Weg glijden

Forum voor degene bij wie HET helemaal fout ging of slechts een "momentje" had. (Alleen serieuze postings en reacties graag)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Tuinbank

Weg glijden

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Kwam uit Delft richting Den Haag over de beatrixlaan. Beetje vochtig weer en twee auto's voor mij. Bij verkeerslichten links af de wethouder brederode weg op. Ligt precies in bocht een metalen putdeksel gevolgd door vier metalen railsen van de tram. Door de auto voor mij zag ik de putdeksel niet. Ging wat schuin de bocht in. Voorwiel glijdt weg op putdeksel. Voor ik hem weer recht heb glijd voorwiel weg op de tramrailsen.Was niet meer te sturen. Motor recht getrokken (in en flits op gevoel) gekozen voor de berm inplaats van de bocht te volgen.(dat was nooit meer gelukt). Reed tussen een lantaarnpaal en een regelkast van de verkeerslichten door en kwam in de berm tot stilstand. Geen schade, niets geraakt maar inwendig ging het tekeer als een op hol geslagen machine kamer. Even rustig bijgekomen en daarna door naar huis, thuis nog even zitten na te shaken bij een hertogje.
RhanRT

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door RhanRT »

alles werkt dus gelukkig nog en is blijkbaar in goede staat, niet alleen de motor maar ook de hoog noodzakelijke menselijke onderdelen, gelukkig was deze combinatie in staat om een topprestatie te leveren _004 _004 _004

Ik zou zeggen PROOST!!!!

groet,
Han
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door HenkvanR »

en dat allemaal in een "split second"
behalve dat hertogje natuurlijk, daar heb je toch wel de tijd voor genomen.

_004 _004 _004
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door wil51 »

Gisteren twitterte de politie Kennemerland dat na paar dagen erg warm weer, het erg glad kan worden bij regen.
Inspector Gadget

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt;
Door het warme weer blijft veel slijtmateriaal van (o.a.) banden (lees: rubber, roet, remschoenslijpsels) op het wegdek liggen.
Soms maakt de wind (of de intensiteit van het verkeer zelf) met dergelijke "fijnstof" korte metten en hoopt het zich op daar waar het minder vlak is, groeven zijn, etc.

Bij de 1e regenbui is dat een soep die inderdaad verraderlijk glad kan zijn.
En niet alleen voor motoren, maar ook fietsers, brommers en zelfs auto's!

Over het algemeen is het te adviseren de 1e regenbui na en aantal warme dagen af te wachten totdat het wegdek schoongespoeld is.
(als dat tot je mogelijkheden behoort, natuurlijk ;) )

Wegmarkeringen, putdeksels, zelfs reparatie-plekken op het asfalt kunnen heel verraderlijk zijn, die moet je proberen onder alle (!) omstandigheden te vermijden. En als je ze niet kan vermijden zo kort mogelijk (grote hoek) aansnijden én rechtstandig op de motor.
Kom je dergelijke obstakels tegen in een bocht, is het verstandiger je bocht aan te passen opdat je er niet overheen hoeft of rechtop op de motor er overheen gaat. En je snelheid daarop aanpassen, dus ff gas los (of tenminste heel flink minder) als je over een dergelijk obstakel heen gaat, laat de motor zoveel mogelijk "rollen" over dat obstakel heen.
Zou je mét aandrijving over een dergelijk (glad) obstakel heen gaan, zal je de motor voelen gaan "kwispelen" (vind ik altijd ff schrikken en erg onprettig, zeker omdat je dat niet vaak mee maakt) of zoals in dit geval, erger.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door scan »

...en de meest simpele oplossing, iets meer afstand houden dan heb je het overziicht op de weg voor je!
Inspector Gadget

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Helemaal met je eens, minimaal 4 seconden.
Dat zal niet altijd meevallen, verkeer zal zich er soms tussen willen proppen want er is een "gat", maar gewoon die 4 seconden-regel aanhouden en je zult al snel merken dat je ook veel meer veiligheidsruimte hebt, ook voor je eigen fouten.
Ik probeer dit altijd te doen en is echt heel erg prettig rijden, veel relaxter.
Wat zeker niet wil zeggen dat ik het altijd even goed doe…

Maar dat is rijtechniek, iedereen heeft zo zijn manieren en gedragingen.
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:17
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door stefke »

Helemaal met je eens, minimaal 4 seconden.
Dat zal niet altijd meevallen, verkeer zal zich er soms tussen willen proppen want er is een "gat", maar gewoon die 4 seconden-regel aanhouden en je zult al snel merken dat je ook veel meer veiligheidsruimte hebt, ook voor je eigen fouten.
Ik probeer dit altijd te doen en is echt heel erg prettig rijden, veel relaxter.
Wat zeker niet wil zeggen dat ik het altijd even goed doe…
4 sec.? Dat lijkt me erg veel. Je zegt dat je dit altijd probeert te doen, dus heb je het niet alleen over gladde/natte omstandigheden...
Zelf hou ik altijd (nou ja, dat probeer ik dan) 2 sec. aan. Volgens mij heb ik dat ook als standaard aangeleerd.

Groeten, Steven
Groet, Steven
Inspector Gadget

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het "wettelijk" minimum is 2 seconden, maar beter is 3 seconden en nog veiliger is 4 seconden, als motorrijder.
Bij 2 seconden zal je niet snel "onvoldoende afstand houden" (bumperkleven) verweten kunnen worden.

Bij 3 seconden geef je wat meer (veiligheids)ruimte om tijdig te kunnen reageren.

En bij 4 seconden heb je ruime(re) marges om op je eigen fouten en de fouten van anderen te anticiperen en eventueel te herstellen.

Want een motor remt nu eenmaal (de -1150- en 2005 -1200- daar gelaten) veel minder sterk (zgn. remvertraging) versus de 4-wielige.
Vandaar die extra marges, geeft je ruimte om tijdig(er) te kunnen reageren.

Dat is mijn ervaring althans.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door HenkvanR »

als ik 4 sec afstand houd met de motor staat het verkeerslicht voor mij op rood zeker degene die toch al niet op motoren reageren.
en volgens mij remt een motor(verhoudingsgewijs) net zo sterk of zelfs beter als een auto anders zou ik geen motor meer rijden of hem zeker na laten kijken.
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, verkeerslichten springen inderdaad vaker op geel/oranje en dan op rood als ik daar ter hoogte van ben.
Soms probeer ik voortijdig het gat wat meer dicht te rijden om dat eventueel te voorkomen, maar dan is er wel het risico dat je verrast kan worden door degene die voor je opeens "vroegtijdig" remt zodra het verkeerslicht op geel/oranje springt.
Want geel/oranje is formeel en wettelijk "stop; voor bestuurders die het teken zo dicht genaderd zijn dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is: doorgaan."

Ik zal je niet vermoeien met de berekening van de remkracht van een auto versus de motor, maar laat mij volstaan om te melden dat de remkracht van een auto bijna 3x hoger/groter is versus de motor.

Een getrainde motorrijder is in staat om maximaal 9m/s remvertraging te halen en een auto 9,75 m/s.

Maar gelukkig hoef je niet alleen op mijn mening af te gaan, het is ook uitgebreid getest;
http://motornet.demotorsite.be/rijden/v ... emmen.html

Lees vooral het stukje onderaan, de conclusie.
De conclusies die we na het uitvoeren van deze testen kunnen melden zijn zeker interessant voor elke motorrijder die met zijn veiligheid is begaan. Het fabeltje dat je met een motor harder kunt remmen dan met een wagen is hierbij meteen uit de wereld geholpen. De vierwieler was bij al de tests steeds in staat om als eerste stil te staan dus indien je achter een wagen aan rijdt die een noodstop uitvoert kom je zeker dik in de problemen. Zelfs al is je reactievermogen heel goed en ben je een eersteklas stuurman. Ook de hulp van een ABS systeem en rembekrachtiging kunnen daarin geen verandering brengen.
Maar ik probeer een belangrijk punt te maken;
Je bent niet de enige die denkt dat een motor beter kan remmen en kortere remweg nodig heeft versus de auto.
En soms kúnnen daardoor juist ongelukken ontstaan.

Vooruit, nog 1 dan, wetenschappelijk getest en getoetst, met en zonder ABS op de motor in noodsituaties;
http://www.mosac.eu/veilig-motorrijden/ ... n-met-abs/

En vandaar mijn minimale 3-seconden regel, en vaker, 4-seconden regel.

En zo heb ik het ook altijd geleerd; de 3-seconden regel voor motor, 2-seconden regel voor de auto.

Ik hoop dat dit een eyeopener voor je is, als motorrijder heb je een langere remweg.
Waarmee ik wel hoop dat je nu niet gelijk gaat stoppen met motorrijden maar wel je techniek hierop aanpast.

Alleen realiseer ik mij nu dat dit beter in het verkeers- en rijtechniek-rubriek had kunnen plaatsen. :oops:
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 31 jul 2012, 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:17
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door stefke »

Interessant en goed om eens te lezen. _004
Groet, Steven
Tuinbank

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Ik rijd bijna dagelijks over een putdeksel welke precies in het midden van een linkerbocht ligt en bijna niet is te vermijden. Ook als het nat is.
Ik weet dat die dingen glad kunnen zijn maar ben toch verbaasd.

Voorband glad? Mos op putdeksel? Olie of diesel op deksel?

Iki adviseer je om een en ander uit te zoeken. Chapeau voor de beheersing van je motor en overzicht.

Groet
Paul
Recht over een putdeksel rijden is geen probleem. maar leg je motor wat schuin in de bocht op een natte putdeksel en dan kan het zo gebeuren weet ik nu.

dutchmidiman schreef:Helemaal met je eens, minimaal 4 seconden.
Dat zal niet altijd meevallen, verkeer zal zich er soms tussen willen proppen want er is een "gat", maar gewoon die 4 seconden-regel aanhouden en je zult al snel merken dat je ook veel meer veiligheidsruimte hebt, ook voor je eigen fouten.
Ik probeer dit altijd te doen en is echt heel erg prettig rijden, veel relaxter.
Wat zeker niet wil zeggen dat ik het altijd even goed doe…

Op deze kruising staan verkeerslichten. Als het licht op groen springt moet je verdomd snel zijn. Kunne maximaal 4 auto's door en dan staat het weer op rood. Zit er een treuzelaar tussen dan is het vaak maar 2. Je hebt dus echt geen 4 seconden om afstand te houden want dan staat het verkeerslicht weer op rood. Hoewel misschien wel goed dan sta je vooraan bij de streep. Maar goed ik had geen schade en over de schik ben ik inmiddels wel heen. ZIe het als een leerpunten of weer even aanscherpen van de rijtechniek. :-)
Inspector Gadget

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het klopt dat de cycli van verkeerslichten tegenwoordig vrij kort na elkaar gezet worden, dit om de doorstroming te verbeteren.
Sta je te wachten in een rij dan is er een redelijke kans dat je nog groen krijgt totdat het laatste voertuig het verkeerslicht genadert is.

Kom je echter aanrijden terwijl het verkeerslicht net op groen gesprongen is, heb je een redelijk grote kans dat je geel/oranje of zelfs rood krijgt.
(sensoren en de software in de regelkasten kunnen heel goed onderscheid maken tussen stilstaan en aankomend rijdend verkeer)

Daarmee wordt geprobeerd de snelheid uit het verkeer te halen (het zogenoemde "racen" om nog ff snel door, liefst over, het verkeerslicht heen te gaan) en geregeld dat het overig wachtende verkeer sneller daarna door kan gaan.

Ander verhaal wordt het bij op- en afritten van en naar snelwegen en de hoofdwegen rondom grootstedelijke gebieden;
Daar is het verkeerslicht vaak ook zo geprogrammeerd (afhankelijk van het tijdstip van de dag, verkeersaanbod e.d.) dat dit tevens dienst doet als een soort doseerlicht. Daarmee probeert de wegbeheerder te voorkomen dat er filevorming op de betreffende wegen (in het bijzonder op- en afritten) ontstaat en zo gevaarlijke situaties te voorkomen.

Ook de cycli tussen jouw rode verkeerslicht en het geel/oranje voor het overige verkeer is vaak korter gemaakt om de doorstroming te bevorderen.
Er staat, als ik het wel heb, 3 seconden voor om na het rode verkeerslicht om het betreffende rijbaan/kruispunt vrij te maken.
Vandaar ook de vele rood-licht (combinatie snelheid)camera’s bij verkeersinstallaties, er zijn volksstammen die denken dat geel/oranje betekend gas bijgeven.

Mocht je vinden dat het groen-licht cyclus te kort is (of het rood-licht cyclus te lang), kan je naar de gemeente toestappen.
Of de betreffende wegbeheerder, maar dat kan de gemeente je vertellen mits je aangeeft paal-nummer en locatie van het betreffende verkeerslicht.

Ik denk dat je de goede insteek hebt;
Het is een leermoment, het is relatief goed afgelopen.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Allemaal mooi Rob, maar hoe kan het dat verkeerslichten soms helemaal niet op motoren reageren en je helemaal geen groen krijgt waardoor ik als ik naar mijn werk rijd s'ochtends vroeg (4.00uur) vaak bij een bepaald licht door rood moet anders kom ik niet verder?
Misschien weet jij hier iets op?
Zou heel mooi zijn.
[groet]
HenkvanR -1200-
Inspector Gadget

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Heel vervelend voor je en zeker wel overkomelijk, afhankelijk van de oorzaak en mogelijke oplossingen.

Ik heb wel een aantal tips voor je;

1.
Ik neem aan dat je het wegdek daar heel goed kent.
Als motorrijders zitten we immers vaak met onze arendsogen constant het wegdek af te scannen naar mogelijke dreigingen e.d. (zand, grit, scheuren, gaten, etc)
Als het goed is, zit er een zogenoemde verkeerslus in het wegdek?
Herkenbaar aan een groot (vaak vierkant of rechthoekig) vlak waar de randen duidelijk gladder zijn, daar zitten namelijk de draden van de detectielus in het wegdek gevreesd.
Als het goed is, zie je ook de aanvoerdraad. Die aanvoerdraad zit vaak in de rijrichting en loopt naar dat grote vierkante (of rechthoekige) vlak toe,
Ga dan met je motor op die aanvoerdraden staan.
Ga *niet* in het midden van de lus staan, je motor vaak net ff te weinig "magnetische massa" om tijdig herkent te worden.
Door over de aanvoerdraden te rijden, kan je vaak de detectie versnellen.
Zie je die aanvoerdraden niet, ga dan links of rechts *op* de draden in de rijrichting van de verkeerslus staan.

2.
Overweeg eventueel de montage van zogenoemde "verkeersmagneten". (rare earth magneten, supersterke magneten)
Dit zijn sterke magneten die je vaak via dubbelzijdige tape aan de onderkant van je motor plakt. Of op je laars/schoen. ;)
Bijvoorbeeld op de oliefilter (niet vergeten de magneet te bewaren bij een oliefilter wissel ;) ) of ergens op het carter.
Blijf met de magneten ver van je voor én achterwiel vandaan, aangezien daar (o.a. ABS) sensoren zitten die op dergelijke hele sterke magneten kunnen reageren.
Mocht je geen magneten beschikbaar hebben, kan je ook overwegen een zogenoemde kortsluit-lus te maken van (geïsoleerde, koperen) stroomdraad, zo groot mogelijk & horizontaal, en deze onder je motorblok monteren.

Meer over detectielussen e.d.;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Detectielus

3.
Noteer het tijdstip, rijrichting, paalnummer e.d. en neem contact op met de gemeente.
Ze kunnen vaak de gevoeligheid beter afstellen.

Houdt er overigens wel rekening mee, dat 's nachts soms verkeerslichten expres wat langer op rood gehouden worden om zo de snelheid over het kruispunt binnen de perken te houden.

Ook kan het zijn dat de andere richting veel langer groen heeft 's nachts om de doorstroming te bevorderen.
Maar ook kan het zijn dat de verkeerlichten voor de fietsers (!) allemaal op groen staan voor lange periode en de cycli naar rood eerst doorlopen moeten worden voordat jij groen krijgt.

Maar dat kan jij het beste beoordelen, of je heel lang of bijna voor eeuwig op de verkeerslichten staat te wachten.
Als het bijna nooit op groen springt, is het een kwestie van detectie waarschijnlijk.

En anders moet je via PB mij dat wegstuk/baanvak laten weten, dan kan ik het met al mijn magneten eens een keer bekijken. ;) :lol:
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door scan »

Wat dacht je van ijzeren zolen onder je schoenen :lol: !
Tuinbank

Re: Weg glijden

Ongelezen bericht door Tuinbank »

HenkvanR schreef:Allemaal mooi Rob, maar hoe kan het dat verkeerslichten soms helemaal niet op motoren reageren en je helemaal geen groen krijgt waardoor ik als ik naar mijn werk rijd s'ochtends vroeg (4.00uur) vaak bij een bepaald licht door rood moet anders kom ik niet verder?
Misschien weet jij hier iets op?
Zou heel mooi zijn.
Allereerst allemaal bedankt voor de raad die jullie geven. Wat het verkeerslicht betreft. Dat is zoals dutchman aangeef.
Rij inderdaad over de kabels van detectielus (zwart glimmende lijn in asfalt) zodat magnetisch veld dan het grootst is. En geef bij de wegbeheerder je probleem aan. De detectielus kan namelijk worden bijgesteld zodat hij wel reageerde op de motor. Succes.
Gesloten

Terug naar “(bijna) In de kreukels”