Kleppen stellen - Synchroniseren R1100

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Kleppen stellen - Synchroniseren R1100

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

1. Kleppen stellen.
Om het bovenste dooie punt (OT) te vinden kun je in plaats van de poulie ook de motor in de 3e versnelling zetten en het achterwiel verdraaien. Let op!!! Ben je te ver gegaan, alleen wiel voorwaarts draaien, tot je het bovenste dooie punt weer bereikt hebt(stukje plastic buis/rietje als hulptool). Afstellen kleppen met alle 4 voelers tegelijk ertussen(2e filmpje = de enige juiste manier). De klepdekselpakking na 3x kleppen stellen vervangen. Let op dat de keerring in het midden van het kleppendeksel goed centreert en rondom goed aansluit. Vastzetten moeren/bouten let op dat je het juiste krachtenspel gebruikt, anders draai je het schroefdraad kapot met alle ellende van dien. Contraschroef van het kleppen stellen en de bouten van het kleppendeksel met 8 Nm vastzetten = met gevoel handvast zetten. Read this "handy / funny guideline" first, voordat je begint. http://www.wuala.com/JosWRSM/Documenten ... mmies1.pdf
[youtube]B8jxG1CH8tc[/youtube]
Deze procedure volgen. De enige juiste manier.
[youtube]SR8W9tdH3kM[/youtube]
2. Cilinders synchroniseren
10 mtr slang binnendiameter 3 of 4 mm, middelpunt slang is onderkant kolommen(U vorm), waarbij kolomhoogtes +/-1.5 mtr zijn, vullen met 2 takt olie, ATF olie of iets dergelijks tot +/- 70 cm hoogte voor beide kolommen(dit gaat automatisch door de wet van Archimedes = de wet van de communicerende vaten), chokekabel(+/-½ mm) en kabel gashandvat(+/-1 mm speling) juist afstellen, tupperware linkerzijde demonteren, zwart kapje kuip rechtsonder demonteren, motor warmrijden(opletten dat je geen klemmetjes verliest waar je de schroefjes in vast draait), slangen aansluiten, bij +/- 2500 toeren gaskabel links afstellen, totdat er geen verschil in hoogte meer optreed(tussendoor telkens beetje gasgeven), daarna stelschroef borgen(let op mag NIET verstellen), nogmaals controleren. Stationair toerental afstellen mbv schroeven op de injectie(1050/1100 rpm). Cilinders synchroon. Nu weet je alleen nog niet of de CO uitstoot ok is. Tijdens afstellen opletten dat motor niet te warm wordt. Proefritje maken nogmaals checken en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een Big RT Smile
[youtube]0nKaGEMLZjs[/youtube]
[youtube]nEE508WzNC8[/youtube]
En hier eentje met de bekende meters.
[youtube]40sJjXU62xU[/youtube]
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 12 okt 2012, 00:30, 24 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Interessant . . . . inovatief zou ik zeggen . . . maar ik ben geen expert en heb het aan Kenny (beamietoo) van Motor Service Amersfoort voorgelegd . . Es kijken wat hij er van vindt . . . . :idea:
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb er diverse varianten op gezien, het basisprincipe klopt wel.

Zoals ik het begrepen heb, maar ik ben wellicht niet volledig of geheel juist;
Wat je wilt inzichtelijk maken is het verschil in vacuüm (misschien is onderdruk een beter woord) tussen de verschillende cilinders.
Dat kan je doen met water (en eventueel daarin een kleurtje om het beter zichtbaar te maken), kwik (pas op, gevaarlijk goedje), alcohol (in een gesloten systeem) drukverschilmeter, gewichten (ja, echt waar) of de modernere varianten zoals de TwinMax.

Door de slangen (exact!) even lang te maken en dezelfde hoeveelheid vloeistof te gebruiken, kan je een redelijke meter bouwen.

Maar wel 2 hele belangrijke punten, waarvan 1 door de auteur van die opname al genoemd werd:
- Viscositeit van de meetvloeistof
Een vloeistof heeft soms eigenschappen waardoor de vloeistof zich gemakkelijk aan een ander medium (lucht, of in dit geval, de binnenkant van de slang) "hangt" in plaats van een complete vloeistof-massa te blijven.
Zou je water gebruiken in een dergelijke meting met een dergelijk kleine-doorsnee slang, zal de meting onnauwkeurig kunnen worden.
Je zult dan of een andere vloeistof moeten gebruiken of een grotere diameter slang of nog meer lengte slang.

- Lengte van de slang;
Voor een goede, nauwkeurige meting (immers, je wilt links en rechts zo nauwkeurig mogelijk met elkander vergelijken én je wilt een eventuele verstelling van de schroef de invloed direct kunnen zien) zal je letterlijk meters slang nodig hebben.

- Nauwkeurigheid vloeistof, slang e.d.
Als je een dergelijke meting op een dergelijke manier wilt doen, moet je meetvloeistof 100% zuiver zijn, anders gaan de "vervuilingen" aan de binnenkant van de slang zitten waardoor je meting weer onnauwkeurig wordt. Daarnaast moet de hoeveelheid vloeistof links én rechts exact gelijk zijn en nog heel nauwkeurig ook.
Gebruik je water of alcohol, dan zal dit verdampen, je zult dus het systeem dusdanig moeten afsluiten dat er geen verdamping plaats vindt maar ook geen invloed heeft in de vacuüm-meting zelf.

Vandaar de elektronische oplossingen, waarbij een druksensor via stuurelektronica op een metertje het verschil tussen links en rechts inzichtelijk maakt.
Beamietoo

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Het bestaat zo lang als de bergen en werkt betrouwbaar, Wel groot, en lomp. Goede resultaat met vloeistof voor en auto versnellingsbak in de meet tube gebruikt.
Viscositeit schijnt het beste voor de demping dat het stabiel is om goed zonder trillingen af te lezen.

gr,
Kenny
Kees Jan

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ik heb het jaren zo gedaan, werkt perfect. Wel belangrijk is dat je de slang in een U hangt, zoals op het voorbeeld, dan meet je het verschil in onderdruk.
Als je twee slangen in een emmer water hangt meet je de absolute onderdruk en heb je een kolom van meters nodig (1 bar is 10 meter waterkolom).

Groet,
Kees Jan
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Ik doe dat al jaren met een kwikkolom,ik ken diverse motorzaken die zo de motor afstellen.

Gr-Kees.
Kees BMW
Kombee

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door Kombee »

Zo deed ik mijn 1150gs ook met een vijverslang 4 mm van een paar meter. Het gaat niet om absolute waarden maar om verschil tussen de cilinders. Staat ook veel over geschreven op het GS forum.
Ik had de slang ook gevuld met ATF olie. Goed te zien en wat trager dan water oid. Wel goed opletten want bij veel verschil verdwijnt de vloeistof in de cilinder met rook als gevolg Big RT Smile
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Big RT Smile doet me goed dat er zoveel leuke reacties op komen. Bedankt voor de handige tips die echt iets toevoegen om een betrouwbare afstelling te realiseren.
K'had ooit een engelse directeur die zei "Keep it simple". De handige techneuten onder ons zullen hier zeker wat mee doen.

Knutsel on and suc7 Big RT Smile
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

dutchmidiman schreef:Ik heb er diverse varianten op gezien, het basisprincipe klopt wel.

Zoals ik het begrepen heb, maar ik ben wellicht niet volledig of geheel juist;
Wat je wilt inzichtelijk maken is het verschil in vacuüm (misschien is onderdruk een beter woord) tussen de verschillende cilinders.
Dat kan je doen met water (en eventueel daarin een kleurtje om het beter zichtbaar te maken), kwik (pas op, gevaarlijk goedje), alcohol (in een gesloten systeem) drukverschilmeter, gewichten (ja, echt waar) of de modernere varianten zoals de TwinMax.

Door de slangen (exact!) even lang te maken en dezelfde hoeveelheid vloeistof te gebruiken, kan je een redelijke meter bouwen.

Maar wel 2 hele belangrijke punten, waarvan 1 door de auteur van die opname al genoemd werd:
- Viscositeit van de meetvloeistof
Een vloeistof heeft soms eigenschappen waardoor de vloeistof zich gemakkelijk aan een ander medium (lucht, of in dit geval, de binnenkant van de slang) "hangt" in plaats van een complete vloeistof-massa te blijven.
Zou je water gebruiken in een dergelijke meting met een dergelijk kleine-doorsnee slang, zal de meting onnauwkeurig kunnen worden.
Je zult dan of een andere vloeistof moeten gebruiken of een grotere diameter slang of nog meer lengte slang.

- Lengte van de slang;
Voor een goede, nauwkeurige meting (immers, je wilt links en rechts zo nauwkeurig mogelijk met elkander vergelijken én je wilt een eventuele verstelling van de schroef de invloed direct kunnen zien) zal je letterlijk meters slang nodig hebben.

- Nauwkeurigheid vloeistof, slang e.d.
Als je een dergelijke meting op een dergelijke manier wilt doen, moet je meetvloeistof 100% zuiver zijn, anders gaan de "vervuilingen" aan de binnenkant van de slang zitten waardoor je meting weer onnauwkeurig wordt. Daarnaast moet de hoeveelheid vloeistof links én rechts exact gelijk zijn en nog heel nauwkeurig ook.
Gebruik je water of alcohol, dan zal dit verdampen, je zult dus het systeem dusdanig moeten afsluiten dat er geen verdamping plaats vindt maar ook geen invloed heeft in de vacuüm-meting zelf.

Vandaar de elektronische oplossingen, waarbij een druksensor via stuurelektronica op een metertje het verschil tussen links en rechts inzichtelijk maakt.
K'heb e.e.a. nog eens even bestudeerd. Het is 1 slang binnendiameter 5 mm 10 mtr lang, middelpunt slang is onderkant kolommen(U vorm), waarbij kolomhoogtes +/-1.5 mtr zijn, vullen met 2 takt olie of iets dergelijks tot +/- 70 cm hoogte voor beide kolommen(dit gaat automatisch door de wet van Archimedes :roll: ), chokekabel(+/-½ mm) en kabel gashandvat(+/-1 mm speling) juist afstellen, tupperware linkerkant :) demonteren, kapje rechtsonder demonteren, motor warmrijden, slangen aansluiten, bij +/- 2500 toeren kabel links afstellen, totdat er geen verschil in hoogte meer optreed(tussendoor telkens beetje gasgeven). Stationair toerental afstellen mbv schroeven op carborateurs(links en rechts in balans +/-1100rpm). Cilinders synchroon Big RT Smile
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 16 aug 2012, 08:27, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Vandaag zelf gemaakt, als beschreven alleen de slang heb ik van 3mm binnendiameter en ik heb iets meer 2-takt olie in de kolommen. Kosten 10 Euri's. Alles afgesteld en Big RT Smile

1e bericht van dit lijntje updated met nog een filmpje stappenplan.
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 06 sep 2012, 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Zo de eerste paar honderd km na het afstellen erop zitten _004 . Big RT Smile wat een verschil; vooral het smooth doseren van het gas is het grootste verschil. Motor pakt veel geleidelijker op en vibreert bijna niet meer. Kan met minder toeren in hogere versnelling blijven rijden en pakt gemakkelijk op rondt de 2000 toeren zonder de "irritante" vibraties. Binnenkort een grote beurt, kan er alleen nog maar beter op worden.
Gebruikersavatar
robi
Berichten: 100
Lid geworden op: 02 jul 2011, 12:14
Type: R1200RT
Bijz: Graphit
V-stream ruit
Zumo 595
Sena SMH10
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: overijssel
Locatie: Hardenberg

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door robi »

JDoubleOP schreef:Zo de eerste paar honderd km na het afstellen erop zitten _004 . Big RT Smile wat een verschil; vooral het smooth doseren van het gas is het grootste verschil. Motor pakt veel geleidelijker op en vibreert bijna niet meer. Kan met minder toeren in hogere versnelling blijven rijden en pakt gemakkelijk op rondt de 2000 toeren zonder de "irritante" vibraties. Binnenkort een grote beurt, kan er alleen nog maar beter op worden.
Durf het bijna niet te vragen, maar zou je mijn 1100 ook een keer zo willen afstellen. Ben zelf eerlijk gezegd niet zo handig. Kan zo een keer naar je toe rijden, ik woon aan de andere kant van de grens.
Gr. Rob
Knowledge speaks, but wisdom listens
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

robi schreef:
JDoubleOP schreef:Zo de eerste paar honderd km na het afstellen erop zitten _004 . Big RT Smile wat een verschil; vooral het smooth doseren van het gas is het grootste verschil. Motor pakt veel geleidelijker op en vibreert bijna niet meer. Kan met minder toeren in hogere versnelling blijven rijden en pakt gemakkelijk op rondt de 2000 toeren zonder de "irritante" vibraties. Binnenkort een grote beurt, kan er alleen nog maar beter op worden.
Durf het bijna niet te vragen, maar zou je mijn 1100 ook een keer zo willen afstellen. Ben zelf eerlijk gezegd niet zo handig. Kan zo een keer naar je toe rijden, ik woon aan de andere kant van de grens.
Gr. Rob
Je hebt een pb'tje.

gr. Joop
Gebruikersavatar
clemturbo
Berichten: 142
Lid geworden op: 05 okt 2008, 13:37
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: enschede

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door clemturbo »

Is het niet een idee voor een mini meet in het oosten van het land.
De mijne moet ook eens gesynchroniseert worden.( tegen vergoeding natuurlijk)
Ti's maar een idee.....en met een paar man is he toch leuker.
Boswachter
Ton1959

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik had eerst ook de methode met de slang gevuld met olie. Werkte vrij goed alleen als het verschil tussen links en rechts te groot is kan je olie snel uit de slang verdwijnen dus een lange slang is wel fijn. en het vullen van de slang ging niet zo fijn dus ik kreeg lucht tussen de olie waardoor in rust de vloeistof al op verschillende niveau's kon staan. Dus toch maar de carbtune aangeschaft. Maar het kan zeer nauwkeurig werken dat wel.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Ton1959 schreef:Ik had eerst ook de methode met de slang gevuld met olie. Werkte vrij goed alleen als het verschil tussen links en rechts te groot is kan je olie snel uit de slang verdwijnen dus een lange slang is wel fijn. en het vullen van de slang ging niet zo fijn dus ik kreeg lucht tussen de olie waardoor in rust de vloeistof al op verschillende niveau's kon staan. Dus toch maar de carbtune aangeschaft. Maar het kan zeer nauwkeurig werken dat wel.
Ha Ton, dit komt me bekend voor. Ik had het ook bij het vullen de 1e keer. Weer leeg laten lopen en in 1 keer goed doen is de truck. Ik had er zelfs een trap bij voor wat extra hoogte. Ik had een flesje van voormalig gevuld met 'fietsolie', gevuld met de 2-takt olie, omdat deze een hele kleine 'tuit' had. Was redelijk vlot klaar met het vullen.
De volgorde van werken in m'n 1e berichtje geupdated.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

clemturbo schreef:Is het niet een idee voor een mini meet in het oosten van het land.
De mijne moet ook eens gesynchroniseert worden.( tegen vergoeding natuurlijk)
Ti's maar een idee.....en met een paar man is he toch leuker.
Je hebt een pb'tje...
gtidijk

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door gtidijk »

Hallo ik ben een absolute leek op dit gebied maar als ik dit allemaal lees dan kan mijn r1100rt dit ook wel eens nodig hebben. is er een adres of iets dergelijks waar ik dit voor een redelijke prijs kan laten doen.

als vast bedankt
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

gtidijk schreef:Hallo ik ben een absolute leek op dit gebied maar als ik dit allemaal lees dan kan mijn r1100rt dit ook wel eens nodig hebben. is er een adres of iets dergelijks waar ik dit voor een redelijke prijs kan laten doen.

als vast bedankt
Hoi,

Dit soort zaken kun je zelf doen, maar als je niet zo handig bent ga dan eens naar http://motorserviceamersfoort.com
Z'n naam is Kenny en is volledig gespecialiseerd in de BMW boxer motoren. Ik heb zelf geen ervaring met hem maar voor velen van het forum doet hij het onderhoud en dit gaat volgens de berichten naar totale tevredenheid.

Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.
Groetjes,
Joop
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Kleppen stellen - Synchroniseren cylinders R1100

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Updated met kleppen stellen.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”