Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Ik heb sinds enkele maanden een Schuberth C3 pro systeemhelm.
Fijne helm behalve het kinstuk die moeilijk sluit. Het kinstuk sluit goed als ik de helm niet op heb, maar op mijn hoofd is het een ramp het kinstuk te sluiten tijdens het rijden.
Heb ontdekt dat de wang gedeeltes wat verder naar buiten staan als ik de helm op heb. Dit is de oorzaak dat het kinstuk slecht sluit. Oplossing is het bandje erg strak aantrekken, maar dan krijg ik zowat geen lucht :-)

Iemand met dezelfde ervaring? Zou toch niet mogen voor zo'n dure helm.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Heb je tijdens het passen niets gemerkt?

Door je wangen worden de zijkanten van de helm iets naar buiten gedrukt zodra je de helm open klapt. Bij het sluiten kan hij daardoor lastig dicht gaan. M.a.w., de maat is eigenlijk niet goed voor jouw hoofd. Wat je kan doen, heb ik direkt bij aanschaf gedaan, is zijstukken bestellen van een iets grotere maat helm. Deze zijstukken zijn dunner waardoor je probleem waarschijnlijk opgelost is.

Toen ik de C3 ging passen zat de helm aan de bovenkant van m'n hoofd goed maar aan de zijkanten veel te strak. De verkoopster heeft toen de wangstukken van een grotere maat gemonteerd (5min werk) waarna de helm goed zat. Een grotere maat helm was geen optie want deze zat te los aan de bovenzijde van m'n hoofd.

Hoop dat m'n verhaal duidelijk is.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Scorpion684

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door Scorpion684 »

De mijne sloot ook slecht, maar daar had ik ontdekt dat er een ronde soort klem-pin rondom loopt, die vooraan bij de kinstukken niet goed ingehaakt zat.
Na het inhaken was het probleem opgelost.
Misschien staan je wangstukken hierdoor verder naar voren?
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Kwa pasvorm is mijn helm perfect. Minder dikke wangstukken plaatsen gaat het probleem misschien wel oplossen, maar dan zit mijn helm waarschijnlijk niet straks genoeg meer op mijn gezicht.

Zal mijn helm nog eens goed nalopen. Misschien zit er bij mij ook wat niet goed.

Voor de rest erg fijne helm.

Mag je overigens met open kinstuk rijden? Zie het de meeste doen, maar is dat eigenlijk wel verstandig?
Inspector Gadget

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wettelijk is er volgens mij geen verbod dat de helm gesloten moet zijn.
Helm moet goedgekeurd zijn én je kinbandje moet altijd gesloten zijn, zijn volgens mij de regels.

Het is wel verstandig, ook bij lage snelheden, je kinstuk dicht te hebben, je helm vormt dan qua veiligheid en bescherming 1 geheel.

Als je problemen blijft houden, misschien anders contact opnemen met de importeur, zijnde Splash Design. :idea:
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door japachap »

Ik heb mijn C3 in het eerste instantie bij Motoport Hengelo gekocht. Er Was een klein probleem met de kinstuk sluiting en ze hebben de positioneering van de twee metalen pinnen aangepast. Ga naar je dealer en vraag hun om dit bij jouw helm te laten nakijken.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik kan ook alleen met twee handen het kindeel sluiten. En dan ook nog met moeite. En dat zit het wel erg strak. Dat je andere wangstukken kan bestellen wist ik niet. Dat zou voor mij ook de oplossing kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door Bert M »

Het kinstuk openen en/of sluiten tijdens het rijden is natuurlijk heel erg onverstandig, want het kinstuk moet een keer voor je ogen langs. En als er dan iets blokkeert ben je dus gewoon oud Hollandsch de Sjaak. En voor wat betreft het open rijden sluit ik me direct aan bij de mening en het advies van Dutchmidiman.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Nick_66
Berichten: 79
Lid geworden op: 11 mei 2013, 00:04
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nederweert

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door Nick_66 »

Ik ga binnenkort toch maar eens langs bij de dealer waar ik mijn helm heb gekocht. Hij sluit iets beter ondertussen maar alleen als ik het kinstuk snel sluit. Langzaam sluiten gaat haast niet met een hand.

Grote voordeel van een systeemhelm vind ik toch juist dat je bij lage snelheden het kinstuk open kunt klappen. Zeker zo prettig bij erg warm weer. Doe dit al jaren en nooit een probleem mee gehad. Natuurlijk alleen openen en sluiten daar waar het kan.
Erteetje

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door Erteetje »

Hele discussie over het kinstuk.
Gezien de ervaringen van meerdere mensen v.w.b. dit onderwerp trek ik een simpele conclusie: De prijs kwaliteit verhouding van de Schuberth is wat mij betreft niet wat het zijn moet!!! Ja ja ik weet dat het een erg stille helm is. De prijs is erg hoog en dan mag je wel verwachten dat de mechanismen zoals het kinstuk feilloos werken.
Pasvorm blijft persoonlijk. Qua pasvorm zal de Schuberth niet voor iedereen goed zijn. Kijkend naar mijzelf past de Nolan systeemhelm mij beter dan de Schuberth. Voor anderen zal dat een Shoei zijn. Hierover hoeven we niet te discussiëren. Wel mag je verwachten dat zaken functioneren zoals het hoort en dat is blijkbaar niet het geval bij Schuberth.

Luc
Inspector Gadget

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zo vindt ik de Nolan N103 een echt waardeloze helm, heb al 3x een volledige vervanging gekregen omdat de helm letterlijk uit elkaar viel. :shock:
Naast het inderdaad erg luidruchtige helm, oordoppen zondermeer verplicht.
Het enige goede aan de Nolan vindt ik het N-Com systeem. Punt.

Ook bij de beroepsrijders zijn er veel Nolan N103's in gebruik die het intensieve gebruik lang niet altijd aankunnen en gebreken vertonen.
Kortom, ook Nolan is in mijn optiek zeker niet zaligmakend als het op kwaliteiten aankomt.

Ja, het kinstuk gaat vrij strak dicht bij de Schuberth maar ik heb daar geen problemen mee.
Voor mij een indicatie dat het goed afsluit en niet zal openvliegen op een ongunstig moment bij een val, bijvoorbeeld. _001
Ik heb er geen probleem mee dat ik soms het kinstuk met 2 handen moet sluiten, dat "voorkomt" dat ik geneigd ben om met open vizier te gaan rijden, wat in mijn optiek extra veiligheid geeft.
Maar zo zie ik het althans. Mijn persoonlijke mening dus. ;)
Erteetje

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door Erteetje »

dutchmidiman schreef:Zo vindt ik de Nolan N103 een echt waardeloze helm, heb al 3x een volledige vervanging gekregen omdat de helm letterlijk uit elkaar viel. :shock:
Naast het inderdaad erg luidruchtige helm, oordoppen zondermeer verplicht.
Het enige goede aan de Nolan vindt ik het N-Com systeem. Punt.

Ook bij de beroepsrijders zijn er veel Nolan N103's in gebruik die het intensieve gebruik lang niet altijd aankunnen en gebreken vertonen.
Kortom, ook Nolan is in mijn optiek zeker niet zaligmakend als het op kwaliteiten aankomt.

Ja, het kinstuk gaat vrij strak dicht bij de Schuberth maar ik heb daar geen problemen mee.
Voor mij een indicatie dat het goed afsluit en niet zal openvliegen op een ongunstig moment bij een val, bijvoorbeeld. _001
Ik heb er geen probleem mee dat ik soms het kinstuk met 2 handen moet sluiten, dat "voorkomt" dat ik geneigd ben om met open vizier te gaan rijden, wat in mijn optiek extra veiligheid geeft.
Maar zo zie ik het althans. Mijn persoonlijke mening dus. ;)
Iedereen heeft recht op zijn mening. _004 :D Mijn N102 is al veel kilometers oud en vertoont geen enkel gebrek, rammeltje of wat dan ook. Het openen en sluiten van het kinstuk gaat gemakkelijk en feilloos.
Feit vind ik wel dat de eerder genoemde problemen niet mogen voorkomen bij helmen waar je heel wat euri's voor neertelt.

Verder hoop ik dat ik de helm ook na 20 jaar motorrijden niet ongewild op bescherming hoef te testen 8)_

Luc
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door Lemoi »

Tja Helm. Hij moet gewoon goed werken. Rij bijna 50.000 km per jaar en wil dan wel een goede. De C3 zat gewoon het beste en na 50k nog steeds prima. Ik rij nooit met open mijn stuk. Zou niet weten waarom. In de zomer heb ik een koelend vest en blijf ik ook in de helm koel. En in D is het schijnbaar verboden met open kin stuk te rijden.
Maar goed de helm moet wel goed werken. Dat blijft
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Kinstuk Schuberth C3 sluit slecht

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Ik heb ook bij mijn C3 het gevoel dat deze niet helemaal lekker in het slot valt ... maar inderdaad over de kwaliteit van Schuberth ben ik ook niet te spreken.
Mijn helm is diverse keren naar Schuberth en naar Splash geweest voor water lekkage welk tot op de dag van vandaag nog steeds niet is opgelost.
Maar toch vind ik het een heerlijke helm om op te hebben, en zeker zomers om dan met de opklaplaadklep open te rijden :D waar misschien een Airflow 2 misschien beter op zijn plaats is ... helaas kan daar weer geen SRC op ...
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”