[R1150RT] Voorvering te ver ingezakt? OPGELOST!
[R1150RT] Voorvering te ver ingezakt? OPGELOST!
Beste Forumleden,
ik heb het idee, dat als mijn 2001 R1150RT op zijn middenbok staat, het achterwiel te ver van de grond af staat. Eerst dacht ik dat de achterschokbreker niet ver genoeg uit zijn veren kwam, maar na het bijvullen van de olie voor de veervoorspanning, en het goed functioneren hiervan, denk ik niet meer dat de oorzaak aan de achterkant gezocht moet worden.
Blijft dus over: de voorkant. Zijn er mensen die hetzelfde hebben gehad: dat hun voorvering te ver inzakt? Ik merk dit bv ook als ik de motor op de middenbok moet zetten, hij moet over een aardig zwaar dood punt heen. Met mijn 1150GS is dit dode punt bij het opbokken veel minder.
Wat zijn dus de ervaringen met de voorvering op dit punt. Ik ga er niet vanuit dat ik de voorvorkolie moet vervangen, want die vervult volgens mij ook geen enkele functie. Mijn 1150GS heeft 126.000 gereden, nooit een enkel dingetje hoeven doen aan de vering. De 1150RT heeft 65.000 op de klok, en over die vering heb ik mijn twijfels. De GS rijdt als op rails, en is altijd stabiel, zowel met sturen als in rechte lijn. De RT vind ik wat dat betreft veel minder stabiel, hij is veel meer zoekerig.
Bij voorbaat dank!
ik heb het idee, dat als mijn 2001 R1150RT op zijn middenbok staat, het achterwiel te ver van de grond af staat. Eerst dacht ik dat de achterschokbreker niet ver genoeg uit zijn veren kwam, maar na het bijvullen van de olie voor de veervoorspanning, en het goed functioneren hiervan, denk ik niet meer dat de oorzaak aan de achterkant gezocht moet worden.
Blijft dus over: de voorkant. Zijn er mensen die hetzelfde hebben gehad: dat hun voorvering te ver inzakt? Ik merk dit bv ook als ik de motor op de middenbok moet zetten, hij moet over een aardig zwaar dood punt heen. Met mijn 1150GS is dit dode punt bij het opbokken veel minder.
Wat zijn dus de ervaringen met de voorvering op dit punt. Ik ga er niet vanuit dat ik de voorvorkolie moet vervangen, want die vervult volgens mij ook geen enkele functie. Mijn 1150GS heeft 126.000 gereden, nooit een enkel dingetje hoeven doen aan de vering. De 1150RT heeft 65.000 op de klok, en over die vering heb ik mijn twijfels. De GS rijdt als op rails, en is altijd stabiel, zowel met sturen als in rechte lijn. De RT vind ik wat dat betreft veel minder stabiel, hij is veel meer zoekerig.
Bij voorbaat dank!
Laatst gewijzigd door newtrackfinder op 30 mar 2011, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
Bij mij was de middenbok doorgeroest en het pedaal afgebroken, maar dat lijkt me geen verklaring voor een hoger achterwiel (eerder een lager achterwiel).
Nooit problemen met de voorkant gehad (132.000 km op de )
Hans
Nooit problemen met de voorkant gehad (132.000 km op de )
Hans
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
Meten is weten & met meten gaat de meeste tijd versleten
Als je je motor eens zonder alle extra gewichten( slot, koffers, tanktas, etc ) maar met een volle tank gewoon op de grond zet( dus niet op de bok, vraag je vrouw/buurman)) en dan de afstand op de vorkpoot eens meet tussen de bovenzijde keerring en de onderkant van de 'balhoofdplaat', dan kunnen we die afstand eens vergelijken met die van mij of anderen. Op deze manier kun je dan een redelijke uitspraak doen of je binnen de marges valt.
Ik hoor het wel,
Als je je motor eens zonder alle extra gewichten( slot, koffers, tanktas, etc ) maar met een volle tank gewoon op de grond zet( dus niet op de bok, vraag je vrouw/buurman)) en dan de afstand op de vorkpoot eens meet tussen de bovenzijde keerring en de onderkant van de 'balhoofdplaat', dan kunnen we die afstand eens vergelijken met die van mij of anderen. Op deze manier kun je dan een redelijke uitspraak doen of je binnen de marges valt.
Ik hoor het wel,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
Hans, Is de kroonplaat van een 1100 en 1150 gelijk om te gaan meten net als Bert voorsteld? Zo ja,dan is er meer feedback te verkrijgen mbt de afstand die te meten is. Indien er rt'ers zijn die willen meten... Ben benieuwd of er iets uit voort komt. Leuke manier om te vergelijken.HansD schreef:Bij mij was de middenbok doorgeroest en het pedaal afgebroken, maar dat lijkt me geen verklaring voor een hoger achterwiel (eerder een lager achterwiel).
Nooit problemen met de voorkant gehad (132.000 km op de )
Hans
Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
Hoeveel profiel zit er op je voorband en je achterband. Een nieuwe acherband en een vrij kale voorband heeft ook effect hé.
Of andersom een kale achterband en een vrij nieuwe voorband. Alle kleine beetjes schelen. En de bandenspanning heeft ook nog effect.
Ton
Of andersom een kale achterband en een vrij nieuwe voorband. Alle kleine beetjes schelen. En de bandenspanning heeft ook nog effect.
Ton
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
@newtrackfinder
Je verhaal nog eens doorgelezen, een tweede meting kan zijn om iets vergelijkbaars te doen bij je achterwiel, hoe verder die inzakt hoe moeilijker het wordt om de motor op de middenbok te trekken. Zoals door Ton opgemerkt ga ik er van uit dat de bandenspanning staat op 2,5/2,9 , nu kun je een meting opzetten voor het achterwiel als de fiets op de grond staat maar ook als het achterwiel van de grond af is, moet even kijken waar je dan het best kan meten, (met de knop van de rijhoogte verstelling volledig linksom gedraaid).
laat maar eens wat van je horen,
cu, brt
Je verhaal nog eens doorgelezen, een tweede meting kan zijn om iets vergelijkbaars te doen bij je achterwiel, hoe verder die inzakt hoe moeilijker het wordt om de motor op de middenbok te trekken. Zoals door Ton opgemerkt ga ik er van uit dat de bandenspanning staat op 2,5/2,9 , nu kun je een meting opzetten voor het achterwiel als de fiets op de grond staat maar ook als het achterwiel van de grond af is, moet even kijken waar je dan het best kan meten, (met de knop van de rijhoogte verstelling volledig linksom gedraaid).
laat maar eens wat van je horen,
cu, brt
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
Als je naar de foto's ziet in deze advertentie http://link.marktplaats.nl/413692218
Dan zie dat het voorwiel ver van de grond staat (koffers erop ) omdat hij achter verlaagd is .
Als je de koffers eraf haalt en hij gaat op zijn voorwiel staan is het achterwiel ook zo ver van de grond.
Maar een GS gaat zowiezo makkelijker op de bok dan een RT en sorry dat ik het zeggen moet maar mijn GS met 90000km stuurt ook strakker dan mijn vorige 1150 RT twin spark met 20000 km
Dan zie dat het voorwiel ver van de grond staat (koffers erop ) omdat hij achter verlaagd is .
Als je de koffers eraf haalt en hij gaat op zijn voorwiel staan is het achterwiel ook zo ver van de grond.
Maar een GS gaat zowiezo makkelijker op de bok dan een RT en sorry dat ik het zeggen moet maar mijn GS met 90000km stuurt ook strakker dan mijn vorige 1150 RT twin spark met 20000 km
- Ralph Romein
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
Wanneer je motor te ver inzakt via de voorveer kan dat in theorie door een slappe veer komen. Dat zou in het rijgedrag het volgende moeten opleveren. Een nervieus stuurgedrag waarbij de motor wanneer je rechtdoor rijdt bij het minste geringste gaat zoeken. Daarnaaast slaat de veer te snel door bij een verkeersdrempel ofzo.
Echter je beschrijft dat de motor op de bok staat en allen veerelementen staan dan helemaal maximaal uit, omdat ze niet worden belast. Wel of geen olie bijgevuld van de voorveerspanning maakt mijn inziens dan totaal niet uit. Bij twijfel zou ik zeggen, een veersprecialist inschakelen.
Echter je beschrijft dat de motor op de bok staat en allen veerelementen staan dan helemaal maximaal uit, omdat ze niet worden belast. Wel of geen olie bijgevuld van de voorveerspanning maakt mijn inziens dan totaal niet uit. Bij twijfel zou ik zeggen, een veersprecialist inschakelen.
Mvg, Ralph Romein
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
Hoi Ralph
Maar als de voorveer is ingezakt dan zal hij zelfs op de bok toch iets meer voorover staan hoor. De veer is dan immers korter. Ook al staat er niet zoveel druk op die veer hij blijft toch korter denk ik .
Ton
Maar als de voorveer is ingezakt dan zal hij zelfs op de bok toch iets meer voorover staan hoor. De veer is dan immers korter. Ook al staat er niet zoveel druk op die veer hij blijft toch korter denk ik .
Ton
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
.............het wordt tijd dat newtrackfinder zelf weer eens iets van zich laat horen ..............
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
Sorry voor mijn late reactie heren, ik was even uit de uitzending.
Banden zijn voor en achter pas nieuw, en de bandenspanning is ook goed. Staand op de middenbok zit er precies 18cm afstand tussen de bovenkant van de vorkpoten en de onderkant van de kroonplaat.
Het achterwiel staat 3,5cm van de grond.
O ja, nog een ander symptoom dat mijn GS niet heeft: als de voorvering snel inveert, bv bij het oprijden van een stoepje, dan klinkt er een duidelijke sis aan de voorzijde. Alsof er lucht ergens met grote snelheid uitgeblazen wordt. Maar bij mijn weten staat de voorvork toch niet op lucht?
Ik ben benieuwd wat de metingen op andere 1150RT's uitwijzen...
Dank voor het meedenken!
Banden zijn voor en achter pas nieuw, en de bandenspanning is ook goed. Staand op de middenbok zit er precies 18cm afstand tussen de bovenkant van de vorkpoten en de onderkant van de kroonplaat.
Het achterwiel staat 3,5cm van de grond.
O ja, nog een ander symptoom dat mijn GS niet heeft: als de voorvering snel inveert, bv bij het oprijden van een stoepje, dan klinkt er een duidelijke sis aan de voorzijde. Alsof er lucht ergens met grote snelheid uitgeblazen wordt. Maar bij mijn weten staat de voorvork toch niet op lucht?
Ik ben benieuwd wat de metingen op andere 1150RT's uitwijzen...
Dank voor het meedenken!
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
Nog 1 aanvulling: de meting met de motor op beide wielen ga ik nog doen, maar moeder de vrouw is nu even van huis....
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
.........dan wachten we rustig totdat ze terug is ...........................newtrackfinder schreef:Nog 1 aanvulling: de meting met de motor op beide wielen ga ik nog doen, maar moeder de vrouw is nu even van huis....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
De Generaal is weer thuis, we hebben samen even de voorvering gemeten.
Als de motor op zijn wielen staat, is de afstand ongeveer 14cm.
De motor veert dus aan de voorzijde 4cm in als je hem van de middenbok op de wielen zet.
Als de motor op zijn wielen staat, is de afstand ongeveer 14cm.
De motor veert dus aan de voorzijde 4cm in als je hem van de middenbok op de wielen zet.
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
Hoi.
4 cm is ruim, moet om en nabij de 2-2,5 cm zijn.
Dus moet je de veer opspannen, of vervangen door een zwaarder exemplaar
En weet je zeker dat het de originele veer is?
Mijn ervaring is dat met de motor op de bok de wielen net vrij van de grond zijn, zeker geen centimeters lucht.
Voor die wegstromende lucht moet je even bovenop de chromen poten kijken, net onder de kroonplaat, daar zit op elke poot een klein imbusje, dat moet luchtdicht zijn.
Of het komt uit die bewuste schokbreker, dan kan die gelijk op de stort.
Groeten, Paul.
4 cm is ruim, moet om en nabij de 2-2,5 cm zijn.
Dus moet je de veer opspannen, of vervangen door een zwaarder exemplaar
En weet je zeker dat het de originele veer is?
Mijn ervaring is dat met de motor op de bok de wielen net vrij van de grond zijn, zeker geen centimeters lucht.
Voor die wegstromende lucht moet je even bovenop de chromen poten kijken, net onder de kroonplaat, daar zit op elke poot een klein imbusje, dat moet luchtdicht zijn.
Of het komt uit die bewuste schokbreker, dan kan die gelijk op de stort.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
Hmmm, ik denk dat de voorveer aan gort is...
Meteen maar kijken voor een ander setje. Op Marktplaats staat een setje van Wilbers:
http://link.marktplaats.nl/414098760
Is dat wat?
Meteen maar kijken voor een ander setje. Op Marktplaats staat een setje van Wilbers:
http://link.marktplaats.nl/414098760
Is dat wat?
Re: [R1150RT] Voorvering te ver ingezakt?
Mijn probleem is opgelost!
Het setje Wilbers veren heeft de truuk gedaan. Het was de voorvering die naar zijn grootje was. De voorkant voelt nu veel steviger en zekerder aan, de demping is ook veel beter.
Nu kan ik tenminste weer lekker sturen, mijn achterband wordt weer over de volle breedte gebruikt!
Afgelopen weekend heeft de 1150RT trouwens helemaal een totale metamorfose ondergaan, zie hiervoor een nieuw forumbericht dat ik hierover ga starten.
Mijn achterschokbreker was nog in goede staat, iemand hier belangstelling ervoor?
Het setje Wilbers veren heeft de truuk gedaan. Het was de voorvering die naar zijn grootje was. De voorkant voelt nu veel steviger en zekerder aan, de demping is ook veel beter.
Nu kan ik tenminste weer lekker sturen, mijn achterband wordt weer over de volle breedte gebruikt!
Afgelopen weekend heeft de 1150RT trouwens helemaal een totale metamorfose ondergaan, zie hiervoor een nieuw forumbericht dat ik hierover ga starten.
Mijn achterschokbreker was nog in goede staat, iemand hier belangstelling ervoor?