Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
(Uit de NRC online van vandaag:)
Het zal je gebeuren: je stopt keurig in de rij voor het rode licht op je motorfiets, als er een auto op je inrijdt. Het gebeurt een motorrijder die juist die dag een camera op z’n helm meeheeft.
En op die beelden kunnen we net niet zien dat er een engeltje op de schouder van deze weggebruiker moet hebben gezeten, want hij landt netjes op z’n cowboylaarzen en komt, naar het lijkt, met de schrik weg.
Zijn motor is er slechter aan toe. Te zien is hoe die tussen z’n benen vandaan in stukken uit elkaar valt. De chauffeuse van de Scion heeft wat verzekeringsformulieren in te vullen.
[youtube]e2BccVeAurI[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=e2BccVeA ... r_embedded
Het zal je gebeuren: je stopt keurig in de rij voor het rode licht op je motorfiets, als er een auto op je inrijdt. Het gebeurt een motorrijder die juist die dag een camera op z’n helm meeheeft.
En op die beelden kunnen we net niet zien dat er een engeltje op de schouder van deze weggebruiker moet hebben gezeten, want hij landt netjes op z’n cowboylaarzen en komt, naar het lijkt, met de schrik weg.
Zijn motor is er slechter aan toe. Te zien is hoe die tussen z’n benen vandaan in stukken uit elkaar valt. De chauffeuse van de Scion heeft wat verzekeringsformulieren in te vullen.
[youtube]e2BccVeAurI[/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=e2BccVeA ... r_embedded
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
Een collega van me is hetzelfde overkomen, alleen werd ie aangereden door een vriend op de motor... Die had net een nieuwe motor en zat meer op zijn glimmende tellers te letten en zag niet dat zijn maatje voor 'm gestopt was voor een kruising en reed pardoes de (ook hagelnieuwe) HD onder zijn bips vandaan. Geen goede dag voor de verzekering
- Berrybeer
- 2023
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
- Type: R1150RT
- Bijz: met alles d'rop & d'ran..
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
- Locatie: Uden
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
Zo hee. _002 ..hoe groot zou je moeten zijn om er op een RT ook zo ongeschonden vanaf te komen..oké..zónder topkoffer....
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
:shock:
Dat is inderdaad een voordeel van zo'n "racer", het is bijna net een stepje.
Zijn motor lijkt wel gedesintegreerd, ik verwachte bijna nog een stofwolk. :shock:
Maar, alle gekheid op een stokje, meer afstand houden tot je voorganger, (zeker) ook als je stilstaat.
Al is het alleen al om een vluchtweg te hebben als je bemerkt cq. aanvoelt dat degene achter je niet tijdig (wellicht) zal remmen.
Vraag mij ook af of de motorrijder bij stilstand zijn remlicht heeft laten knipperen totdat degene achter hem ook stil staat.
Dat is mij althans geleerd, als je als laatste in een rij (stil)staat, ook met de auto, laat je remlichten knipperen (via voet of hand )
Goed, ik kan dat allemaal wel zeggen, het zal je maar overkomen.
Dat is inderdaad een voordeel van zo'n "racer", het is bijna net een stepje.
Zijn motor lijkt wel gedesintegreerd, ik verwachte bijna nog een stofwolk. :shock:
Maar, alle gekheid op een stokje, meer afstand houden tot je voorganger, (zeker) ook als je stilstaat.
Al is het alleen al om een vluchtweg te hebben als je bemerkt cq. aanvoelt dat degene achter je niet tijdig (wellicht) zal remmen.
Vraag mij ook af of de motorrijder bij stilstand zijn remlicht heeft laten knipperen totdat degene achter hem ook stil staat.
Dat is mij althans geleerd, als je als laatste in een rij (stil)staat, ook met de auto, laat je remlichten knipperen (via voet of hand )
Goed, ik kan dat allemaal wel zeggen, het zal je maar overkomen.
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
Als die vrouw die truck en die motor niet heeft gezien (ik hoor niet eens piepende remmen) denk ik niet dat ze het knipperen gezien zou hebben. En een vluchtweg bij een stoplicht...kweenie. Zit jij dan constant achteruit te kijken of iemand je wil gaan scheppen? Ik denk het niet. En ik betwijfel of je tijd genoeg hebt om te reageren.dutchmidiman schreef:Maar, alle gekheid op een stokje, meer afstand houden tot je voorganger, (zeker) ook als je stilstaat.
Al is het alleen al om een vluchtweg te hebben als je bemerkt cq. aanvoelt dat degene achter je niet tijdig (wellicht) zal remmen.
Vraag mij ook af of de motorrijder bij stilstand zijn remlicht heeft laten knipperen totdat degene achter hem ook stil staat.
Dat is mij althans geleerd, als je als laatste in een rij (stil)staat, ook met de auto, laat je remlichten knipperen (via voet of hand )
Zo moet je ook helemaal niet op de motor gaan zitten als je relaxes wil rijden. Als iemand niet oplet, pakt ie je gewoon en daar kun je niet altijd wat aan doen. Daar moet je mee leren leven en anders in een Leopard op pad gaan.
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
Ben ik helemaal met je eens, daarom altijd een "vluchtplan".Mike Philippens schreef:Als die vrouw die truck en die motor niet heeft gezien (ik hoor niet eens piepende remmen) denk ik niet dat ze het knipperen gezien zou hebben. .
Uhh, ja, zo doe ik het!Mike Philippens schreef:En een vluchtweg bij een stoplicht...kweenie. Zit jij dan constant achteruit te kijken of iemand je wil gaan scheppen? Ik denk het niet. En ik betwijfel of je tijd genoeg hebt om te reageren..
Onder het rijden is het zo'n elke (ongeveer) 7 seconden ff kijken (en zien) in de spiegels.
En als ik stilsta, (schuin zodat ik nimmer in mijn voorganger geduwd kan worden en in 1e versnelling, linker voet aan de grond), en laatste in een rij (e.d.) is het elke 5 seconden in de spiegels kijken, elke 3 seconden de voorrem bedienen, totdat ik zie dat iemand van achteren nadert.
Als dan iemand mij van achteren nadert, blijft ik nog 3x mijn voorrem bedienen, klaar om gebruik te maken van mijn vluchtplan.
En die beslissing neem ik in de laatste 3 seconden.
Als ik zie dat er een vrachtwagen aan komt, ga ik meestal al (half) naast de auto voor mij staan.
Maar, als het even kan, rij ik de rij staande voor een verkeerslicht voorbij om juist *niet* als laatste in de rij te staan.
Met alle respect, en dat heb ik zeker voor jou, maar ik weiger om zo motor te rijden.Mike Philippens schreef:Zo moet je ook helemaal niet op de motor gaan zitten als je relaxes wil rijden. Als iemand niet oplet, pakt ie je gewoon en daar kun je niet altijd wat aan doen. Daar moet je mee leren leven en anders in een Leopard op pad gaan.
Ik rij niet "relaxed", dat gaat niet meer in de hedendaagse verkeer.
Maar geconcentreerd en zekere mate van ontspanning, en probeer "situational awareness" toe te passen, zien wat er allemaal rondom mij gebeurt.
Ik heb te vaak mee gemaakt dat iemand anders een fout maakt waar ik een zeer hoge tol voor betaal.
Maar in de praktijk hoef ik het bovenstaande niet al vaak toe te passen, ik probeer de optimale positie (ook in een rij) te kiezen als ik weet dat er een bepaalde verkeerssituatie aanstaande is.
En natuurlijk kan je nimmer elke situatie voorkomen, maar je kunt wel het in je achterhoofd houden.
Zo heeft ieder zijn manieren.
Ik zal daarin waarschijnlijk wel afwijkend zijn, maar ik heb daar vrede mee, ik geniet van elke meter op de motor.
Wat niet wegneemt dat ik ook fouten maak, vandaar mijn onderschrift.
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
Ok, er is wel een verschil tussen niet opletten, relaxed rondrijden en maniakaal om je heen kijkendutchmidiman schreef:Met alle respect, en dat heb ik zeker voor jou, maar ik weiger om zo motor te rijden.Mike Philippens schreef:Zo moet je ook helemaal niet op de motor gaan zitten als je relaxes wil rijden. Als iemand niet oplet, pakt ie je gewoon en daar kun je niet altijd wat aan doen. Daar moet je mee leren leven en anders in een Leopard op pad gaan.
Ik rij niet "relaxed", dat gaat niet meer in de hedendaagse verkeer.
Ik bedoel met relaxed rondrijden dat ik niet steeds rondkijk alsof ik door een steeg met sluipschutters om me heen loop. Daarbij komt dat ik de motor puur recreationeel rijd en vrijwel niet voor woon-werk. En ik haat steden met de motor. Lang wachten voor verkeerslichten, de drukte en al die aanslagen op je...nee, niet mijn idee van lekker rijden. Ik pak het ding dus puur voor de ritjes en vakantie. Dus dat scheelt een hoop, want anders moet je idd echt als een bezetene om je heen kijken steeds. En daar heb ik geen zin in. Ik kan dan niet relaxed rijden, en daar heb ik dat ding voor gekocht.
- HenkvanR
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
- Locatie: Apeldoorn
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
Als ik het filmpje zo bekijk heeft hij niet eens tijd om alles te doen wat jij zegt, hij staat zelf nog maar net stil.dutchmidiman schreef:
Maar, alle gekheid op een stokje, meer afstand houden tot je voorganger, (zeker) ook als je stilstaat.
Al is het alleen al om een vluchtweg te hebben als je bemerkt cq. aanvoelt dat degene achter je niet tijdig (wellicht) zal remmen.
Vraag mij ook af of de motorrijder bij stilstand zijn remlicht heeft laten knipperen totdat degene achter hem ook stil staat.
Dat is mij althans geleerd, als je als laatste in een rij (stil)staat, ook met de auto, laat je remlichten knipperen (via voet of hand )
HenkvanR
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
Ik begrijp wat je bedoelt, uiteraard!Mike Philippens schreef:Ok, er is wel een verschil tussen niet opletten, relaxed rondrijden en maniakaal om je heen kijken
We zijn het met elkander eens, ik ben een grensgeval. :lol:
Nee, maniakaal niet, maar ik probeer (te) goed op te letten.
Dus er is zeker een mate van "relaxed" maar wel met behoorlijk veel concentratie.
Vandaar dat in een groep rijden voor mij altijd een hele uitdaging is, ik heb de neiging op alles en iedereen te letten. :roll:
Neemt niet weg dat ik persoonlijk niet zo dicht zou proberen stoppen achter de auto vóór mij, zoals getoond in de opname, waar dit draadje mee begonnen is.
Want 1 ding weet ik zeker, ik zou nimmer, echt nimmer, zo hoog kunnen springen.
Ik bedoel het niet rot naar die persoon natuurlijk, maar hij had eerder moeten stoppen, in mijn optiek.HenkvanR schreef:Als ik het filmpje zo bekijk heeft hij niet eens tijd om alles te doen wat jij zegt, hij staat zelf nog maar net stil.
Ook als je afremt kan je het remlicht laten knipperen.
Toegegeven, het vergt handigheid en discipline.
Maar, veel tijd heeft hij inderdaad niet.
Mijn instructeur riep dan altijd "dan moet je een betere voorbereiding doen".
Loeihard was die kerel, en ik heb wel eens een verwensing gedaan in mijn helm, maar hij had wel gelijk;
Als je weet dat je zo dadelijk moet gaan stoppen, kan je *nu* al beginnen met (eventueel knipperend) remmen, en zorgen, dat als je stopt, je al je vluchtweg hebt voorbereid, dus motor schuin naar je vluchtweg.
Omdat je al met je voorbereiding begonnen bent (let wel: het gaat hier om secondes, dus het gaat allemaal heel snel) "win" je daarmee tijd vlak voordat je stopt. Immers, anders moet je al die handelingen in de laatste paar secondes doen, en dat gaat je vrijwel zeker niet lukken.
Dus: je signaleert dat je zo dadelijk moet gaan stoppen, begint met (knipperend) remmen, bepaal je mogelijke vluchtwegen, stuurt richting je gekozen vluchtweg, terwijl je ook je spiegels in de gaten houdt (niet staren, maar kijken-en-zien, signaleren) en je rem-actie afmaakt. Als je dat goed plant, heb je 5 ~ 6 seconden, in plaats van 2, wellicht 3 seconden.
Maar, het klinkt gemakkelijk allemaal, en we praten er hier relaxed over (leuke woordspeling, sorry Mike!), het in de praktijk doen is een heel ander verhaal.
Zeker omdat je niet moet overcompenseren, en daar heb ik soms wel eens een handje van, dat zit nu eenmaal in mij en krijg ik er niet gemakkelijk uit.
Pffw, heel verhaal weer, met enkele persoonlijke ontboezemingen.
- Wildripper
- Berichten: 487
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
- Type: R1200RT
- Land: Tsss echt niet
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
Ok ik wilde niet reageren maar doe het toch. Wanneer je het filmpje bekijkt, wordt er gestopt op een onverwacht moment. Daarnaast zie je dat het rechterremlicht het van de auto niet doet. Volgens mij doet hij het zelf keurig en heeft gewoon ontzettende pech. Wnl zit mevrouw echt niet op te letten en had het knipperen met zijn remlicht geen enkel effect gehad.dutchmidiman schreef:Ik bedoel het niet rot naar die persoon natuurlijk, maar hij had eerder moeten stoppen, in mijn optiek.
En eerder stoppen had hij geen tijd voor.
Hij mag blij zijn dat ie nog staat, maar geloof me, die nek van hem zal ontzettend pijn doen en hoop voor hem dat ie geen whiplash er aan over houdt. _002
Want hij staat wel een beetje wankel op de beentjes.
Zümo XT
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
Het is natuurlijk een beetje koude-grond psychologie van mij, en ik bedoel het zeker niet rot of zo;
Ik probeer duidelijk te maken hoe ik het zie en beleef, en dergelijke situaties heb meegemaakt danwel op anticipeer.
Ja, er wordt gestopt op een onverwacht moment, maar de motorrijder had m.i. veel verder voorbij degene voor hem moeten kijken, dan had hij zelf waarschijnlijk al gezien dat en waarom degene voor hem onverwacht zou gaan remmen danwel het risico kunnen signaleren dat er onverwacht geremd zou kunnen worden.
Zijn volgafstand was in de begin van de opname wel goed, zover ik kan beoordelen.
Maar ik twijfel over zijn positie, de auto voor hem blokkeerde zijn blikveld in belangrijke mate, lijkt mij.
Ook zou ik de rechter baan gekozen hebben want had ik zeker niet naar zo'n massale (geblindeerde cq. getinte) achterkant van die SUV willen blijven kijken.
Ik wil door de achterruit heen willen kunnen kijken als mijn blikveld afgeblokt wordt.
En in Amerika mag je rechts inhalen, vaak onder de noemer "stay in your lane" e.d.
Ook had hij (nipt, weliswaar) nog een 2e vluchtweg naar links.
Bij je remming cq. stilstand, zo is mij althans geleerd, moet je rekening houden met het meest onverwachte, dus stilstaan met een tussenruimte van 1 auto, oftewel vroeger remmen. Dus kijken is hier belangrijk, vooral ook langs de auto voor je naar de rest van het verkeer daarvoor.
Uit de opname trek ik de (wellicht onjuiste) conclusie dat er opgetrokken werd en daarna weer flink geremd.
Dit is wat in vakjargon volgens mij namelijk veiligheidsruimte genoemd wordt, en die dien je 360 graden rondom je te creëren.
En als die veiligheidsruimte gecomprimeerd wordt, dien je daar tengevolge direct actie op te ondernemen, in dit geval (zou mijn keuze zijn, althans) de rechter baan kiezen.
Ook al zou je daarmee wellicht een verkeersregel mee overtreden, dit is dreigend gevaar, in mijn optiek.
(want, volgens mij, gezien zijn hoofdbeweging, kijkt hij vlak voor de aanrijding wel in zijn rechter spiegel? )
Neemt niet weg dat degene achter hem natuurlijk niet heeft opgelet.
Maar, nogmaals, koude-grond psychologie van mijn kant, en mijn sympathie gaat uiteraard uit naar de motorrijder.
Het is oh zo gemakkelijk achteraf tot op het bot te analyseren, ik bekijk en leer er van hoe ik het zou (proberen te) doen.
De praktijk van alle dag is een goede leermeester, wat dat betreft.
Maar het is in mijn optiek, met de argumenten zoals ik ze zie en beleef, een perfect leermoment voor ons, toeschouwers.
Ik maak dagelijks fouten, maar ben een meester in het oplossen daar van.
Ik probeer duidelijk te maken hoe ik het zie en beleef, en dergelijke situaties heb meegemaakt danwel op anticipeer.
Ja, er wordt gestopt op een onverwacht moment, maar de motorrijder had m.i. veel verder voorbij degene voor hem moeten kijken, dan had hij zelf waarschijnlijk al gezien dat en waarom degene voor hem onverwacht zou gaan remmen danwel het risico kunnen signaleren dat er onverwacht geremd zou kunnen worden.
Zijn volgafstand was in de begin van de opname wel goed, zover ik kan beoordelen.
Maar ik twijfel over zijn positie, de auto voor hem blokkeerde zijn blikveld in belangrijke mate, lijkt mij.
Ook zou ik de rechter baan gekozen hebben want had ik zeker niet naar zo'n massale (geblindeerde cq. getinte) achterkant van die SUV willen blijven kijken.
Ik wil door de achterruit heen willen kunnen kijken als mijn blikveld afgeblokt wordt.
En in Amerika mag je rechts inhalen, vaak onder de noemer "stay in your lane" e.d.
Ook had hij (nipt, weliswaar) nog een 2e vluchtweg naar links.
Bij je remming cq. stilstand, zo is mij althans geleerd, moet je rekening houden met het meest onverwachte, dus stilstaan met een tussenruimte van 1 auto, oftewel vroeger remmen. Dus kijken is hier belangrijk, vooral ook langs de auto voor je naar de rest van het verkeer daarvoor.
Uit de opname trek ik de (wellicht onjuiste) conclusie dat er opgetrokken werd en daarna weer flink geremd.
Dit is wat in vakjargon volgens mij namelijk veiligheidsruimte genoemd wordt, en die dien je 360 graden rondom je te creëren.
En als die veiligheidsruimte gecomprimeerd wordt, dien je daar tengevolge direct actie op te ondernemen, in dit geval (zou mijn keuze zijn, althans) de rechter baan kiezen.
Ook al zou je daarmee wellicht een verkeersregel mee overtreden, dit is dreigend gevaar, in mijn optiek.
(want, volgens mij, gezien zijn hoofdbeweging, kijkt hij vlak voor de aanrijding wel in zijn rechter spiegel? )
Neemt niet weg dat degene achter hem natuurlijk niet heeft opgelet.
Maar, nogmaals, koude-grond psychologie van mijn kant, en mijn sympathie gaat uiteraard uit naar de motorrijder.
Het is oh zo gemakkelijk achteraf tot op het bot te analyseren, ik bekijk en leer er van hoe ik het zou (proberen te) doen.
De praktijk van alle dag is een goede leermeester, wat dat betreft.
Maar het is in mijn optiek, met de argumenten zoals ik ze zie en beleef, een perfect leermoment voor ons, toeschouwers.
Ik maak dagelijks fouten, maar ben een meester in het oplossen daar van.
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
Die motorrijder had echt geluk dat hij daar zo nog staat. Als auto's hard afremmen plotseling kijk ik ook meestal wel snel in mijn spiegels om te kijken of ik nog voorbij de auto kan die vlak voor me zit omdat ik weet dat bij veel auto's de remweg wel langer is. De autorijdster lette niet op en reageerde te laat. Maar ik weet niet of hij het er beter afgebracht zou hebben als hij een autolengte eerder gestopt was. Dan stond die SUV misschien boven op de motor.
Vooral op de weg van 's Hertogenbosch naar Tilburg kijk ik heel vaak in de spiegels bij elk verkeerslicht. Zelfs als ik helemaal vooraan sta vind ik het nog geen pretje als er een vrachtauto achter op me rijd. Ik merk vooral op die weg dat de mensen zich mer bezig houden met het letten op de snelheidscamera's dan met het overige verkeer. Ik ben dus eigenlijk daarom meer voor trajectcontrole.
Ton
Vooral op de weg van 's Hertogenbosch naar Tilburg kijk ik heel vaak in de spiegels bij elk verkeerslicht. Zelfs als ik helemaal vooraan sta vind ik het nog geen pretje als er een vrachtauto achter op me rijd. Ik merk vooral op die weg dat de mensen zich mer bezig houden met het letten op de snelheidscamera's dan met het overige verkeer. Ik ben dus eigenlijk daarom meer voor trajectcontrole.
Ton
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4367
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
AUWWW ! Ik ken dat geluid geloof ik nog wel. _002
Deze jongen heeft echt veel mazzel gehad.
Gelukkig had de veroorzaakster veel spijt:
"I'm so sorry"
Deze jongen heeft echt veel mazzel gehad.
Gelukkig had de veroorzaakster veel spijt:
"I'm so sorry"
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Motorrijder landt netjes op z’n voeten na botsing
Het lijkt er een beetje op dat de auto voor hem de klap opvangt en de motor geplet wordt tussen de 2 autos.
Omdat de motor zo vlak achter de auto staat , krijgt de bestuurder nauwelijks een klap. In dit geval lijkt te weinig afstand houden in zijn voordeel te werken.
Hans
Omdat de motor zo vlak achter de auto staat , krijgt de bestuurder nauwelijks een klap. In dit geval lijkt te weinig afstand houden in zijn voordeel te werken.
Hans