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 aug 2009, 09:14
Type: R1100RT

H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Stally4 »

@ Paul RS

Hoi Paul,

ik las op het GS forum in een vorig bericht dat je momenteel gebruik maakt van een H4 90-100 Watt koplamp.
Wat zijn jou concrete bevindingen hiermee.(lichtopbrengst, patroon op de weg, verblinding, levensduur, ...)
Kan de bedrading die hogere wattage aan?
Ik had de lamp nu, voor de komende donkere periode, eveneens willen plaatsen op m'n RT.
Weet echter niet zeker of deze een metalen reflector of een kunststof reflector heeft en of deze keuze bijgevolg verstandig is.

Zijn deze dingen makkelijk (legaal) verkrijgbaar?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die dingen, in Belgie althans, niet mogen gebruikt worden op de openbare weg.

Grtz,

Stally
Inspector Gadget

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt dergelijke zgn. Rally lampen gewoon bij de auto-onderdelen winkel kopen cq. bestellen.
Dat is niet "illegaal" gesteld door de wetgever.

Wel is het strafbaar om met gloeilampen (of andere lampen) rond te rijden waar geen E-keur op staat, maar dat geldt ook voor de lampenglazen.
Of lampen anders te gebruiken dan waarvoor ze bedoelt zijn. Vandaar de verschillende E-keurs (maar dat terzijde).

Je loopt dus (sneller?) risico op een bekeuring, als je verlichting hinder veroorzaakt.

De bedrading van de R1100RT is eigenlijk al te "dun" om een normale halogeen lamp van voldoende spanning/stroom te voorzien;
http://www.ebbo.org/headlamp_relays.php

Laat staan als je zo'n (dubbel-zware) Rally gloeilamp plaatst.

Die zgn. Rally lampen hebben geen E-keur en zijn daarom niet toegestaan op de openbare weg.
En niet alleen in België, maar in geheel Europa, vandaar de E-keur.
Waarbij het cijfer achter de E of e, het land van certificering geeft. (NL is 04)
Ik heb ook zo'n Rally H4-lamp, maar uiteindelijk toch gekozen voor een Xenon-oplossing.
Omdat ik de risico's wel inschatte van te dunne bedrading, mogelijke overbelasting van de schakelaar, hinder veroorzaken voor de overige verkeersdeelnemers, en schade aan de koplamp (reflector en/of plastics) zelf.

Waarbij die laatste twee niet uitgesloten zijn als je Xenon gebruikt.
Ton1959

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Ton1959 »

http://www.ebbo.org/headlamp_relays.php


Maar de levensduur van de lampen gaat door deze relays dan weer omlaag met 25%. De sprong naar 13,6 Volt heeft dus ook nadelen. Ik heb ook liever standaard lampen maar wel lampen die goed licht geven . Het is wel jammer dat de levensduur van veel van de gloeilampen die goed licht geven nou net weer korter is.
En aangezien koplampen steeds meer leuke designer gadgets worden schijnt men ze ook zo te ontwikkelen dat de lampen nog slechter hun hitte kwijt kunnen. Dat merk ik bijvoorbeeld bij mijn auto waar de stadslichtjes in een hele kleine behuizing zitten en regelmatig kapot gaan. En de kunsstof reflector zal de hitte ook wel slechter afvoeren.

Ton
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.
Ton1959 schreef: http://www.ebbo.org/headlamp_relays.php
Maar de levensduur van de lampen gaat door deze relays dan weer omlaag met 25%. De sprong naar 13,6 Volt heeft dus ook nadelen.
Dat relais zorgt niet dat die 13,6 V op de lamp staat, die staat er altijd op als de motor loopt.
Dat relais beschermt wel de originele bedrading en schakelaars.

Ik rij nu lang genoeg met 90/100 Watt rond om te kunnen zeggen dat ik geen nadelen heb kunnen vinden, geen smeltende reflector, bedrading en/of schakelaars.
Ook het lichtpatroon is hetzelfde, dus als de lamp correct is afgesteld verblind je niemand.

Licht opbrengst is wel beter. :D

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Inspector Gadget

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

In een ander draadje heb ik al aangegeven dat warmte, trillingen en inderdaad over-spanning de levensduur van een gloeilamp kunnen verkorten.

Maar, in de praktijk valt dat bij de H4 gloeilamp volgens mij heel erg mee.

Het zijn vooral de H7's (R1150RT en R1200RT) die het meer te verduren krijgen door de moderne(re) elektronica en het feit dat een H7 flink wat warmer is dan een H4.
Daarom zijn er voor de H7's zogenoemde Long-Life versies, waarbij, naar wat ik begrepen heb, de gloeidraad zwaarder is uitgevoerd, omdat veel auto's ook gebruik maken van H7's en daar het vaak een crime is om de gloeilamp te vervangen.

Volgens mij heb ook ergens H7 (of was het H4's? _001) lampen gezien die speciaal voor omgevingen zijn waar veel trillingen plaatsvinden.

Als het zo is, zoals Paul hierboven weergeeft, en dat er geen APK voor motoren komt, zal wel redelijk "los lopen".
Maar er zijn m.i. wel enige risico's verbonden aan het gebruik van Rally gloeilampen waar je rekening mee moet houden.
Dat doe ik ook met de auto, want daar zitten dus ook, naast Bi-Xenon, ook de diverse Rally lampen in (H7's en H4's). (en behoorlijk veel plastic, bemerk ik).

Dat bij een auto lampen regelmatig defect raken kan duiden op inderdaad een warmte-afvoer probleem, een spannings(regelaar)probleem of een slechte massa.
Je auto-dealeRT kan dat proberen op te lossen (bijtrekken massa-draad naar lampvoet, doormeten van de auto/accu, longlife lampen monteren, e.d.), of je moet er led-lampjes inzetten. (bijv. van Pilot, die geven bijna net zoveel licht).
Ton1959

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Paul
Volgens deze link is dat voltage nu net niet altijd 13,6 V als de motor loopt op de lamp bij de RT

http://www.ebbo.org/headlamp_relays.php

Ik begrijp dat het relay de bedrading beschermt maar dat is met een standaard lamp volgens mij overbodig. De schakelaar kan ik me nog enigszins voorstellen.

Ton
Inspector Gadget

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het verhaal bij de Ebbo link is dat zelfs met een standaard H4 Halogeen lamp de verliezen in de toevoerlijnen naar de lamp en de schakelaar een verlies geeft van tussen de 1 volt en 1,3 volt.
En dat is inderdaad best wel veel, en wat zeker enig invloed heeft op de hoeveelheid licht, ook met de standaard H4.

Want, hou je vast, de draaddikte naar de gloeilamp is slechts 1 kwadraat, terwijl het beter zou zijn tenminste 1,5 kwadraat of zelfs 2 kwadraat te gebruiken.

Een te dunne stroomdraad geeft vooral bij gelijkstroom onnodig spanningsverlies en is door warmteontwikkeling gevaarlijk.
Een zeker verlies is niet te vermijden, elke stroomdraad heeft weerstand.
De toe te passen dikte van stroomdraden is te berekenen, waarbij je bijvoorbeeld uitgaat van een acceptabel verlies van rond de 5%.

draaddoorsnede (mm2) = {2 x lengte (meters) x stroom (ampère) x 0,0175} /gedeeld door {acceptabel spanningsverlies (Volt)}

stroomsterkte (Ampère) = {Vermogen (Watt)} / gedeeld door {Spanning (Volt)}

De stroom weten we al bij een standaard Halogeen H4 lamp, die is 4,6 ampère respectievelijk 5 ampère.

Als we even uitgaan van:
- een lengte van 2 meter (schakelaar, spanningsregelaar, etc)
- stroom van 5 ampère
- een acceptabel spanningsverlies van 0,3 volt

{2x2x5x0,0175}/{0,3} = 1,17 mm kwadraat.

Als een spanningsverlies van 0,2 volt acceptabel is, komt je uit op 1,75 mm kwadraat.
Gebruikersavatar
Eddy
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 nov 2010, 21:34
Type: R1200RT
Bijz: Ostgrau metallic mat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doesburg
Locatie: Doesburg

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Eddy »

Hallo allemaal,

Volgens mij is het zo dat de formule P=UxI dwz p= vermogen (watt) U=spanning (volt) I= stroomsterkte(ampére)
Dus 55 watt normale lamp gedeeld door 12 volt kom ik uit op 4,58 ampére.
De draad is dus 1 mm kwadraat dus dit moet voldoende zijn .Je kunt uit gaan van ongeveer 10 ampére per kwadraat (stelregel uit de elektrotechniek)
Stel de lamp zou 90 watt zijn dan zou de stroomsterkte (bij 12 volt) 7,5 ampére zijn wat volgens mij ook nog met 1 mm kwadraat makkelijk moet kunnen.
Spanningsverlies over de lengte draad naar de koplamp lijkt me ook niet zo hoog.
Weerstand kun je berekenen .
R= LxRho gedeeld door A
R = weerstand
L=lengte
Rho is soorltijke weerstand van koper (0,0175)
A = ampére

Dus waar praten we over ? Ik denk dat het spanningsverlies nog wel mee zal vallen en zit het ook niet een beetje tussen de oren?
Ook een gouden regel meten is weten!! Mischien met een lumen meter de lichtopbrengst eens meten?

Grtz Eddy
Het leven is zo mooi daar kun je nog géén 1/2 uur dood voor zijn.
Ton1959

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij mijn F650 was het zelfs zo dat de spanningsregelaar een vrij hoge afgeregerelde spanning gaf omdat die probeerde te compenseren voor het spanningsverlies dat de bedrading gaf die naar de koplamp ging. Dus die zat dicht bij een afgeregelde spanning van 15 Volt. De bedrading naar de regelaar en de regelaar was altijd behoorlijk heet bij deze motor en de bedrading was echt aan de dunne kant.
Ik ben zelf ook niet voor 100 Watt lampen omdat het wattage toch allemaal weer geleverd moet worden door de dynamo al is die bij onze motoren best goed te noemen met 700 watt.

Ton
Gebruikersavatar
Stally4
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 aug 2009, 09:14
Type: R1100RT

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Stally4 »

Hallo ,

Ik volg het draadje op de voet.
Stuk voor stuk zeer interessante benaderingen !

Is er overigens een verschil in dikte vd bedrading tss een R1100RT en een R1150RT?
Mijn BM'r (bwj96)is nml een 1100rt ... _004 (met nu dik 117000km op de teller)

Gaat wmb de deur nog niet uit maar is helaas wel voor een paar verbeteringen vatbaar...
oa de lichtopbrengst vd koplamp (en natuurlijk nie te vergeten de ... r*tbak :x

Ben hiervoor aan het uitkijken naar een goed, post 97, vervang exemplaar... (sporadische gearjumper in z'n 2)
Hoe kan je overigens zeker zijn van het bwj van een bak?

Grtz,

Stally
Inspector Gadget

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Stally4 schreef:Is er overigens een verschil in dikte vd bedrading tss een R1100RT en een R1150RT?
Volgens het elektronische schema, zijn het dezelfde draaddiktes voor zowel de R1100RT (waar mijn op- en aanmerkingen over gaan) en de R1150RT.

En wat mij betreft dus hetzelfde probleem, spanningsval door te dunne bedrading.
Want bij laagspanning is een spanningsval van 0,35 volt (=1 mm draad) en hoger, best wel veel in mijn optiek.

PS: Ik ben uitgegaan van 5 ampère omdat het bij een Halogeen lamp de leeftijd meer stroom doet lopen na verloop van tijd, de gloeidraad brand op, waardoor de weerstand afneemt, en uiteindelijk de stroom zo hoog wordt, dat de gloeidraad doorbrandt.
Ton1959

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Maar in plaats van de lichtopbrengst van de koplamp te verbeteren kan je natuurlijk ook kiezen voor een paar extra lampen buiten de koplamp ergens bevestigd. Gewoon met een relais en extra schakelaar. Dan hoef je aan de bedrading van de motor en de koplamp verder niks te wijzigen en koop je een andere motor dan kan je het weer overbouwen op de andere _004

Ton
Inspector Gadget

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, en dat heb ik ook gedaan.
En zelfs meer dan dat.
Waarbij ik de regel "overdaad - schaadt" wel een beetje met voeten treedt. ;)

Maar je moet wel rekening houden met de regelgeving, je kunt niet zomaar met meer dan 1 koplamp gaan rondrijden.
Dan vraag je aandacht, en zal je dat ook krijgen, lees, bekeuring.

Afkloppen, is mij nog niet overkomen, maar ik *probeer* mij ook voorbeeldig te gedragen.
Soms lukt dat, en soms lukt dat ook niet.
Ik ben net een mens.....
Ton1959

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Motofietsen mogen toch ook twee dimlichten hebben als ik het hiet goed lees:

Artikel 5.4.51
1. Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
a. een of twee grote lichten;
b. een of twee dimlichten;
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;
d. een of twee stadslichten indien het voertuig na 31 oktober 1997 in gebruik is genomen;

Dan kan je dus of die twee inschakelen of de ene van je motor die er nu op zit of vergis ik mij?

Ton
Inspector Gadget

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je dat zo leest wel, maar ik ben zeker geen expert in dergelijke materie. _001

Weet wel dat mijn "relaties" mij waarschuwen redelijk conservatief te zijn met al die verlichting van mij.
Gebruikersavatar
Stally4
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 aug 2009, 09:14
Type: R1100RT

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Stally4 »

Zo,

deze voormiddag toch maar ff de automaterialenhandel opgezocht en mij de "beruchte" H4 80/100 Watt lamp aangeschaft.
Voor de prijs moet je het niet laten. Heb 5.70,- Euro betaald voor één exemplaar.
Indien dit een bevredigende/degelijke oplossing blijkt kan je niet goedkoper gediend worden lijkt mij.

Deze namiddag nog ff lamp plaatsen. Ik laat jullie daarna de bevindingen nog weten.

Na alles doorgelezen te hebben en vooral met de bevindingen op langere termijn van Paul durf ik het risico wel nemen.
Zal in eerste instantie toch meest om korte WW ritten gaan.
Enfin, ik zie wel of/waar "het schip" strand ... :-)
Warmte ontwikkeling wordt met argus-ogen bekeken.

Motorrijden zal hier vermoedelijk wel niet voor deze week zijn. Weerberichten voorspellen niet veel goeds ...
Hier (W-VL België) reeds een 3-tal cm sneeuw. 's Avonds vriest alles lekker aan.
Nie echt verantwoord motorweer dus ... :(

Wordt dus de ganse week "trappen naar de werkgever" ... ook s leuk ... :twisted:

Grtz,

Stally
Gebruikersavatar
dansuy
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2009, 09:42
Type: R1100RT
Bijz: 75 jaar uitvoering ?
Land: B
Locatie: Wilrijk

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door dansuy »

dutchmidiman schreef:Het verhaal bij de Ebbo link is dat zelfs met een standaard H4 Halogeen lamp de verliezen in de toevoerlijnen naar de lamp en de schakelaar een verlies geeft van tussen de 1 volt en 1,3 volt.
En dat is inderdaad best wel veel, en wat zeker enig invloed heeft op de hoeveelheid licht, ook met de standaard H4....................

wisten jullie dat een lamp langer meegaat als de toevoerdraad *dunner* is, Ampére daalt namelijk als Spanning daalt.
reken het maar even uit, natuurlijk hebben dan minder opbrengst !!
Maar juist bij die Rallye lampen is een Wattje of 2 geen probleem
dit wordt in de zeilerij al toegepast voor toplichten die te snel verslijten. :)

[groet]
groetjes dansuy

DT400-XT500-R75/6-R80RT-R1100RT
Wordt MAG http://www.mag.be -Lid
Inspector Gadget

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is niet helemaal de goede uitleg van de wet van Ohm ;)
U (Spanning) = I (stroom, Ampère) maal R (weerstand, Ohms)

http://faq.tweakers.net/cme/wetvanohm.html

Maar ik weet wel wat je bedoelt;
Door een zwaardere lamp wordt er meer/grotere belasting gecreëerd, waardoor de spanning wat zal dalen, ook al neemt de stroom toe.
En omdat je een zwaardere lamp gebruikt, zal het lichtvermogen niet zo heel veel zakken ook al zakt de spanning iets.

En gebruik je in een dergelijke situatie een zwaardere lamp, omdat het vaak het fluctueren van de spanning (overspanning) ten koste gaat van de levensduur van de lampen.
Door te zorgen dat de spanning lager wordt, gaan de lampen langer mee. En de manier om de spanning lager te krijgen is door het vergroten van de belasting, oftewel, in dit geval, zwaardere lamp.
Gebruikersavatar
Stally4
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 aug 2009, 09:14
Type: R1100RT

Re: H4 90/100 Watt koplamp

Ongelezen bericht door Stally4 »

Zo, snel even geprofiteerd van het betere weer om de motor van stal te halen.
Een update :

Een paar keer via de gebruikelijke weg naar het werk gereden.
In vergelijking met de standaard lamp geeft het 90/100Watt exemplaar idd beduidend meer licht.
Bij het rijden met dimlicht (en aangepaste snelheden ... :$ ) heb ik niet langer de behoefte om constant over te schakelen naar groot licht.

Momenteel ook nog geen geflikker gekregen van naderende weggebruikers. Heb natuurlijk wel de nodige aandacht geschonken aan een nauwkeurige afstelling van de lamp. (maar was eindelijk voordien niet anders) Momenteel reikt de lichtbundel (dimlicht) tot 15m a 20m voor de motor en wordt de weg behoorlijk verlicht.

Al bij al (voorlopig) een goede en goedkope oplossing. Natuurlijk geen echt alternatief voor Xenon ... :(


Met vriendelijke groeten,


Stally,
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”