Hoe keren op een heuvel als het niet anders kan!

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Teunis
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2013, 09:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1150R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: KAMPERVEEN

Hoe keren op een heuvel als het niet anders kan!

Ongelezen bericht door Teunis »

Beste motorvrienden,

Mijn motor is een R1150R

Wij zijn met ons tweetjes er nog even tussenuit geweest, (20 augustus) eerst naar Frammersbach, daar een nachtje overgebleven en vandaar naar Cochem en weer huiswaarts, in twee dagen bijna 1300 km op de teller, waarvan het grootste deel geen snelweg.

Toch is het daar heel anders rijden, gewoon rijden valt best wel mee vind ik, maar op een gegeven moment was ik weer eens verkeerd gereden en moest ik draaien tegen de berg op maar wat werd zij toen zwaar ik kon haar niet meer houden en heb haar toen voorzichtig neergelegd op haar linkerborst _002 ,was wel even een benarde situatie, zelf schrok ze er gelukkig niet van ze fluisterde rustig door, maar heb haar toen toch maar zo snel mogelijk het zwijgen opgelegd, en haar weer voorzichtig opgetild ze had haar gelukkig niet bezeerd geen schrammetje aan overgehouden :)

Mijn vraag wie herkent dit? Heb je met een boxer hier ook meer last van dan met een andere motor?

Ik ben benieuwd?

[groet]

Teunis
Mijn motoren vanaf 1973 tot heden Jawa 350cc BMW r75/5 Henkel scooter Yamaha XS 650 Suszuki 350 cc tweetakt Honda 125 Honda dream Suzuki GS 750-VX 800
BMW K 100s- R1150R.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Hoe keren op een heuvel als het niet anders kan!

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik moet zeggen dat ik niet vaak omkeer als ik de berg opga maar als het persee moet doe ik het normaal gesproken op een vlak stuk op de berg. En als dat niet kan dan is het een kwestie van eerst goed kijken en weten waar je naar toe wil en gewoon keren. Als je niet in balans bent of twijfelt en je bent niet erg lang dan kan de grond wel eens even te ver weg zijn om je voeten neer te zetten maar ik heb er geen probleem mee aangezien ik over de 180cm ben. En het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe stil je passagier zit achterop. Onbalans daardoor veroorzaakt heeft ook zijn invloed weer dus ook daar moet je op voorbereid zijn. Voor mij is de boxer niet zoveel anders. Is zelfs een lichtgewicht in vergelijking tot de Suzuki GS850G die ik ooit had.

Ton _004
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Hoe keren op een heuvel als het niet anders kan!

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Ik snap wat je bedoelt. Je was waarschijnlijk niet bedacht op het feit dat je zwaartepunt naar links/bergafwaarts gaat als je met een langzame bocht linksom op de helling keert. Iets naar rechts leunen dus de volgende keer.

Gelukkig heb je geen schade aan jezelf of motor en ben je dus wel mooi een ervaring rijker. Dank voor het delen _004
Gebruikersavatar
mhovens
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Re: Hoe keren op een heuvel als het niet anders kan!

Ongelezen bericht door mhovens »

In principe iets naar links rijden stoppen en dan de motor achteruit laten lopen en naar rechts sturen zodat je haaks op de helling staat. Daarna rustig naar links wegrijden terwijl je ietwat naar rechts leunt. Niet proberen de motor bergnop achteruit te trekken dat ga je niet fiksen.
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Hoe keren op een heuvel als het niet anders kan!

Ongelezen bericht door Robin0341 »

mhovens schreef:In principe iets naar links rijden stoppen en dan de motor achteruit laten lopen en naar rechts sturen zodat je haaks op de helling staat. Daarna rustig naar links wegrijden terwijl je ietwat naar rechts leunt. Niet proberen de motor bergnop achteruit te trekken dat ga je niet fiksen.
Dan wel tijdens het achteruit laten lopen en naar rechts sturen ook al iets naar rechts leunen. Anders moet je mogelijk met je voet die bergafwaarts is op de grond stappen. Dat is dan een erg diepe stap...... Dus je gewicht iets meer op het been dat bergopwaarts is laten komen, zodat je met die voet op de grond kunt komen.
J vd B te V

Re: Hoe keren op een heuvel als het niet anders kan!

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Heb zelf ook dat foutje gemaakt in Monschau.:shock:
Kostte me een voorruit van mijn toenmalige R1100R.
Althans de kras/groef was zo diep dat hij niet meer te polijsten was.
Het is er op de motor training van de ANWB wel even over gegaan. Tenminste over hellende vlakken op rotondes
Maar door mijn slechte oren heb ik dat gemist/slecht kunnen volgen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hoe keren op een heuvel als het niet anders kan!

Ongelezen bericht door Baird »

De KNMV VRO2 cursus doen: daar wordt dit onderwerp onderwezen én geoefend. Wat belangrijk is dat dwars op de berg er altijd één been te kort is en: kijken naar de horizon en je niet oriënteren op het wegdek, het maakt je motor niet uit dat hij op een schuin wegdek staat. Als de weg berg-op breed genoeg is kun je dus gewoon straatje-keren zolang jij je maar oriënteert op de (denkbeeldige) horizon!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Teunis
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2013, 09:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1150R
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: KAMPERVEEN

Re: Hoe keren op een heuvel als het niet anders kan!

Ongelezen bericht door Teunis »

mhovens schreef:In principe iets naar links rijden stoppen en dan de motor achteruit laten lopen en naar rechts sturen zodat je haaks op de helling staat. Daarna rustig naar links wegrijden terwijl je ietwat naar rechts leunt. Niet proberen de motor bergop achteruit te trekken dat ga je niet fiksen.
Allen bedankt voor de goede raadgevingen.

Nadat ik de motor weer rechtop had heb ik het ook zo gedaan als hierboven beschreven, voor de duidelijkheid het was een smal weggetje wat van verhard overging in onverhard, vandaar dat ik moest keren, en dit kon alleen maar naar links , dus moest ik van de berg af gelijk naar links naar beneden sturen, dus in dit geval was mijn been lang genoeg, maar ik kon hem gewoon niet houden, vandaar ook mijn vraag heb je met een boxer dit ook eerder dan een andere motor? heeft trouwens ook wel weer een voordeel dat hij nooit helemaal plat ligt, en hij denk ik ook wat makkelijker op te beuren is.

Toch zijn dit geen leuke situaties ,als het mogelijk is zal ik ze in het vervolg zoveel mogelijk vermijden :lol:

[groet]

Teunis.
Mijn motoren vanaf 1973 tot heden Jawa 350cc BMW r75/5 Henkel scooter Yamaha XS 650 Suszuki 350 cc tweetakt Honda 125 Honda dream Suzuki GS 750-VX 800
BMW K 100s- R1150R.
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”