zelf doen onderhoud 1200 RT
zelf doen onderhoud 1200 RT
Ben nieuw op dit forum. Rijd bijna 30 jaar BMW twins, de afgelopen 10 jaar 1100 RT uit 1998 met nu 97000 km op de teller. Het reguliere onderhoud heb ik altijd met plezier zelf gedaan. De enige reparaties aan de 1100 RT tot nu toe waren 2 nieuwe schakelaars - koppeling en zijstandaard, die ik zelf heb vervangen. Dus niet te klagen over bedrijfszekerheid.
Nu zit ik te denken over een (gebruikte) 1200 RT, en ook bij deze zou ik het onderhoud zelf willen doen. Echter, ik heb op dit forum gelezen dat je met het CAN bus systeem wel bepaalde voorzorgen/nazorgen(?) moet nemen. Ook houd ik er niet van dat je op het display meldingen krijgt over onderhoud - dit houd ik veel liever zelf wel in de gaten. En op regelmatige bezoeken aan de dealer om de computer te "resetten" zit ik zeker ook niet te wachten. Tevens wil ik mijn CTEK lader blijven gebruiken zodat waarschijnlijk een BMW plug rechtstreeks op de accu moet worden aangesloten om de CAN bus te vermijden.
Gezien het bovenstaande (en wellicht andere knelpunten - synchronisatie?) wil ik iemand die ook zelf onderhoud pleegt vragen, of e.e.a. problemen kan opleveren.
met vriendelijke groeten DickL
Nu zit ik te denken over een (gebruikte) 1200 RT, en ook bij deze zou ik het onderhoud zelf willen doen. Echter, ik heb op dit forum gelezen dat je met het CAN bus systeem wel bepaalde voorzorgen/nazorgen(?) moet nemen. Ook houd ik er niet van dat je op het display meldingen krijgt over onderhoud - dit houd ik veel liever zelf wel in de gaten. En op regelmatige bezoeken aan de dealer om de computer te "resetten" zit ik zeker ook niet te wachten. Tevens wil ik mijn CTEK lader blijven gebruiken zodat waarschijnlijk een BMW plug rechtstreeks op de accu moet worden aangesloten om de CAN bus te vermijden.
Gezien het bovenstaande (en wellicht andere knelpunten - synchronisatie?) wil ik iemand die ook zelf onderhoud pleegt vragen, of e.e.a. problemen kan opleveren.
met vriendelijke groeten DickL
-
- Berichten: 181
- Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
- Type: R1250RT
- Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Randstad
- Locatie: Randstad
Re: zelf doen onderhoud 1200 RT
Hallo Dickl,
Ook ik heb een en doe al het onderhoud zelf. Het is goed te doen. Het enige is wel dat ik na de jaarlijkse beurt even langs Motor Houtrust rijd en dat zij de stappenmotoren synchroniceren. Ook laden zij dan de eventuele updates en zetten de servicemelder op nul. Ik mag er altijd op wachten maar pas me wel aan hun planning aan, maar dat lijkt me logisch. De plug in de linkerkuip heb ik ook direct op de accu aan gesloten. Dat is ook makkelijk voor andere zaken dan de lader.
Groetjes Hans.
Ook ik heb een en doe al het onderhoud zelf. Het is goed te doen. Het enige is wel dat ik na de jaarlijkse beurt even langs Motor Houtrust rijd en dat zij de stappenmotoren synchroniceren. Ook laden zij dan de eventuele updates en zetten de servicemelder op nul. Ik mag er altijd op wachten maar pas me wel aan hun planning aan, maar dat lijkt me logisch. De plug in de linkerkuip heb ik ook direct op de accu aan gesloten. Dat is ook makkelijk voor andere zaken dan de lader.
Groetjes Hans.
- BertL
- 2024
- Berichten: 835
- Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: K1200GT/2008
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Ommen
- Locatie: Ommen
Re: zelf doen onderhoud 1200 RT
Ha DickL,
Van harte welkom op dit forum. Succes met het zoeken van een mooie 1200rt.
Van harte welkom op dit forum. Succes met het zoeken van een mooie 1200rt.
GrTz
BertL
BertL
Re: zelf doen onderhoud 1200 RT
Hans en BeRT - bedankt voor jullie snelle reacties. Hans - wat zijn die stappenmotoren die moeten worden gesynchroniseerd ? Tot nu toe heb ik alleen de gaskabelafstelling gesynchroniseerd.
groeten Dick
groeten Dick
Re: zelf doen onderhoud 1200 RT
De stappenmotoren regelen het mengselverhouding van je brandstof/lucht.
Zij zitten links en rechts.
Zij zitten links en rechts.
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: zelf doen onderhoud 1200 RT
Hoi.
Het reguliere onderhoud is hetzelfde als bij een BMW van X0 jaar oud, olie verversen, kleppen stellen enzovoort.
Remvloeistof vervangen is alweer wat meer werk, maar ook niet al te moeilijk, wel omslachtig.
Synchroniseren doet dat ding zelf, in het stationaire gebied, hoe? Weet ik niet.
Wel met stappenmotoren, maar een sensor hangt daar niet aan.
Synch op deellast is gewoon gasgeven en je kabels gelijk zetten.
Verder kan je eens kijken wat een gadget als een GS-911 (even googlen) allemaal kan.
Dit is een leuk hebbedingetje als vervanging van de computer van Herr BMW.
En die CAN-bus, daar heb je met normaal onderhoud niks mee te maken.
Groeten, Paul.
Het reguliere onderhoud is hetzelfde als bij een BMW van X0 jaar oud, olie verversen, kleppen stellen enzovoort.
Remvloeistof vervangen is alweer wat meer werk, maar ook niet al te moeilijk, wel omslachtig.
Synchroniseren doet dat ding zelf, in het stationaire gebied, hoe? Weet ik niet.
Wel met stappenmotoren, maar een sensor hangt daar niet aan.
Synch op deellast is gewoon gasgeven en je kabels gelijk zetten.
Verder kan je eens kijken wat een gadget als een GS-911 (even googlen) allemaal kan.
Dit is een leuk hebbedingetje als vervanging van de computer van Herr BMW.
En die CAN-bus, daar heb je met normaal onderhoud niks mee te maken.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Re: zelf doen onderhoud 1200 RT
Paul,
Beetje laat,maar bedankt voor je advies. Heb je prima fotoserietje gezien van remvloeistof verversen van een 1200RT. Dat is inderdaad heel wat omslachtiger dan bij mijn 1100RT, waar ik de nieuwe vloeistof altijd gewoon doorgepompt heb. Jouw andere advies om bij verversen bij een 1100RT "gewoon doen alsof ABS er niet is" heeft mij hierin gesterkt.
groeten Dick
Beetje laat,maar bedankt voor je advies. Heb je prima fotoserietje gezien van remvloeistof verversen van een 1200RT. Dat is inderdaad heel wat omslachtiger dan bij mijn 1100RT, waar ik de nieuwe vloeistof altijd gewoon doorgepompt heb. Jouw andere advies om bij verversen bij een 1100RT "gewoon doen alsof ABS er niet is" heeft mij hierin gesterkt.
groeten Dick
Re: zelf doen onderhoud 1200 RT
Geheel terzijde wellicht, maar via de GS-911 is de Stationair Afstelling Kalibratie een knop die de procedure (herkalibratie van de stappenmotoren) voor je uitvoert.
Andere kalibraties die je kunt doen zijn (inderdaad) de service-interval herinnering, motor-synchronisatie, herinleren van lambda-sensors, versnellingsbak, TPS, brandstofinjectie, en alles aangaande de brandstofsysteem.
En wellicht dat ik nog iets vergeten ben.
Andere kalibraties die je kunt doen zijn (inderdaad) de service-interval herinnering, motor-synchronisatie, herinleren van lambda-sensors, versnellingsbak, TPS, brandstofinjectie, en alles aangaande de brandstofsysteem.
En wellicht dat ik nog iets vergeten ben.
Re: zelf doen onderhoud 1200 RT
Ja, DMM - wanneer ik ooit een 1200 RT zou kopen, zou ik dat GS 911 apparaatje zeker aanschaffen !
gr. Dick
gr. Dick