Stuurschakelaar 1200RT
Stuurschakelaar 1200RT
Allen,
mijn linkerstuurschakelaar is stuk, meer bepaald het pinker gedeelte blijft altijd actief staan
kan dus pinker niet meer uit zetten, wil nu graag kijken hoe dit beste uit mekaar kan gehaald worden.
nieuw kost zo'n ding 250 € , wil toch eens eerst kijken of ik dit niet zelf kan herstellen
graag advies / exploded vieuw / goede raad
alvast dank !!
Ronny
mijn linkerstuurschakelaar is stuk, meer bepaald het pinker gedeelte blijft altijd actief staan
kan dus pinker niet meer uit zetten, wil nu graag kijken hoe dit beste uit mekaar kan gehaald worden.
nieuw kost zo'n ding 250 € , wil toch eens eerst kijken of ik dit niet zelf kan herstellen
graag advies / exploded vieuw / goede raad
alvast dank !!
Ronny
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Kijk eens hier voor een exploded view
http://www.realoem.com/bmw/
En zoek eens op knipperlicht of stuurschakelaar op dit forum.
http://www.realoem.com/bmw/
En zoek eens op knipperlicht of stuurschakelaar op dit forum.
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Heb de mijne is goed ingespoten met een vocht verdrijvend middel en daarna een met een smeermiddeltje, werkt weer perfect!Ronny schreef:Allen,
mijn linkerstuurschakelaar is stuk, meer bepaald het pinker gedeelte blijft altijd actief staan
kan dus pinker niet meer uit zetten, wil nu graag kijken hoe dit beste uit mekaar kan gehaald worden.
nieuw kost zo'n ding 250 € , wil toch eens eerst kijken of ik dit niet zelf kan herstellen
graag advies / exploded vieuw / goede raad
alvast dank !!
Ronny
Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Op mijn R1200rt uit 2011 wordt nu voor de 5e maal de linker schakelunit vervangen. Hoorde dat BMW een nieuwe leverancier heeft die hopelijk minder prutswerk levert (preventief vervangen ze nu ook de rechterkant die "pas" 2x vervangen is)
Schakelaars blijken toch een probleem te zijn voor bmw, al ken ik andere merken (uit ervaring), die dit al jaren onder de knie hebben.
Schakelaars blijken toch een probleem te zijn voor bmw, al ken ik andere merken (uit ervaring), die dit al jaren onder de knie hebben.
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4369
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Eerst even met WD40 inspuiten . . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Ralph Romein
- Berichten: 400
- Lid geworden op: 16 apr 2009, 16:50
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Ik heb mij laten vertellen dat de bedrading van de knoppen naar de motor heel dun zijn en makkelijk breken. Dan is het feitelijk ook een beetje klaar met je knoppenwinkel. In juli zij zowel links als rechts vervangen. Was nog garantie, maar wat de volgende keer? Het gaat gewoon weer gebeuren!
Mvg, Ralph Romein
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Zelfde probleem gehad in augustus na van de zomer(?) meerdere en hele dagen in stortbuien gereden te hebben. Op advies van de dealer een aantal dagen achter elkaar, 3x daags de module zowel van boven, opzij als onder met WD40 ingespoten.
En . . . na een paar dagen werkte het weer. Tot nu toe geen problemen meer gehad. Wel uit voorzorg elke maand een keer in blijven spuiten.
En . . . na een paar dagen werkte het weer. Tot nu toe geen problemen meer gehad. Wel uit voorzorg elke maand een keer in blijven spuiten.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Die van mij, links, is nu ook stuk na 4 jaar. Wd40, contactspray, remmenreiniger, ook meerdere keren...niets helpt. Wordt vervangen bij de volgende beurt.Jos wRSm schreef:Eerst even met WD40 inspuiten . . . .
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Tssss, ook mijn linkerschakelaar heeft de geest gegeven, kan niet meer naar links richting aangeven. Idioot dat dit zo vaak voorkomt. Het is toch geen Jawa of zo?
Eens kijken of ik dit niet onder garantie, coulance kan laten vallen. Slaat nergens op.
Gerrit-Jan
Eens kijken of ik dit niet onder garantie, coulance kan laten vallen. Slaat nergens op.
Gerrit-Jan
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Het lijkt wel op het tanklint uit de vorige versie. Ook zo'n onderdeel waarvan je weet dat het weer stuk zal gaan.
Van de gekke vind ik het dat BMW geld durft te vragen voor reparatie van deze repeterende defecten.
gr v Ciske
Van de gekke vind ik het dat BMW geld durft te vragen voor reparatie van deze repeterende defecten.
gr v Ciske
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Schakelaar is vervangen, ik had nog garantie, pffeuw...
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Mopper, mopper.
van mijn 1200RT 2010 gaat de ruit nog wel omhoog (inmiddels niet meer, bovenste stand is gehaald..) en gaat niet meer naar beneden toe.
Dat wordt mijn derde schakelaar, brandstof niveau meter is ook al vervangen.
Waar heb ik ook alweer gehoord:
"wat er niet op zit kan niet stuk"
of
Bij Mercedes Weggegooid.
Toch te gek dat zo een hoge investering als een nieuwe BMW met alle optie's kost zomaar de geest geeft!
Als Toyota motorfietsen zou bouwen, dan wist ik het wel.
Ik ga een afspraak maken bij de nieuwe BMW dealRT in Rotterdam, ik hoop dat ze wat met coulance kunnen doen.
U hoort.
jaap
van mijn 1200RT 2010 gaat de ruit nog wel omhoog (inmiddels niet meer, bovenste stand is gehaald..) en gaat niet meer naar beneden toe.
Dat wordt mijn derde schakelaar, brandstof niveau meter is ook al vervangen.
Waar heb ik ook alweer gehoord:
"wat er niet op zit kan niet stuk"
of
Bij Mercedes Weggegooid.
Toch te gek dat zo een hoge investering als een nieuwe BMW met alle optie's kost zomaar de geest geeft!
Als Toyota motorfietsen zou bouwen, dan wist ik het wel.
Ik ga een afspraak maken bij de nieuwe BMW dealRT in Rotterdam, ik hoop dat ze wat met coulance kunnen doen.
U hoort.
jaap
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Stuurschakelaar 1200RT
BeRT,
die afwijkende witte van jouw stond in Zandvoort toch helemaal achter in de rij van show motoren?
Mooie kleur!
Zoals aangegeven ben ik naar de opvolger van Breeman in Rotterdam gegaan, maar het lijkt een zware dobber te worden.
Zou het niet nuttig zijn om mijn rechtsbijstand verzekering re raden? Ik vind de houding van BMW NL onvoorstelbaar klant onvriendelijk.
die afwijkende witte van jouw stond in Zandvoort toch helemaal achter in de rij van show motoren?
Mooie kleur!
Zoals aangegeven ben ik naar de opvolger van Breeman in Rotterdam gegaan, maar het lijkt een zware dobber te worden.
Zou het niet nuttig zijn om mijn rechtsbijstand verzekering re raden? Ik vind de houding van BMW NL onvoorstelbaar klant onvriendelijk.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
- Type: R1200RT
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Coulance kun je van je eigen dealer die de RT ooit leverde wel verwachten. Andere dealers zullen daar hun neus voor ophalen.jaapvanthoff schreef:BeRT,
die afwijkende witte van jouw stond in Zandvoort toch helemaal achter in de rij van show motoren?
Mooie kleur!
Zoals aangegeven ben ik naar de opvolger van Breeman in Rotterdam gegaan, maar het lijkt een zware dobber te worden.
Zou het niet nuttig zijn om mijn rechtsbijstand verzekering re raden? Ik vind de houding van BMW NL onvoorstelbaar klant onvriendelijk.
Rechtsbijstand wordt een lastig verhaal. Het te claimen bedrag is vrij laag waardoor er weinig tijd en energie aan besteed kan worden.
Wat zou kunnen helpen is een brief naar de importeur en namens 2000+ RT forumleden aandringen op coulance van vaak voorkomende klachten.
Meeste gerenommeerde merken zijn als de dood voor social media, of BMW dat ook is.............
Ronald
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Misschien dat iemand zoals De Jong in Alphen of Kenny/Niels van MSA een nieuwe dienst kunnen bieden;
Dat er een soort van ruil-schakelaar komt terwijl je oude schakelaar onderzocht en gerepareerd wordt.
Het zal dan niet gratis noch coulance zijn, maar zal waarschijnlijk aanzienlijk schelen versus een compleet nieuwe schakelaar aan te schaffen, elke keer weer.
Ik roep maar wat, natuurlijk.
Dat er een soort van ruil-schakelaar komt terwijl je oude schakelaar onderzocht en gerepareerd wordt.
Het zal dan niet gratis noch coulance zijn, maar zal waarschijnlijk aanzienlijk schelen versus een compleet nieuwe schakelaar aan te schaffen, elke keer weer.
Ik roep maar wat, natuurlijk.
Re: Stuurschakelaar 1200RT
de brommRT was ooit nieuw gekocht in Alphen. Nul meneer! afgelopen week was hun reactie.
- 1-handed
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 12 jul 2011, 20:01
- Type: R1200RT
- Bijz: www.1-handed.com
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Sappemeer
- Contacteer:
Re: Stuurschakelaar 1200RT
[quote="jaapvanthoff"]BeRT,
die afwijkende witte van jouw stond in Zandvoort toch helemaal achter in de rij van show motoren?
Mooie kleur!
die afwijkende witte van jouw stond in Zandvoort toch helemaal achter in de rij van show motoren?
Mooie kleur!
BeRT
www.1-handed.com
www.1-handed.com
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
- Type: R1200RT
- Bijz: Model 2011, full option
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord Holland
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Er zal toch wel ergens in Nederland een bedrijfje zijn dat printplaatjes kan repareren?Inspector Gadget schreef:Misschien dat iemand zoals De Jong in Alphen of Kenny/Niels van MSA een nieuwe dienst kunnen bieden;
Dat er een soort van ruil-schakelaar komt terwijl je oude schakelaar onderzocht en gerepareerd wordt.
Het zal dan niet gratis noch coulance zijn, maar zal waarschijnlijk aanzienlijk schelen versus een compleet nieuwe schakelaar aan te schaffen, elke keer weer.
Ik roep maar wat, natuurlijk.
Heb dat ooit eens laten doen met de regeleenheid van mijn CV ketel.
Met een dé- en montage handleiding van het forum kan dan iedereen tegen een redelijk tarief zijn eigen was doen.
We zouden daar zelf naar op zoek kunnen gaan maar we zouden als groep ook BMW NL kunnen verzoeken hier iets op te vinden.
Voor BMW liggen de kaarten echter anders. Zowel BMW als de dealers verdienen veel geld met de onderdelen.
Ik schat de kostprijs van zo'n schakelaar op max. € 20,= en van de opbrengst van elk verkocht exemplaar kunnen ze weer 10 garantieclaims betalen.
Ronald
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Wat betreft die reparatie van het schakelaar-cluster:
Menig elektronicawinkel "oude-stijl" zou dit kunnen doen.
En als je handig bent met soldeerbout en/of zilverlijm, kan je het ook zelf doen, in mijn optiek.
Ik heb het zelf vroeger ook zat zelf gedaan, is echt niet zo moeilijk als je voorzichtig te werk gaat.
Wat ik op de foto's gezien heb, zit er een beschermingslaklaag op de printsporen tegen vocht.
Als je eenmaal weet/ziet waar de breuk zit, als het geen schakelaar-probleem is althans, is het een kwestie met een scherp mesje voorzichtig de plek van de breuk die beschermingslaklaag weg halen, en die breuk repareren.
Met een laag-wattage soldeerbout (met alleen een drupje soldeer of een dunne (bij wire-wrap) draad of zilverlijm de breuk repareren. Daarna (bijvoorbeeld) met een lijmpistool de plek weer voorzien van een dunne (!) beschermingslaag.
Vraag is of die elektronicawinkel er zin in heeft, en wat de kosten zullen zijn.
Want het zal niet altijd "klaar terwijl u wacht" zijn, soms wat uitpluis-werk zijn, en wellicht ook niet altijd lukken, misschien.
Menig elektronicawinkel "oude-stijl" zou dit kunnen doen.
En als je handig bent met soldeerbout en/of zilverlijm, kan je het ook zelf doen, in mijn optiek.
Ik heb het zelf vroeger ook zat zelf gedaan, is echt niet zo moeilijk als je voorzichtig te werk gaat.
Wat ik op de foto's gezien heb, zit er een beschermingslaklaag op de printsporen tegen vocht.
Als je eenmaal weet/ziet waar de breuk zit, als het geen schakelaar-probleem is althans, is het een kwestie met een scherp mesje voorzichtig de plek van de breuk die beschermingslaklaag weg halen, en die breuk repareren.
Met een laag-wattage soldeerbout (met alleen een drupje soldeer of een dunne (bij wire-wrap) draad of zilverlijm de breuk repareren. Daarna (bijvoorbeeld) met een lijmpistool de plek weer voorzien van een dunne (!) beschermingslaag.
Vraag is of die elektronicawinkel er zin in heeft, en wat de kosten zullen zijn.
Want het zal niet altijd "klaar terwijl u wacht" zijn, soms wat uitpluis-werk zijn, en wellicht ook niet altijd lukken, misschien.
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Het is wel grappig...
Nu mijn linker schakelaar is vervangen, vorig jaar was de start schakelaar defect, alles onder garantie opgelost hoor, maar voor een groot deel heb ik voor BMW gekozen omdat het zo betrouwbaar zou zijn.
Mijn voorkeur ging op voorhand uit naar een Guzzi Norge of Stelvio. Bij de volgende motor zal ik toch maar eens serieus overwegen om een Guzzi te nemen. Ik denk niet dat die Guzzi betrouwbaarder zal zijn, want die hebben ook hun kleine probleempjes. Van een BMW had ik duidelijk meer kwaliteit verwacht.
Gerrit-Jan
Nu mijn linker schakelaar is vervangen, vorig jaar was de start schakelaar defect, alles onder garantie opgelost hoor, maar voor een groot deel heb ik voor BMW gekozen omdat het zo betrouwbaar zou zijn.
Mijn voorkeur ging op voorhand uit naar een Guzzi Norge of Stelvio. Bij de volgende motor zal ik toch maar eens serieus overwegen om een Guzzi te nemen. Ik denk niet dat die Guzzi betrouwbaarder zal zijn, want die hebben ook hun kleine probleempjes. Van een BMW had ik duidelijk meer kwaliteit verwacht.
Gerrit-Jan
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Het is al eerder ter sprake gekomen;
Dergelijke delen komen van toeleveranciers en worden niet langer door BMW zelf geproduceerd.
Helaas, wellicht door deze bange tijden, lijkt daar soms wat mis te gaan.
Betrouwbaar is maar iets relatiefs, kwaliteit is het zolang het niet defect geraakt.
Dergelijke delen komen van toeleveranciers en worden niet langer door BMW zelf geproduceerd.
Helaas, wellicht door deze bange tijden, lijkt daar soms wat mis te gaan.
Betrouwbaar is maar iets relatiefs, kwaliteit is het zolang het niet defect geraakt.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Volgens mij heb je als consument niets te maken met het feit waar BMW zijn onderdelen vandaan haalt. Dat op de eerste plaats en op de tweede plaats is de verkoper aan te spreken op garanties en of claims van ondeugdelijk materiaal waarvan verondersteld wordt dat het voor een bepaalde levensduur mee gaat.
Een schakelaar die binnen 3 á 4 jaar of in veel gevallen nog eerder kapot gaat is zo'n geval. Zeker gezien het feit dat hier al zoveel klachten over geweest zijn zou je van de verkoper mogen verwachten dat hij dit hard speelt richting fabrikant.
Als blijkt dat de verkoper voet bij stuk houdt dan kun je je recht halen en schakel je rechtsbijstandverzekring in. Vaak is een briefje dan al voldoende.
Maar velen vinden dit te omslachtig en lastig en laten het voor wat het is.
Een schakelaar die binnen 3 á 4 jaar of in veel gevallen nog eerder kapot gaat is zo'n geval. Zeker gezien het feit dat hier al zoveel klachten over geweest zijn zou je van de verkoper mogen verwachten dat hij dit hard speelt richting fabrikant.
Als blijkt dat de verkoper voet bij stuk houdt dan kun je je recht halen en schakel je rechtsbijstandverzekring in. Vaak is een briefje dan al voldoende.
Maar velen vinden dit te omslachtig en lastig en laten het voor wat het is.
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Mijn reactie over de toeleveranciers was ter duiding mogelijk waarom de schakelaar zo vaak defect lijkt te gaan.
Omdat er (ook) gesteld werd dat BMW minder betrouwbaar zou zijn.
Maar er zijn verhalen genoeg bekend waar een toeleverancier (meestal figuurlijk) bochten loopt af te snijden om zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren en te leveren. Soms ten koste van de kwaliteit.
Wat dat betreft kan je BMW verwijten een zeer ongelukkige keuze gemaakt te hebben wat betreft de toeleverancier van de schakelaars. (et al)
Natuurlijk heeft BMW een verantwoordelijkheid voor de deugdelijkheid, zondermeer.
En echt fraai is het ook niet.
Ik vond daarom een zekere nuance op z'n plaats.
Omdat er (ook) gesteld werd dat BMW minder betrouwbaar zou zijn.
Maar er zijn verhalen genoeg bekend waar een toeleverancier (meestal figuurlijk) bochten loopt af te snijden om zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren en te leveren. Soms ten koste van de kwaliteit.
Wat dat betreft kan je BMW verwijten een zeer ongelukkige keuze gemaakt te hebben wat betreft de toeleverancier van de schakelaars. (et al)
Natuurlijk heeft BMW een verantwoordelijkheid voor de deugdelijkheid, zondermeer.
En echt fraai is het ook niet.
Ik vond daarom een zekere nuance op z'n plaats.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Hier kan geen sprake van enige nuance meer zijn aangezien BMW zijn kop in het zand steekt voor die steeds terugkerende problemen en geldt nu uiteraard ook voor de dealers. Die dansen nog steeds te vaak naar hun pijpen in plaats dat ze voor de 'klant' opkomen.
Bij de dealers moet toch ook zo langzamerhand een lampje gaan branden dat er iets mis is met dat spul.
Deze komen met regelmaat in Rijswijk bijeen om allerlei fraaie verhalen aan te horen maar enig tegengas dat de klanten het niet meer pikken zou zeer zeker op z'n plaats zijn. Als dat gebeurd kan er misschien iets worden bereikt bij deze "hard hoofden".
Bij de dealers moet toch ook zo langzamerhand een lampje gaan branden dat er iets mis is met dat spul.
Deze komen met regelmaat in Rijswijk bijeen om allerlei fraaie verhalen aan te horen maar enig tegengas dat de klanten het niet meer pikken zou zeer zeker op z'n plaats zijn. Als dat gebeurd kan er misschien iets worden bereikt bij deze "hard hoofden".
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Ik kan daar niet over oordelen, ben er verder niet bij betrokken.
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Er is ergens een topic over een -nieuwe- niet te verhelpen trillend motor blok tijdens het rijden. (kan ook op het GS forum zijn)
Gekocht via De Jong in Alphen. Drama meneer. Dealer is niet thuis, BMW is niet thuis.
Terwijl onze fietsjes toch redelijk aan de prijs zijn, zeker als je alle optie's aanvinkt op de aankoop order.
Als ik Herrn BMW was, dan zou ik me niet laten kennen door een dergelijke kl**e kwaliteit.
Ik ga BMW H.K. een briefje sturen over merkentrouw en aankoop emotie. Maar ook dat mijn Hypocampus niet zo beschadigd is dat ik geen reële beslissingen meer kan nemen.
Iemand vrienden bij de Telegraaf?
Gekocht via De Jong in Alphen. Drama meneer. Dealer is niet thuis, BMW is niet thuis.
Terwijl onze fietsjes toch redelijk aan de prijs zijn, zeker als je alle optie's aanvinkt op de aankoop order.
Als ik Herrn BMW was, dan zou ik me niet laten kennen door een dergelijke kl**e kwaliteit.
Ik ga BMW H.K. een briefje sturen over merkentrouw en aankoop emotie. Maar ook dat mijn Hypocampus niet zo beschadigd is dat ik geen reële beslissingen meer kan nemen.
Iemand vrienden bij de Telegraaf?
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Ik ben het zondermeer met je eens dat het een aanfluiting is voor alles waar BMW voor staat.
BMW zou zich dat moeten aantrekken én wat aan doen, maar net als bij de meetstrip voor de brandstof, blijft het angstvallig stil.
Zie, ter illustratie, dit draadje, BMW trekt zich weinig van de gebruikers aan;
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=758453
Alleen als de veiligheid én een consumentenorganisatie er bij betrokken is, zoals de "bekende" terugroep-actie (viewtopic.php?f=107&t=8263) komt BMW als het ware, noodgedwongen in actie.
Daarom is in mijn optiek een goede relatie met je BMW dealeRT van belang, die kan je helpen, als ze willen (en mogen), in dit soort situaties.
BMW zou zich dat moeten aantrekken én wat aan doen, maar net als bij de meetstrip voor de brandstof, blijft het angstvallig stil.
Zie, ter illustratie, dit draadje, BMW trekt zich weinig van de gebruikers aan;
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=758453
Alleen als de veiligheid én een consumentenorganisatie er bij betrokken is, zoals de "bekende" terugroep-actie (viewtopic.php?f=107&t=8263) komt BMW als het ware, noodgedwongen in actie.
Daarom is in mijn optiek een goede relatie met je BMW dealeRT van belang, die kan je helpen, als ze willen (en mogen), in dit soort situaties.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Gezien vorige draadjes waar ontevreden klanten hun beklag doen bij de dealers blijkt ook dat ze dat helaas niets doen.
Het enige wat help is op dit platvorm een draadje te openen waar iedereen die te maken heeft met een van de al eerder genoemde onderdelen die herhaaldelijk stuk gaan hier zijn mankement plaats met daarbij datum van aanschaf motor, welk onderdeel, soort mankement en wanneer kapot en hoe vaak.
En de opstelling van de dealer.
Verder een linkje naar Rijswijk en diverse motorbladen. Misschien dat ze dan wakker worden.
Iedereen ergert zich er hier blauw en groen aan en we doen niets.
Er gebeurd alleen iets wanneer we de krachten bundelen.
Het enige wat help is op dit platvorm een draadje te openen waar iedereen die te maken heeft met een van de al eerder genoemde onderdelen die herhaaldelijk stuk gaan hier zijn mankement plaats met daarbij datum van aanschaf motor, welk onderdeel, soort mankement en wanneer kapot en hoe vaak.
En de opstelling van de dealer.
Verder een linkje naar Rijswijk en diverse motorbladen. Misschien dat ze dan wakker worden.
Iedereen ergert zich er hier blauw en groen aan en we doen niets.
Er gebeurd alleen iets wanneer we de krachten bundelen.
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Ik voel een soort "woeker polis claim" vereniging aan komen.
Hoe gaan we iedereen vinden met een garantie claim En durven wij brave oppassende burgers op het forum van De Enge, Stoere GS rijders een post te doen?
Hoe gaan we iedereen vinden met een garantie claim En durven wij brave oppassende burgers op het forum van De Enge, Stoere GS rijders een post te doen?
- speek
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 16:09
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Vandaag mocht ik (R1200RT, juli 2010, 59000km) een stuurschakelaar afrekenen.
SCHANDALIG wat duur!
SCHANDALIG wat duur!
It's never too late to have a happy childhood.
- Zwiety
- Berichten: 212
- Lid geworden op: 03 apr 2013, 00:08
- Type: R1200RT
- Land: Nld
- Woonplaats of omgeving: A'foort
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Even nieuwsgierig:speek schreef:Vandaag mocht ik (R1200RT, juli 2010, 59000km) een stuurschakelaar afrekenen.
SCHANDALIG wat duur!
Wat was de klacht?
Linker of rechter schakelaar?
Blijkbaar geen coulance en niet repareerbaar?
Werkzaamheden uitgevoerd door dealer (welke)? {gelet op de verschillende berekende prijzen in werkplaatskosten}
Wat is schandalig duur?
Re: Stuurschakelaar 1200RT
En ik neem aan dat je de oude, defecte schakelaar meegekregen heb, kan je uitzoeken wat er defect is, eventueel dat repareren en heb je een reserve. (idea-smilie)
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Mijn linker schakelaar is vervangen een maand na het verlopen van de garantie.
Ik heb de dealer gedwongen tot coulance en niets betaald. Maar van harte ( nee ik heb het niet over die dealert in Amersfoort) ging het niet.
Ik heb de dealer gedwongen tot coulance en niets betaald. Maar van harte ( nee ik heb het niet over die dealert in Amersfoort) ging het niet.
- speek
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 16:09
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Klacht: richtingaanwijzer was niet meer uit te zetten (houd er na 200 m zelf wel mee op, alarmlichten aan-uit dan stopt de richtingaanwijzer ook).Zwiety schreef:Even nieuwsgierig:
Wat was de klacht?
Linker of rechter schakelaar?
Blijkbaar geen coulance en niet repareerbaar?
Werkzaamheden uitgevoerd door dealer (welke)? {gelet op de verschillende berekende prijzen in werkplaatskosten}
Wat is schandalig duur?
Fiets is 4 jaar oud, dus ik verwacht geen garantie of coulance.
Vervanging is niet uitgevoerd door de dealer, dus een prijs (onderdeel zelf kost ca.290 euro) hier neerzetten heeft niet zoveel zin.
It's never too late to have a happy childhood.
- speek
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 16:09
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Tuurlijk is de oude mee naar huis gegaan.Inspector Gadget schreef:En ik neem aan dat je de oude, defecte schakelaar meegekregen heb, kan je uitzoeken wat er defect is, eventueel dat repareren en heb je een reserve. (idea-smilie)
Als iemand zich nog op wil uitleven is ie welkom.
It's never too late to have a happy childhood.
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Bij deze meld ik mij dan aan, met de intentie de oorzaak te achterhalen én proberen dat te repareren.speek schreef:Tuurlijk is de oude mee naar huis gegaan.
Als iemand zich nog op wil uitleven is ie welkom.
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Ik heb het flauwe vermoeden dat hier een "Ruilsysteem" aan het ontstaan is!
Gr. v Ciske
Gr. v Ciske
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Als men de oude "defecte" schakelaars bewaart en zorgt dat ik ze kan bekijken en proberen te repareren, heb ik er geen probleem iets dergelijks in gang te zetten.
Het enige wat ik zeker niet zal doen, is het demonteren en monteren van de schakelaar op de motor zelf, ik ben daartoe niet voldoende ervaren en ik wil dergelijke risico's niet lopen, dat laat ik graag over aan de monteurs e.d.
En we kunnen ook eventueel een "permanent" draadje maken, bijvoorbeeld genaamd "Het Grote Schakelaar Reparatie Project" :lol: , en daar alle ervaringen en constateringen, eventueel voorzien van foto's, in plaatsen.
Het enige wat ik zeker niet zal doen, is het demonteren en monteren van de schakelaar op de motor zelf, ik ben daartoe niet voldoende ervaren en ik wil dergelijke risico's niet lopen, dat laat ik graag over aan de monteurs e.d.
En we kunnen ook eventueel een "permanent" draadje maken, bijvoorbeeld genaamd "Het Grote Schakelaar Reparatie Project" :lol: , en daar alle ervaringen en constateringen, eventueel voorzien van foto's, in plaatsen.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Meer dan 10 pagina's! Wat een ellende...
Re: Stuurschakelaar 1200RT
De auteur is het draadje begonnen op 25 oktober 2013 en "de oplossing" kwam medio 2 november 2013.
Ik wil niets goed praten, er is wellicht veel mis met het proces zodra er echt iets aan de hand is en er moet een oplossing komen, maar een zekere nuance vindt ik ook wel op z'n plaats.
Of ik ben gewoon te tolerant.
Ik wil niets goed praten, er is wellicht veel mis met het proces zodra er echt iets aan de hand is en er moet een oplossing komen, maar een zekere nuance vindt ik ook wel op z'n plaats.
Of ik ben gewoon te tolerant.
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: Stuurschakelaar 1200RT
scan schreef:Meer dan 10 pagina's! Wat een ellende...
Meer dan tien pagina's vullen met onvrede, boosheid en allerhande geschreeuw is niet zo ingewikkeld. Denken in oplossingen en met elkaar kijken of repareren van bijvoorbeeld zo'n stuurschakelaar een optie zou kunnen zijn is iets heel anders. Die 10 pagina's op het GS-forum zegt mij dus veel meer over het moderator-beleid aldaar, dan over de geschetste problematiek. Wat echter niet wegneemt dat het verhaal met de stuurschakelaars wel heel vervelend is voor wie het overkomt.
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Of het nou goede of schlechte moderators zijn laat ik in het midden maar je kunt niet van iedereen verwachten dat ie zo handig is dat hij zelf die knoppentroep kan repararen. Ergo dat is toch niet wat je mag verwachten van zo'n technisch geavanceerde motor (zoals ze zelf beweren) waar je de nodige euris voor neergeteld hebt.
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Alleen dat andere draadje op het andere forum gaat over het excessief trillen van een 1200GS motor.
Hoewel ik de intenties begrijp die topic bij dit draadje te betrekken, beperk mij graag tot dit huidige onderwerp.
Laat ik, bijna tegennatuurlijk voor mij :lol: , dit draadje weer on-topic proberen te krijgen;
Bij de 1200RT is de schakel-cluster een behoorlijk duur onderdeel.
Maar het is mijn ervaring dat bij BMW eigenlijk geen enkel onderdeel echt "goedkoop" te noemen is.
Als ik ff de rekeningen bekijk van de diverse losse onderdelen die ik gekocht heb bij de BMW dealeRT.
Het zal ff flink slikken zijn, als je schakelaar-cluster defect is en vervangen moet worden.
Dan het technische aspect;
De schakelaar-cluster wordt niet door BMW zelf gemaakt maar door een toeleverancier.
FF zoeken op G00gle, YT en op dit geweldige en je zult hits vinden waarbij de schakelaar(s) zelf defect zijn en door deze en gene vervangen werd, waarmee een probleem werd opgelost.
Die schakelaar is niet des BMW's, maar een redelijk bekende fabrikant (Digi-Key).
Ook de schakelaar zelf kán dus defect raken.
Daarnaast heeft AadZ zelf zijn defecte schakelaar uit elkaar gehaald (en gerepareerd)
viewtopic.php?f=45&t=8849#p94959
Waarbij bleek dat een printspoor in een hoek/bocht, waarschijnlijk door trillingen c.q. mechanische belasting, onderbroken was. Als je voorzichtig met een soldeerbout weet om te gaan (of eventueel zilverlijm), is dat redelijk eenvoudig op te lossen.
Hoe je het went of keert, gezien de regelmatige meldingen van klachten van een defect, is het, net als bij de brandstof-niveaumeterstrip, mogelijk een kwaliteitsprobleem.
En dan met name van de toeleverancier c.q. de kwaliteitscontrole van BMW.
Of een zeer ongelukkige keuze in het ontwerp (van met name het gebruik van flexibele print). Take your pick.
Ik ben bereid te helpen bij (buiten-garantie) reparatie, daar waar mogelijk, en alhier een verslag van te maken.
Ter lering en vermaak.
Vraag in ieder geval je oude defecte schakelaar terug, en ik kan onderzoeken & proberen te achterhalen wat er defect aan is.
Schijnbaar is BMW's houding en handelingen dezes een voldongen feit, en zondermeer sneu & niet goed, als je het overkomt.
Verdere discussies over de kwaliteitsproblemen, garantieafhandeling, en dergelijke laat ik aan de anderen over.
Hoewel ik de intenties begrijp die topic bij dit draadje te betrekken, beperk mij graag tot dit huidige onderwerp.
Laat ik, bijna tegennatuurlijk voor mij :lol: , dit draadje weer on-topic proberen te krijgen;
Bij de 1200RT is de schakel-cluster een behoorlijk duur onderdeel.
Maar het is mijn ervaring dat bij BMW eigenlijk geen enkel onderdeel echt "goedkoop" te noemen is.
Als ik ff de rekeningen bekijk van de diverse losse onderdelen die ik gekocht heb bij de BMW dealeRT.
Het zal ff flink slikken zijn, als je schakelaar-cluster defect is en vervangen moet worden.
Dan het technische aspect;
De schakelaar-cluster wordt niet door BMW zelf gemaakt maar door een toeleverancier.
FF zoeken op G00gle, YT en op dit geweldige en je zult hits vinden waarbij de schakelaar(s) zelf defect zijn en door deze en gene vervangen werd, waarmee een probleem werd opgelost.
Die schakelaar is niet des BMW's, maar een redelijk bekende fabrikant (Digi-Key).
Ook de schakelaar zelf kán dus defect raken.
Daarnaast heeft AadZ zelf zijn defecte schakelaar uit elkaar gehaald (en gerepareerd)
viewtopic.php?f=45&t=8849#p94959
Waarbij bleek dat een printspoor in een hoek/bocht, waarschijnlijk door trillingen c.q. mechanische belasting, onderbroken was. Als je voorzichtig met een soldeerbout weet om te gaan (of eventueel zilverlijm), is dat redelijk eenvoudig op te lossen.
Hoe je het went of keert, gezien de regelmatige meldingen van klachten van een defect, is het, net als bij de brandstof-niveaumeterstrip, mogelijk een kwaliteitsprobleem.
En dan met name van de toeleverancier c.q. de kwaliteitscontrole van BMW.
Of een zeer ongelukkige keuze in het ontwerp (van met name het gebruik van flexibele print). Take your pick.
Ik ben bereid te helpen bij (buiten-garantie) reparatie, daar waar mogelijk, en alhier een verslag van te maken.
Ter lering en vermaak.
Vraag in ieder geval je oude defecte schakelaar terug, en ik kan onderzoeken & proberen te achterhalen wat er defect aan is.
Schijnbaar is BMW's houding en handelingen dezes een voldongen feit, en zondermeer sneu & niet goed, als je het overkomt.
Verdere discussies over de kwaliteitsproblemen, garantieafhandeling, en dergelijke laat ik aan de anderen over.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Nogmaals het is van de gekke dat een gerenommerd bedrijf zich zó te kijk zet als het gaat om het herstellen van onderdelen die niet aan de gewenste kwaliteit voldoen.
Zo kan ik ook wel een winst genereren van 1,5 miljard € door de klanten in de kou te laten staan!
Als ik dan lees dat iemand €220,=, let wel de volle mep, moet afzinken terwijl duidelijk is dat daar iets mis mee is.
Enige coulance was hier zeker op z'n plaats geweest.
Ik kan er niet over uit dat een bedrijf daar zo mee om gaat.
Klaarblijkelijk is het succes ze naar het hoofd gestegen.
Zo kan ik ook wel een winst genereren van 1,5 miljard € door de klanten in de kou te laten staan!
Als ik dan lees dat iemand €220,=, let wel de volle mep, moet afzinken terwijl duidelijk is dat daar iets mis mee is.
Enige coulance was hier zeker op z'n plaats geweest.
Ik kan er niet over uit dat een bedrijf daar zo mee om gaat.
Klaarblijkelijk is het succes ze naar het hoofd gestegen.
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Mensen, bedenk wel dat de consumentenbescherming in NL heel ver gaat.
Defecten binnen de normale gebruiksduur, dienen ook na afloop van de garantietermijn ( in ieder geval deels) vergoed te worden.
Er over klagen heeft geen enkele zin. Je mondig opstellen ten opzichte je leverancier wel.
En echt , geloof me, dat werkt.
Defecten binnen de normale gebruiksduur, dienen ook na afloop van de garantietermijn ( in ieder geval deels) vergoed te worden.
Er over klagen heeft geen enkele zin. Je mondig opstellen ten opzichte je leverancier wel.
En echt , geloof me, dat werkt.
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Daarom is de (goede) relatie met je BMW dealeRT zo belangrijk.
Naast het feit dat hij verantwoordelijk is voor de eventuele garantie-afhandeling, kan hij zich hard maken jou case zo goed mogelijk af te handelen enzovoort.
Ik weet niet in hoeverre een BMW dealeRT ruimhartig kan én mag omgaan, maar mijn ervaringen zijn met een handvol BMW dealeRTs zondermeer positief.
Maar dat is ook bij mij de insteek; ik doe zaken met de BMW dealeRT, niet met BMW in Rijswijk.
Mensen werken met mensen, en ik bejegen de BMW dealeRT als iemand die (ook) probeert mij te helpen met een probleem of vraag.
En dat gevoel krijg ik vooralsnog tot op heden, elke keer weer.
Naast het feit dat hij verantwoordelijk is voor de eventuele garantie-afhandeling, kan hij zich hard maken jou case zo goed mogelijk af te handelen enzovoort.
Ik weet niet in hoeverre een BMW dealeRT ruimhartig kan én mag omgaan, maar mijn ervaringen zijn met een handvol BMW dealeRTs zondermeer positief.
Maar dat is ook bij mij de insteek; ik doe zaken met de BMW dealeRT, niet met BMW in Rijswijk.
Mensen werken met mensen, en ik bejegen de BMW dealeRT als iemand die (ook) probeert mij te helpen met een probleem of vraag.
En dat gevoel krijg ik vooralsnog tot op heden, elke keer weer.
- scan
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Ik mag mijn ongenoegen over het de handel en wandel in deze kwestie hier niet verder kenbaar maken maar je weet inmiddels hoe ik daar over denk !
Re: Stuurschakelaar 1200RT
Vindt ik heel sneu voor je, echt waar!
Het zal balen als een stekker zijn als je dit overkomt, en ik kan mij de boosheid zeker ook voorstellen.
Het zal balen als een stekker zijn als je dit overkomt, en ik kan mij de boosheid zeker ook voorstellen.