"Nabranden" van alarmlichtschakelaarslampje

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
PD850RT
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

"Nabranden" van alarmlichtschakelaarslampje

Ongelezen bericht door PD850RT »

Ik heb sinds kort een R1200RT bj. 2010 en ik merk steeds dat bij het uitzetten van de motor (dus met contactslot helemaal uit) nog even het alarmlichtschakelaarlampje (pfff....wat een woord) op de linkerstuurhelft enige seconden blijft nabranden.
Druk je op deze schakelaar gebeurd er eigenlijk helemaal niets, althans niet merkbaar.
Mijn vorige 850RT had dit dus helemaal niet vandaar ook dat het mij steeds opvalt..
Weet iemand van jullie wat dit is of waarom dit is? Ik kan er helemaal niets van terugvinden nog in de manual nog op het forum (of ik heb niet goed gekeken...) Of is dit een storing of melding in het electrische systeem wat hij niet hoort te doen?
Gr.
Peter
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Inspector Gadget

Re: "Nabranden" van alarmlichtschakelaarslampje

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op de -1200- zijn de meeste knoppen "soft-touch", oftewel stuurt een stuk elektronica aan.
En die elektronica stuurt dan weer, in dit geval, de waarschuwingsknipperlicht-installatie aan.
Dit is allemaal software, de knipperlichten zitten (zonder relais) op de centrale controler (ZFE).
(er zitten nog maar 2 relais in de -1200-)

Kortom, het is volgens mij normaal gedrag.

Je kunt de waarschuwingsknipperlichten alleen bedienen met het contact-aan, zoals ook beschreven staat in de gebruikershandleiding.
Gebruikersavatar
PD850RT
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 okt 2009, 21:23
Type: R1200RT
Bijz: Antracietgrijs
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: "Nabranden" van alarmlichtschakelaarslampje

Ongelezen bericht door PD850RT »

Hoi Dutchmidiman,
Bedankt voor je reactie en ik begijp het allemaal wat je aangeeft maar.....waarom blijft dat (rode) alarmlichtlampje op de schakelaar dan enkele seconden branden ook als het contact uit is?
Dat is eigenlijk mijn vraag en volgens mij is dit geen normaal gedrag of het moet een functie hebben als het contact uit is.....maar die kan ik nergens vinden.
Div. motoren gehad, m.b.t. BMW; K75, K1100LT, K1200GT, R850RT en R1200RT (2)
Inspector Gadget

Re: "Nabranden" van alarmlichtschakelaarslampje

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens de 2010 handleiding heeft het geen functie zodra het contact uit is.
De waarschuwingslichtenschakelaar werkt alleen met het contact aan.

Aangezien er blijkbaar vooralsnog geen verdere reacties binnenstromen is het wellicht raadzaam om bij een BMW dealeRT langs te gaan.
Ten eerste hebben ze wellicht daar ook 2010 -1200-'s staan waar je dit binnen enkele minuten zo kunt zien en vergelijken.

En anders kan de BMW dealeRT (en hij is de enige die dat kan) je motor aan het diagnose-systeem hangen en (online!) controleren of er een software-update voor je motor beschikbaar is danwel of er een storingsmelding is (dat laatste kan elke motor dealeRT mits ze de juiste diagnose-soft en hardware hebben).

De waarschuwingslichtenschakelaar is een nood-functie, dus ik kan mij zo voorstellen dat bij contact-uit dit als laatste uitgeschakeld wordt (via de software) en als 1e ingeschakeld wordt bij contact-aan.
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”