Beantwoord: Oordopjes

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Beantwoord: Oordopjes

Ongelezen bericht door Snellecees »

Vorige week voor het eerst met mijn op de motorbeurs aangemeten oordoppen gereden. Het is inderdaad een stuk stiller en scheelt een heleboel windgeruis herrie. Het viel me wel op dat ik makkelijker harder ga rijden omdat de referentie met de windruis weg is en je dus geen idee hebt hoe hard je gaat. Het geluid van de communicatie unit is ook meteen gedempt maar nog wel hoorbaar ook bij hogere snelheden. Ik ga nog wel proberen of ik het geluid uit de speakertjes nog wat harder kan zetten.

Het zijn hard kunstof oordoppen geworden en ze zitten als gegoten. _004 Het was de eerste kilometers wel wennen maar na een tijdje merk je eigenlijk nauwelijks dat je ze in hebt, behalve dat het zo stil is dan natuurlijk :D
Groet
Cees
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door moh_fan »

Beter nu deze dan later de batterij-gevoede soort!

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Inspector Gadget

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Humor met een bloedserieuze toon _004
Ik ben ook overtuigd van het nut en de noodzaak, maar blijf maar rommelen met allerlei soorten en maten.
Degene die voor mij nog het meest prettig zit uit de verzameling zijn degene van de schietbaan. :shock:

Mag ik vragen wel merk & model het is geworden?
Uiteindelijk zal ik ook wel weer op otoplastieken uitkomen, maar twijfel nog tussen de zachte en de harde variant.
jand

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door jand »

Ik rij ook met oordopjes, wel op maat gemaakt en met een speciale filter voor op de motor. Het zijn zachte, zit net iets comfortabeler maar dat is persoonlijk. Draag ze altijd op de motor en kan veel langer rijden met de oordopjes omdat je hersenen niet continu het lawaai van het rijden moeten verwerken. Prijs was rond 110 euro maar dat had ik er wel voor over!
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door japachap »

Ik vind de 3M gele via Praxis doet het prima in mijn Shuberth C3- zeker bij music en GPS luisteren. Ik doe nu bij alle rijden buiten de stad ze erin..
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb nog nooit geen oordopjes gebruikt. Als ik de gehoortest mag geloven is mijn gehoor goed voor een 50 jarige. Laat ik nou net iets ouder zijn. Maar ik rijd pas sinds mijn 17de . Ik ben het er mee eens dat oordopjes best effect zullen hebben. Buiten het windgeluid op de motor zijn er natuurlijk nog voldoende andere dingen die schade aan het gehoor toebrengen. En de muziek stond bij mij vroeger ook altijd hard en het geweld van onze plaatwerkerij in de garage was ook vaak harder dan gewenst. Dus theoretisch gezien zou ik behoorlijk doof moeten worden.
Ik ben overigens wel van plan oordopjes te kopen maar als ze teveel dempen gaan ze eruit. Ik hoor namelijk wel graag het verkeer goed aankomen. Dus ik begin met de goedkope Alpine dopjes van rond de 20Euro.
Al denk ik dat alle oudere mensen toch ook wel slechter gaan horen. Is dat niet één van de dingen die bij de hogere leeftijd meespeelt?
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Ik ben al vele jaren geleden getipt om ook oordopjes te nemen door een fanatieke gebruiker van het kleinood. Ik vond het maar niks, kom nou toch..! Nu heb ik ze wel, maar echt te laat...... ik heb al jaren last van oorsuizen en ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat ik dat overgehouden heb van het geklepper van de wind op mijn helm/oren. Dus ik raad iedereen aan om op tijd oordopjes aan te laten meten. Ik laat me niet beïnvloeden door dat gesuis, ik ken echter mensen die er psychisch door van de wijs raken. Kortom: goeie zaak dat je oordopjes hebt genomen _004

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ook hier een altijd-met-doppen rijder. Vanaf dag één, zelfs nu onder mijn C3. Ik heb wel 'muzikale' plastieken, die dus alle frequenties ongeveer evenveel dempen. Geen problemen met het horen van ander verkeer of de navigatie aanwijzingen. Mijn gehoor is nog goed, en ik hou te veel van muziek om het risico te willen nemen.


Sent from my HTC One X aan alle forumleden
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Snellecees »

Mijn oordopjes zijn van Earmo en het zijn hard kunstoffen geworden omdat in mijn gehoorgang zo ongeveer een haakse bocht zit en zachte krijg je er dan bijna niet in schijnt....
Qua prijs maakt harde of zachte niet veel uit

Groet
Cees
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 992
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Sinds ik een Z-technik ruit heb ben ik verlost van de windruis. Ik gebruik vrijwel nooit oordopjes. Rij bijna altijd met open vizier, kan ik heerlijk naar de boxermuziek luisteren. Heb er overigens wel een paar (van de schietbaan) voor het geval ik een lange snelweg rit ga maken.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door blackers »

Ik gebruik 2 type's van Earmo. De eerste set is van op maat gemaakte hard plastic met filter tegen schadelijke gevolgen ruis (gesprekken voeren met doppen in dus geen probleem) en een set - uiteraard ook op maat gemaakt - met een 'draadje' naar de Garmin. Hierdoor en bescherming en goed verstaanbaar aanwijzingen en redelijk kwaliteit stereo luisteren naar mp3'tjes (niet te hard natuurlijk). In in noodgevallen altijd een doosje met waxbolletjes in de motor.

Het eerste setje gebruik ik overigens ook voor klussen in huis (boren etc.)

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Baird »

Ben gek op muziek, ook het maken. Heb veel in lawaaierige omgevingen gewerkt (vliegtuigplaatwerkerij, naast de motoren van Alouette III en Bö-105 helicopters, industriële HVAC installaties, muziekconcerten en natuurlijk het motorrijden): altijd dopjes en/of oorkappen gebruikt en nooit spijt van gehad, mijn gehoor is nog prima en ik zorg dat dat zo blijft _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Altijd met oordoppen rijden, er is meer dan genoeg bewijs dat de geluidsbelasting veel te hoog is (ook met een Schubert). Scherm in de hoogste stand maakt natuurlijk wel iets uit, maar we hebben niet voor niets een in hoogte verstelbaar scherm ...

Als je jezelf een BMW gunt, dan toch zeker ook het comfort en de bescherming van otoplastieken?

Groet
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Inspector Gadget

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Met die stelling ben ik het niet helemaal mee eens in mijn ervaring;
Ik heb hele gevoelige oren als het om geluidbelasting gaat.
In een zaal met een (redelijk) grote hoeveelheid mensen is het best gezellig, maar beginnen mijn oren ook al snel daar last van te krijgen.

Van mijn baas heb ik verschillende merken helmen, en bij 1 merk (ik zal het merk niet noemen, Nolan) is het absoluut zo dat na nog geen 5 minuten snelweg, ik daar inderdaad gelijk last van heb, en dat ook de hele avond hou. Die helm ligt dus ongebruikt in de kast.

Bij de Schuberth heb ik dat niet, maar onderken dat windgeruis (e.d.) op de motor een stille "killer" is voor je gehoor.
Elk jaar hebben wij verplichte keuringen, w.o. ook gehoormetingen, en bij mij is het verlies 5 dB, wat deels (ook? _001) door leeftijd is.

Ik heb (wederom van de baas) al (zachte) ottoplastieken (Ecalin CH24) maar kan niet wennen aan het "comfort" en het gevoel snotverkouden te zijn.

Vandaar dat ik aan het (her)overwegen ben beter harde ottoplastieken te laten aanmeten.
Dat zal wel op eigen kosten zijn.

En vandaar mijn initiële vraag naar merk & model en de ervaringen daarmee.
Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Andrew »

Ik rij sinds vorig jaar met de harde otoplastiken van Earmo.
Deze heb ik tijdens de beurs laten aanmeten.
Was de eerste paar keer wel wennen want ik had nog nooit otoplastiken gehad.
Nu gebruik ik ze altijd als ik rij.
Moet zeggen dat ik ook wel een lawaaierige helm heb (Shark evoline2).
Ik ben me bewust van de gevaren van lawaai en daarom gebruik ik ze dus bijna altijd.
Heb voorheen van die universele pluggen gebruikt waar dan ook zo'n dempertje in zit.
Deze waren speciaal voor motorrijders maar ik had er zo'n last (pijn) van dat het plezier in motorrijden snel overging. _003
De otoplastiken kosten slechts 75 euro tijdens de beurs in Utrecht.
Voor dat bedrag wil ik mijn gehoor niet op het spel zetten.
Volgens de man van Earmo was het beter om een harde uitvoering te nemen.
Deze schijnt makkelijker in te brengen te zijn.
Alleen in sommige gevallen adviseert hij de zachte. Schijnt met de vorm van je gehoorgang te maken te hebben.
Ik ben zeer tevreden met de harde uitvoering.
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Ik gebruik die harde otoplastieken ook weleens op mijn werk. Ik kan er echter niet aan wennen, ze doen me na 10 minuten enorm pijn aan mijn oren. Ik heb ze al eens een keer opnieuw laten aanmeten, maar met hetzelfde onbevredigende resultaat.
Nu gebruik ik op de motor altijd van die zachte schuimdoppies. Ik hoor dan nog voldoende, zodat de veiligheid niet in het gedrang komt.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb bijzonder vreemde gehoorgangen: ongeacht wat ik erin stop, binnen een paar tellen ligt het eruit... Variërend van de kauwgomachtige praxis-beschermdingen tot de meest kostbare oordoppen voor mijn I-Pod en alles daartussen in: niets blijft duurzaam hangen. In mijn werksituatie is dat op te vangen met gehoorbescherming wat nog het meest lijkt op de koptelefoon van een rapper, maar onder de helm passen die krengen (net) niet... Om niet de hele rit bezig te zijn met waar mijn oordoppen blijven, doe ik ze dus niet meer in. Ongetwijfeld slecht voor het gehoor, maar volgens mijn partner geeft dat niet: ik schijn toch al bar slecht te luisteren....

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
RhanRT

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door RhanRT »

Bert M schreef:Ik heb bijzonder vreemde gehoorgangen: ongeacht wat ik erin stop, binnen een paar tellen ligt het eruit... maar volgens mijn partner geeft dat niet: ik schijn toch al bar slecht te luisteren....
[groet]
Bert M

Big RT Smile wij noemen dat selectief luisteren Big RT Smile
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door AGVerheij »

....Oost-Indisch Doof :lol:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Ton1959 »

RhanRT schreef:
Bert M schreef:Ik heb bijzonder vreemde gehoorgangen: ongeacht wat ik erin stop, binnen een paar tellen ligt het eruit... maar volgens mijn partner geeft dat niet: ik schijn toch al bar slecht te luisteren....
[groet]
Bert M

Big RT Smile wij noemen dat selectief luisteren Big RT Smile

Daar ben ik ook goed in _004
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Bert M schreef:Ik heb bijzonder vreemde gehoorgangen: ongeacht wat ik erin stop, binnen een paar tellen ligt het eruit...
Goh, daar zie je toch niets van op de foto... ;)
Ik herken je probleem, maar ik heb nu oordopjes die me helemaal zijn aangemeten en die kunnen er echt niet uit vallen. Zitten letterlijk als gegoten. Maar eerst vond ik het tegenvallen omdat ze toch nog ruim zaten (was mijn ervaring), totdat een collega mij aanwijzingen gaf hoe ze eigenlijk geplaatst moesten worden :!: En verdomd..... even een handigheidje maar dan zitten ze ook echt goed. En ik vind het wel aan te bevelen, want oorsuizen is niet echt een pretje :(

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Inspector Gadget

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@Jojo;

Zou je die aanwijzingen willen delen?
Ervaring is goud goed, wat mij betreft. _004

Bij voorbaat dank!
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Zachte schuimdoppies, meestal een handvol in m'n zak. Werkt volgens mij wel goed. Geen ervaring met otoplastiken, maar zal wel weer beter zijn.
Van ons prachtige bedrijf mogen we iedere 5 jaar bij de ARBO een test doen. Zit ook een gehoortest bij en m'n gehoor was zelfs beter geworden???

Bert M, m'n "boswachter" schreeuwt: INDERDAAD ......... na het lezen van jou stukkie

P.s de boswachter is m'n partner Monique Big RT Smile
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

dutchmidiman schreef:Zou je die aanwijzingen willen delen?
Ervaring is goud goed, wat mij betreft. _004
Maar natuurlijk!
Mijn oordopjes hebben deze vorm:
Afbeelding
met rood buisje rechts. Het zijn zachte oordopjes. Door een bedrijf in Emmen mij aangemeten op de motorbeurs van vorig jaar.
Dopje in je oor plaatsen en dan met kurketrekkerbeweging een kwartslag draaien, en dan voel je dat het dopje zich vacuüm trekt in je oor. En opeens hoor je vrijwel niets meer! Een ware openbaring. Maar door het buisje kun je nog wel geluiden van verkeer en van luidsprekertjes in je helm horen.... ideaal.

Zoals ik al eens gezegd heb... had ik dit eerder gedaan dan had ik naar mijn stellige overtuiging niet die oorsuizingen gehad. Het zal ook wel aan mijn helm liggen (ik heb al jaren HJC), maar tijdens het rijden in de wind (en dat komt nogal eens voor hier in ons landje) hoorde ik een constant geroffel op de helm en dus op de oren. Dat geluid is terug gebracht tot vrijwel nul! Dus nu is mijn advies aan iedereen: neem oordopjes.
En behalve als je gehoorgang echt conisch is, zou het mogelijk moeten zijn om een oordop te maken die er niet spontaan uitvalt.

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Inspector Gadget

Re: Oordopjes

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank je wel voor deze uitleg, ik ga het weer eens proberen. _004
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”