Luchtfilter

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
getivi

Luchtfilter

Ongelezen bericht door getivi »

Goedemorgen,
Wij zijn een vriendenmotorclub van verschillende merken motors.
Genoemd de kabêterkes(dialect voor kabouter bij ons)
Ikzelf werk bij de belgische pechverhelpingscentrale VAB.
En ik doe het onderhoud van onze motoren.
Nu rijdt er een met een R1100Rt waarvan de koppeling versleten is,ABS niet werkt speling op de cardanlagers en een starter die een raar lawaai maakt bij het starten
Bwj 1997 en 108.000km.
Nu ben ik begonnen bij de koppeling en heb alles losgedaan volgens het werkplaatshandboek,behalve het luchtfilter.
Dit klinkt wellicht belachelijk,maar versta niet goed wat ze bedoelen met luchtinlaatkoker,en maak het luchtfilterhuis aan voor en achterkant los.
Aan de achterkant zit inderdaad 1boutje in het midden ,aan de voorkant vind ik niks.
In het midden is een rond roostertje waar ook geen beweging in te krijgen is.
Moeten de buizen naar de gaskleppen ook los?
Kan je mij eens juist uitleggen hoe ik die verwijder aub,alles plooit al een beetje naar boven ,maar dat filterhuis zit in de weg.
De cardanlagers heb ik al eens vervangen bij een andere vriend,en voor het Abs zal ik de modificatie toepassen,alhoewel hij nooit abs heeft.Ook niet met starten zonder licht of tweede keer starten.
Enkel eens bij het vervangen van de batterij zegt hij ,en ook maar eventjes.
Bij de starter lijkt het dat hij nog een beetje meedraait als de motor al draait.
Is dat te verhelpen.
Alvast bedankt
Groeten
Gerrit
thooms

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door thooms »

Als het lijkt alsof de startmotor nog draait is de bendix defect.
Heb zelf als een iets olie ingespoten maar dat heeft alleen tijdelijk geholpen vervangen is de enigste oplossing
Ton1959

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Heb je die startmotor al uit elkaar gehad om te reinigen. Meestal als de koppeling al versleten is zit daar ook een hele berg vuil in.

Ton
getivi

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door getivi »

Dag Ton,
Nee ben nog zover niet,dacht ook al aan de bendic.
Het is die luchtfilter die mij problemen geeft.
Vlieg er morgen weer op,beetje grieperig voor het moment.
Groeten
Gerrit
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Je moet het luchtfilterhuis gewoon laten zitten.

Kijk naar de gaskleppen en vind daar 3 slangenklemmen.
De voorste haal je los en die achterste, waar de aanzuigbuis het luchtfilter in gaat, dan schuif je de gasklep uit de flens (rubber aansluiting) die op de cilinderkop zit.

Nu kan je die hele fabriek mee omhoog draaien.

Let op de 2 kabeltjes die rechtsachter uit de versnellingsbak komen en de 2 van de zijpikkel en oliedruk, deze vergeet je al snel en trek je stuk.

Startmotor is een kwestie van schoonmaken, zeker het wormwiel waar de Bendix op schuift.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
getivi

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door getivi »

Dag Paul,
Inderdaad de buizen losgedaan aan de ingang van de gaskleppen en aan het filterhuis en die schuiven er dan in.
Ook de twee kabeltjes nog gelost en bijna.
De accuhouder moet er ook uit,in het handboek staat alleen ,maak de accuhouder aan de achterkant los.
Op die houder staat de ABS pomp en de computer gemonteerd.Heb die gelost en dan met veel moeite de houder er vanonder geschoven.Of maken jullie de ABS pomp volledig los?
Dan dus alles omhoog gestoken.Staat dus klaar voor dinsdag de bak te demonteren.
Zijn er soms nog puntjes waar ik moet opletten?
Alvast bedankt
Groeten
Gerrit
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

De ABS pomp laat ik altijd zitten en haal de accubak er onder vandaan, is wat moeite, maar gaat wel.
Je kunt ook de ABS pomp verwijderen, maar dan moet je later dat spel weer ontluchten, is alleen maar meer werk.

Tip; als je de bak los schroeft van de motor, doe dan eerst de 2 onderste bouten en vervang die door 2 draadeinden, dan de andere 4 bouten los en schuif de bak over de draadeinden naar achter, totdat de prise-as vrij komt van de koppeling. Let hier op de bedieningspen, die wil nog wel eens blijven hangen.
Laat die draadeinden zitten, bij montage schuift de bak dan zo weer terug.

Soms wil de bak blijven hangen op de pasbus in het boutgat rechtsonder, een paar klappen met een kunststof hamer wil dan helpen.

Bij het monteren van de nieuwe koppeling de 6 boutjes van het deksel handvast draaien en de frictieplaat op het oog centreren, sommige gebruiken een centreerdoorn, maar op het oog gaat ook prima.

En smeer wat Moly op de prise-as en de raakvlakken van de diafragmaveer.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Ton1959

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Allemaal perfecte tips Paul daar heeft iedereen iets aan.

Ton _004
thooms

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door thooms »

Even een tip op de koppelings as hoort geen moly maar speciaal koppelings vet Luk heeft daar speciaal een tube voor dit vet blijft namelijk wel zitten .
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Uit het wphb;

Lubrication points:
Splines on clutch plate and input shaft
Diaphragm spring contact surface at clutch housing
Diaphragm spring contact surface at driven plate
............................................... Optimoly MP3 paste

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
getivi

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door getivi »

Goedemiddag,
2 paspennen gemaakt om versnelingsbak over te laten schuiven,en inderdaad de pasbus rechtonder bleef spannen.
Voor de rest ging hij er goed uit.
Monteren is voor volgende week.
Bedankt voor de gouden tips _004
Hou jullie verder op de hoogte,ook van de ABS modificatie ,starter en cardan.
Groeten
Gerrit
getivi

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door getivi »

Vriend en eigenaar van de RT heeft de stukken gebracht daarnet.
419 euro voor de koppeling,olie en vet,de twee naaldlagers van de cardan en de v-riem van de alternator.
Is dat niet wat veel?
Hoeveel vragen ze dan wel om zo een koppeling te steken in een BMW garage.
Gisteren meegeweest naar wallonie om een K1200RS te kopen voor een andere vriend.
Mooi machine ook zunne.
Wij geven ook elk jaar een rit,kijk maar eens op www.kabeterkes.be
Nu beginnen monteren.
Groeten
Gerrit
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.
getivi schreef: 419 euro voor de koppeling,olie en vet,de twee naaldlagers van de cardan en de v-riem van de alternator.
Is dat niet wat veel?
Hoeveel vragen ze dan wel om zo een koppeling te steken in een BMW garage.
Prijs van de onderdelen is normaal, zeker een bak geld, maar voor een komplete koppeling en andere spullen niet ongewoon.

Reken op nog eens 4-500€ als je dit bij Herr BMW laat doen.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
getivi

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door getivi »

Goedenavond,na een weekje ziek en een dagopname voor een facetinfiltratie in de rug begin ik aan het monteren van de koppeling.
Ik zie dat bij de wisselstukken geen diafragmaveer is.
Vriend gebeld en verteld dat de ze in de bmw garage gezegd hebben dat ze die niet vervangen???
Klopt dat? Die veer wordt toch ook minder straf na verloop van tijd?
groeten
gerrit
Ton1959

Re: Luchtfilter

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Natuurlijk vervangen die is zeker zo belangrijk.

Ton
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”