Banden vierkant...

Welke banden voor je RT?

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
edje1100

Banden vierkant...

Ongelezen bericht door edje1100 »

Hallo Allemaal,

Even een vraagje : welke merken en types banden hebben de neiging vierkant gereden te worden na verloop van tijd?..

En welke Band is een goede keuze voor een BMW R1100RT uit 1996?.

Thanks voor reactie,

Ed
Inspector Gadget

Re: Banden vierkant...

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo,

Dat is een vraag waar je vele meningen over kunt hebben.

Ikzelf had Metzlers op zowel mijn R1100RT alsook op mijn R1200RT en die bevielen voor geen meter. Letterlijk.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Michelin Pilot Road 2, maar dat is omdat ik ook onder slechte (lees: natte) weersomstandigheden een zeer goede band wens, en dat gevoel heb ik met deze band.

Maar de wereld van motorbanden staan niet stil en zo zouden uit diverse testen de Metzler RoadTec Interact Z8 er ook positief uitkomen.

Gebruik anders de zoekfunctie van het forum en zoek op de merknamen.
Zoveel banden zoveel meningen ;)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Banden vierkant...

Ongelezen bericht door Baird »

edje1100 schreef:....................

Even een vraagje : welke merken en types banden hebben de neiging vierkant gereden te worden na verloop van tijd?..
.........................................

Ed
Vierkant rijden komt door gebrek aan bochten rijden ongeacht het merk band :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Banden vierkant...

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Aangezien de meeste mensen meer op het rechte stuk rijden als in bochten hebben de meeste in bepaalde mate last van van dit probleem. En als je veel op de snelweg rijd en ook nog met twee personen dan zijn je banden nog sneller plat afgesleten. DE Michelin MPR3 gaat wel lang mee en is vrij goed in de regen. Maar levensduur is niet alles. Ik vind de band die het langste goed blijft aanvoelen het beste. En de enige manier om dat te weten te komen is om ze allemaal te testen. Ik denk dat Michelin Pirelli, Metzeler en Continental wel de betere banden maken maar zoals ik al zei iedereen heeft een andere smaak en wat goed is op een motor is weer slechter op de andere. Ik was ook zeer nieuwsgierig naar de Dunlop Roadsmart maar ook daar las ik hier wel weer wat negatieve ervaringen over.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 19 nov 2013, 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.
edje1100

Re: Banden vierkant...

Ongelezen bericht door edje1100 »

Bedankt voor de response allen,

Is inderdaad logisch het is ten slotte geen circuit fiets , je rijd met zo'n Bmw vaak afstanden.

Ed
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Banden vierkant...

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Ik persoonlijk alleen ervaring met de Bridgestone BT023GT(GT voor het wat zwaardere toursegment). Zeer goede en neutrale band. Alleen maar lof en die van mij krijgen de kans niet om vierkant te worden ;) .
Met Michelin, Dunlop en Bridgestone(Geen BT021) en de Z8 van Metzeler heb je de betere banden voor onze RT's.

Suc6 met je zoektocht
Joop
edje1100

Re: Banden vierkant...

Ongelezen bericht door edje1100 »

JDoubleOP schreef:Ik persoonlijk alleen ervaring met de Bridgestone BT023GT(GT voor het wat zwaardere toursegment). Zeer goede en neutrale band. Alleen maar lof en die van mij krijgen de kans niet om vierkant te worden ;) .
Met Michelin, Dunlop en Bridgestone(Geen BT021) en de Z8 van Metzeler heb je de betere banden voor onze RT's.

Suc6 met je zoektocht
Joop


Bedankt Joop voor je response , .........ik heb ervaring met Bridgestone en Michelin ....maar dat is in het Supersport sigment.

Nu zitten er Bridgestone's onder , en rijden niet slecht op zich.

Ed
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Banden vierkant...

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik rij MPR3. Met een setje doe ik meer als 20.000 km zonder dat ze echt vierkant worden. Ik heb er nu bijna 30.000 op zitten maar ik geloof dat het nu weer tijd is om ze te vervangen. Maar prima banden vind ik
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Banden vierkant...

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Lemoi schreef:ik rij MPR3. Met een setje doe ik meer als 20.000 km zonder dat ze echt vierkant worden. Ik heb er nu bijna 30.000 op zitten maar ik geloof dat het nu weer tijd is om ze te vervangen. Maar prima banden vind ik
Eigenlijk moet je maar eens je oude band naast je nieuwe zetten en dan zie je natuurlijk een gigantisch verschil. Dan zie je hoe rond je band ooit was. Dat valt pas op als je het verschil ziet. Daarom valt een motor met nieuwe banden ook zo gemakkelijk de bocht in.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Banden vierkant...

Ongelezen bericht door scan »

Met een paar gladde banden val je ook in de bocht.. _004
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Banden vierkant...

Ongelezen bericht door Lemoi »

@Ton, ik wissel ~2x per jaar mijn banden bij Kenny. Ik denk dat ik ondertussen wel het gevoel van nieuwe en oude banden weet. Op rontondes merk ik het het meest. Daarom vind ik het nu echt tijd worden want ik merk de "overgang" in de band bij bochten te veel
Moet binnenkort (over ~ 2000 km) toch weer een afspraak voor een beurt maken. (Dus Kenny, zet de koffie maar weer alvast klaar :D )
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Banden vierkant...

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Lemoi schreef:@Ton, ik wissel ~2x per jaar mijn banden bij Kenny. Ik denk dat ik ondertussen wel het gevoel van nieuwe en oude banden weet. Op rontondes merk ik het het meest. Daarom vind ik het nu echt tijd worden want ik merk de "overgang" in de band bij bochten te veel
Moet binnenkort (over ~ 2000 km) toch weer een afspraak voor een beurt maken. (Dus Kenny, zet de koffie maar weer alvast klaar :D )
En zo gauw ik dat gevoel heb weet ik dus ook dat mijn banden behoorlijk plat zijn ten op zichte van de nieuwstaat. Maar ik twijfelde er niet aan dat jij dit ook herkend.
Gesloten

Terug naar “Over: Banden - Velgen - Wielen”