Roken / Koeling

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
P@1200RT

Roken / Koeling

Ongelezen bericht door P@1200RT »

DIt is de eerste keer dat ik een onderwerp aan de orde breng en ik heb de indruk dat dit niet de beste plek is. Helaas, er is geen 'specifiek item' dat over de koeling van de motor gaat (althans voor zover ik kan vinden).

Ik had vandaag een vreemde ervaring, mijn motor rookte/dampte (na het stoppen) aan de voorzijde uit de 'koeling inlaat' onder de koplamp. Er kwam een zeer aanzienlijke damp vanaf die ophield toen ik de motor uitzette. Ik heb kort daarvoor ca. 30 km in de regen/natte sneeuw gereden en dacht even dat het verdampen van water zou zijn op de uitlaat/motorblok. Maar het lijkt mij vreemd als de damp dan uit de lucht-inlaat komt.

Kent iemand dit fenomeen? Kan het kwaad? (de temperatuur van de motor was normaal in het display).

Alvast bedankt.

Groet, _004

P@
Ton1959

Re: Roken / Koeling

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik reed een paar dagen geleden met mijn auto en nu de motorkap weer wat warmer werd omdat de temperatuur wat hoger was rookte de motorkap. Het laagje ijs kwam uiteindelijk van mijn motorkap. Als de rook geen lucht heeft is het waarschijnlijk waterdamp/stoom Al had ik het ook toen al de sneeuw die in mijn gril vastzat erdoor heen vloog en dan komt de sneeuw op de voorpijpen van de uitlaat en ook dan komt de rook vanonder de motorkap.
Dus waarschijnlijk geen probleem.

Ton _004
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Roken / Koeling

Ongelezen bericht door leo442 »

Het roken zal waarschijnlijk condens/regenwater op de oliekoeler zijn. Dit is een normaal verschijnsel, daar de oliekoeler makkelijk 100 gr. kan worden en het vocht op die manier verdampd.

Gr. Leo _004
sanderh

Re: Roken / Koeling

Ongelezen bericht door sanderh »

klopt, geen rook maar waterdamp. Ik heb het ook een keer gehad na wassen en s'nachts de vorst erover dat de volgende ochtend er veel damp vanaf kwam. Komt dan uit de oliekoeler en is zo weg.
P@1200RT

Re: Roken / Koeling

Ongelezen bericht door P@1200RT »

Hallo Sander, Leo en Ton,

Dank voor jullie reactie _004 . Ik ben weer gerustgesteld. Vandaag ook gewoon gereden zonder problemen. Ik denk dat ik met name ook schrok door de geur, maar dat is omdat ik de hele machine in de S100 winterbescherming heb gespoten. Waarschijnlijk ging dat in combinatie met water/stoom geuren :D.

Groeten,

P@ -1200-
sanderh

Re: Roken / Koeling

Ongelezen bericht door sanderh »

Die van mij zit in de tectyl superwax. Gaat ook lekker ruiken als tie warm wordt.
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”