M'n eerste schuiver

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Na 20 jaar moest het dan toch eindelijk zover zijn: verd Oia Oia Oia e k Oia t onderuit gegaan met mijn RT!! Kom, zoals elke dag, uit de uitrit van mijn werk... Van links komt niets, van rechts 1 auto. Ik moet linksaf dus ik steek de weg half over en nadat de auto is gepasseerd draai ik naar links. Wat altijd goed ging, ging nu mis: mijn achterwiel glijdt weg. Heel even had ik nog het idee dat het te corrigeren was, maar het volgende moment knal ik met een flinke klap tegen het asfalt. Eindelijk de waarde van een valhelm aan den lijve ervaren _004 . Ik was behoorlijk beduusd van de klap. Meteen opstaan, absoluut niets gebroken of anders verwond. Maar ja, de plof heeft wel schade opgelopen. Rechter spiegeltje eraf en kapot, rechter koffer flinke schade opgelopen en de rechter cilinder een tik gekregen. Zeker de beschermingsstrip kan bij het grof vuil. _002
Jammer genoeg waren er geen echte getuigen, want ik was benieuwd hoe ik nu van het uitbreken naar rechts (dus met de linkerkant richting asfalt) ineens toch op de rechterkant terecht gekomen ben. Maar de 2 heren die er meteen bij waren (en het verkeer regelden _004 ) reageerden op de klap en hebben het niet zien gebeuren. En voor mij ging het toch te snel om het te kunnen reconstrueren. En waarschijnlijk heeft de klap op het asfalt ook nog voor de nodige geheugenverlies gezorgd _001 Ik weet nog wel dat ik dacht 'daar gaat mijn mooie motor'.
Gelukkig heb ik zelf niets ernstigs, enkel het gevoel van een kleine kneuzing aan een rib. Maar ik baal als een stekker. Moet eerst maar eens de schade laten taxeren. En maar eens uitzoeken hoe het zit met de verzekering.
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Baaaaaaaaaaaalen Jojo!! :O
...maaruh..welkom bij de club zou ik zeggen. :( . Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat er maar twee categorieën motorrijders zijn:
1) zij die ooit eens een schuiver hebben gemaakt
2) zij die nog niet tot categorie 1 behoren.....

Ik moest bij jouw relaas meteen aan dat Oia paaltje denken waar ik twee jaar geleden met mijn rechterkoffer bleef achterhangen...ook toen smakte ik vreemd genoeg met juist de linkerkant van mijn brommert tegen de kinderkopjes. Het toenmalige schadebedrag zal ik je maar besparen...daar word je echt niet vrolijk van. _002 Gelukkig was en ben ik all-risk verzekerd..
Maar goed.....doet altijd zeer als je je trots zo gewond op de grond ziet liggen....maar geloof me....dat gevoel slijt.....langzaam.. ;)

Hoop echt voor je dat de afwikkeling niet al te ingewikkeld en duur wordt...
Ton1959

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het was vanmorgen wel onder 0 C volgens mij. Daar word je even niet vrolijk van als zoiets gebeurd. Als het mij zou gebeuren hoefde ik niet bij mijn verzekering aan te kloppen. Ik heb nog nooit een motor all risk verzekerd. Hopelijk valt de schade mee maar ik ben bang dat het altijd meer is dan je zelf verwacht. Misschien moet ik toch ook eens All risk gaan verzekeren. Morgen zal je waarschijnlijk misschien ook wel pijn voelen die je in het begin misschien niet bemerkte. Ik ben ooit eens gevallen door ijzel maar toen vond ik schade aan de tank altijd erger dan schade aan mijzelf. Ondertussen denk ik er iets anders over. Succes in ieder geval en ik hoop dat het meevalt en de verzekering een beetje aardig is.

Ton _004
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

He Jojo,

En je ging zo goed tijdens de training!? :O

Maar gelukkig mankeer je zelf niets. _004
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Marcel 1200rt schreef:En je ging zo goed tijdens de training!? :O
Hee Marcel,

Ja, inderdaad! Ik heb volgens mij altijd angst gehad voor het wegglijden in bochten, en juist na die training (MRT te Deurne, afgelopen zomer) was die angst wat overwonnen. Durf nu ook de bochten en rotondes wat beter te nemen dan voorheen. Ik merkte meteen dat ik die angst wel weer terughad. 't Was namelijk gistermiddag en ik moest naar een afspraak (in het ziekenhuis :roll: ), maar ik kroop weer door de bochten :( Dat zal wel slijten neem ik aan.
Het was ook geen overmoedigheid, ik reed zoals ik al jaren rijd. Uiteindelijk neem je een haast haakse bocht vanuit bijna stilstand, dus veel kans voor roekeloos rijden krijg je ook niet daar....
maar leuk om even van je te horen Marcel

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Dave

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Dave »

...dju...

Een deuk in het ego is nooit leuk. Hopelijk heelt dat sneller dan je lichamelijk ongemak! En wat betreft 'de plof', dat is allemaal blik en plastic en dus reparabel/vervangbaar. Wellicht dat je nog een keer een hartverzakking krijgt van de vervangings- en reparatiekosten. Maar ook dan geldt nog steeds dat lichamelijk ongemak lastiger herstelt, net als het vertrouwen in de motor en eigen kunnen.

En o ja: welkom bij de club _004

Sterkte man!!!
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Wullum »

Is mijn vrees ook altijd, ondanks een VRO-1 certificaat aan de muur.....

Pas een keer op een zebrapad vlak na een rotonde, in de regen, bijna (gelukkig bijna) op mijn plaat door òp een witte zebrastrook het gas open te draaien en zwiép daar ging mijn achterwiel :shock: Nog net op tijd hervond ik grip op het gewone asfalt.
Kwam net bij Rob DMM vandaan toen, maar daar zit verder geen causaal verband tussen :lol:
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Ton1959

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Wullum
Om te weten dat je op een zebrapad en zeker in de regen het gas er niet op moet zetten heb je geen VRO cursus nodig denk ik. Ik denk dat als je zo'n cursus volgt je ongetwijfeld wel een aantal goede dingen zal leren. Maar zoals al gezegd kan je misschien ook wat meer risico's gaan nemen omdat je denkt dat het wel moet lukken.

Ton
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 16 nov 2011, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Egbert van zalk
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 nov 2010, 08:36
Type: R1150RT
Bijz: Graphit Grau Metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nunspeet

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Egbert van zalk »

Tja, het kan ons, helaas, dus allemaal overkomen! _003 écht put man!
Je vraagt je af hoe het kan dat je op je rechterkant gevallen bent? _001
Het lijkt me een (mini) high-sider, dat zie je in de racerij ook regelmatig (alleen draaien die mannen niet voor de reparatiekosten op!)
Je verliest dan grip, en tijdens het glijden heb je opeens weer volop grip, komt overeind en dan klap je dus over je balanspunt heen en
is er dus écht geen houden meer aan _002

Sterkte met het "herstel"

EgbeRT
Rijd nóóit sneller dan je bankrekening toelaat!
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Wullum »

Ton1959 schreef:Hoi Wullum
Om te weten dat je op een zebrapad en zeker in de regen het gas er niet op moet zetten heb je geen VRO cursus nodig denk ik. Ik denk dat als je zo'n cursus volgt je ongetwijfeld wel een aantal goede dingen zal leren. Maar zoals al gezegd kan je misschien ook wat meer risico's gaan nemen omdat je denkt dat het wel moet lukken.

Ton
Ton, was geen gevalletje onkunde of overschatting, maar een gevalletje slordig niet opletten, ik realiseerde me niet eens dat ik over een witte streep op de zebra reed, tot het achterwiel plots ergens anders heen dacht te gaan :oops:
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Ton1959

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja het kan je soms verrassen :$

Ton
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Wullum schreef:Kwam net bij Rob DMM vandaan toen, maar daar zit verder geen causaal verband tussen :lol:
Niet aantoonbaar, althans :D
Egbert van zalk schreef:Je verliest dan grip, en tijdens het glijden heb je opeens weer volop grip, komt overeind en dan klap je dus over je balanspunt heen en is er dus écht geen houden meer aan
Ik ben dus nog even bij de plaats des onheils wezen kijken en ben eigenlijk ook zelf tot die conclusie gekomen. Daar waar ik de straat oversteek is een opening tussen enerzijds een vluchtheuvel links en een wit verdrijvingsvlak rechts (in de bijlage tussen de rode strepen). In principe komt op dat kleine stukje dus geen verkeer langs en daardoor kan een beetje gladheid daar heel lang blijven bestaan.
Maar goed, ik ben daar al jaren langs gereden en dit is de eerste keer dat ik dus weg glij. Terwijl het toch wel vaker dit weertype is geweest.
dave schreef:En o ja: welkom bij de club
Thanx, maar toch een beetje een bedenkelijk lidmaatschap :(
Doet me wel goed te merken dat ik niet de enge ben (maar dat wist ik al door het bestaan van dit topic). Dank voor de blijken van medeleven.

JoJo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Inspector Gadget

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank je de koekoek, ik denk er nog aan terug toen hij het melde, niet leuk.
Brrr, het kan wellicht iedereen overkomen, het blijft altijd schrikken!
Meestal gaat het goed en kan je uit een dergelijke situatie wel redden en je herstellen, helaas soms ook niet.

Het is altijd heel sneu als ik over een dergelijke situatie lees waar het net niet gered is, en dus een schuiver geworden is.
Ben wel blij als het dan beperkt is tot slecht materiële schade, want ik weet uit eigen ervaring te vaak dat het ook anders kan lopen.

Daarom, stap snel weer op, zet de angst van je af en leer er van.
Ik weet zeker dat je nog beter gaat opletten.

Hoed je vooral op plekken waar je vaak komt, voorkom de "automatische piloot".
Dat zijn de plekken waar je aandacht net ff kan verslappen.
Gebruikersavatar
Marcel 1200rt
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 nov 2009, 21:55
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Het schijnt zo te zijn dat de meeste verkeersongelukken gebeuren op plaatsen waar je bekend bent, dichtbij huis vaak. :O :O
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Inspector Gadget

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vandaar ook mijn onderschrift, ik spreek uit "ervaring". :$

Het hoeft zeker niet jou "schuld" te zijn, maar door die "automatische piloot" omdat het "bekend terrein" is, ben je soms wat minder scherp op de situaties die net ff je aandacht juist dan wel die ene keer nodig hebben.

De mensch is nu eenmaal een gewoontedier, en dan kan automatisme erin sluipen.
Een zekere mate van routine.
Hoewel dat bij motorrijders vaak veel minder het geval is, omdat die weten hoe kwetsbaar ze zijn. Beperkte kreukelzones en zo.
Maar dan nog moet je juist oppassen voor de overige verkeersdeelnemers die wel op de automatische piloot rijden.
Zoals iemand ander zijn onderschrift aangeeft "watch out for the other guy". ;)
Gebruikersavatar
han62
Berichten: 378
Lid geworden op: 16 nov 2008, 18:07
Type: R1200RT
Locatie: Budel

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door han62 »

Wullum schreef:Is mijn vrees ook altijd, ondanks een VRO-1 certificaat aan de muur.....
Een VRO certificaat is niet meer dan een aanwezigheids bewijs. een cbewijs dat je hebt deelgenomen aan bepaalde oefeningen zegt niks over de rijvaardigheid of motorbeheersing van de deelnemers.
je kan nu eenmaal niet alle situaties vooraf oefenen. en de 1 beheerst een bepaald iets eerder dan de ander.

Het kan dus iedereen overkomen ook mensen die zeggen ik heb al zoalng mijn rijbewijs dus mij overkomt het niet want ik zou dit of ik zou dat.

Daarmee bedoel ik niet dat zo'n cursus geen nut zou hebben zeker wel maar het is geen garantie dat je in een bepaalde onverwachte situatie regageerd zoals het gewenst is op dat moment.

je kan nog zo bedreven zijn als het glad is heb je niks te vertellen ook niet met ABS

En er zijn ook mensen met een zwemdiploma die toch verdrinken en dat is veel erger. Jij hebt alleen een deuk in je ego en dat kan best even duren voor je dat kwijt bent.

Ik heb het zelf gehad met een valpartij op Kasseien voor de val reed ik er met ca 100 km over en na de val was ik al bang om te vallen als ik 20km reed.

Maar geloof het maar zoals hier boven is het al eerder gezegd.
Je raakt het echt wel weer kwijt.

In ieder geval sterkte met het verwerken en hoop voor je dat de schade meevalt.

Met vr gr

Han
Erteetje

Re: M'n eerste schuiver

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hi JoJo.

Het is en blijft vreemd dat je je vaak niet weet te herinneren hoe de val precies in zijn werk is gegaan. Ik ben laatst van mijn RT af gereden door een busje. Het enige wat ik me herinner is dat de achteruitrijlichten aan gingen en ...... boem. Daarna weet ik alleen nog dat ik naast de RT stond en de motor afzette. Succes met de schadeafhandeling.

Ik heb gisteren de RT opgehaald en ik merkte ook gelijk dat ik veel voorzichtiger reed.
Zal inderdaad wel slijten.

Luc
Gesloten

Terug naar “(bijna) In de kreukels”