Startprobleem R1100RT

Alle overige relevante technische en mechanische items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Startprobleem R1100RT

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Hallo forumleden,

kort geleden had de RT ruim een maand stil gestaan (ik weet dat hij dient om te rijden...), de motor nog eens buiten gehaald om een toerke te doen. Klaar om te vertrekken, starten maar... de startmotor draaide de motor maar hij sloeg niet aan. Ruim 5 seconden gestart maar hij had geen zin om aan te slaan. Dit was tot nog toe nooit gebeurt, ik heb altijd kunnen starten in de 1 à 2 seconden, ook na een winterstop. Nogmaals gestart voor ruim 5 seconden en opnieuw geen teken van te willen aanslaan. Dit heb ik ruim 20x herhaald met telkens een tussenpose, zonder beterschap. Wat mij opviel was dat de motor net een iets anders geluid maakte tijdens het starten dan normaal, misschien zelfs iets minder geluid. Ik had de zaak al opgegeven, om dat toch nog een keer de startknop te drukken en plots slaat de motor wel aan, maar klinkt het in het blok of er knikkers los in het blok mee rondgeslagen worden. Nu is dit geluid niet de eerste keer dat ik het hoor, maar nu wel veel harder dan de vorige keren. waarschijnlijk had ik beter de motor onmiddelijk gestopt om de dealer het geluid te laten horen, maar zoals de vorige keren werd het geluid snel minder en minder om daarna weer volledig te verdwijnen (2 minuten later). Een week heb ik de motor nadien terug laten stil staan, daarna nogmaals gestart en hij springt onmiddelijk van de eerste keer aan, zonder de mechanische geluiden.
Ik denk dat het slecht starten en het mechanisch geluid één probleem vormden. Elektrisch vermoed ik geen probleem, en ja, de eerste keer kwam het ABS storingslichtje op, maar nadien ging het nooit meer aan, ook niet na de 20ste keer, dat is volgens mij een goede batterij.
Iemand een idee waarnaar gezocht kan worden of in welke richting?

Met vriendelijke motorgroeten, M.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Startprobleem R1100RT

Ongelezen bericht door scan »

Mijn eerste reactie zou zijn omdat er, door de lange stilstaande periode, geen (voldoende) oliefilm meer op de diverse draaiende delen zit.
Naarmate de olie weer rondgepompt is verdwijnt het geraas. Bij mijn oude K was het voornamelijk de distributieketting, door de toenemende oliedruk werd de kettingspanner meer en meer tegen de ketting aangedrukt. Weet niet of dat bij de R's ook zo werkt.
Misschien niet zo dramatisch als het klinkt maar een controle door de specialist kan geen kwaad.
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: Startprobleem R1100RT

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

Persoonlijk dacht ik ook in de richting van de kleppen en oliedruk, vroeger een kadett gehad met slechte hydaulische klepstoters, bij een koudstart tikkelde ook vannalles onder de motorkap tot alles een beetje oliedruk kreeg. Ik heb reeds alles gemeld aan de dealer, morgen gaat ie binnen voor de 100.000km beurt. Hopelijk vinden ze iets geruststellend en niet te duur...

Groeten, M.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Startprobleem R1100RT

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.

Ik denk als je zo vaak gestart hebt je al heel wat olie rond gepompt hebt,toch denk dat het geluid van een kettingspanner komt.
Kees BMW
Ton1959

Re: Startprobleem R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als je zegt met starten minder geluid dan heeft misschien de benzinepomp niet gewerkt door een slecht relais of minder goede aansluiting. Als de pomp niet draait heb je minder geluid en zal hij ook niet starten. Hallgevers zouden misschien ook een oorzaak kunnen zijn?
En waarschijnlijk is je nokkenaskettingspanner ook aan vervanging toe. Ik neem aan dat er voldoende olie in je motor zit( toch maar even vragen)? En als de motor lang stilstaat kan het even duren voor alles weer lekker gesmeert loopt.

Ton
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: Startprobleem R1100RT

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

De benzinepomp heb ik horen werken, die maakt een zoemend geluid als je het contact op zet, genoeg olie heb ik ook, mooi halfweg het glaasje. ik weet dat 20.000 km geleden een kettingsspanner vervangen is, zitten er 2 in? Ofwel is deze weer naar de motorhemel.
Iedereen al bedankt voor het meedenken.

Grtzz, M
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Ton1959

Re: Startprobleem R1100RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als de linkse nokkenaskettingspanner vernieuwd is zal het hoogswaarschijnlijk wel goed zijn. Maar er zitten er inderdaad twee in. De linkse nokkenaskettingspanner ( de oude uitvoering) is meestal de oorzaak omdat die leeg liep waardoor het eventjes duurde voordat er weer druk was. Zelf zet ik overigens altijd het oliepeil op de bovenkant van de rode ring op het glaasje. Jou punt is meer halverwege tussen minimum en maximum. Zo staat het ook in het boekje bij de motor.

Ton
Gebruikersavatar
Miky-Biky
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 mar 2009, 18:49
Type: R1200RT
Bijz: Bouwjaar 2010
Tripy Roadmaster
Zumo660
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Lommel B

Re: Startprobleem R1100RT

Ongelezen bericht door Miky-Biky »

De RT is terug...

ruim €600 armer voor de 100K beurt, maar geen oorzaak kunnen vinden voor het startprobleem, enkel de 2 rubbers tussen de gasklephuizen en de cilinders waren aan vervanging toe en een dichting aan de cardanaandrijving was lek(extra werk). Als mogelijke oorzaak voor het tokkend geluid geeft de dealer: verzopen motor. Naar mijn bescheiden mening klinkt een verzopen motor totaal anders dan metaal op metaal tikkend geluid. De compressie is gemeten, kettingspanners gecontroleerd en alles ziet er nog prima uit. Met de nieuwe olie en alles terug afgesteld draait ie wel weer een stuk zachter, nu afwachten of het nog terug komt.

Grtzz, M.
R1200RT (2010)
Honda GL1000 (1977)
Motobecane B4L (1930)
Gesloten

Terug naar “Over: Alle overige relevante (technische) onderwerpen”