Als Uw BMW van slag af is

Nieuws uit de media en weetjes over BMW motoren

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door HansD »

Ik vond dit prachtige artikel over het afstellen van de boxer anno 1961
Een nauwkeurig gelijke afstelling van iedere carburateur is bepalend voor het mooi rond lopen en goed oppikken van de motor
http://www.motorracehistorie.nl/technie ... an-slag-is
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door Bert M »

Dat is waarlijk eenen kostelijken uitleg!

Big RT Smile

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
J vd B te V

Re: Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Moet je es helemaal naar boven scrollen!!!!!
Dan gaat er een schatkist voor je open. Allemaal jaargangen van Motor! Jippie!!!!
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door HansD »

J vd B te V schreef:Moet je es helemaal naar boven scrollen!!!!!
Dan gaat er een schatkist voor je open. Allemaal jaargangen van Motor! Jippie!!!!
Jan, dit is de ingang naar een heleboel oude versies van Motor:
http://www.motorracehistorie.nl/Zoeken- ... Jaren.html

Have fun!
DickL

Re: Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door DickL »

En op die manier heb ik ook nog mijn carburateurs op mijn R 65 van 1978 afgesteld. Gewoon een bougiekabel los en kijken hoever het motortoerental terugzakt. Moet natuurlijk voor beide cylinders gelijk zijn.
Naderhand altijd even checken of de kleur van beide bougieisolatoren goed is en gelijk is voor beide bougies.
Een vacuummeter heb ik pas aangeschaft bij mijn R 80 RT waarbij als gevolg van electronische ontsteking het logischerwijze niet meer raadzaam was bougiekabels onder het lopen ven de bougies af te trekken.
Dat was synchroniseren oude stijl.

gr. Dick
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door scan »

Dit waren nog eens goed doorwrochte verhalen. Met kennis van zaken. En op een paginaatje meer of minder keken ze ook niet.
Tegenwoordig ondenkbaar.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door HansD »

Het blad Motor was zwart/wit en wekelijks. Probeer dat maar eens vol te krijgen elke week.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door Kees BMW »

HansD schreef:Ik vond dit prachtige artikel over het afstellen van de boxer anno 1961
Een nauwkeurig gelijke afstelling van iedere carburateur is bepalend voor het mooi rond lopen en goed oppikken van de motor
http://www.motorracehistorie.nl/technie ... an-slag-is
Hoi Hans.
Zo stelde ik mijn BMW R 60/2 Bj 1962 toendertijd ook af,en ergens op de zelfde manier mijn R 75/5 Bj 1973 ook.

Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
MAD
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
Type: R1150RT
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Re: Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door MAD »

Wat ik frappant vind, is dat in de 60tiger jaren, men EERST adviseerde om de ontsteking af te stellen (hoeft tegenwoordig niet), dan de kleppen te gaan stellen VOORDAT de carburatie gesteld moet worden!!

Hoe is dat tegenwoordig (4 kleps boxers):
Eerst de kleppen stellen (nauwkeurig met 4 voelermaatjes = twee inlaat & twee uitlaat) en dan pas de "gaskleppen" synchroniseren, dit bij warme motor!

Toch leuk dat in al die jaren, de techniek zoveel veranderd is, maar de procedurevolgorde in controleren en afstellen, niet of nauwelijks is veranderd. :)
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door Ton1959 »

MAD schreef:Wat ik frappant vind, is dat in de 60tiger jaren, men EERST adviseerde om de ontsteking af te stellen (hoeft tegenwoordig niet), dan de kleppen te gaan stellen VOORDAT de carburatie gesteld moet worden!!

Hoe is dat tegenwoordig (4 kleps boxers):
Eerst de kleppen stellen (nauwkeurig met 4 voelermaatjes = twee inlaat & twee uitlaat) en dan pas de "gaskleppen" synchroniseren, dit bij warme motor!

Toch leuk dat in al die jaren, de techniek zoveel veranderd is, maar de procedurevolgorde in controleren en afstellen, niet of nauwelijks is veranderd. :)
Wij stelde in de jaren 70 ook al eerst de kleppen af dat was altijd de juiste methode al. Lijkt mij niet meer dan logisch.
Gebruikersavatar
MAD
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
Type: R1150RT
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Re: Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door MAD »

Ton, ik weet dat het logisch is maar er zijn zo veel dingen in de techniek, de laatste decennia veranderd, die een andere afstelprocedure vereisen.
Het was meer een opmerking dat ondanks de huidige sterk veranderde techniek, mede door de invloed van elektronica, er bepaalde dingen nog steeds gedaan (moeten) worden zoals men dat vroeger deed. Vind dat toch wel leuk / opmerkelijk.

Om de progressie van de techniek te illustreren; het is slechts 111 jaar geleden dat de gebroeders Wright in Kitty Hawk - North Carolina, hun eerste gemotoriseerde vlucht maakte met over afstand die niet langer was dan de vleugelwijdte van een Boeing 747!!
Als je dat afzet tot wat men vandaag de dag voor mogelijkheden heeft; juist door deze technische vooruitgang, dan is dat moeilijk te begrijpen, kijk eens naar medische apparatuur!! of bijna iedereen (zeker de jeugd) heeft een "smartphone" doch de techniek die daar achter zit is zeer gecompliceerd.

Hr groet
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door HansD »

Mijn buurman zie altijd:
We kunnen op en neer naar de maan, maar het achterlicht van mijn fiets doet het nog steeds niet!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Als Uw BMW van slag af is

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Okay ik dacht dat je bedoelde dat de volgorde van werken anders is nu. Maar de ontwikkelingen gaan misschien wel te snel. Wel grappig dat wij die enorme veranderingen hebben meegemaakt.
MAD schreef:Ton, ik weet dat het logisch is maar er zijn zo veel dingen in de techniek, de laatste decennia veranderd, die een andere afstelprocedure vereisen.
Het was meer een opmerking dat ondanks de huidige sterk veranderde techniek, mede door de invloed van elektronica, er bepaalde dingen nog steeds gedaan (moeten) worden zoals men dat vroeger deed. Vind dat toch wel leuk / opmerkelijk.

Om de progressie van de techniek te illustreren; het is slechts 111 jaar geleden dat de gebroeders Wright in Kitty Hawk - North Carolina, hun eerste gemotoriseerde vlucht maakte met over afstand die niet langer was dan de vleugelwijdte van een Boeing 747!!
Als je dat afzet tot wat men vandaag de dag voor mogelijkheden heeft; juist door deze technische vooruitgang, dan is dat moeilijk te begrijpen, kijk eens naar medische apparatuur!! of bijna iedereen (zeker de jeugd) heeft een "smartphone" doch de techniek die daar achter zit is zeer gecompliceerd.

Hr groet
Gesloten

Terug naar “BMW Motorrad nieuwtjes”