Graag had ik jullie mening, ervaring en tips voor oplossing gehoord over een erg bizar en vervelend probleem met mijn RT.
In mei 2010 kocht ik particulier mijn eerste BMW RT 1100R aan. In de mate van het mogelijke testte ik alles op werking. De motor van bouwjaar 2000 had toen 31.000km kilometer op de teller en zag er prima onderhouden uit.
Na de grote beurt van 40.000km kon mijn garagist me dat ook bevestigen. Geen abnormale slijtage en naar zijn mening steeds goed en tijdig onderhouden geweest.
Maar... in het verlof wou ik met volle bepakking ook mijn vriendin meenemen op de moto. Hiervoor wou ik de achterveerspanning wat verhogen. Na 1 volledige draai te hebben gedraaid kwam de schroef ook zonder draaien naar boven. Naar beneden lukt helemaal niet. De schroefdraad blijkt weg te zijn.
Mijn garagist heeft nog nooit in z'n carrière (20 jaar!!) een dergelijk probleem gezien. Volgens hem kan dit niet opgelost worden omdat de vering op luchtdruk werk en aldus als 1 geheel dient vervangen te worden. Kostenraming 800 euro !!!!!!.
De bout die in de aluminiumbehuizing schroeft heeft de aluminium draad kapot getrokken. Hoe of door wie, geen idee. De schroefdraad hertappen en een iets grotere bout installeren kan dus niet lukken omdat eens het openen van de regelunit, ontsnapt de perslucht en deze is er niet zomaar terug in te krijgen.
Als alternatief is een budgetvering van Öhlins te installeren (250 euro excl montage) maar dan is deze niet meer instelbaar.
Wie kan mij een oplossing aanbieden? Kan ik op een tweedehandsmarkt een achterveringskit vinden? Welk budget moet ik daarvoor inschatten?
Weet ook iemand of her erg veel schade kan om met m'n RT te blijven rijden? Ik vermoed dat de veerspanning nu op standaard staat. Een beetje zacht maar helaas.
Hieronder een link naar een filmpje van het probleem dat ik op youtube geplaatst heb: