Conrad LED lampen

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Baird »

Kent iemand deze Conrad LED-lampen? Is dat voldoende vermogen: 4 x1 W power led?

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... width=1280

Er staat één recentie van een motorrijder op de Conrad site die wel tevreden is.

Monteren zoals "Beemer-Tycoons" gedaan heeft maar dan aan de boven zijde van de beugel,viewtopic.php?f=31&t=3513 elektrisch aansluiten op de stadslichtaansluiting lijkt me het makkelijkste.

Wie roept er wat?

keep Big RT Smile ing!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Dave

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Dave »

Baird, je linkje werkt niet... de winkelwagen is voor mij niet toegankelijk :D

Maar zonder het plaatje; 4x1W is aardig wat vermogen in principe. Maar dat hangt ook een beetje van de lens af die je er voor hebt, de bundel (verstrooiing) bepaalt bij LED's heel erg je lichtbeeld.

Ik wacht dus nog even op de goede link ;) .

Als je het overigens hebt over de onderstaande lampen; die geven echt wel een bak licht (en zijn ook niet subtiel op je motor te monteren, de doorsnede is 7 cm maar liefst...):

Afbeelding

Afbeelding

Electrisch aansluiten op de stadsverlichting zou ik zelf niet doen, dat draadje is vrij dun en deze lampen trekken toch wat vermogen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om ze parallel te schakelen aan de mistlamp (je hebt tenslotte een 1150). Of apart bedraden, zekeren en schakelen op de accu. Dat zou nog de beste oplossing zijn!
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door HansD »

P = I * U heb ik geleerd, dus bij 4W en 12V geeft dat een stroom van 0,33 Ampere
(4=I*12 ==> I=4/12=0,33 Ampere)
Valt toch wel mee?

HAns
Dave

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Dave »

Valt wel mee inderdaad... ik was iets te fanatiek :D
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Uit de link "show_id=" heb ik begrepen dat waarschijnlijk inderdaad deze bedoelt worden;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856442

Deze zijn inderdaad behoorlijk fors om te installeren, en niet echt subtiel te noemen. (maar smaken verschillen natuurlijk).

Een andere optie die ik vaker geïnstalleerd heb zijn degene van Philips, zoals;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=857516
Deze zijn (ook) letterlijk oogverblindend.
Met 1 nadeel, het regelkastje moet je er tussenplaatsen, daar zit ook een zgn. current-limiter in.
Zijn wel dusdanig klein(er) dat ze gemakkelijk(er) te monteren zijn.

Degene die ik nu op mijn motor heb zitten;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856443
Maar zijn "gewone" high-output leds, dus m.i. geen 1 watt.

Degene die ik er voor in de plaats van ga zetten;
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856065

Overigens, de meeste van deze dagrij-leds worden ook verkocht door Halfords en Automat.
Wellicht een idee om daar eens langs te gaan om ze in het echie te bekijken.
En qua prijs volgens mij hetzelfde (althans bij mij in de buurt).
http://www.halfords.nl/zoeken/zoekresul ... erlichting
vioma

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door vioma »

@DMM , als ik het goed begrijp heb je straks de 856443 over :?: Als dat zo is wil ik ze wel van je overnemen ,als de prijs goed is ;)
[groet] peter
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door moh_fan »

dutchmidiman schreef:...daar zit ook een zgn. current-limiter in.
Wat is dat?
dutchmidiman schreef:Degene die ik er voor in de plaats van ga zetten;
Wat is de reden dat je juist deze verkiest?

ThanX
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

vioma schreef:@DMM , als ik het goed begrijp heb je straks de 856443 over :?: Als dat zo is wil ik ze wel van je overnemen ,als de prijs goed is ;)
[groet] peter
Ik weet niet of ik ze straks "over" heb, maar mocht dat het geval zijn, laat ik het je weten.
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

moh_fan schreef:..daar zit ook een zgn. current-limiter in.
Wat is dat?
Een currentlimiter is een circuit die er voor zorgt dat ongeacht de spanning, de stroom(opname) altijd hetzelfde blijft.
Dat zie je vooral bij led-lampen techniek, aangezien een led zo'n 3 volt nodig heeft, maar het vooral de stroom is die je moet regelen.
Loopt de stroom te hoog op, dan worden de leds warm. Als de leds warm worden, neemt hun weerstand af (het zijn halfgeleiders, diodes, namelijk), waardoor de stroom weer oploopt, en uiteindelijk de led defect zal raken. Sneeuwbaleffect dus.

moh_fan schreef:Wat is de reden dat je juist deze verkiest?
De huidige 5-led versie is heel plat, en ik weet niet of die nou zo goed zichtbaar zijn, want het is "maar" 0,8 watt, en volgens het certificaat zijn is het géén dagrijverlichting maar positieverlichting (ook wel contourverlichting genaamd), terwijl deze (onterecht dus!) soms als dagrijverlichting verkocht worden.
Het heeft wel 1 voordeel, dergelijke "contour-verlichting" mag je aan hebben met je overige verlichting op de auto.
De regelgeving voor wat betref de motor is mij nog niet geheel duidelijk;

Deze lampen zijn gekeurd volgens UNECE Reg. 7.
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 007r4e.pdf.
Oftewel het is een zgn. "front position" lamp, ook wel stadslicht of parkeerlicht genoemd.
Deze mogen wél samen met het dimlicht gevoerd worden.
Wel oppassen dat ze samen met de bestaande verlichting niet te helder worden natuurlijk.
Zoals al bij het product-pagina van Conrad Electronics staat aangegeven VERVANGEN ze de parkeerverlichting. Maar het is géén dagrijverlichting, ook wel DRL's, genaamd.


Terwijl de andere versie 1 watt is, en weldegelijk als dagrijverlichting is goedgekeurd.
Nogal een verschil natuurlijk.

Maar ik ga eerdaags eens een camera op een standaard zetten en eens een paar keer langs rijden met de verschillende verlichting, overdag en 's avonds.
Dan kan ik in de opnames zien wat zichtbaar is, etc.
Dave

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Dave »

Ben nu al nieuwsgierig naar de filmpjes die daar uit gaan komen...
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dave schreef:Ben nu al nieuwsgierig naar de filmpjes die daar uit gaan komen...
Ik had voor een ander draadje die belofte al gemaakt, dit is dus "de verlenging". :lol:

De grootste uitdaging is er tijd voor maken en de schikte plek vinden.
Maar ik heb een industrieterrein op het oog met een linker- en rechterbocht plus een recht stuk.
Want als je zoiets goed wilt laten zien op een opname moet je m.i. niet alleen (recht) op de camera afrijden maar ook afbuigen e.d.
En het moet ook nog veilig gebeuren. ;)
Bart51
Berichten: 678
Lid geworden op: 26 jan 2010, 19:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart
Locatie: Ter Aar

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Bart51 »

Rob,

Even een vraagje:

De ledverlichting, welke je nu voert, is die te monteren onder de oliekoeler op een R1100RT welke dmv hyperpro-veren is verlaagd _001 . Of wordt er iets gekraakt? Ik rij wel eens achter RhanRT aan en dan moet je soms diep in de veren :lol: .
Ben benieuwd :?:

Groet Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

BartmeteenB schreef:De ledverlichting, welke je nu voert, is die te monteren onder de oliekoeler op een R1100RT welke dmv hyperpro-veren is verlaagd _001 .
Ik neem dat je deze bedoelt; :?:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=856443

Ik heb ze net even voor je nagemeten (ze zitten bij mij onder de 100 watt schijnwerpers op de valbeugels) en die led-lamp plus beugel (die er bij zit) is (ca.) 3 cm hoog.

Nu heb ik zelf (ook) onder de oliekoeler lampen zitten, en volgens een andere discussie zou ik die raken als de voorvering flink ingedrukt zou worden, maar volgens mijn informatie is er iets van een vrije slag van 120mm (ik heb er ook HyperPro onder zitten, maar niet ingekort o.i.d.)
Ik weet dus niet of het niet geraakt zou kunnen worden, of wel.
Ik denk van niet, maar dat is mijn oordeel, niet feitelijk, hoewel ik er nu zo'n 2 jaar mee rondrij en nog steeds. ;)
BartmeteenB schreef:Ik rij wel eens achter RhanRT aan en dan moet je soms diep in de veren :lol: .
Bedankt voor de waarschuwing, ik zal uit zijn buurt blijven. :lol:
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: Als je écht licht wilt hebben, anders dan lampen van PIAA of MotoLights;
http://www.clearwaterlights.com/
http://www.clearwaterlights.com/news_reviews.html
ReinierS

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door ReinierS »

Zover mij bekend mag deze verlichting alleen overdag en zonder dimlicht gebruikt worden? Je zal dus een schakeling moeten maken dat bij het starten het dimlicht uit blijft (overdag dan) en de leds aan gaan?! Alhoewel ik sommige auto's (af fabriek) ook overdag met led én dimlicht zie rijden,..rara hoe kan dat goedgekeurd zijn dan?

Ben benieuwd..???
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ligt er een beetje aan wat de typegoedkeuring aangeeft voor die betreffende auto.

Er is een verschil namelijk tussen dimlicht cq. stadlicht in combinatie met positie- cq. contourverlichting.

Af-fabriek is het OEM, en integraal onderdeel van de typegoedkeuring (of ze halen dezelfde truc uit zoals Volvo het toentertijd gedaan had).
Soms zie je dergelijke OEM verlichting ook automatisch dimmen bij het gebruik van de richtingaanwijzers danwel zodra het dimlicht ingeschakeld wordt.


Bij dagrijverlichting die achteraf gemonteerd wordt is het een geheel ander verhaal.
Daar zit ook een schakelkast (en geloof mij, ik heb heel wat merken en modellen gezien cq. liggen) bij die regelt dat die dagrijverlichting uitgeschakeld wordt zodra je dimlicht inschakelt.
Dat is namelijk ook de wet cq. regelgeving. ;)

En is het code die (verplicht) op het lampglas staat die bepaald exact welke verlichting het is, namelijk "DRL" als het dagrij verlichting is.
Die E-nummers zijn EU-goedkeuringskeurmerken. Het cijfer is de code van het land dat de goedkeuring volgens de EU-specificaties heeft verleend en de goedkeuring wordt in alle aangesloten landen erkend, ook in Nederland.
Het maakt dus niet uit welk nummer er achter de E staat. Je vindt die codes op tal van zaken. Niet alleen op de verlichting, maar ook op de autogordels, motorhelmen, banden, enz.
E4 en E11 zijn de landen die de betreffende goedkeuring hebben afgegeven (E4 is Nederland, E11 is Verenigd Koninkrijk, E2 is Frankrijk, om er maar een paar te noemen)

Maar ik zeker geen expert in deze, het bovenstaande is wat ik zoal gevonden en begrepen heb.

Voor de rest van dergelijke wetmatigheden betreffende voertuigverlichting, gelieve contact op te nemen met de RDW. ;) :lol:
ReinierS

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door ReinierS »

Mijn dimlicht kan niet uit :roll: Vandaar dat ik mij afvroeg of je dan wel DRL mag voeren.
Op mijn Adventure 1200 zaten ook extra lampen (brede lage bundel) en die had ik altijd aan staan. Daar is op het GS forum ook veel over gediscussieerd. Bij aanhouding zou je deze lampen géén mistlampen moeten noemen. Extra verlichting zou wel toegestaan zijn :neutral: Ben er nooit mee aangehouden.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Baird »

Heren, wat een leuke reacties op mijn vraag of iemand de genoemde lampen kent.

Het gaat mij inderdaad om de ronde lampen waar Dave zo mooi het plaatje van geplaatst heeft. De stroomsterkte valt inderdaad mee dus op het stadslicht moet kunnen. De positie die ik in gedachte heb is zoals beemer-tycoons aangaf: met een beugel boven/voor de cilinders, dus naast de kuip op knie-hoogte. De diameter is 70 mm, de andere suggesties zijn van 100-120 mm breed, dus wordt de motor ter plekke nog breder.

Van de wetgeving op verlichtingsgebied trek ik mij weinig gaan: de wetgever loopt altijd achter de feiten aan, wat nu verboden is is over een paar jaar verplicht( denk aan het derde remlicht destijds), ik word liever té goed gezien dan helemaal niet, die enkel bon die ik dan zou krijgen nemen we voor lief want: "Ik heb hem écht niet gezien agent!", "Raar, want meneer voerde correct de wettelijk toegestane verlichting". R.I.P.

keep Big RT Smile ing!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
vioma

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door vioma »

Baird schreef: "Ik heb hem écht niet gezien agent!",
Dat zei een jonge man gister ook nadat hij de hele zijkant uit m´n bus reed _002 .
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door HansD »

dutchmidiman schreef:PS: Als je écht licht wilt hebben, anders dan lampen van PIAA of MotoLights;
Zijn ook échte prijzen zie ik: de set van Motolights voor de R1200RT kost $499 8-)
Hans
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

ReinierS schreef:Mijn dimlicht kan niet uit :roll: Vandaar dat ik mij afvroeg of je dan wel DRL mag voeren.
Officieel dan niet, nee.
De regelkastjes, die vrijwel altijd bij alle niet-OEM DRL's zitten (Philips, Devil Eyes, Ring Automotive UK, Conrad Electronics), dien je aan te sluiten (onderdeel van de type-goedkeuring van die DRL) waarbij die DRL uitgeschakeld wordt zodra de dimlicht aan gaat en vica versa.
Maar, je kan natuurlijk ook een schakelaar monteren op die DRL's, en handmatig uitzetten.

Je moet sowieso oppassen welke verlichting je het noemt.
DRL (Daylight Running Light) is dus dagrijverlichting en die moet uit zijn zodra het dimlicht aan gaat.

DSL (Daylight Styling Light) is positie-verlichting, ook wel contourverlichting genoemd, en die mag altijd aan staan mits geen verblinding mogelijk is.
HansD schreef:Zijn ook échte prijzen zie ik: de set van Motolights voor de R1200RT kost $499 8-)
Ja, maar dat is dan ook 4 of 6 watt, zie de voorbeeld-filmpjes op hun website, die kan bijna? je normale verlichting vervangen.
En is ook nog dimbaar. :roll: ;)
Ik denk dat het feit dat ze die lampen zelf ontwikkelen en maken, de hoge kosten verklaren.

Want zo'n superled (bijv. Edison, dezelfde die in moderne signaalverlichting van de hulpdiensten gebruikt wordt) kost wel wat, maar geeft dan ook lichtvermogen van 10 watt :shock:
http://www.leds-buy.nl/high-power-leds/ ... e-led.html
Maar dan komt de rest er nog bij kijken;
- Koeling (koper of aluminium)
- Optics (lenzen om een goede lichtverdeling te krijgen)
- Behuizing
- Montage-materialen

We staan aan de vooravond van grote ontwikkelingen van led-verlichting, ik denk dat het over een paar jaar meer een standaard is, ook voor de OEM verlichting (er zijn al vierwielige die ook led-koplampen hebben) naast bijkomende verlichting.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door HansD »

DRL / DSL ?? Wat is het verschil, oftewel bij hoeveel licht wordt een DSL een DRL? Ligt dat ergens vast?

Ik trek mij net als Baird niet zoveel aan van dit soort regels, en probeer mijn zichtbaarheid te verbeteren zonder de medeweggebruikers (teveel) te hinderen.
Motorrijders zijn kwetsbaar en worden vaak over het hoofd gezien (dat is de hoofdoorzaak van ongelukken waarbij motorfietsen betrokken zijn), dus als ik moet kiezen gaat mijn zichtbaarheid boven (een beetje) hinder voor anderen (of af en toe een bekeuring).
Maar ja, die Canbus he, (zucht) :(
Hans
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door HansD »

vioma schreef:
Baird schreef: "Ik heb hem écht niet gezien agent!",
Dat zei een jonge man gister ook nadat hij de hele zijkant uit m´n bus reed _002 .
Maar verder gaat het goed met je _001
(niks aan over gehouden zelf?? , bedoel ik)
HAns
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

HansD schreef:DRL / DSL ?? Wat is het verschil, oftewel bij hoeveel licht wordt een DSL een DRL? Ligt dat ergens vast?
Ja, zie de link die ik eerder gaf, daarin wordt er onderscheidt gemaakt op basis van de hoeveelheid candela. (lichtsterkte)
Bij de links van Conrad Electronics vindt je veelvuldig ook de certificeringrapporten (van RDW/Kema).

Bij dagrijverlichting is het wettelijk verplicht dat er DRL op de lens staat aangegeven.
Bij contour-verlichting (DSL) heb ik vooralsnog niet gevonden dat die aanduiding (DSL) verplicht is op de lens.
Maar staat er vaak wel op, danwel op de verpakking.

Ook ik denk redelijk ruim als het om mijn eigen zichtbaarheid gaat, en vooralsnog geen op- of aanmerkingen gekregen, wel veel interesse maar dat heb je nu eenmaal met mijn werkzaamheden.
Zolang het inderdaad maar geen hinder veroorzaakt.

HansD schreef:Maar ja, die Canbus he, (zucht) :(
CAN-bus behoeft geheel geen obstakel te zijn!
Er zijn wel "spelregels" waar je rekening mee moet houden, maar je kunt heel veel oplossingen vinden.

Zoals AutoSwitch (http://www.autoswitch.de/index.php), waarbij je de knipperlicht-cancel knop gebruikt om dergelijke verlichting in- en uit te schakelen.
Maar zo zijn er wel meer oplossingen mogelijk.
Sommige kan je prima zelf doen (lees: schakelaar op het stuur en kabel-boom met relais direct op de accu aangesloten) bij wijze van spreken, terwijl andere oplossingen een bevriende BMW dealeRT wellicht nodig heeft.
Laat CAN-bus géén obstakel voor je zijn, zou ik heel erg jammer vinden.
(en ultimo ga ik ook een keer aan de R1200RT, hahaha)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Baird »

vioma schreef:
Baird schreef: "Ik heb hem écht niet gezien agent!",
Dat zei een jonge man gister ook nadat hij de hele zijkant uit m´n bus reed _002 .
Uit je eigen auto of de 'meat wagon' ? En hoe is het nu met jou?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
vioma

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door vioma »

De 'meat wagon' , ik heb niets (laat antwoord Hans ;) ),de bus voor 4500 euro blik schade en de Hyundai i 10 die het veroorzaakte is denk ik rijp voor de schroothoop _001
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Baird »

vioma schreef:De 'meat wagon' , ik heb niets (laat antwoord Hans ;) ),de bus voor 4500 euro blik schade en de Hyundai i 10 die het veroorzaakte is denk ik rijp voor de schroothoop _001
dat is dan weer lekker .................
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Baird »

Als ik nou die 2 lampen gemonteerd heb zou ik ze uiteraard aan en uit willen kunnen zetten, logo nie? Wat ik ook zou willen is om ze knipperend te gebruiken: 2 flitsen rechts, 2 flitsen links,etc., dit lijkt me aardig voor als ik tussen de file door rij.

Wie helpt mij aan een elektronische schakeling om de LED lampen op deze manier aan bedienen/aansluiten?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zo'n om-en-om schakeling wordt ook wel wigwag genoemd, diverse schema's en bouwplannen zijn te vinden op het internet.

Ook zijn er complete modules te koop, kost ongeveer 20 euro, en kunnen 20 ampère aan (ik heb net ff voor je gekeken) ;)
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

de extra lampen kun je inderdaad het beste en het makkelijkst schakelen met een schakelunit van Auto-switch die te koop zijn o.a. bij wunderlich maar ook rechtstreeks via internet te vinden onder de term Auto-switch, ik heb dat zelf ook gedaan met mijn extra lampen en het werkt erg gemakkelijk .
Misschien is het inderdaad ook nog een optie om een schakeling te maken dat ze tijdens het rijden tussen een file om beurten gaan knipperen, op mijn vorige Beemer had ik een schakeling waarmee ik mijn koplamp kon laten wisselen tussen dim en groot licht maar aangezien ik nu Xenon verlichting heb gaat dat niet meer.
Groeten Peter -1150-
P.S. binnenkort ga ik aan de slag om beugels te maken met de lampen er bovenop tekening volgt dan asap.
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
bertus

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door bertus »

dat als ik over een verkeersdrempel reed dat de voorfork zo ver inveerde dat de extralampen het spatbord raakte

Ik heb op mijn rode -1150- ook deze lampen gemonteerd onder oliekoeler boven het spatbord volgens smugsmug en inderdaad raakte deze het spatbord. Heb ze daarna iets ingekort (hoger gezet), kan net, en het euvel is verholpen.
Ik zit hier op mijn laptop aangezien de PC is gecrast en ik dus geen voorbeeldfoto kan plaatsen, maar onder extra verlichting staan wel foto waar het tezien is.

Groetn Bertus
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik heb net nog es effe zitte na denken ( ja dat een luchtmacht militair ook ) maar je zou misschien ook een kant en klaar schakel unit kunnen kopen bij "Mototronix " zie www.mototronix.nl daar verkopen ze een schakelunit ( Alarm licht Module grootlicht Knipper type M1ALGRLI )die d.m.v. de richtingaanwijzer schakelaars bedient wordt en dan gaan je knipperlichten als alarmlichten branden en je koplamp cq extraverlichting in tegengesteld ritme ook knipperen.
Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Baird »

Beemer-Tycoons schreef:de extra lampen kun je inderdaad het beste en het makkelijkst schakelen met een schakelunit van Auto-switch die te koop zijn o.a. bij wunderlich maar ook rechtstreeks via internet te vinden onder de term Auto-switch, ik heb dat zelf ook gedaan met mijn extra lampen en het werkt erg gemakkelijk .
Misschien is het inderdaad ook nog een optie om een schakeling te maken dat ze tijdens het rijden tussen een file om beurten gaan knipperen, op mijn vorige Beemer had ik een schakeling waarmee ik mijn koplamp kon laten wisselen tussen dim en groot licht maar aangezien ik nu Xenon verlichting heb gaat dat niet meer.
Groeten Peter -1150-
P.S. binnenkort ga ik aan de slag om beugels te maken met de lampen er bovenop tekening volgt dan asap.
Voor die schakel units ga ik eens op zoeken, ik heb intussen bij de Praxis 2 rvs beugels gevonden voor €3 p/st die de job ook aan moeten kunnen, voor die prijs kon ik ze niet laten liggen,

wordt vervolgt
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ja daar iesdie dan de tekening van de beugels om de extra set lampen op te monteren, de maten zijn in mm en de brede vleugels van 40 mm breedt kan je natuurlijk langer maken als je grotere lampen hebt of deze boven op de beugels wilt monteren.
Het klopt dat de afmetingen van de twee beugels verschillende zijn want dat is op de motor ook het geval , wel zal je de beugels ter plaatse nog iets moeten torderen om er voor te zorgen dat de lampen netjes horizontaal komen te staan of hangen, je kunt de twee stripjes metaal aan elkaar monteren d.m.v. twee schroeven ( wat ik heb gedaan ) maar je kunt het nutuurlijk ook vast lassen.
[groet] Peter -1150-
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Vanmiddag nog contact gehad met Mototronix betreffende het monteren van hun Alarmlichtmodule met grootlichtknipper set waarbij het groot licht ook gaat knipperen in combinatie met de knipperlichten en dat hoeft dan niet perse het groot licht te zijn dat kan in ons geval ook b.v met de mistlampen .
Ik zelf heb bijvoorbeeld Xenon verlichting en dan valt het knipperen van het groot licht niet echt op maar als ik dat ga doen met de beide mistlampen is het effect wel goed zichtbaar.

Tevens ga ik zeer waarschijnlijk een set langwerpige led daglichtlampen aanschaffen om onder de oliekoeler te monteren.
Zelf dacht ik aan de set die bij mototronix op de website staat en 49,95 kost ( is b.v. tijdens de motorbeurs op te halen, geen verzendkosten ) of bij Conrad de set met bestel nummer 856445-89 van 39,95 of 857115-89 van 49,99, het lukt me helaas niet om hierbij gelijk een link te plaatsen naar de afbeelding dus moet het maar effe zo.
[groet] Peter -1150-
Laatst gewijzigd door Beemer-Tycoons op 16 feb 2011, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Baird »

Beemer-Tycoons schreef:Vanmiddag nog contact gehad met Mototronix betreffende het monteren van hun Alarmlichtmodule met grootlichtknipper set waarbij het groot licht ook gaat knipperen in combinatie met de knipperlichten en dat hoeft dan niet perse het groot licht te zijn dat kan in ons geval ook b.v met de mistlampen .
Ik zelf heb bijvoorbeeld Xenon verlichting en dan valt het knipperen van het groot licht niet echt op maar als ik dat ga doen met de beide mistlampen is het effect wel goed zichtbaar.
..............
[groet] Peter -1150-
Ik neem aan dat je de Motronix M1alGrLi unit bedoelt. Als dat ding gemaakt is om 1x 55 Watt H7 aan te sturen, wat gebeurd er dan als die 2x 55 Watt H3 gaat bedienen: gaat dat ten koste van de levensduur van de unit of eindigt het in rook en vuur? Als het wèl werkt is het een mooi alternatief voor de 2 extra zijlampen waar we het in dit topic over hebben!

Wie?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Volgens mij moet dat wel kunnen als je de module aan sluit gelijk achter de schakelaar want ik moet het nog effe nakijken maar volgens mij worden die lampen d.m.v. de schakelaar en dan middels een relais geschakeld. maar dat weet ik nu nog niet zeker ga ik na kijken.
[groet] Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik heb net het schema bekeken en de mistlampen worden inderdaad na de schakelaar d.m.v. een relais geschakeld en dus zou dat geen probleem op mogen leveren, ik ga het in ieder geval zelf proberen zodra ik naar de Motorbeurs in Utrecht ben geweest want daar staan ze ook met een stand van Mototronix.
[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Baird »

Beemer-Tycoons schreef:Ik heb net het schema bekeken en de mistlampen worden inderdaad na de schakelaar d.m.v. een relais geschakeld en dus zou dat geen probleem op mogen leveren, ik ga het in ieder geval zelf proberen zodra ik naar de Motorbeurs in Utrecht ben geweest want daar staan ze ook met een stand van Mototronix.
[groet] Peter -1150-
Mooi, dan ga ik ook even langs bij Motronix, goeie tip! _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Afgelopen vrijdag was ik in de buurt van Purmerend waar Mototronix gevestigd is en gelijk maar even langs gegaan om een knipperlichtmodule met grootlichtknipper op te halen zodat ik komend weekend lekker kan knutselen aan mijn Beemer.
Mijn bevindingen heb ik nu ook op een nieuw draadje gezet onder het onderwerp “Verlichting”en dan als onderwerp “tussen de files door rijden”maar ik zal voor alle duidelijkheid hier onder ook een kopie zetten.
De afgelopen weken heb ik helaas regelmatig in mijn koekblik overdag en in het donker in de file gestaan en als je er dan goed op gaat letten of de motoren die er dan tussen de files door rijden zichtbaar zijn vanuit je koekblik dan blijkt dat schrikbarend slecht te zijn ondanks het gebruik van alarmknipperlichten, de koplamp valt meestal helemaal niet op in een wirwar van achterop komende mede automobilisten.
De enige keer dat ik inderdaad van ver een motor zag aankomen was toen mijn ogen werden getriggerd door een motor waar van niet alleen de knipperlichten knipperde maar waarvan ook het grootlicht in de zelfde regelmaat mee knipperde.
Het gaat hier om een alarmlicht module die ook het grootlicht laat mee knipperen terwijl het dimlicht gewoon constant blijf branden, ik zelf heb xenon verlichting als dimlicht dus het laten knipperen van het grootlicht heeft niet zoveel effect en daarom heb ik de aansluiting voor het grootlicht gebruikt om de standaard mistlampen op mijn R1150RT te laten knipperen door deze kabel aan te sluiten achter de mistlampschakelaar hierdoor maak ik toch nog gebruik van het standaard relais om de mistlampen te schakelen want de knipperlicht module mag maar max 60 W schakelen, maar je kan natuurlijk ook andere extra lampen hiermee aansturen.
Ik heb ook het Kissan knipperlicht relais op mijn motor geïnstalleerd en dat gaat goed samen met de knipperlicht module alleen gaan de alarmknipperlichten uit na de door jezelf ingestelde uitschakeltijd ( 8/30/48 sec ) uit en moet je het opnieuw aan zetten tevens mag je dan geen runninglichts voeren want dan gaat het systeem op tilt.
De knipperlicht module is vrij simpel zelf aan te sluiten je moet er alleen wel eigenlijk aan beide zijde de zijbeplating hiervoor demonteren om de bedrading netjes weg te kunnen werken.
Ik wil beslist geen extra reclame voor de makers van deze modules Mototronix maken en heb ook GEEN connecties hier mee mar ik vind het een veel veiliger gevoel om hier mee tussen de files door te rijden.
rtreffen2011 -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beemer-Tycoons schreef:Ik heb ook het Kissan knipperlicht relais op mijn motor geïnstalleerd en dat gaat goed samen met de knipperlicht module alleen gaan de alarmknipperlichten uit na de door jezelf ingestelde uitschakeltijd ( 8/30/48 sec ) uit en moet je het opnieuw aan zetten tevens mag je dan geen runninglichts voeren want dan gaat het systeem op tilt.
Ik heb zelf die Kisan module ook, en ik ken meerdere gebruikers, en bij het inschakelen van de alarm-lichten (via simultaan links-rechts) gaan deze bij mij *niet* automatisch uit. Ik moet echt op cancel drukken om dit uit te schakelen.
Wellicht is het te adviseren contact op te nemen met de leverancier van je Kisan óf met Kisan zelf om de software in de Kisan te laten updaten.
Want dit is niet zoals het hoort noch behoort te werken.
Beemer-Tycoons schreef:Ik wil beslist geen extra reclame voor de makers van deze modules Mototronix maken en heb ook GEEN connecties hier mee mar ik vind het een veel veiliger gevoel om hier mee tussen de files door te rijden.
Zie het andere draadje, de beoogde oplossing mag formeel niet.
Ik begrijp je intenties, maar ik zou een andere oplossing zoeken voordat het je een bekeuring oplevert.
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik heb heel wat reacties los gemaakt met mijn stukje proza.
Laten we met z’n alle even eerlijk zijn, volgens de wet dient elke motorvoertuig te blijven in de originele staat waarin deze door de RDW is goed gekeurd en ik denk dat maar een enkele motorfiets geheel origineel zijn zoals die goed gekeurd zijn, want als ik zo op het forum lees zijn er heel veel mensen bezig met het plaatsen van extra verlichting en andere wijzigingen zoals uitlaten e.d.
Zolang dit geen extreme vormen aanneemt met b.v. verblindende verlichting of veel lawaai valt het allemaal wel mee denk ik, de alarm knipperlicht met knipperende koplamp gebruik ik dan ook alleen tijdens het rijden tussen de files en dat vrijwaard mij er niet van om op gepaste wijze met aangepaste snelheid tussen de file door te rijden want ook ik weet dat het gedoogd wordt en ik nergens recht op heb maar dit kan er wel voor zorgen dat ik nog beter gezien wordt door mensen die niet op letten of regelmatig van rijbaan wisselen .
Ik denk dat de motorrijders die met veel te hoge snelheid tussen de files door rijden ,rechts inhalen,links op de linkerbaan inhalen en met open uitlaten rondrijden en dan nog het liefst in een korte broek met T-shirt veel meer negatieve oproepen dan een motorrijder in goede motorkleding die rustig duidelijk herkenbaar tussen de file doorrijdt.
De alarmknipperlicht module met grootlichtknipper wekt geen extra irritatie op omdat het dimlicht gewoon constant blijft branden en het grootlicht modulerend gelijk met de alarmknipperlichten gaat knipperen, dus het is volgens mijn het zelfde principe als de eerder genoemde Head light modulator. We kunnen ook gewoon allemaal de extra verlichting en reflecterende biezen van onze motor verwijderen en af wachten wanneer we van de weg worden gereden met het excuus van sorry ik had je even niet gezien.
Wat betreft het gebruik van de Kisan knipperlicht module ,de alarm knipperlicht functie hiervan wordt niet gebruikt , inderdaad gaat bij de Kisan de alarmverlichting niet eerder uit dan wanneer je dit zelf doet door de knipperlicht cancel knopin te gebruiken, maar aangezien je dit systeem niet gebruikt want je gebruikt de alarm functie van de AlarmKnipperlicht Module met Grootlicht knipper en dus schakelt de Kisan module na de ingesteld tijd (8/30/48 sec)de knipperlicht uit.
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beemer-Tycoons schreef:Ik heb heel wat reacties los gemaakt met mijn stukje proza.
Ik denk dat ultimo daar het forum ook voor bedoelt is, het krijgen van tips, reacties, adviezen, raadgevingen en meningen.
Beemer-Tycoons schreef:Laten we met z’n alle even eerlijk zijn, volgens de wet dient elke motorvoertuig te blijven in de originele staat waarin deze door de RDW is goed gekeurd en ik denk dat maar een enkele motorfiets geheel origineel zijn zoals die goed gekeurd zijn, want als ik zo op het forum lees zijn er heel veel mensen bezig met het plaatsen van extra verlichting en andere wijzigingen zoals uitlaten e.d.
Het is een feit dat voertuigrijdend Nederland soms nogal aardig aan hun voertuig willen "sleutelen", aanpassen, verfraaien of "verfraaien" (= toetakelen), en dergelijke.
Motorrijders en diverse personen op het forum, waaronder ondergetekende, zijn daarin geen uitzondering.
Volgens de wet mag je veelal dergelijke aanpassing aan een voertuig niet doen, zonder dat daar de type-goedkeuring (RDW) in het gedrang komt.
In Nederland wordt daar in de handhaving niet al te streng tegen opgetreden, tenzij je overlast of hinder veroorzaakt.
(Of omdat de wet niet voorziet in bepalingen daar over, wat de handhaving bemoeilijkt)
Of als er een ongeluk heeft plaats gevonden en dat verwijtbaar was aan een (al dan niet) technische aanpassing op het betreffende voertuig.
Vaak staat zoiets van die strekking ook aangegeven in de kleine lettertjes van je verzekering.
In onze buurlanden, zoals België en Duitsland, zijn er veel strengere regels wat betreft voertuigaanpassen, zoals motorvermogen, verlichting, etc, etc.
Regels gelden ook in Nederland, en ik heb getracht daar enig aandacht voor te vragen.
Beemer-Tycoons schreef:Zolang dit geen extreme vormen aanneemt met b.v. verblindende verlichting of veel lawaai valt het allemaal wel mee denk ik, de alarm knipperlicht met knipperende koplamp gebruik ik dan ook alleen tijdens het rijden tussen de files ...........
Motorrijders in Nederland worden over het algemeen geacht als zeer weldenkende mensen die geen onnodige risico's nemen versus menig ander land.
Ook zijn motorrijders over het algemeen zeer oplettende verkeersdeelnemers.
Vandaar dat in Nederland het filerijden ook geaccepteerd is, terwijl in menig ander land dat ten strengste verboden is.
Waarom? Omdat motorrijders in Nederland zich over het algemeen netjes gedragen.
Wij hebben dat dus verdiend door ons gedrag .
Ik rij regelmatig ook in het buitenland, en (bijv.) in België vindt ik de motorrijders waarlijk kamikazerijders, ze schieten overal tussen door, zelfs als er geen file is.
Met ware doodsverachting, blijkbaar.
Beemer-Tycoons schreef:Ik denk dat de motorrijders die met veel te hoge snelheid tussen de files door rijden ,rechts inhalen,links op de linkerbaan inhalen en met open uitlaten rondrijden

Ja, dat geeft inderdaad een hele slechte indruk, en ik hoor regelmatig dat daar door de politie tegen opgetreden wordt.
Beemer-Tycoons schreef:en dan nog het liefst in een korte broek met T-shirt ....
Dat is gewoon dom, maar helaas voorziet de wetgeving (en dus handhaving) vooralsnog alleen in de verplichte valhelm.
Zolang de wetgeving niet voorziet in de verplichtingen aangaande beschermende kleding, schoeisel en dergelijke, is de handhaving beperkt tot het aangaan van een serieus gesprek met zo'n individu en hun aanspreken op hun verantwoordelijkheid. En geloof mij, dat wordt weldegelijk gedaan om hopelijk het inzicht te krijgen dat een t-shirt geen bescherming biedt, ook niet tijdens het rijden (denk aan een bij met 50 km/uur, dat is een projectiel, schrikreactie, wellicht overcompenseren, met alle mogelijke gevolgen van dien).
Beemer-Tycoons schreef:We kunnen ook gewoon allemaal de extra verlichting en reflecterende biezen van onze motor verwijderen en af wachten wanneer we van de weg worden gereden met het excuus van sorry ik had je even niet gezien.
Het ging mij om het duidelijk maken dat zgn. flashers/wig-wag je de ongewenste aandacht kan geven en het in mijn optiek heel onverstandig is.
Omdat je dan verwart kan worden met de zogenoemde hulpdiensten.
Zoals eerder (en herhaaldelijk) aangegeven ben ik vóór zgn. headlight modulators, degene welke de verlichting met 8 Hz (en sneller) laten knipperen, alsof het licht trilt.
Ook al voorziet de wet niet in het toestaan van dergelijke oplossingen, in het buitenland is het moduleren van de koplamp-verlichting (en zelfs ook van de remverlichting) aantoonbaar bewezen een bijdrage aan het verhogen van de zichtbaarheid.
Mits men kijkt en ziet.
Beemer-Tycoons schreef:Wat betreft het gebruik van de Kisan knipperlicht module ,de alarm knipperlicht functie hiervan wordt niet gebruikt , inderdaad gaat bij de Kisan de alarmverlichting niet eerder uit dan wanneer je dit zelf doet door de knipperlicht cancel knopin te gebruiken, maar aangezien je dit systeem niet gebruikt want je gebruikt de alarm functie van de AlarmKnipperlicht Module met Grootlicht knipper en dus schakelt de Kisan module na de ingesteld tijd (8/30/48 sec)de knipperlicht uit.
Nu weet ik niet hoe die Mototronix module aangesloten is.
Heeft deze zijn eigen draden op de knipperlicht-lampen?
If so, dan zou ik eens kijken of diodes (1N4000-serie) in de bedrading van je knipperlichten zelf (!) het probleem kunnen oplossen.
Want in een dergelijke situatie "ziet" de Kisan module "opeens" spanning naar de knipperlichten gaan en gaat zijn programma aflopen.
Door diodes in de knipperlicht-toevoerlijnen op te nemen, "ziet" Kisan die spanning van die Mototronix module niet meer, en zal dus daarop ook niet meer reageren.
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ja de knipperlicht module heeft aparte draden naar de afzonderlijk knipperlichten , misschien is het inderdaad een oplossing om dit met diodes tegen te gaan , de diodes die je noemde is dat een type die daar geschik voor is ? heb je daar ervaring mee ? kan ik die zo b.v. bij conrad bestellen?
Ik ben benieuwd want dat zou dat problempje mooi oplossen.
[groet] Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Let op: je moet de diodes dus in de toevoerlijn (= het plus-draadje) vanuit je motorfiets zelf (dus *in* de kabelverbinding tussen je gloeilampjes en je motor-bekabeling) opnemen, *niet* in de bekabeling van je (nieuwe) alarmmodule!

De diodes moeten een sper-spanning aankunnen van 12 volt, en een stroom van ca. 1,75 ampère.

Ik weet niet of er nog een "ouderwetse" TV-reperateur bij je in de buurt zit, die kan je waarschijnlijk wel helpen aan de juiste diodes.
En zal heel wat kosteneffectiever zijn dan bij Conrad Electronics, schat ik zo in.

Je hebt er overigens dus 4 diodes nodig, omdat je vier gloeilampen in sper-mode moet zetten.
En de draad van je nieuwe alarmmodule moet je dus vóór die diode op de gloeilamp aansluiten.

Voordat je definitieve veranderingen maakt, adviseer ik je het eerst te testen, non-destructief, en, voor de volledigheid, geheel op eigen risico. ;)

M.i. zal de schakeling er ongeveer zo uitzien;

draadboom knipperlicht-circuit BMW -------diode (--->]--) - --|--- Gloeilamp
verbinding naar nieuwe alarm-module ----------------------------|
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Bedankt voor de info , bij ons in Dordrecht zit inderdaad nog wel een radiozaak die losse electronica onderdelen verkoopt en ga daar wel eens informeren en wat proberen ik hou je wel op hoogte van mijn bevindingen.
[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou het "schema" dan meenemen en je probleem voorleggen, wellicht heeft hij nog tips of ideeën wat gaat werken en wat niet.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door jaybmw »

Gaat er bij jou al een lichtje branden Bert? :idea: :$ ?

Grtn J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Baird »

jaybmw schreef:Gaat er bij jou al een lichtje branden Bert? :idea: :$ ?

Grtn J.
In zoverre gaat er een lichtje branden:
- Om nou een hele motronix unit te kopen om alleen mijn grootlicht te laten knipperen is een beetje veel van het goede (ik heb al een kisan voor de running lights en de 'handige bediening' van de alarmlichten.
- Mijn mistlampen staan permanent aan, dus om die te laten knipperen moet ik ze dus via het relais onderbreken i.p.v. verbinden.
- Ik kan dus beter een of ander timer relais/schakeling monteren die mijn mistlamp-relais laat schakelen.


Conclusie: Zoals al eerder in een ander draadje geopperd: het zou dus nog steeds het mooiste zijn om het puls-signaal van het kisan-knipperlicht-signaal te kunnen gebruiken om dat relais aan te sturen om de mistlampen te laten knipperen. _004

Wie maakt me los?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Conrad LED lampen

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

dutchmidiman schreef:Let op: je moet de diodes dus in de toevoerlijn (= het plus-draadje) vanuit je motorfiets zelf (dus *in* de kabelverbinding tussen je gloeilampjes en je motor-bekabeling) opnemen, *niet* in de bekabeling van je (nieuwe) alarmmodule!

De diodes moeten een sper-spanning aankunnen van 12 volt, en een stroom van ca. 1,75 ampère.

Ik weet niet of er nog een "ouderwetse" TV-reperateur bij je in de buurt zit, die kan je waarschijnlijk wel helpen aan de juiste diodes.
En zal heel wat kosteneffectiever zijn dan bij Conrad Electronics, schat ik zo in.

Je hebt er overigens dus 4 diodes nodig, omdat je vier gloeilampen in sper-mode moet zetten.
En de draad van je nieuwe alarmmodule moet je dus vóór die diode op de gloeilamp aansluiten.

Voordat je definitieve veranderingen maakt, adviseer ik je het eerst te testen, non-destructief, en, voor de volledigheid, geheel op eigen risico. ;)

M.i. zal de schakeling er ongeveer zo uitzien;

draadboom knipperlicht-circuit BMW -------diode (--->]--) - --|--- Gloeilamp
verbinding naar nieuwe alarm-module ----------------------------|
Vandaag heb ik bij de lokale electroboer 4 Diodes van 3 Amperes gekocht en gelijk eerst alleen bij de voorste knipperlichten gemonteerd en Hoera de Alarm knipperlichten samen met de mistlampen blijven nu netjes knipperen en stoppen niet na 48 sec precies zo als het hoort met de Kisan automaat. Alleen de runninglights werken nu niet meer want dan gaan toch de mistlampen weer branden ook als ik diodes bij de achterste knipperlichten monteer blijft dat zo maar de runninglights vindt ik niet zo belangrijk.
Dutchmidiman bedankt voor je prima tip. _004
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”