Opgelost: Xenon via schakelaar

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Reinier L

Opgelost: Xenon via schakelaar

Ongelezen bericht door Reinier L »

Op mijn -1150- gaat de xenon aan met het contact. Dit lijkt mij niet goed voor de xenon (bij het aan en uit doen van het contact zonder te rijden). En zelf vind ik het prettig als het via een schakelaar gaat.
Hebben er mensen van deze club ervaring met een nette oplossing hiervoor? Alvast bedankt en [groet]
Inspector Gadget

Re: Xenon via schakelaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is inderdaad beter voor de levensduur van de Xenon lamp als deze aan gaat als de motor gestart is.

Of eigenlijk, het is beter, dat ,als een Xenon lamp eenmaal aan is, deze niet weer uit en dan kort daarna weer aan te zetten.

De vraag is dus;
Je zet het contact aan, de Xenon lamp gaat aan, je start, gaat dan je Xenon kortstondig uit en dan weer aan?
Indien niet het geval, acht ik de kans klein dat je Xenon veel last van het starten heeft.
De starter van de Xenon regelt de spanning en stroom, en die heeft redelijke ruime marges om voldoende start- en brandspanning naar je Xenon goed te regelen.

Als daarentegen weldegelijk je Xenon kortstondig even uit gaat als je start, om kort daarna weer aan te gaan, en je geen lichtschakelaar hebt, eens uitpluizen of er een lichtschakelaar bestaat voor jou motor.
Zal toch wel? _001

Of iets van een inschakelvertraging.
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Xenon via schakelaar

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Hier is een automatische schakel module voor te koop bij www.mototronix.nl , deze schakelt de verlichting aan na een instelbare tijd van 5 tot 40 sec, je kan dus gewoon je verlichting schakelaar op ON laten staan en dan ook nooit vergeten om je dimlicht aan te zetten , dat risico loopt je wel als je dit d.m.v. een handbediende schakelaar doet.
[groet] Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Reinier L

Re: Xenon via schakelaar

Ongelezen bericht door Reinier L »

Beemer-Tycoons schreef:Hier is een automatische schakel module voor te koop bij http://www.mototronix.nl , deze schakelt de verlichting aan na een instelbare tijd van 5 tot 40 sec, je kan dus gewoon je verlichting schakelaar op ON laten staan en dan ook nooit vergeten om je dimlicht aan te zetten , dat risico loopt je wel als je dit d.m.v. een handbediende schakelaar doet.
[groet] Peter
Peter bedankt!! Reeds besteld. Reinier.
Gebruikersavatar
Det
Berichten: 34
Lid geworden op: 26 mei 2009, 21:30
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: op dit moment even motorloos; hoop niet te lang 🤤
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Hellevoet

Re: Xenon via schakelaar

Ongelezen bericht door Det »

Hey Reinier,

ik weet, 't is een beetje laat, maar ik wilde je toch graag laten weten dat ik een originele schakelaar heb gemonteerd op de plek waar nu normaliter dat zwarte afdekkapje zit. Dus niks met 'aftermarket' componenten gewerkt, maar originele BMW componenten en een 2-tal extra kabeltjes getrokken.

Moet er wel bijzeggen dat ik nog een complete rechter combischakel-unit van m'n K1200RS had liggen - dus wat dat betreft kostte 't eigenlijk niks.
Anders wordt 't denk ik een vrij dure aangelegheid ......


Groet, Det


PS: de schakeling van het stadslichtje heb ik gelaten zoals 't was.
Im tiefen Inneren weiß eigentlich ein jeder daß die BMW die einzig Wahre ist ...
Reinier L

Re: Xenon via schakelaar

Ongelezen bericht door Reinier L »

Reinier L schreef:
Beemer-Tycoons schreef:Hier is een automatische schakel module voor te koop bij http://www.mototronix.nl , deze schakelt de verlichting aan na een instelbare tijd van 5 tot 40 sec, je kan dus gewoon je verlichting schakelaar op ON laten staan en dan ook nooit vergeten om je dimlicht aan te zetten , dat risico loopt je wel als je dit d.m.v. een handbediende schakelaar doet.
[groet] Peter
Peter bedankt!! Reeds besteld. Reinier.
Zit erop en werkt nu prima.
Maar was wel een klus! Direct via verlichting lukte me niet dus dan maar onder de zekeringkast en wat is dat een crime. Voor dat dat los en weer vast zit. Toen werkte het nog niet wat wel zou moeten gezien de amperages. Maar na (toch) monteren van een relais doet alles het n u wel en is onder het zadel nog na te regelen. -1150-
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”