http://www.motorracehistorie.nl/technie ... an-slag-isEen nauwkeurig gelijke afstelling van iedere carburateur is bepalend voor het mooi rond lopen en goed oppikken van de motor
Als Uw BMW van slag af is
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Als Uw BMW van slag af is
Ik vond dit prachtige artikel over het afstellen van de boxer anno 1961
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Als Uw BMW van slag af is
Dat is waarlijk eenen kostelijken uitleg!
Bert M
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Re: Als Uw BMW van slag af is
Moet je es helemaal naar boven scrollen!!!!!
Dan gaat er een schatkist voor je open. Allemaal jaargangen van Motor! Jippie!!!!
Dan gaat er een schatkist voor je open. Allemaal jaargangen van Motor! Jippie!!!!
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Als Uw BMW van slag af is
Jan, dit is de ingang naar een heleboel oude versies van Motor:J vd B te V schreef:Moet je es helemaal naar boven scrollen!!!!!
Dan gaat er een schatkist voor je open. Allemaal jaargangen van Motor! Jippie!!!!
http://www.motorracehistorie.nl/Zoeken- ... Jaren.html
Have fun!
Re: Als Uw BMW van slag af is
En op die manier heb ik ook nog mijn carburateurs op mijn R 65 van 1978 afgesteld. Gewoon een bougiekabel los en kijken hoever het motortoerental terugzakt. Moet natuurlijk voor beide cylinders gelijk zijn.
Naderhand altijd even checken of de kleur van beide bougieisolatoren goed is en gelijk is voor beide bougies.
Een vacuummeter heb ik pas aangeschaft bij mijn R 80 RT waarbij als gevolg van electronische ontsteking het logischerwijze niet meer raadzaam was bougiekabels onder het lopen ven de bougies af te trekken.
Dat was synchroniseren oude stijl.
gr. Dick
Naderhand altijd even checken of de kleur van beide bougieisolatoren goed is en gelijk is voor beide bougies.
Een vacuummeter heb ik pas aangeschaft bij mijn R 80 RT waarbij als gevolg van electronische ontsteking het logischerwijze niet meer raadzaam was bougiekabels onder het lopen ven de bougies af te trekken.
Dat was synchroniseren oude stijl.
gr. Dick
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Als Uw BMW van slag af is
Dit waren nog eens goed doorwrochte verhalen. Met kennis van zaken. En op een paginaatje meer of minder keken ze ook niet.
Tegenwoordig ondenkbaar.
Tegenwoordig ondenkbaar.
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Als Uw BMW van slag af is
Het blad Motor was zwart/wit en wekelijks. Probeer dat maar eens vol te krijgen elke week.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Als Uw BMW van slag af is
Hoi Hans.HansD schreef:Ik vond dit prachtige artikel over het afstellen van de boxer anno 1961
http://www.motorracehistorie.nl/technie ... an-slag-isEen nauwkeurig gelijke afstelling van iedere carburateur is bepalend voor het mooi rond lopen en goed oppikken van de motor
Zo stelde ik mijn BMW R 60/2 Bj 1962 toendertijd ook af,en ergens op de zelfde manier mijn R 75/5 Bj 1973 ook.
Gr-Kees.
Kees BMW
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Als Uw BMW van slag af is
Wat ik frappant vind, is dat in de 60tiger jaren, men EERST adviseerde om de ontsteking af te stellen (hoeft tegenwoordig niet), dan de kleppen te gaan stellen VOORDAT de carburatie gesteld moet worden!!
Hoe is dat tegenwoordig (4 kleps boxers):
Eerst de kleppen stellen (nauwkeurig met 4 voelermaatjes = twee inlaat & twee uitlaat) en dan pas de "gaskleppen" synchroniseren, dit bij warme motor!
Toch leuk dat in al die jaren, de techniek zoveel veranderd is, maar de procedurevolgorde in controleren en afstellen, niet of nauwelijks is veranderd. :)
Hoe is dat tegenwoordig (4 kleps boxers):
Eerst de kleppen stellen (nauwkeurig met 4 voelermaatjes = twee inlaat & twee uitlaat) en dan pas de "gaskleppen" synchroniseren, dit bij warme motor!
Toch leuk dat in al die jaren, de techniek zoveel veranderd is, maar de procedurevolgorde in controleren en afstellen, niet of nauwelijks is veranderd. :)
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Als Uw BMW van slag af is
Wij stelde in de jaren 70 ook al eerst de kleppen af dat was altijd de juiste methode al. Lijkt mij niet meer dan logisch.MAD schreef:Wat ik frappant vind, is dat in de 60tiger jaren, men EERST adviseerde om de ontsteking af te stellen (hoeft tegenwoordig niet), dan de kleppen te gaan stellen VOORDAT de carburatie gesteld moet worden!!
Hoe is dat tegenwoordig (4 kleps boxers):
Eerst de kleppen stellen (nauwkeurig met 4 voelermaatjes = twee inlaat & twee uitlaat) en dan pas de "gaskleppen" synchroniseren, dit bij warme motor!
Toch leuk dat in al die jaren, de techniek zoveel veranderd is, maar de procedurevolgorde in controleren en afstellen, niet of nauwelijks is veranderd. :)
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Als Uw BMW van slag af is
Ton, ik weet dat het logisch is maar er zijn zo veel dingen in de techniek, de laatste decennia veranderd, die een andere afstelprocedure vereisen.
Het was meer een opmerking dat ondanks de huidige sterk veranderde techniek, mede door de invloed van elektronica, er bepaalde dingen nog steeds gedaan (moeten) worden zoals men dat vroeger deed. Vind dat toch wel leuk / opmerkelijk.
Om de progressie van de techniek te illustreren; het is slechts 111 jaar geleden dat de gebroeders Wright in Kitty Hawk - North Carolina, hun eerste gemotoriseerde vlucht maakte met over afstand die niet langer was dan de vleugelwijdte van een Boeing 747!!
Als je dat afzet tot wat men vandaag de dag voor mogelijkheden heeft; juist door deze technische vooruitgang, dan is dat moeilijk te begrijpen, kijk eens naar medische apparatuur!! of bijna iedereen (zeker de jeugd) heeft een "smartphone" doch de techniek die daar achter zit is zeer gecompliceerd.
Hr groet
Het was meer een opmerking dat ondanks de huidige sterk veranderde techniek, mede door de invloed van elektronica, er bepaalde dingen nog steeds gedaan (moeten) worden zoals men dat vroeger deed. Vind dat toch wel leuk / opmerkelijk.
Om de progressie van de techniek te illustreren; het is slechts 111 jaar geleden dat de gebroeders Wright in Kitty Hawk - North Carolina, hun eerste gemotoriseerde vlucht maakte met over afstand die niet langer was dan de vleugelwijdte van een Boeing 747!!
Als je dat afzet tot wat men vandaag de dag voor mogelijkheden heeft; juist door deze technische vooruitgang, dan is dat moeilijk te begrijpen, kijk eens naar medische apparatuur!! of bijna iedereen (zeker de jeugd) heeft een "smartphone" doch de techniek die daar achter zit is zeer gecompliceerd.
Hr groet
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
- HansD
- Berichten: 3300
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Als Uw BMW van slag af is
Mijn buurman zie altijd:
We kunnen op en neer naar de maan, maar het achterlicht van mijn fiets doet het nog steeds niet!
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Als Uw BMW van slag af is
Okay ik dacht dat je bedoelde dat de volgorde van werken anders is nu. Maar de ontwikkelingen gaan misschien wel te snel. Wel grappig dat wij die enorme veranderingen hebben meegemaakt.
MAD schreef:Ton, ik weet dat het logisch is maar er zijn zo veel dingen in de techniek, de laatste decennia veranderd, die een andere afstelprocedure vereisen.
Het was meer een opmerking dat ondanks de huidige sterk veranderde techniek, mede door de invloed van elektronica, er bepaalde dingen nog steeds gedaan (moeten) worden zoals men dat vroeger deed. Vind dat toch wel leuk / opmerkelijk.
Om de progressie van de techniek te illustreren; het is slechts 111 jaar geleden dat de gebroeders Wright in Kitty Hawk - North Carolina, hun eerste gemotoriseerde vlucht maakte met over afstand die niet langer was dan de vleugelwijdte van een Boeing 747!!
Als je dat afzet tot wat men vandaag de dag voor mogelijkheden heeft; juist door deze technische vooruitgang, dan is dat moeilijk te begrijpen, kijk eens naar medische apparatuur!! of bijna iedereen (zeker de jeugd) heeft een "smartphone" doch de techniek die daar achter zit is zeer gecompliceerd.
Hr groet