XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
roadcrew

XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door roadcrew »

Zojuist terug uit Oostenrijk. Een vervelende ervaring met de politie, omtrent Xenon verlichting.
In Oostenrijk zijn de regels anders dan in Nederland.
Xenon niet standaard gemonteerd op een motor is VERBODEN. Het kenteken wordt ingenomen en de boete is 240 euro.
Wij hadden geluk en konden ter plaatse ombouwen.
Overigens zijn ze vanwege de vele ongevallen met motoren zeker in de weekende hyperactief. veel snelheisdcontroles op 60 en 80 km wegen. Ook op stukjes van 1 km bij een paar huisjes, kun je ze verwachten.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: XENON VERBODEN

Ongelezen bericht door wil51 »

Soms ben ik voor Europa. :$ Overal dezelfde wetgeving. Zou het een stuk makkelijker maken. Gelukkig dat je kon ombouwen ter plaatse. In welk landen is het nog meer verboden?
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: XENON VERBODEN

Ongelezen bericht door 1-handed »

Ben je aangehouden om de Xenon of was er een andere reden ????

Ook ik ga naar Oosterijk en heb Xenon , ben niet van plan om het te verwijderen _003
Mijn lamp staat goed afgesteld en niemand heeft er last van ,ook met de Honda ben ik 3 x in Oostenrijk geweest ook hier zat Xenon op en nooit geen probleem gehad
Laat het wel weten hoe mijn trip is gegaan :roll:
roadcrew

Re: XENON VERBODEN

Ongelezen bericht door roadcrew »

Als je het geen probleem vind om 240 euro boete te betalen dan doe je dat toch gewoon. Deze tip is bedoelt voor mensen die liever hun vakantie bugget niet met 240 euro verhogen.
bIk ben al 5 jaar met xenon in Oostenrijk geweest, maar vind 1 keer problemen genoeg en zonde van het geld. Ik wissel wel even het lampje kleine moeite.

kleine aanvulling het was een gewone verkeerscontrole. Alleen de motor met Xenon werd aangehouden.
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: XENON VERBODEN

Ongelezen bericht door 1-handed »

natuurlijk wel bedankt voor de de tip _004 _004
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: XENON VERBODEN

Ongelezen bericht door BertL »

Welke "helderheid" Xenon heb je ?
GrTz
BertL
doov650

Re: XENON VERBODEN

Ongelezen bericht door doov650 »

dutchmidiman schreef:Formeel gezien is niet-OEM/aftermarket Xenon ook verboden in Frankrijk, Duitsland, België en Italië.
(lees: het monteren van Xenon verlichting in armaturen die voor Halogeen verlichting bedoelt zijn)
.
Mag dat in NL wel dan?
Gebruikersavatar
1-handed
Berichten: 1025
Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
Type: R1200RT
Bijz: www.1-handed.com
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Sappemeer
Contacteer:

Re: XENON VERBODEN

Ongelezen bericht door 1-handed »

BertL schreef:Welke "helderheid" Xenon heb je ?
Volgens mij 6000
Mike Philippens

Re: XENON VERBODEN

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dutchmidiman schreef:Formeel gezien is niet-OEM/aftermarket Xenon ook verboden in Frankrijk, Duitsland, België en Italië.
(lees: het monteren van Xenon verlichting in armaturen die voor Halogeen verlichting bedoelt zijn)
En zo hoort het ook. Xenon moet in een Xenon armatuur en niet in een Halogeen armatuur. Ik zie veel oude RT's met vreselijk irritante lichtvlekken rondrijden. Mijn armatuur is er 100% zeker niet voor geschikt. Ja, je het ontzettend veel licht, maar je veroorzaakt ook heel veel overlast voor de andere weggebruikers. Latere RT's hebben een iets ander armatuur met zo'n lens erin en daar zou het (misschien) wel kunnen. Ik ben - door negatieve ervaringen op de weg - een fel tegenstander van after market Xenon op auto's/motoren waar het niet op hoort. Jammer dat men steeds het non-argument van veiligheid/zichtbaarheid misbruikt, want dat is onzin. Iemand die je normale licht niet ziet, ziet ook je Xenon niet. Een goede Xenon installatie valt hooguit op door het wat wittere licht (tenzij je dat pauper blauwe hebt), maar verder is het 'normaal' licht met een hogere opbrengst waar alleen de bestuurder plezier van moet hebben en niemand last. Het is om beter te kunnen zien. Om gezien te worden zijn andere middelen.

Een Philips high performance bolletje (ik weet niet meer hoe dat spul heet) is bijna net zo goed en een stuk goedkoper.

BTW wist ik niet dat ze al die regels ook op buitenlanders betrokken. In Duitsland (en dat is misschien hetzelfde in Oostenrijk) mag je idd niets dat niet origineel erop hoort (en/of waar geen goedkeuring voor is) monteren.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4371
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: XENON VERBODEN

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Verplaatst naar: RT Verkeersforum
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: XENON VERBODEN

Ongelezen bericht door wil51 »

dutchmidiman schreef:Nu ben ik zeker geen voorstander van de APK voor motoren (hoewel ik er wel ernstig rekening mee hou dat de politiek, gedreven door de regelgeving van Europe en NL altijd het beste jongetje van de klas willen zijn, soms tegen beter weten in), maar feit is wel dat, net als bij de 4-wielige als zaken zoals Xenon verlichting op motoren echt uit de klauw gaat lopen (lees: veel irritatie en hinder) de wetgever kan besluiten om in te grijpen via wet- en regelgeving, zover dat al niet het geval is.
Kans dat die APK er toch komt. vrijdag 13 juli horen we misschien meer :$
http://www.anwbmotor.nl/nieuws/eu-verpl ... or-motoren
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: XENON VERBODEN

Ongelezen bericht door HansD »

Mike Philippens schreef: Ik zie veel oude RT's met vreselijk irritante lichtvlekken rondrijden.
Als ik naar de aantallen kijk erger ik me veeeeel vaker aan automobilisten met ondeugdelijke verlichting dan dat ik RTs zie met irritant Xenon. Eigenlijk zie ik nooit een RT met irritante Xenon en zie ik de hele dag door bosjes autos met kapotte verlichting, verkeerd afgestelde verlichting, bij donker weer geen licht aan, of stadslicht etc. etc, Naar mijn gevoel gebeurt daar helemaal niets aan.
Dus als het gaat over RTs met Xenon heb je gelijk, ben het zelfs met je eens - maar waar hebben we het over? _001
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door Walter »

Is er ook iets bekend over LED verlichting? _001

Ik zag laatst in Oostenrijk en omgeving ook een R1150RT rondrijden met enorme LED sfeerperen waarvan, als hij achter je rijdt, je rug wordt verwarmd :lol:

Zonder gekheid, ook deze lampen hebben m.i. een enorme lichtopbrengst die ook als hinderlijk gezien kan worden.
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
hansvandermeer
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 jun 2009, 22:51
Type: R1150RT
Locatie: Roelofarendsveen

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door hansvandermeer »

Wij, net terug uit Oostenrijk, zijn er bij een verkeerscontrole uitgepikt vanwege Xenon (6000 gr) in een R1150RT uit 2004 met halogeen armatuur.
Er hebben 3 politiemannen van heel dichtbij diverse malen gekeken of ze het wel goed gezien hadden.

We hadden volgens de motoragent (op een Honda) 3 verschillende vooruitzichten.
1. Inname van kentekenpapieren en kentekenplaat tot wij konden aantonen dat er weer halogeen inzat. (Niets bij ons om dat te kunnen doen.)
2. € 180,00 boete zoals ook de Oostenrijkers krijgen die met Xenon rijden volgens de motoragent.
3. Een door de Staatsanwalt vast te stellen maatregel na overleg met de motoragent.

Uiteindelijk mochten we verder na betaling van € 100,00 contant (voorstel Staatsanwalt) met het vooruitzicht dat er mogelijk nog een naheffing of gedeeltelijke teruggave zou kunnen volgen.

En nu maar afwachten.
Groeten Hans,
R1200RT + Navigator VI
Dave

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door Dave »

Walter schreef:Is er ook iets bekend over LED verlichting? _001

Ik zag laatst in Oostenrijk en omgeving ook een R1150RT rondrijden met enorme LED sfeerperen waarvan, als hij achter je rijdt, je rug wordt verwarmd :lol:

Zonder gekheid, ook deze lampen hebben m.i. een enorme lichtopbrengst die ook als hinderlijk gezien kan worden.
Denk dat LED ook niet standaard op een motor zit en derhalve in genoemde landen verboden zal zijn...
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door BertL »

hansvandermeer schreef: 1. Inname van kentekenpapieren en kentekenplaat tot wij konden aantonen dat er weer halogeen inzat. (Niets bij ons om dat te kunnen doen.)

Het is dus zaak de originele halogeenset mee te nemen in de koffer, zodat je het ter plaatse kunt herstellen.
GrTz
BertL
Beamietoo

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Walter schreef:Is er ook iets bekend over LED verlichting? _001

Ik zag laatst in Oostenrijk en omgeving ook een R1150RT rondrijden met enorme LED sfeerperen waarvan, als hij achter je rijdt, je rug wordt verwarmd :lol:
:lol: :lol: :lol:

Vele politie gezien en ik weet zeker dat ze mij ook hadden gezien. Geen enkel probleem gehad.
RhanRT

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door RhanRT »

misschien waren ze wel bang dat je ook een shotgun gemonteerd had Kenny :lol: :lol:
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door japachap »

BertL schreef: Het is dus zaak de originele halogeenset mee te nemen in de koffer, zodat je het ter plaatse kunt herstellen.
Je neemt wel een vervanger voor elke lamp op je motor mee, toch?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door BertL »

japachap schreef:
BertL schreef: Het is dus zaak de originele halogeenset mee te nemen in de koffer, zodat je het ter plaatse kunt herstellen.
Je neemt wel een vervanger voor elke lamp op je motor mee, toch?

Ja, maar ik heb geen extra xenonlamp bij me.
GrTz
BertL
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door HansD »

BertL schreef:
hansvandermeer schreef: 1. Inname van kentekenpapieren en kentekenplaat tot wij konden aantonen dat er weer halogeen inzat. (Niets bij ons om dat te kunnen doen.)

Het is dus zaak de originele halogeenset mee te nemen in de koffer, zodat je het ter plaatse kunt herstellen.
Met de xenon set op mijn R1100RT waren ze ongeveer een uur bezig voor montage. Kun je daar dan zo maar een halogeenlamp inschroeven en werkt dat?
Of begrijp ik het niet goed?
Dave

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door Dave »

Nee, maar de aansluiting van Xenon is wel zo dat je het binnen 5 minuten terug hebt op halogeen, zonder dat je alles hoeft te verwijderen en er zo een Xenon kunt inzetten als je weer een vervangende lamp hebt gekocht. Ik heb dus inderdaad een reserve halogeen bij me (altijd) en koop de vervangende Xenon daarna wel een keer (die dingen zijn veel te duur om altijd bij je te houden). Ik wil het je eventueel wel laten zien met een foto, die moet dan nog even gemaakt worden...
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door BertL »

Hans,
Ik denk dat het vrij eenvoudig is om de zaak te herstellen:
De xenonlamp met ballast en bedrading vervangt immers de halogeenlamp en het metalen voetje. Houd je dat op de motor bij je, dan kun je het in geval van nood vrij eenvoudig ( :$ ) weer in de oude staat terugbrengen. In het afdekkapje zit wel een gat, maar dat is met tape dicht te plakken.
Een onlangs aangemeld forumlid heeft het plaatsen van xenon op zijn website staan.

(Je was me net voor Dave :D !)
GrTz
BertL
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik heb ook de oude halogeenlamp als reserve bij me. De tijdsduur van lamp verwisselen is een kwestie van geluk hebben. Ik had nogal moeite om die klem op de lampvoet weer op zijn plaats te krijgen. Het inbouwen van de huidige xenon setjes veranderd niets aan de oude situatie van de halogeen aansluiting. Echt een kwestie van alleen de lamp verwisselen om weer de oude halogeen verlichting te gebruiken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door HansD »

BertL schreef:Hans,
Ik denk dat het vrij eenvoudig is om de zaak te herstellen:
De xenonlamp met ballast en bedrading vervangt immers de halogeenlamp en het metalen voetje. Houd je dat op de motor bij je, dan kun je het in geval van nood vrij eenvoudig ( :$ ) weer in de oude staat terugbrengen. In het afdekkapje zit wel een gat, maar dat is met tape dicht te plakken.
Een onlangs aangemeld forumlid heeft het plaatsen van xenon op zijn website staan.

(Je was me net voor Dave :D !)
Bert ,
Mooie web site en duidelijke stappenplan met foto's.
Helaas zie ik nergens de oude lamp verwijderd worden. Blijft de oude voet met aansluiting zitten en bungelt die ergens rond? (dan begrijp ik het namelijk)
Dave

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door Dave »

De oude voet wordt (in mijn set) gebruikt als schakelbron voor de relais van de Xenon. Kwestie van loshalen en er de halogeen voor terug in de plaats zetten. Hangt dus niet los te bungelen... De voeding van de Xenon komt recht van de accu (wel gezekerd). Zodra de relais niet geschakeld worden, wordt de Xenon ook niet belast...
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door wil51 »

HansD schreef:
BertL schreef:Hans,
Ik denk dat het vrij eenvoudig is om de zaak te herstellen:
De xenonlamp met ballast en bedrading vervangt immers de halogeenlamp en het metalen voetje. Houd je dat op de motor bij je, dan kun je het in geval van nood vrij eenvoudig ( :$ ) weer in de oude staat terugbrengen. In het afdekkapje zit wel een gat, maar dat is met tape dicht te plakken.
Een onlangs aangemeld forumlid heeft het plaatsen van xenon op zijn website staan.

(Je was me net voor Dave :D !)
Bert ,
Mooie web site en duidelijke stappenplan met foto's.
Helaas zie ik nergens de oude lamp verwijderd worden. Blijft de oude voet met aansluiting zitten en bungelt die ergens rond? (dan begrijp ik het namelijk)
De xenon wordt aangesloten op de oude voet die anders op de halogeenlamp zit. Daarom is het zo eenvoudig van alleen lamp verwisselen naar de oude situatie. Bij mij komt de voeding niet van de accu maar ook van de oude lampvoet. Dit is de manier van aansluiten bij de Pilot xenon set voor de motor.
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Dat is dus klote ! Leve Europa ook, trouwens. NOT!

Ik heb een keer mijn lamp stuk gehad in de '04 1150RT. Heeft me een half uur pielen gekost om dat kreng te vervamgen.. en denk je dat ik nu nog weet hoe ik dat gedaan heb!?
LAAT STAAN dat ik weet hoe ik Kennie's Xenon moet vervangen voor een gewone........ jaja, simpel.... maar ik RIJ alleen maar op die motor, ik ben uitgever en geen monteur! :lol:

Kortom, ALLEMAAL NAAR BRUSSEL op 22 SEPTEMBER. Ik zie jullie wel in Hazeldonl !!!! Oia
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Ton1959

Re: XENON VERBODEN IN OOSTENRIJK

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Gewoon XP moto monteren. Stukken goedkoper en geen problemen _004
Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”