Motor Stability Control van Bosch

Rij-impressies en toelichtingen

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Motor Stability Control van Bosch

Ongelezen bericht door HansD »

Bosch heeft een volgende stap gezet in motorelectronica als vervolg op Abs en traction control, het Motor Stability Control. (MSC). Hiermee wordt vooral het remmen in bochten veiliger. Zie bijgaand filmpje voor een toelichting, vanaf 2:30 zie je een paar voorbeelden van remacties met en zonder Msc.
Als eerste komt Ktm met Msc op de 1190 Adventure. Ik ben benieuwd wanneer Bmw volgt...

[youtube]VMGO-uo5N4s[/youtube]
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Motor Stability Control van Bosch

Ongelezen bericht door Franky »

ziet er niet verkeerd uit _004
Grts Franky
Inspector Gadget

Re: Motor Stability Control van Bosch

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Interessant!
Is als het ware een "natuurlijke progressie" van ASC & ABS.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Motor Stability Control van Bosch

Ongelezen bericht door scan »

De volgende stap is dat je na de GPS co-ordinaten te hebben ingevoerd je achterover kunt leunen in je verwarmde zadel en zonder verder zelf te hoeven sturen op de plaats van bestemming gewekt wordt 8) .
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Motor Stability Control van Bosch

Ongelezen bericht door HansD »

Ikzelf vind dit nogal spectaculair nieuws en een grote stap in de veiligheid van motorfietsen. Probleemloos kunnen remmen in een bocht is toch zo'n beetje de "holy grail" van motortechniek. Veel probleemsituaties die ik heb meegemaakt (zelf of bij anderen) waren in bochten en daar had Msc veel uit kunnen maken.
Ik ben er nog niet helemaal achter hoe het nu werkt. Er wordt oa. gebruk gemaakt van een sensor die de hellingshoek van de motor meet, en een versnellingsmeter in alle 3 richtingen. Vervolgens wordt de maximale vertraging in elke richting uitgerekend en vergeleken met de gemeten waarden. Dan wordt de remkracht zo aangepast dat deze de maximale vertraging in de gegeven situatie, incl. eventuele hellingshoek niet overschrijdt.
Maar hoe ze nu voorkomen dat de motor bij het remmen in de bocht zich niet op richt, snap ik nog niet. Wellicht een kwestie van de verhouding tussen remkracht voor/achter doceren? Iemand een idee?

Overigens werkt een en ander onmerkbaar, en grijpt pas in als je het nodig hebt.
Gesloten

Terug naar “Praktische rijtechnieken”