bmw r 1150 rt verlichting display van de radio

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
jango

bmw r 1150 rt verlichting display van de radio

Ongelezen bericht door jango »

Beste motor vrieden mijn probleem is het volgende ;de verlichting van de radiodisplay in de kuip en de verlichting van de radio blijven permanet branden zonder dat de sleutel in het contact zit ik kan het alleen uit zetten als ik een zekering eruit hal onder het zadel.
Als ik de sleutel in het contactslot steek en ik draai 1 staand dan doet de radio het gewoon en de display in de kuip geeft gewoon de zender aan .
Als ik het contact weer uitzet dan blijft alleen de verlichting van de display en de verlichting van de radio branden tot dat de accu leeg is.
Wie kan me helpen ???
Bvd
Jango
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 763
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: bmw r 1150 rt verlichting display van de radio

Ongelezen bericht door siebke »

Hallo Jango,

Ik lees niet of je het contact op stuurslot draait en ik heb welliswaar een -1100- , maar als ik de contactsleutel niet op stuurslot draai, blijft er spanning op de radio-aansluiting staan, alsook op de accesoire-aansluiting van het dashboard. Op stuurslot is alles uit. Als ik de sleutel nóg verder door draai gaat trouwens de stadsverlichting (standverlichting) branden.
Een andere mogelijkheid is dat je radio tevens (verkeerd) op een constant-stroomdraad is aangesloten. Bij verkeerde aansluiting zal, denk ik, het zendergeheugen van je radio niet werken (na de stuurslotstand van het contact). Bij mijn radio is geen constante stroomdraad aangesloten, betekent dus steeds opnieuw zenderzoeken.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
jango

Re: bmw r 1150 rt verlichting display van de radio

Ongelezen bericht door jango »

Hallo siebke,

D
Het contactslot staat op stuurslot de sleutel is er uit en alleen de VERLICHTING van de display en die van radio brand continu is alleen uit te schakkelen door zekering F3 eruit te halen maar dat is een gecombineerde zekering van o a windscherm enz.
De radio heeft er van af de aankoop van de motor (nieuw ) al ingezeten en nog nooit problemen meegehad en dit probleem is van de ene op de andere dag begonnen ben al bij bmw dealer geweest aan de computer uitlaten lezen en die geeft geen storing aan ( vreemd )maar die wisten ook geen oplossing.
Vandaar dat ik mijn hoop vestig op dit forum.
Ik moet de motor nu continu aan de druppellader laten staan anders trekt hij de accu leeg ( 1 dag zonder druppellader gaat nog wel maar meerdere dagen heb ik een start probleem )
Inspector Gadget

Re: bmw r 1150 rt verlichting display van de radio

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou naar de radio zelf gaan kijken.
De display van de radio, inclusief de verlichting e.d. wordt direct vanuit de radio zelf aangestuurd.
Er lopen geen andere verbindingen van de display, anders dan de 5 draden naar de display.

Er zijn overigens 2 zekeringen die de radio van spanning voorzien;
F3 van 15 ampère en F8 van 4 ampère.

Naast de besturing vanaf het stuur en draden naar de speakers, lopen er geen andere verbindingen naar de motor, de radio is geheel onafhankelijk van de motor, en zal dus ook niet via diagnose o.i.d. gecontroleerd kunnen worden.

Zover mij bekend is de verlichting van de display met LED's, die onmogelijk je accu binnen een dag kunnen leegtrekken.

Vandaar mijn vermoeden dat het probleem bij de radio zelf is/zit.
De radio gaat schijnbaar niet helemaal uit, wat het display ook aangeeft (en dus op de keeper beschouwt "klopt") en de radio kan echter wel je accu redelijk snel leegtrekken.

De -1150- radio is overigens een Clarion PU-1681A.
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: bmw r 1150 rt verlichting display van de radio

Ongelezen bericht door BertL »

Als je de radio niet veel gebruikt, kun je overwegen hem los te schakelen.
Anders is wellicht een extra schakelaar ertussen een optie totdat je het probleem hebt getackeld.
Succes !
GrTz
BertL
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: bmw r 1150 rt verlichting display van de radio

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

dutchmidiman schreef:Er zijn overigens 2 zekeringen die de radio van spanning voorzien;
F3 van 15 ampère en F8 van 4 ampère.
Ik had eerder dit jaar ook problemen met mijn radio op de -1150- . Die ging niet uit terwijl ik hem wel uit zette _001 . Helaas ging die ook niet meer aan nadat de stroom er even helemaal van af geweest was. Bleek dat beide zekeringen stuk waren en vervangen moesten worden. Daarna was de radio weer oké. _004

suuk6

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
jango

Re: bmw r 1150 rt verlichting display van de radio

Ongelezen bericht door jango »

Bedankt voor jullie reactie's

Dat er 2 zekeringen worden gebruikt voor de radio wist ik al ,maar alleen met het eruit halen van zekering F3 gaat de verlichting van de radio en de display uit.
Om de radio lao te koppelen is voor mij de laatste optie heb hem eigenlijk permanent in gebruik.
De zekeringen heb ik ook al een keer vervangen en dat heeft bij mij niet het gewenste resultaat gebracht.
Heeft misschien iemand het bedradingsschema van de radio/cassette speler ( clarion PU-1681A ).
Weet iemand misschien of er een vervangend type radio is met cd speler die op de zelfde stuurbediening werkt ???.
Bij voorbaad dank voor jullie reactie's

Groeten uit het zonnige oostham ( b )
Inspector Gadget

Re: bmw r 1150 rt verlichting display van de radio

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bedradingschema's ben ik vooralsnog op mijn zoektochten niet tegengekomen anders dan degene die je online kunt kopen.
(wat vaak een gescande versie is).

Dat is ook de reden dat er een versie voor degene die in de -1100- zit op het forum staat, ik heb deze uiteindelijk gewoon gekocht.
En de backup staat op het forum, voor het geval mijn computer crasht. ;)
Helaas is dat een geheel ander model van Clarion en daar heb je niets aan voor de -1150-.

In mijn zoektochten ooit in een ver verleden ben ik geen plug-en-play vervanger tegen gekomen, vooralsnog.
Dus geen dezelfde draadbediening.

Vroegere autoradio's hadden draadbediening, terwijl tegenwoordig infrarood en ook bleutooth meer in zwang zijn.
(of complexere stuurbediening anders dan de paar knoppen van de -1100- / -1150- )

Autoradio's van Blaupunkt (zoals de Calgary, SanDiego) en Sony (zoals de CDX-S2000) willen nog wel eens (remote) infrarood en/of draadbediening hebben.
Gebruikersavatar
BertL
2024
2024
Berichten: 835
Lid geworden op: 24 jul 2009, 16:58
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen
Locatie: Ommen

Re: bmw r 1150 rt verlichting display van de radio

Ongelezen bericht door BertL »

Jango, ik heb even gezocht en vond via het bmwk-forum deze informatie. Het gaat om het vervangen van de clarion radio op de k-serie door een Blaupunkt-radio. Ze geven ook aan waar een adapter te bestellen is voor de AB. H.e.e.a. is in het Duits.
Misschien heb je er iets aan.
GrTz
BertL
h.klasens

Re: bmw r 1150 rt verlichting display van de radio

Ongelezen bericht door h.klasens »

Hallo Jango,

Is het pu-nummer van jouw radio uit een BMW van 2002 tot 2004? Is dit een radio-cassette? Ik heb namelijk hetzelfde probleem.
mvg Hans Klasens
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”