Volgafstand op de motor
Volgafstand op de motor
Inderdaad, een ander interessant onderwerp; volgafstand op de motor.
Als ik kijk naar waarbij ik mij veilig/comfortabel bij voel, bemerk ik dat het vaak tenminste 3 á 4 seconden zijn.
Omdat ik gevoelsmatig dan ruim voldoende afstand heb om eventueel uit te wijken mocht er zich voor mij de situatie ontstaan waarbij dit nodig mocht zijn en ik bemerk dat degene achter mij het niet tijdig in de gaten heeft. Een en ander ook afhankelijk van het moment/tijdstip, weer en wegdek.
Rij ik in colonne met andere motorrijders dan is het natuurlijk de baksteen-methode, en dan een volgafstand van 2 seconden, liefst 3 seconden.
Bij verkeerslichten stop ik veel ruimer (1,5 auto-lengte) achter auto's omdat mijn in perceptie mijn dimlicht en mijn profiel anders te "provocerend" voor de bestuurder voor mij is.
En ook rekening hou met het feit dat de bestuurder voor mij “opeens” een stuk(je) achteruit kan gaan rijden op hun voorsorteervak als zij er “opeens” achter komen dat ze verkeerd voorgesorteerd staan.
Tevens sta ik in de 1e versnelling, en hand bij de voorrem. Als er dan een achterop komende bestuurder aan komt, bedien ik 2 á 3 keer het remlicht (middels de voorrem).
En uiteraard regelmatig in de achteruitkijkspiegels kijkende terwijl je staat te wachten voor de verkeerslichten.
Bij een dan groen verkeerslicht het kruispunt op kijkende naar links, rechts en dan naast mij voordat ik het kruispunt op ga.
Als ik kijk naar waarbij ik mij veilig/comfortabel bij voel, bemerk ik dat het vaak tenminste 3 á 4 seconden zijn.
Omdat ik gevoelsmatig dan ruim voldoende afstand heb om eventueel uit te wijken mocht er zich voor mij de situatie ontstaan waarbij dit nodig mocht zijn en ik bemerk dat degene achter mij het niet tijdig in de gaten heeft. Een en ander ook afhankelijk van het moment/tijdstip, weer en wegdek.
Rij ik in colonne met andere motorrijders dan is het natuurlijk de baksteen-methode, en dan een volgafstand van 2 seconden, liefst 3 seconden.
Bij verkeerslichten stop ik veel ruimer (1,5 auto-lengte) achter auto's omdat mijn in perceptie mijn dimlicht en mijn profiel anders te "provocerend" voor de bestuurder voor mij is.
En ook rekening hou met het feit dat de bestuurder voor mij “opeens” een stuk(je) achteruit kan gaan rijden op hun voorsorteervak als zij er “opeens” achter komen dat ze verkeerd voorgesorteerd staan.
Tevens sta ik in de 1e versnelling, en hand bij de voorrem. Als er dan een achterop komende bestuurder aan komt, bedien ik 2 á 3 keer het remlicht (middels de voorrem).
En uiteraard regelmatig in de achteruitkijkspiegels kijkende terwijl je staat te wachten voor de verkeerslichten.
Bij een dan groen verkeerslicht het kruispunt op kijkende naar links, rechts en dan naast mij voordat ik het kruispunt op ga.
Re: Volgafstand op de motor
En zo zien we het bij het CBR graag zoals hieboven beschreven,volgafstand is een zwaarwegend item bij het praktijk examen.Als de volgafstand niet goed is krijgt de leerling via de instructeur te horen dat hij/zij meer afstand moet houden,zien we dit verder in de rit niet meer dan blijft het bij een waarschuwing.Blijft het toch voorkomen dan is de leerling gezakt voor zijn praktijk examen en moet dan op herhaling.
gr Harry
gr Harry
-
- Berichten: 678
- Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: N-Br
Re: Volgafstand op de motor
Doe één keer een gecontroleerde remproef naarst een vierwieler en je bent gelijk een stuk nederiger...
Dat scheelt echt meters... in het nadeel van ons!
Ook voor mij dus 3 à 4 seconden tussenruimte.
Dat scheelt echt meters... in het nadeel van ons!
Ook voor mij dus 3 à 4 seconden tussenruimte.
Re: Volgafstand op de motor
Klopt, de hoeveelheid rubber die wij op de weg hebben is niet veel groter dan een mannen-handpalm :shock:
Daarentegen kunnen wij weer veel beter/sneller manoeuvreren om uit een penibele situatie te komen (uitwijken, accelereren, etc).
Daarentegen kunnen wij weer veel beter/sneller manoeuvreren om uit een penibele situatie te komen (uitwijken, accelereren, etc).
Re: Volgafstand op de motor
Klopt, ook zijn we wat kleiner, zodat we makkelijker een auto kunnen ontwijken of tussen 2 auto's door kunnen schieten. Altijd beter dan een autodak proberen weg te koppen.dutchmidiman schreef:Daarentegen kunnen wij weer veel beter/sneller manoeuvreren om uit een penibele situatie te komen (uitwijken, accelereren, etc).
Is misschien een beetje offtopic, maar ik kwam dit eens tegen mbt de rolkooi op de BMW C1. Dat ding is zo gek nog niet:
[youtube]Sn9fZEarTlk[/youtube]
Laatst gewijzigd door Mike Philippens op 21 jun 2010, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ralph Romein
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: Volgafstand op de motor
Motorrijden kan een gevaarlijk ding zijn dus oppassen in het verkeer is een ongoing thing. Prefentie kijken en denken kan problemen voorkomen. Ik en vele motorrijders met mij vinden toch ook de charme van motorrijden in een keer sneller dan toegestaan rijden, de bocht scherp pakken ofwel de grenzen verkennen. Zodra we deze grenzen opzoeken lopen we risico, dat blijkbaar wel acceptabel is (op dat moment). Deze leuke activiteiten staan echter haaks op 4 seconden afstandhouden in het verkeer.
Over 4 seconden afstandhouden gesproken, dat heb ik vandaag ook geprobeerd. Was redelijk kansloos gezien 4 seconden afstand op de snelweg overeen komt met een flink voetbalveld (110 meter) tussen de voorgaande auto en ik. Zo'n gat wordt meteen dichtgereden door 4 wielers. Ik merk dat ik vanzelf weer richting de 2 seconden ga, dat mijn inziens genoeg is als je goed oplet. Ik ben er trost op dat ik de afgelopen 22 jaar schadevrij heb kunnen afleggen en beloof plechtig mijn best te blijven doen
Gr, Ralph
Over 4 seconden afstandhouden gesproken, dat heb ik vandaag ook geprobeerd. Was redelijk kansloos gezien 4 seconden afstand op de snelweg overeen komt met een flink voetbalveld (110 meter) tussen de voorgaande auto en ik. Zo'n gat wordt meteen dichtgereden door 4 wielers. Ik merk dat ik vanzelf weer richting de 2 seconden ga, dat mijn inziens genoeg is als je goed oplet. Ik ben er trost op dat ik de afgelopen 22 jaar schadevrij heb kunnen afleggen en beloof plechtig mijn best te blijven doen
Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein
Re: Volgafstand op de motor
Ik doe het vrijwel 3 seconden consequent op de snelweg heb ik een aantal keren "nageteld", en dat er inderdaad een auto voor mij er tussen kan, tussen mij en mijn voorligger.
's Avonds/'s nachts is het (vaker) 4 seconden, en bij slecht(er) wegdek en weersomstandigheden ook.
Als er dan een auto de onhebbelijkheid heeft er tussen-in te willen schuiven, gaat die maar lekker zijn gang, ik pas mijn volg-afstand wel weer aan op de nieuwe voorligger :roll:
Ik heb er niet zo'n moeite mee, ik voel mij er lekkerder (lees: veiliger) bij.
Dat het wellicht een tussen-schuiver "uitlokt" heb ik nog niet vaak bemerkt, maar ik rij op niet-spits tijden, en dan is het vaak heel rustig op de weg.
En je mag zeker trots zijn zo lang schade-vrij te zijn, dat geeft verkeersinzicht aan, en daar gaat het uiteindelijk allemaal om.
's Avonds/'s nachts is het (vaker) 4 seconden, en bij slecht(er) wegdek en weersomstandigheden ook.
Als er dan een auto de onhebbelijkheid heeft er tussen-in te willen schuiven, gaat die maar lekker zijn gang, ik pas mijn volg-afstand wel weer aan op de nieuwe voorligger :roll:
Ik heb er niet zo'n moeite mee, ik voel mij er lekkerder (lees: veiliger) bij.
Dat het wellicht een tussen-schuiver "uitlokt" heb ik nog niet vaak bemerkt, maar ik rij op niet-spits tijden, en dan is het vaak heel rustig op de weg.
En je mag zeker trots zijn zo lang schade-vrij te zijn, dat geeft verkeersinzicht aan, en daar gaat het uiteindelijk allemaal om.
- Ralph Romein
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: Volgafstand op de motor
Weet je Dutchmidiman, ik vind het een goed nieuw onderwerp op het forum, maar zie een sterke tegenstrijdigheid. Enerzijds zie ik motorrijders (lees ook mijzelf) risico's nemen die voor de ene mogelijk met meer controle worden genomen dan bij een ander. Ik kan echt heel veel voorbeelden op noemen, maar neem deze: groepje gaat samen rijden en de gene met de minste ervaring beland achter in de groep. Moet zijn grenzen overschrijden om de ervaren rotten bij te houden. Dat is gevaarlijk. Of we zijn even lekker bochten aan het raggen, maar missen zo nu en dan overzicht. Hoe ga je zoiets aan jezelf of thuis uitleggen, dat je een veiliger motorrijder bent!
Of anders gezegt, stel dat je tijdens het woon-werk verkeer je voorbeeldig gedraagt en 22 jaar zonder schade weet uit te zingen. Dan ben je nog steeds geen veiliger rijder als je vervolgens moet vaststellen dat je op dat ene leuke ritje met je vrienden te ver bent gegaan, te veel risico hebt genomen bij die ene bocht.
Dit is mogelijk echt een lastig onderwerp die eerlijkheid afdwingt.
Of anders gezegt, stel dat je tijdens het woon-werk verkeer je voorbeeldig gedraagt en 22 jaar zonder schade weet uit te zingen. Dan ben je nog steeds geen veiliger rijder als je vervolgens moet vaststellen dat je op dat ene leuke ritje met je vrienden te ver bent gegaan, te veel risico hebt genomen bij die ene bocht.
Dit is mogelijk echt een lastig onderwerp die eerlijkheid afdwingt.
Mvg, Ralph Romein
- janc'borg
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 16:12
- Type: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Culemborg
- Locatie: Culemborg
Re: Volgafstand op de motor
De gene met de minste ervaring zet je nooit achteraan maar direct achter de voorrijder. Bij een motorclub (vfr) formeren de groepen zich vanzelf. Een ieder met ervaring weet waar hij bij aan moet sluiten. Iemand met minder ervaring komt in een beginnersgroep met een ervaren voorrijder. Als er ervaring is opgedaan komt er vanzelf een andere groep in beeld. Bovenal moet je nooit in een groep boven je kunnen gaan rijden. Je zal maar iemand meenemen met je boven je kunnen rijstijl.Ralph Romein schreef:Weet je Dutchmidiman, ik vind het een goed nieuw onderwerp op het forum, maar zie een sterke tegenstrijdigheid. Enerzijds zie ik motorrijders (lees ook mijzelf) risico's nemen die voor de ene mogelijk met meer controle worden genomen dan bij een ander. Ik kan echt heel veel voorbeelden op noemen, maar neem deze: groepje gaat samen rijden en de gene met de minste ervaring beland achter in de groep. Moet zijn grenzen overschrijden om de ervaren rotten bij te houden. Dat is gevaarlijk. Of we zijn even lekker bochten aan het raggen, maar missen zo nu en dan overzicht. Hoe ga je zoiets aan jezelf of thuis uitleggen, dat je een veiliger motorrijder bent!
Re: Volgafstand op de motor
Ik heb daar nog eens naar gekeken en we hebben nu "allemaal" ook de remproef gedaan tijdens de trainings dag, maar volgens mij zit er in de daadwerkelijke remweg tussen auto's en motoren niet veel verschil. Ten hoogste kan de reactietijd verschil uitmaken.moh_fan schreef:Doe één keer een gecontroleerde remproef naarst een vierwieler en je bent gelijk een stuk nederiger...
Dat scheelt echt meters... in het nadeel van ons!
Ook voor mij dus 3 à 4 seconden tussenruimte.
Tijdens de trainingsdag heb ik in ieder geval ervaren hoe snel je stil kan staan bij een noodstop.
[youtube]<object width="445" height="364"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/0-1HiuFRKgs&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/0-1HiuFRKgs&hl ... 1&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="445" height="364"></embed></object>[/youtube]
Dit zeg wel iets, maar er kan altijd verschil zitten tussen moment van starten van het remmen en bij 60 km per uur verplaats je je met zo'n 16 meter per seconde.
De motor heeft uiteraard maar twee wielen en minder contact met de weg, maar heeft ook maar 20% van het gewicht van een auto (225kg t.o.v. 1250 kg)
Daarnaast is die 3 tot 4 seconden op de Nederlandse snelweg zeer moeilijk haalbaar. Dan schieten er constant andere weggebruikers tussen, zeker in de spitstijd. Dus wat doen wij: Korter erop rijden en zorgen dat je niet kijkt naar de auto voor je, maar naar de 10 auto's die daarvoor rijden. Dat leren we ook met rijlessen. Vooruitkijken!
Dat heeft mij al een keer mijn leven (of minder) gered toen ik op de A1 bij de uitvoegstrook van Baarn de boel opeens zag vastlopen, de auto voor mij nog net op tijd stil zag staan, maar de auto achter mij bovenop de auto voor mij hoorde knallen. Waar was ik? Ik had het aan zien komen en was dus al uitgeweken naar de rijbaan ernaast omdat ik ver vooruit keek. Daarom heb ik ook een hekel om achter klusbussen te rijden. Je ziet helemaal niets.
Re: Volgafstand op de motor
Allemaal waar, ik kijk zelfs een dag vooruit
(weer, verwachtte verkeersdrukte, route, etc)
Maar je hebt gelijk, uitwijken (en evt. snelheid aanpassen) heeft mijn voorkeur ook, remmen maakt je minder stabiel als je daarna nog handelingen moet doen etc.
Alleen, nog even over dat YT filmpje;
(als je goed kijkt, volgens mij reed de H.nda niet op exact gelijke hoogte toen de rem-actie werd ingezet maar ca. 1 meter terug, maar dat kan optische vertekening zijn)
De H.nda Pan European heeft ABS (en TCS, etc), je kunt dus de remmen zo hard bedienen als je wilt/durft.
De Mercedes heeft normaal gesproken ook ABS, edoch je hoort de banden slippen wat altijd enkele meters scheelt (n het nadeel dus) van je remweg.
in hoeverre deze opnamen een "maatstaaf" dan is, maar je hebt wel gelijk, bij moderne motoren en met de huidige technieken is de remweg bij motoren verbeterd.
(weer, verwachtte verkeersdrukte, route, etc)
Maar je hebt gelijk, uitwijken (en evt. snelheid aanpassen) heeft mijn voorkeur ook, remmen maakt je minder stabiel als je daarna nog handelingen moet doen etc.
Alleen, nog even over dat YT filmpje;
(als je goed kijkt, volgens mij reed de H.nda niet op exact gelijke hoogte toen de rem-actie werd ingezet maar ca. 1 meter terug, maar dat kan optische vertekening zijn)
De H.nda Pan European heeft ABS (en TCS, etc), je kunt dus de remmen zo hard bedienen als je wilt/durft.
De Mercedes heeft normaal gesproken ook ABS, edoch je hoort de banden slippen wat altijd enkele meters scheelt (n het nadeel dus) van je remweg.
in hoeverre deze opnamen een "maatstaaf" dan is, maar je hebt wel gelijk, bij moderne motoren en met de huidige technieken is de remweg bij motoren verbeterd.
- Walter
- Forumsponsor
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
- Contacteer:
Re: Volgafstand op de motor
Kijk maar eens naar deze test....
Avensis versus R1100RS versus Honda fireblade
Dit is een representatieve test en haalt een hoop fabeltjes uit de wereld!:
http://www.motornet.be/rijden/veilighei ... en.html#02
Avensis versus R1100RS versus Honda fireblade
Dit is een representatieve test en haalt een hoop fabeltjes uit de wereld!:
http://www.motornet.be/rijden/veilighei ... en.html#02
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Medebeheerder BMW RT Forum
Re: Volgafstand op de motor
@Big W; Bedankt!
Ik ging er altijd al vanuit dat auto's beter zouden kunnen remmen, maar dan doordat ik de minder-ervarene zou zijn in een verkeerssituatie.
Kortom, ik hou altijd rekening met mijn eigen falen, dan vergeef je de fouten van anderen sneller :lol:
Maar, laten we eerlijk zijn, als je er over nadenkt wat er allemaal bij komt kijken qua remmen en de geldende natuurwetten, weet iedereen wel dat een motor dan in het nadeel is versus een auto.
Destemeer mijn reden van de grote(re) volgafstand, ook al "propt" er zich vaker een auto tussen, dan schud ik mijn hoofd en pas wederom mijn afstand aan, en vervolg mijn weg. Want ik geniet op de dame, daar kan geen auto tussen komen, letterlijk en figuurlijk, wat mij betreft.
Ik ging er altijd al vanuit dat auto's beter zouden kunnen remmen, maar dan doordat ik de minder-ervarene zou zijn in een verkeerssituatie.
Kortom, ik hou altijd rekening met mijn eigen falen, dan vergeef je de fouten van anderen sneller :lol:
Maar, laten we eerlijk zijn, als je er over nadenkt wat er allemaal bij komt kijken qua remmen en de geldende natuurwetten, weet iedereen wel dat een motor dan in het nadeel is versus een auto.
Destemeer mijn reden van de grote(re) volgafstand, ook al "propt" er zich vaker een auto tussen, dan schud ik mijn hoofd en pas wederom mijn afstand aan, en vervolg mijn weg. Want ik geniet op de dame, daar kan geen auto tussen komen, letterlijk en figuurlijk, wat mij betreft.
Re: Volgafstand op de motor
dutchmidiman schreef:@Big W; Bedankt!
Ik ging er altijd al vanuit dat auto's beter zouden kunnen remmen, maar dan doordat ik de minder-ervarene zou zijn in een verkeerssituatie.
Kortom, ik hou altijd rekening met mijn eigen falen, dan vergeef je de fouten van anderen sneller :lol:
Maar, laten we eerlijk zijn, als je er over nadenkt wat er allemaal bij komt kijken qua remmen en de geldende natuurwetten, weet iedereen wel dat een motor dan in het nadeel is versus een auto.
Destemeer mijn reden van de grote(re) volgafstand, ook al "propt" er zich vaker een auto tussen, dan schud ik mijn hoofd en pas wederom mijn afstand aan, en vervolg mijn weg. Want ik geniet op de dame, daar kan geen auto tussen komen, letterlijk en figuurlijk, wat mij betreft.
Ik zit op de koning van de weg en dus hou ik meer dan 2 seconden afstand en probeer rustig met overzicht te rijden. Alleen die verd%^%$#@de stoplichten. Dan wil ik nog wel eens harder optrekken dan strict noodzakelijk is, puur om mijn gevoel te ehhhh bevredigen
Bochten rij ik met een gelijkmatig niet te snel tempo, ik heb danook leuke schaamrandjes op de banden. Daaraan herken je de ervaren weggebruiker :lol:
Groet
Paul
Re: Volgafstand op de motor
Lekker optrekken doe ik ook soms bij het stoplicht, gelukkig dat YT toestaat het geluid te vervangen door muziek, anders had ik zeker wel eens commentaar op mijn filmpjes verwacht. Ik ben zeker niet heiliger dan de... etc
(hoewel de dame wel heel mooi klinkt met haar andere uitlaat en pijpen, niet alleen door mij zelf beoordeeld maar ook anderen die achter mij gereden hebben.. )
Mijn bochten ben ik nog druk mee bezig en zie ik wel verbetering in, er is dus nog hoop voor mij
Vrijdag wel file gehad op de A28 (ik was wat laat), en toch besloten niet file te rijden, dat komt nog wel een keer.
Wel een goed moment om stapvoets te rijden, koppelingbediening, remmen, etc.
En zelfs toen getracht grotere volgafstand te houden, je weet maar nooit! (aanhouden van eigen veiligheidsruimte).
De schaamrandjes zal ik laten beoordelen.
Maar als al die rubberen sprietjes nog aan de zijkant van de band zitten, dan durf ik blijkbaar nog niet voldoende, denk ik zo..
(hoewel de dame wel heel mooi klinkt met haar andere uitlaat en pijpen, niet alleen door mij zelf beoordeeld maar ook anderen die achter mij gereden hebben.. )
Mijn bochten ben ik nog druk mee bezig en zie ik wel verbetering in, er is dus nog hoop voor mij
Vrijdag wel file gehad op de A28 (ik was wat laat), en toch besloten niet file te rijden, dat komt nog wel een keer.
Wel een goed moment om stapvoets te rijden, koppelingbediening, remmen, etc.
En zelfs toen getracht grotere volgafstand te houden, je weet maar nooit! (aanhouden van eigen veiligheidsruimte).
De schaamrandjes zal ik laten beoordelen.
Maar als al die rubberen sprietjes nog aan de zijkant van de band zitten, dan durf ik blijkbaar nog niet voldoende, denk ik zo..
- HenkvanR
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
- Locatie: Apeldoorn
Re: Volgafstand op de motor
Ik ben op 6-6 met mijn dochter naar de VRO1 geweest op Lelystad en heb daar geleerd dat je ook bij lage snelheid je motor platter kan leggen dan ikzelf dacht en hierdoor veel krapper/korter de bochten kan nemen.
Had trouwens vlak voor de VRO nieuwe banden laten monteren maar de puntjes aan de zijkant zijn er al af na de VRO.
Mooie ervaring zo'n VRO1 en erg leerzaam.
Had trouwens vlak voor de VRO nieuwe banden laten monteren maar de puntjes aan de zijkant zijn er al af na de VRO.
Mooie ervaring zo'n VRO1 en erg leerzaam.
HenkvanR
Re: Volgafstand op de motor
Leuk om er zo eens over na te denken.
Voor mij heeft motorrijden alles te maken met een gevoel van vrijheid, daar hoort genoeg ruimte hebben bij, dus als er een keuze is hou ik lekker veel ruimte.
Ik bedoel dat ik bijv. wel tussen de file doorrij maar bij normaal doorstromend verkeer heb ik toch graag veel ruimte om mij heen, en laat ik dus ook bumperklevers gewoon voorbij gaan of laat ik me terugzakken als het gat voor mij dichtgereden wordt.
Maar als 't niet te druk is op de weg, zal ik ook eens tellen hoeveel de afstand die ik gewend ben nu eigenlijk in seconden is.
Voor mij heeft motorrijden alles te maken met een gevoel van vrijheid, daar hoort genoeg ruimte hebben bij, dus als er een keuze is hou ik lekker veel ruimte.
Ik bedoel dat ik bijv. wel tussen de file doorrij maar bij normaal doorstromend verkeer heb ik toch graag veel ruimte om mij heen, en laat ik dus ook bumperklevers gewoon voorbij gaan of laat ik me terugzakken als het gat voor mij dichtgereden wordt.
Maar als 't niet te druk is op de weg, zal ik ook eens tellen hoeveel de afstand die ik gewend ben nu eigenlijk in seconden is.
Re: Volgafstand op de motor
Heb net weer ff de laatste opnames van afgelopen week bekeken, en het is vrij consequent 4 seconden (ook in de file, zag ik! ), terwijl ik het ook niet bewust loop te tellen tijdens het rijden.
Het nemen van een goede veiligheidsruimte zit er blijkbaar goed ingeramd :lol:
Het nemen van een goede veiligheidsruimte zit er blijkbaar goed ingeramd :lol:
Re: Volgafstand op de motor
Leuke test. Als je erover nadenkt is het ook wel logisch. Wij hebben idd minder oppervlak aan rubber op de motor, maar ook minder gewicht om stil te zetten. Zo'n auto moet soms wel een ton meer stilzetten, dat is heel wat meer... Dus misschien 2x zoveel rubber op de weg, maar 5x zoveel gewicht.Big W(alter) schreef:Kijk maar eens naar deze test....
Avensis versus R1100RS versus Honda fireblade
Dit is een representatieve test en haalt een hoop fabeltjes uit de wereld!:
http://www.motornet.be/rijden/veilighei ... en.html#02
Overigens hebben auto's een integraal remsysteem (net als die ene Honda uit de test even terug). Bovendien hebben moderne auto's weer brake-assist enzo...wat weer beter is voor ons. Zo'n test is leuk, maar dat zijn ervaren testpiloten. Het gros van de mensen (ook op motoren) kan helemaal niet remmen, zeker niet voluit. Mensen schrikken zich rot als er piepende banden en/of ratelende/krakende abs-en te horen zijn en laten van schrik de rem los. Vandaar de rem-assistent, die dus bij een noodstop écht even op de rem gaat staan.
Gelukkig voor de auto's zijn motorrijders vaak zo vriendelijk zichzelf onderuit te remmen voordat ze bij het obstakel zijn... :shock:
Re: Volgafstand op de motor
Wat mijn veiligheid betreft v.w.b. de volgafstand , is dat ik bij de verkeerslichten ruim afstand neem op mijn voorganger , bij groen licht en optrekken kan het ook gebeuren dat de auto voor je plots kan afslaan , als je er dan te dicht opzit dan ben je een knappe jongen om de achterkant niet te raken met alle gevolgschade van dien. Mijn instructeur zei altijd..kan je goed zien wat er op de achterbank ligt ? Na 3 keer dit te hebben aangehoord leer je het vanzelf wel af.
Buiten de positie op de weg , wat voor mij nog altijd essentieel is , heb ik de volgende kenmerken aangebracht om de automobilisten op veilige afstand te houden wat mij een goed gevoel geeft t.w runninglights waarbij standaard de richtingaanwijzers flauw blijven branden , tijdens het remmen [ eventjes aantikken helpt soms ook ] dat de lichten zowel voor als achter snel gaan knipperen voor 3 sec, je ziet de auto's direct snelheid minderen , daarnaast draag ik een gele fluoriserende jas en gele Schubert helm....ondanks geen enkele kenmerken van onze sterke arm , zie je ze toch denken waarbij de automobilisten automatisch meer afstand nemen , keurig naar rechts gaan , bijna niemand meer durft in te halen en iedereen keurig zijn richtingaanwijzers gebruikt bij het wisselen van baanvak. Mijn Xenon verlichting helpt daar ook een belangrijk steentje aan bij. Opvallend genoeg te bemerken dat automobilisten wel degelijk netjes kunnen rijden [ uitzonderingen nagelaten ] Voor mij een teken dat ze mij hebben gezien . Buiten de plezierritten om maak ik dagelijks gebruik van de motor tijdens de spits A6-A1 - A9 vice versa , dus anticiperen en vooral geen risico nemen staat bovenaan mijn lijstje, dus ruim afstand houden , altijd een vluchtweg zoeken , nooit naast of direct achter vracht/ auto's blijven rijden..de bekende dode hoek [ mits ik oogcontact heb gemaakt middels de spiegel danwel direct visueel contact ] daarnaast up to date blijven middels het volgen van de alombekende VRO cursussen en natuurlijk de ABS waar je op kan rekenen als het echt nodig mocht zijn als je snel in ankers moet en steeds in m'n spiegels om en om blijven kijken. Kortom het is een automatischme geworden wat zeker bijdraagt om met volle overtuiging en veel plezier motor te rijden.
Met de linkerhand zwaaiend
Henri
Buiten de positie op de weg , wat voor mij nog altijd essentieel is , heb ik de volgende kenmerken aangebracht om de automobilisten op veilige afstand te houden wat mij een goed gevoel geeft t.w runninglights waarbij standaard de richtingaanwijzers flauw blijven branden , tijdens het remmen [ eventjes aantikken helpt soms ook ] dat de lichten zowel voor als achter snel gaan knipperen voor 3 sec, je ziet de auto's direct snelheid minderen , daarnaast draag ik een gele fluoriserende jas en gele Schubert helm....ondanks geen enkele kenmerken van onze sterke arm , zie je ze toch denken waarbij de automobilisten automatisch meer afstand nemen , keurig naar rechts gaan , bijna niemand meer durft in te halen en iedereen keurig zijn richtingaanwijzers gebruikt bij het wisselen van baanvak. Mijn Xenon verlichting helpt daar ook een belangrijk steentje aan bij. Opvallend genoeg te bemerken dat automobilisten wel degelijk netjes kunnen rijden [ uitzonderingen nagelaten ] Voor mij een teken dat ze mij hebben gezien . Buiten de plezierritten om maak ik dagelijks gebruik van de motor tijdens de spits A6-A1 - A9 vice versa , dus anticiperen en vooral geen risico nemen staat bovenaan mijn lijstje, dus ruim afstand houden , altijd een vluchtweg zoeken , nooit naast of direct achter vracht/ auto's blijven rijden..de bekende dode hoek [ mits ik oogcontact heb gemaakt middels de spiegel danwel direct visueel contact ] daarnaast up to date blijven middels het volgen van de alombekende VRO cursussen en natuurlijk de ABS waar je op kan rekenen als het echt nodig mocht zijn als je snel in ankers moet en steeds in m'n spiegels om en om blijven kijken. Kortom het is een automatischme geworden wat zeker bijdraagt om met volle overtuiging en veel plezier motor te rijden.
Met de linkerhand zwaaiend
Henri
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Volgafstand op de motor
Kent er iemand zulke testen waar ook vrachtwagens bij betrokken zijn?
Wat veel mensen niet weten , en ook op de VRO1 aan de orde kwam: de remweg van vrachtwagens is tegenwoordig veel beter dan vroeger. Het beeld dat vrachtwagens veel langere remwegen hebben dan autos en motoren klopt niet meer, die komen 'tegenwoordig behoorlijk in de buurt. (mits niet zwaar overbeladen natuurlijk).
Hans
Wat veel mensen niet weten , en ook op de VRO1 aan de orde kwam: de remweg van vrachtwagens is tegenwoordig veel beter dan vroeger. Het beeld dat vrachtwagens veel langere remwegen hebben dan autos en motoren klopt niet meer, die komen 'tegenwoordig behoorlijk in de buurt. (mits niet zwaar overbeladen natuurlijk).
Hans
Re: Volgafstand op de motor
Bij DAF hebben ze al langer geleden keramische remmen uitgeprobeerd (toen die in de F1 nog experimenteel waren). Dat remt als een tierelier, maar werd te warm dus zijn ze niet geschikt voor productie. Wat niet wegneemt dat daar nog steeds serieus onderzoek naar gepleegd wordt, verwacht ik zo...
Ander probleem bij te bruusk remmen van een vrachtwagen is dat je inderdaad je lading goed geborgd moet hebben. En als ik zo eens om mij heen kijk in magazijnen waar geladen wordt (en gelost, niet te vergeten: met het handje omdat de bocht te kort genomen is of -inderdaad- te hard geremd) of op de weg hoe ladingen (niet) gezekerd zijn is het maar goed dat nog niet iedere vrachtauto hard kan remmen...
Ander probleem bij te bruusk remmen van een vrachtwagen is dat je inderdaad je lading goed geborgd moet hebben. En als ik zo eens om mij heen kijk in magazijnen waar geladen wordt (en gelost, niet te vergeten: met het handje omdat de bocht te kort genomen is of -inderdaad- te hard geremd) of op de weg hoe ladingen (niet) gezekerd zijn is het maar goed dat nog niet iedere vrachtauto hard kan remmen...
Re: Volgafstand op de motor
Als motorrijder blijf ik altijd ver, heel ver van vrachtwagens vandaan.
Of het nu remmen is, hun lading, sommige chauffeurs uit bepaalde landen (ik zal geen namen noemen), ik neem dat risico niet en denk alleen maar "wegwezen", bij die vrachtwagens vandaan.
Naast de andere "ongemakken" zoals luchtverplaatsing en uitlaatgassen e.d., ik ben mij terdege bewust dat ik vaak maar een "vlekje op hun radar ben".
En wil ik coûte que coûte voorkomen dat ik een vlekje op het wegdek of in de statistieken wordt.
Zoals bij stoplichten, en dan zo'n gevaarte in je spiegels, dat zijn situaties die ik ontloop, op een zo veilig mogelijke manier.
Inhalen op de snelweg is bij mij dan uiterst links, meer tussenruimte.
Nimmer erachter stoppen, en zeker niet er achter rijden anders dan met een flinke tussenafstand.
Dit draadje gaat over volgafstand, en bij vrachtwagens ben ik dus niet "in de buurt" als ik ze opmerk.
Met alle respect voor deze beroepsgroep natuurlijk!
Of het nu remmen is, hun lading, sommige chauffeurs uit bepaalde landen (ik zal geen namen noemen), ik neem dat risico niet en denk alleen maar "wegwezen", bij die vrachtwagens vandaan.
Naast de andere "ongemakken" zoals luchtverplaatsing en uitlaatgassen e.d., ik ben mij terdege bewust dat ik vaak maar een "vlekje op hun radar ben".
En wil ik coûte que coûte voorkomen dat ik een vlekje op het wegdek of in de statistieken wordt.
Zoals bij stoplichten, en dan zo'n gevaarte in je spiegels, dat zijn situaties die ik ontloop, op een zo veilig mogelijke manier.
Inhalen op de snelweg is bij mij dan uiterst links, meer tussenruimte.
Nimmer erachter stoppen, en zeker niet er achter rijden anders dan met een flinke tussenafstand.
Dit draadje gaat over volgafstand, en bij vrachtwagens ben ik dus niet "in de buurt" als ik ze opmerk.
Met alle respect voor deze beroepsgroep natuurlijk!
Re: Volgafstand op de motor
Hoi Rob
Ik weet niet zeker of het meer veilig is om zoveel mogelijk naar links te rijden als je een vrachtauto passeert. Je kan dan misschien ook sneller buiten het zicht van zijn spiegels zitten. Ik houd vrachtauto's ook goed in de gaten omdat die ook blijven passeren en gripen hun kans wanneer het kan.
Ik vind het soms wel vervelend die volgafstand. Als ik namelijk ga inhalen en ik kom achter andere auto's die ook willen halen dan houd ik wel voldoende afstand maar krijg vaak wel zo'n bumperklever achter me die wel mij voorbij wil terwijl je goed kan zien dat er een hele serie auto's rijd voor mij die eigenlijk te langzaam inhalen.
Ik probeer altijd te wachten totdat ik er ook werkelijk meteen voorbij kan en ik niet afhankelijk ben van autorijders die met 95 km een vrachtauto inhalen en dan over inhalen 3 tot 4 minuten doen.
Veel weggebruikers willen je die volgafstand proberen te ontnemen door steeds dichter bij je motor te komen. Soms zou het dan leuk zijn om een open topkoffer te hebben met grint erin. Maar ja je kan niet alles hebben.
Ton
Ik weet niet zeker of het meer veilig is om zoveel mogelijk naar links te rijden als je een vrachtauto passeert. Je kan dan misschien ook sneller buiten het zicht van zijn spiegels zitten. Ik houd vrachtauto's ook goed in de gaten omdat die ook blijven passeren en gripen hun kans wanneer het kan.
Ik vind het soms wel vervelend die volgafstand. Als ik namelijk ga inhalen en ik kom achter andere auto's die ook willen halen dan houd ik wel voldoende afstand maar krijg vaak wel zo'n bumperklever achter me die wel mij voorbij wil terwijl je goed kan zien dat er een hele serie auto's rijd voor mij die eigenlijk te langzaam inhalen.
Ik probeer altijd te wachten totdat ik er ook werkelijk meteen voorbij kan en ik niet afhankelijk ben van autorijders die met 95 km een vrachtauto inhalen en dan over inhalen 3 tot 4 minuten doen.
Veel weggebruikers willen je die volgafstand proberen te ontnemen door steeds dichter bij je motor te komen. Soms zou het dan leuk zijn om een open topkoffer te hebben met grint erin. Maar ja je kan niet alles hebben.
Ton
Re: Volgafstand op de motor
Laat ik het zo verwoorden;
Bij het inhalen van een vrachtwagen op bijv. een snelweg, zorg ik voor veel (meer) veiligheidsruimte.
En als ik dan op de linker baan rij om in te halen, zal ik zoveel mogelijk de linker kant aanhouden.
Zo zal ik ook bij tegemoet komende vrachtwagens (en landbouwverkeer, en voertuigen met aanhangers) meer de rechter kant opzoeken (ivm winddruk, afwaaiende lading, stof, etc)
Ik probeer ook altijd met een redelijk groter snelheidsverschil in te halen.
Dat is mij weer geleerd, je moet *niet* met een 5 km/uur of zo gaan inhalen, maar rapido.
En dat doe ik dus ook, ik haal snel in, om het ook weer snel af te kunnen ronden.
Bij niet-snelwegen hou ik sowieso veel afstand tot een eventuele vrachtwagen, als ik niet kan inhalen (bijv. inhaalverbod, etc).
Ik ga er ook vanuit dat een vrachtwagenchauffeur mij niet altijd gezien heeft of, net zo belangrijk, niet meer weet waar ik ben.
Dus probeer ik ook regelmatig in zijn spiegels te kijken.
En als ik een vrachtwagen inhaal, zekers ook snel in te halen.
Vaak kijk ik nog even over de rechter schouder naar de chauffeur.
Ik weiger om een boos-rijder op de motor te worden, of mij überhaupt te ergeren aan het overige verkeer.
En denk altijd, ga maar lekker je gang, zolang mijn veiligheid maar niet in gevaar komt.
En wat betreft bumperklevers, bedankt voor de tip, zie dit draadje;
viewtopic.php?f=64&t=3679
Bij het inhalen van een vrachtwagen op bijv. een snelweg, zorg ik voor veel (meer) veiligheidsruimte.
En als ik dan op de linker baan rij om in te halen, zal ik zoveel mogelijk de linker kant aanhouden.
Zo zal ik ook bij tegemoet komende vrachtwagens (en landbouwverkeer, en voertuigen met aanhangers) meer de rechter kant opzoeken (ivm winddruk, afwaaiende lading, stof, etc)
Ik probeer ook altijd met een redelijk groter snelheidsverschil in te halen.
Dat is mij weer geleerd, je moet *niet* met een 5 km/uur of zo gaan inhalen, maar rapido.
En dat doe ik dus ook, ik haal snel in, om het ook weer snel af te kunnen ronden.
Bij niet-snelwegen hou ik sowieso veel afstand tot een eventuele vrachtwagen, als ik niet kan inhalen (bijv. inhaalverbod, etc).
Ik ga er ook vanuit dat een vrachtwagenchauffeur mij niet altijd gezien heeft of, net zo belangrijk, niet meer weet waar ik ben.
Dus probeer ik ook regelmatig in zijn spiegels te kijken.
En als ik een vrachtwagen inhaal, zekers ook snel in te halen.
Vaak kijk ik nog even over de rechter schouder naar de chauffeur.
Ik weiger om een boos-rijder op de motor te worden, of mij überhaupt te ergeren aan het overige verkeer.
En denk altijd, ga maar lekker je gang, zolang mijn veiligheid maar niet in gevaar komt.
En wat betreft bumperklevers, bedankt voor de tip, zie dit draadje;
viewtopic.php?f=64&t=3679