Helmtesten door de Engelse overheid
Helmtesten door de Engelse overheid
De Engelse overheid vindt goede helmen belangrijk en laat het Department of Transport regelmatig helmtesten doen.
Sinds 2007 zijn er ruim 300 soorten helmen getest. De helmen die getest worden moeten in ieder geval in de UK verkocht worden, maar de overlap met de helmen die in Nederland verkocht worden is vrij groot.
Je zult zien dat alle helmen in ieder geval voldoen aan de minimum wettelijke eisen, ook in de UK geldt de ECE-R 22.05 norm net als in Nederland, maar dat er toch verschillen zijn in veiligheid hoe de helmen zich gedragen bij botsproeven.
Ze leggen ook netjes uit hoe de tests gedaan worden en waar op gelet wordt. Vervolgens krijgt de helm een beoordeling van 1 tot maximaal 5 sterren, waarbij 5 sterren de beste score is en de veiligste.
Naast het testen leggen ze ook uit waar je op moet letten als je een helm koopt. Want de maat en de pasvorm wordt niet getest, dat is voor ieder hoofd weer anders, de een heeft een rond hoofd, de ander een blokhoofd, een volgende weer een andere vorm.
Voor mij bijvoorbeeld is veiligheid het belangrijkste wat de helm mij kan bieden (open deur natuurlijk), dan direct hierna comfort: de helm moet lekker zitten en vervolgens helmlawaai.
Voor degenen die de site nog niet kennen: motorhelmtesten zie: http://sharp.direct.gov.uk en doe er je voordeel mee.
groet, Henk
Sinds 2007 zijn er ruim 300 soorten helmen getest. De helmen die getest worden moeten in ieder geval in de UK verkocht worden, maar de overlap met de helmen die in Nederland verkocht worden is vrij groot.
Je zult zien dat alle helmen in ieder geval voldoen aan de minimum wettelijke eisen, ook in de UK geldt de ECE-R 22.05 norm net als in Nederland, maar dat er toch verschillen zijn in veiligheid hoe de helmen zich gedragen bij botsproeven.
Ze leggen ook netjes uit hoe de tests gedaan worden en waar op gelet wordt. Vervolgens krijgt de helm een beoordeling van 1 tot maximaal 5 sterren, waarbij 5 sterren de beste score is en de veiligste.
Naast het testen leggen ze ook uit waar je op moet letten als je een helm koopt. Want de maat en de pasvorm wordt niet getest, dat is voor ieder hoofd weer anders, de een heeft een rond hoofd, de ander een blokhoofd, een volgende weer een andere vorm.
Voor mij bijvoorbeeld is veiligheid het belangrijkste wat de helm mij kan bieden (open deur natuurlijk), dan direct hierna comfort: de helm moet lekker zitten en vervolgens helmlawaai.
Voor degenen die de site nog niet kennen: motorhelmtesten zie: http://sharp.direct.gov.uk en doe er je voordeel mee.
groet, Henk
- HansD
- Berichten: 3297
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Helmtesten door de Engelse overheid
Bedankt voor de link.
Opvallend: "slechts" 3 sterren voor de Schuberth C3!
Opvallend: "slechts" 3 sterren voor de Schuberth C3!
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Helmtesten door de Engelse overheid
En 4 sterren voor mijn goedkope Airoh helm dus daar ben ik blij mee.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: Helmtesten door de Engelse overheid
5 sterren voor mijn Caberg Konda
Re: Helmtesten door de Engelse overheid
Schuberth C3 een magere 3 sterren
Shoei Neotec 4 sterren
Nolan N104 4 sterren.
Mijn vooroordeel dat Schuberth een slechte prijs kwaliteit verhouding heeft is hiermee weer bevestigd. Blijkbaar vindt Schuberth het belangrijker een helm te maken die stil is, duur is, maar verder te wensen over laat.
Verrassend dat sommige goedkope helmen zo goed uit de test komen.
Bedankt voor deze interessante link!!
Luc
Shoei Neotec 4 sterren
Nolan N104 4 sterren.
Mijn vooroordeel dat Schuberth een slechte prijs kwaliteit verhouding heeft is hiermee weer bevestigd. Blijkbaar vindt Schuberth het belangrijker een helm te maken die stil is, duur is, maar verder te wensen over laat.
Verrassend dat sommige goedkope helmen zo goed uit de test komen.
Bedankt voor deze interessante link!!
Luc
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Helmtesten door de Engelse overheid
Sommige goedkope helmen zijn van plastic waarvan een deels van de impact energie wordt verloren door de hervorming van de helmschaal. Plus ze hebben vaak een dikker schuimlaag waarvan meer energie wordt verdeeld over de hooft.Erteetje schreef:Schuberth C3 een magere 3 sterren
Shoei Neotec 4 sterren
Nolan N104 4 sterren.
Mijn vooroordeel dat Schuberth een slechte prijs kwaliteit verhouding heeft is hiermee weer bevestigd. Blijkbaar vindt Schuberth het belangrijker een helm te maken die stil is, duur is, maar verder te wensen over laat.
Verrassend dat sommige goedkope helmen zo goed uit de test komen.
Bedankt voor deze interessante link!!
Luc
Waar goedkope helmen vaak ontbreken is de pasvorm, gewicht, gebruiksvriendelijkheid, ventilatie, lawaii, afsluiting van de visier en levensduur van de lining.
Ik heb geen klachten over mijn C3, 3-sterren of niet.
Het is een beetje zoals de NCAP tests- 5 sterren is geweldig, maar kom je uit met een auto vol met padding en geen gebruikbaar ruimte over voor praktisch gebruik...
Vergeet niet- ALLE helmen voldoen aan de minimaal eisen waarvan wij al (ahem, decennia) lang hebben meegereden. Duidelijk zin sommige beter dan anderen- maar geven het keuze tussen een slecht-passende 5-ster helm en een goede-passende en stil 3-ster helm- ik neem de C3...
Jouw geld, jouw keuze.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
- aantzeetje
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: Helmtesten door de Engelse overheid
Ze hadden beter ook de keuringstations er in opgenomen (het land staat op het label in je helm). Denk dat Schuberth en BMW (ook schuberth dus) ze laten testen in luxemburg. Enkel de minimum eisen dus.
Verder speelt nog een rol of er verschillende schalen gebruikt worden per 2 groottes of er gespeeld wordt met de dikte van het schuim binnen in. Nolan bv heeft per 2 groottes een andere spuitmoule en die dingen kosten geld.
Raar wind ik dat NZI zo laag scoort. Moest je weten hoeveel helmen van bekende merken daar gemaakt worden... Is trouwens de grootste fabrikant van helmen.
Verder speelt nog een rol of er verschillende schalen gebruikt worden per 2 groottes of er gespeeld wordt met de dikte van het schuim binnen in. Nolan bv heeft per 2 groottes een andere spuitmoule en die dingen kosten geld.
Raar wind ik dat NZI zo laag scoort. Moest je weten hoeveel helmen van bekende merken daar gemaakt worden... Is trouwens de grootste fabrikant van helmen.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Helmtesten door de Engelse overheid
Wat mij een beetje bevreemd is dat de testresultaten voor de BMW System 6 en Schuberth C3 afwijken (resp 4* en 3*), terwijl deze helmen qua bouwwijze nauwelijks van elkaar verschillen :
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- japachap
- Berichten: 771
- Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
- Type: R1150RT
- Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Re: Helmtesten door de Engelse overheid
Ik noem dat geen 'representative batch testing'....Bert M schreef:Wat mij een beetje bevreemd is dat de testresultaten voor de BMW System 6 en Schuberth C3 afwijken (resp 4* en 3*), terwijl deze helmen qua bouwwijze nauwelijks van elkaar verschillen :
Bert M
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003