PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA

Nieuws uit de media en weetjes over BMW motoren

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
mdcpc
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:16
Type: R1200RT/LC
Land: België - Belgique
Woonplaats of omgeving: Brugge
Locatie: Brugge
Contacteer:

PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA

Ongelezen bericht door mdcpc »

  • EDIT FORUMBEHEERDERS . . .
    Ivm de terugroepactie van BMW Motorrad van de R1200RT-LC en de gevolgen hiervan is een nieuw SUBFORUM geopend welke dient als platform voor de 187 in Nederlandse gedupeerden. Uiteraard kunnen onze zuiderburen ook aansluiten. Wereldwijd gaat het om 8000 eigenaren.
    We roepen betrokkenen dan ook op om hier hun ervaringen te hier delen.

    Voor de goede orde en leesbaarheid van dit SUBFORUM zullen niet relevante berichten zonder tegenbericht worden verwijderd.

    Ook neemt het BMW RT Forum afstand van opmerkingen en/of aanbevelingen om tegen het advies in van BMW Motorrad toch maar gewoon door te rijden of zelf te gaan sleutelen.

_________________________________________________________

Juist bericht gekregen van de dealer.
Mag niet meer rijden met de motor wegens problemen met de ESA.
Meer nieuws volgt als ze meer horen van BMW

Immediate Recall of the 2014 BMW R1200RT
By Andy Downes - 05 June 2014 15:53

BMW has issued an urgent instruction to all owners of 2014 BMW R1200RT owners fitted with the Dynamic ESA electronic suspension system to stop riding their motorcycles with immediate effect.

The problem concerns the rear suspension system and the potential failure of the plunger rod assembly inside. The instruction to stop riding motorcycles only relates to the 2014 model of the RT; the bike with the updated water-cooled boxer engine that was launched just a few months ago and only those models with the Dynamic ESA suspension option fitted.

A statement from BMW reads: "We regret to inform you that with immediate effect all 2014 R 1200 RT with Dynamic ESA must not be ridden. At this moment, we cannot guarantee that the plunger rod assembly for the rear suspension unit will not fail.
"Customers of affected machines will be contacted by their dealer immediately and asked not to ride their motorcycle. Whilst this is extremely disappointing for our customers their safety is BMW Motorrad's priority."

BMW dealers are currently contacting the 500-or so UK owners to explain the situation and work out how affected motorcycles will be fixed.
Laatst gewijzigd door mdcpc op 09 jun 2014, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-------
Marc
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door HansD »

Hmm, heb het ook, maar niks van de dealer gehoord.
Ik ga even informeren...
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Bert M »

Lekker dan! Mooi motorweer op komst, lang weekend voor de boeg en dan zulk nieuws krijgen... :cry:

Sterkte aan alle forum-genoten voor wie dit op gaat!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Habeve

Re:PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Habeve »

Ik heb net mijn dealeRT gebeld, maar die weet van niets. Op het Duitse
RT-forum wordt het breeduit gepubliceerd.
Ben benieuwd of ik dan morgen toch een belletje krijg.
Zou er wel van balen :evil:
Habeve

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Habeve »

Inderdaad, net een telefoontje gehad van de dealer.

Met onmiddellijke ingang: Rijverbod.

Het betreft meer dan 8000 motorfietsen.
Als je het heel somber bekijkt dan wordt motorrijden dit seizoen niets meer :evil: :evil: :evil: :evil:
want waar haal je zo snel 8000 veerpoten vandaan?

Onbegrijpelijk, die motoren zijn meer dan een jaar getest en dan ineens dit?

Volgende week weten we misschien meer. Hoop dat het allemaal wat vlot gaat, het wordt mooi weer tenslotte.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

DIT IS DE OFF. PRESS RELEASE: https://www.press.bmwgroup.com/global/p ... node__4422


BMW Motorrad provides owners of the model BMW R 1200 RT with precautionary information concerning a potential defect in the rear spring strut.

05.06.2014

Contained media data:
1 Attachment

Munich.As of today, BMW Motorrad is notifying all owners of the current R 1200 RT, model year 2014, fitted with the Dynamic ESA option that there is a potential defect in the rear spring strut. At the present time it cannot be ruled out that the piston rod of the rear spring strut in connection with the Dynamic ESA option could potentially break. For this reason, customers are requested not to ride their motorcycle until further notice. This is a precautionary measure which BMW Motorrad is taking in the interests of customer safety based on a supplier report. To date there have been no injuries related to this issue. Approximately 8,000 vehicles are affected by this measure worldwide.

A technical campaign is in preparation to replace the part in question. BMW Motorrad regrets any inconvenience caused to customers affected by this precautionary measure.

If you have any queries, please contact:
Rudolf-Andreas Probst, Kommunikation BMW Motorrad
Telephone: +49 89 382-22088 , Fax: +49 89 382-23927

Markus Sagemann, Leiter Produkt- und Lifestylekommunikation MINI, BMW Motorrad
Telephone: +49 89 382-68796 , Fax: + 49 89 382-23927

Internet: http://www.press.bmw.de
E-mail: presse@bmw.de
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door HansD »

Bert M schreef:Lekker dan! Mooi motorweer op komst, lang weekend voor de boeg en dan zulk nieuws krijgen... :cry:

Sterkte aan alle forum-genoten voor wie dit op gaat!

[groet]

Bert M
En hoe kom ik dan op mijn werk? Ben benieuwd of ik ik morgen ook gebeld wordt.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Bert M »

HansD schreef:
Bert M schreef:Lekker dan! Mooi motorweer op komst, lang weekend voor de boeg en dan zulk nieuws krijgen... :cry:

Sterkte aan alle forum-genoten voor wie dit op gaat!

[groet]

Bert M
En hoe kom ik dan op mijn werk? Ben benieuwd of ik ik morgen ook gebeld wordt.
Ik neem aan dat BMW voor het geld wat deze motor kost, toch wel vervangend vervoer zal verzorgen? :O het lijkt mij publicitair erg onhandig om wereldwijd tegen 8000 bovengemiddeld 'gefortuneerden' te zeggen: u heeft zojuist 25 mille uitgegeven en nu gaat u de komende tijd maar met de bus... _001

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re:PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Reactie van een Facebookbezoeker baart wel zorgen . . . .

Om 8:15 u door de dealer gebeld: je mag geen meter meer rijden!
Ff laten inwerken. .. Komende week vakantie naar Sauerland gepland . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Habeve

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Habeve »

Hier gaat het om:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Heftig dit, en balen voor de troste eigenaren van een nieuwe -1200- LC!

Maar toch vraag ik me af waarom BMW een totaal rijverbod oplegt. ESA is een instelling van de demper, dus als die faalt werkt de demper niet of niet goed meer. Dat is uiteraard niet goed voor de wegligging en het comfort, maar volgens mij niet direct levensbedreigend. Of is die nieuwe ESA zo heel veel anders dan ik onder mijn -1200- uit 2008 heb liggen ?

De site van bmw-motorrad is overigens op dit moment onbereikbaar
Due to maintenance work the service you have chosen is not available right now. Soon our services will be available in familiar quality. We apologize for any inconvenience caused.
:roll:
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Bert M »

AGVerheij schreef:
...De site van bmw-motorrad is overigens op dit moment onbereikbaar
Due to maintenance work the service you have chosen is not available right now. Soon our services will be available in familiar quality. We apologize for any inconvenience caused.
:roll:
Was mij vanochtend inderdaad ook al opgevallen. Overigens ook geen enkele mededeling via Facebook en/of Twitter. Ik ben erg benieuwd hoe BMW Motorrad hier qua corporate communication mee om gaat, maar het ziet er naar uit dat in Munchen en Berlijn een paar mensen het op een ongebreideld zweten hebben gezet...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
doov650

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door doov650 »

AGVerheij schreef:Heftig dit, en balen voor de troste eigenaren van een nieuwe -1200- LC!

Maar toch vraag ik me af waarom BMW een totaal rijverbod oplegt. ESA is een instelling van de demper, dus als die faalt werkt de demper niet of niet goed meer. Dat is uiteraard niet goed voor de wegligging en het comfort, maar volgens mij niet direct levensbedreigend. Of is die nieuwe ESA zo heel veel anders dan ik onder mijn -1200- uit 2008 heb liggen ?

De site van bmw-motorrad is overigens op dit moment onbereikbaar
Due to maintenance work the service you have chosen is not available right now. Soon our services will be available in familiar quality. We apologize for any inconvenience caused.
:roll:

Een werkende demper lijkt me vrij essentieel voor de wegligging van je fiets. En ik snap Heer BMW wel. Stel dat je ongeval krijgt. Ze zien de claims al komen, schat ik zo in.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door HansD »

Jahoor, ook vanmorgen gebeld, en met onmiddelijke ingang stilgelegd. Balen, met de auto naar het werk.

Ik denk wel dat als de demper faalt terwijl je net hard een bocht neemt, de gevolgen snel fataal kunnen zijn, dus ik waardeer het wel dat ze snel actie nemen en de veiligheid voorop zetten. Ik hoop wel dat ik snel meer hoor, met name hoelang dit gaat duren.

Habeve, hoe kom je aan die defect info?
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door scan »

Ben blij dat ik nog niet zo hebberig geweest ben.
Voorlopig wordt uitstel van aankoop met één jaar verlengd.
Je weet bij BMW dat je, zeker in het eerste jaar van een nieuw model, onbezoldigd verlengstuk bent van de R&D afdeling.
Maarrrr... verder niets dan goeds hoor over dit merk :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Zwaar K[vul de rest zelf maar in] voor wie dit aangaat. Heb je net een mooie nieuwe machine, een schitterend weekend voor de deur en dan dit... :(

Dan maar weer terug naar de oude techniek? Heb nog een mooie -1100- te koop staan :lol: ;)

Succes jongens...
Laatst gewijzigd door Nico4sen op 06 jun 2014, 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Habeve

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Habeve »

HansD schreef:Jahoor, ook vanmorgen gebeld, en met onmiddelijke ingang stilgelegd. Balen, met de auto naar het werk.

Ik denk wel dat als de demper faalt terwijl je net hard een bocht neemt, de gevolgen snel fataal kunnen zijn, dus ik waardeer het wel dat ze snel actie nemen en de veiligheid voorop zetten. Ik hoop wel dat ik snel meer hoor, met name hoelang dit gaat duren.

Habeve, hoe kom je aan die defect info?
Hallo Hans,
plaatje komt van FB: https://www.facebook.com/groups/8320302439/
van de RT Owners group.
[groet]
Harald
hv121456

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door hv121456 »

Inderdaad vanochtend gebeld door de dealer. Per direct geen meter meer rijden. Nu rijd ik de RT zakelijk en voornamelijk voir woon werk verkeer. Eens kijken of en waar ik de kosten kan verhalen.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door HansD »

Ben bezig vervangend vervoer te regelen. De rekening gaat naar Herrn BMW.
Hoe was Sauerland, Henk? Zet je ergens een reactie op het forum?
pitbullronnie

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door pitbullronnie »

het viel mij van de week op dat de motor niet goed stabiel reed. het regende flink woensdag 4 juni 2014
meermalen voelde het tijdens een flauwe bocht alsof het achterwiel heel kort slipte.
ook bij het rijden over een langs ribbel op de snelweg had ik dat gevoel. Ook ik controleerde nog maar eens extra mijn bandenspanning, hoewel ik geen waarschuwing kreeg van mijn bandenspanningsensor. Spanning was in orde. ik ben maar wat rustiger gaan rijden. (deed dat toch al...)
de volgende dag bij droog weer opnieuw op de motor en toen voelde ik het in het geheel niet.

elders las ik in dit onderwerp ook al over iemand die het gevoel had dat de wegligging niet goed was. controle bij zijn dealer leverde niets op.

met het verhaal van deze recall maak ik mij wel wat zorgen. hoewel het een RT is, rijdt ik hem sportief. zeker het nieuwe model. En met 20.000 km per jaar zie ik mijzelf niet als zondagsrijder...

nuts
Habeve

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Habeve »

Ben benieuwd hoeveel LC's er hier in Friesland Groningen en Drenthe betroffen zijn :$
Ik ben er in ieder geval één van. :evil:

1. Habeve
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Erg vervelend voor wie het treft. Misschien kunnen ze tijdelijk een exemplaar zonder esa plaatsen tot er een definitieve oplossing is?
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Beamer63 »

[quote="pitbullronnie"]het viel mij van de week op dat de motor niet goed stabiel reed. het regende flink woensdag 4 juni 2014
meermalen voelde het tijdens een flauwe bocht alsof het achterwiel heel kort slipte.
ook bij het rijden over een langs ribbel op de snelweg had ik dat gevoel. Ook ik controleerde nog maar eens extra mijn bandenspanning, hoewel ik geen waarschuwing kreeg van mijn bandenspanningsensor. Spanning was in orde. ik ben maar wat rustiger gaan rijden.

Reactie op bovenstaand bericht pitbullronnie:
Volgens mij heeft dit niets met het probleem te maken daar BMW schrijft dat het probleem in de veerpoot zit.
Onder bepaalde omstandigheden zou de stang van de veerpoot/ schokbreker kunnen breken.(dat is tenminste datgene wat ik eruit opmaak)
BMW heeft deze melding ontvangen van haar toeleverancier .
Er zijn nog GEEN ongelukken bekend / gebeurd en uit voorzorg is deze actie opgestart .

BMW kennende zal het allemaal wel keurig opgelost worden.
Blijft uiteraard uitermate vervelend voor degene die het treft.

Peter
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door concours »

Mannen, gewoon lekker blijven rijden. De onmiddellijke stopzetting is gewoon uit voorzorg. Mocht er een ongeval gebeuren, dan kan je BMW niet aansprakelijk stellen. Stel dat je hele ESA uitvalt, dan nog kan je rustig blijven toeren. Laat je geplande mooie weekeind er niet door verknallen. Have fun, keep riding en volgende week even langs de dealer.
Groet, Hans
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
wooter

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door wooter »

concours schreef:Mocht er een ongeval gebeuren, dan kan je BMW niet aansprakelijk stellen.
Dat is inderdaad de vuile toer... Na dat mailtje of dat telefoontje is de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid verschoven...
concours schreef:Stel dat je hele ESA uitvalt, dan nog kan je rustig blijven toeren.
Met de nadruk op rustig. Ik heb met een defecte ESA gereden, en dat merk je toch wel hoor. Geen idee of het gemelde mogelijke defect dezelfde invloed heeft.
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Beamer63 »

In mijn beleving gaat het hier om de Kolbenstange en is dit de stang die op en neer gaat in de schokbreker .
Toch vervelend als die afbreekt !
We hebben het hier niet over wel of niet werken van de ESA.
Het is geconstateerd in dit type ( met ESA) schokbreker.

Peter
hv121456

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door hv121456 »

HansD schreef:Ben bezig vervangend vervoer te regelen. De rekening gaat naar Herrn BMW.
Hoe was Sauerland, Henk? Zet je ergens een reactie op het forum?
Zou ik graag doen Hans. Echter het weekend is volgende week. 13, 14 en 15 juni. Maar zonder mij en de RT LC
Gebruikersavatar
Guusvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Guusvb »

Beamer63 schreef:In mijn beleving gaat het hier om de Kolbenstange en is dit de stang die op en neer gaat in de schokbreker .
Toch vervelend als die afbreekt !
We hebben het hier niet over wel of niet werken van de ESA.
Het is geconstateerd in dit type ( met ESA) schokbreker.

Peter

Wat betekent "In mijn beleving......" ? Waarom denk je aan de Kolbenstange?
Als dit zo is, is de oproep van BMW om geen meter meer te rijden wel degelijk terecht.
Ik hoorde van de dealer dat vrijdag 2 motoren in het Schwarzwald zijn opgehaald. Niet ten onrechte lijkt me dan.

"Het is geconstateerd in dit type....."
Wie en waar?

Guus
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Beamer63 »

In een ander draadje " overige technische onderwerpen " heeft BertS het orginele bericht geplaatst van BMW .
Hier wordt duidelijk gesproken over de Kolbenstange in de achterste schokbreker.
(Zie ook bericht bovenaan dit draadje van Jos WRSM ,de Engelse versie staat vermeld : Piston Rod = vrij vertaald Zuigerstang)
En ik weet niet beter ( in mijn beleving) dat een Kolbenstange / Piston Rod de stang (" zuigerstang" ) is die op en neer gaat in de schokbreker.
Ook wordt in het bericht van BMW vermeld dat hun toeleverancier BMW hierop geattendeerd heeft.
(Vermoedelijk bij een tussentijdse kwaliteitscontrole geconstateerd en onmiddellijk BMW ingelicht.)

Vandaar mijn reactie. ( en omdat er mensen zijn die het met een korreltje zout nemen)

Als het mijn motor was liet ik hem staan.
BMW stuurt natuurlijk niet zomaar een bericht naar de dealers.
Het feit dat de meeste dealers iedereen telefonisch op de hoogte hebben gebracht ( met de post gaat wel eens iets verkeerd ) geeft aan dat zij het serieus nemen en geen enkel risico willen lopen.
Ik vind het dan ook grote onzin dat zij alleen een berichtje uit zouden sturen om maar niet aansprakelijk te kunnen worden gesteld!
Het is immers de plicht van een fabrikant om dit te doen Indien er zich gevaarlijke situaties voor kunnen doen.

Peter
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Bert M »

concours schreef:Mannen, gewoon lekker blijven rijden. De onmiddellijke stopzetting is gewoon uit voorzorg. Mocht er een ongeval gebeuren, dan kan je BMW niet aansprakelijk stellen. Stel dat je hele ESA uitvalt, dan nog kan je rustig blijven toeren. Laat je geplande mooie weekeind er niet door verknallen. Have fun, keep riding en volgende week even langs de dealer.
Groet, Hans
Hans, dus als ik het goed begrijp neem jij de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van BMW over met deze opmerking?

Je kunt dit met de beste wil van de wereld natuurlijk nooit zo stellen: wat als een van de forum leden met een LC zo onverstandig is om jouw "advies" op te volgen en morgen de eerste is die met dit probleem alsnog verongelukt, wat dan?

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Bert, denk ook niet dat het de ESA is.
Er rijden veel mensen rond met een defecte ESA en denk dat Herrn BMW dat ook wel weet.
Een beetje vocht in de stelmotor van de ESA en je hebt de poppen aan het dansen. Dan gaat ie na verloop wel lekker roesten binnen in.
En daarna heeft ie niet veel zin meer om wat te doen.

Vandaar dat ik ook denk dat er iets op breekbaar niveau zit op de nieuw LC waardoor je het asfalt dichter kan bekijken dan je lief is. Dit is echt een noodbel.
Habeve

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Habeve »

Habeve schreef:Hier gaat het om:
Voor alle duidelijkheid, het gaat om de verbinding tussen het
ESA gedeelte en de zuigerstang in de schokdemper.
Die verbindingsstang zorgt er voor dat de hoogte verstelling
mogelijk wordt gemaakt bij zwaardere (of lichtere) belading.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BertS
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 okt 2013, 16:24
Type: R1200RT/LC
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door BertS »

n 5. Juni 2014
BMW Motorrad informiert vorsorglich Kunden des aktuellen Modells BMW R 1200 RT über möglichen Defekt am hinteren Federbein.

München. BMW Motorrad informiert seit heute alle Kunden der aktuellen R 1200 RT des Modelljahres 2014 mit der Sonderausstattung Dynamic ESA über einen möglichen Defekt am hinteren Federbein. Es kann derzeit nicht ausgeschlossen werden, dass die Kolbenstange des hinteren Federbeins bei Fahrzeugen mit der Sonderausstattung Dynamic ESA unter Umständen bricht. Daher werden die Kunden gebeten, ihr Motorrad bis auf Weiteres nicht zu fahren. Es handelt sich hierbei um eine vorsorgliche Maßnahme, die BMW Motorrad aufgrund einer Lieferantenmeldung im Interesse der Sicherheit der Kunden ergreift. Bisher sind keinerlei Personenschäden im Zusammenhang mit diesem Defekt bekannt.
Von dieser Maßnahme sind weltweit rund 8.000 Fahrzeuge betroffen.
Eine technische Aktion mit Austausch des betreffenden Teils ist in Vorbereitung. BMW Motorrad bedauert alle Unannehmlichkeiten, die den betroffenen Kunden durch diese Vorsichtsmaßnahme entstehen.
Bitte wenden Sie sich bei Rückfragen an:
Rudolf-Andreas Probst, Kommunikation BMW Motorrad
Telefon: +49 89 382-22088, Fax: +49 89 382-26698
Markus Sagemann, Leiter Produkt- und Lifestylekommunikation MINI, BMW Motorrad
Telefon: +49 89 382-68796, Fax: + 49 89 382-26698
Internet: http://www.press.bmw.de
E-mail: presse@bmw.de
Die BMW Group
Die BMW Group ist mit ihren Marken BMW, MINI und Rolls-Royce der weltweit führende Premium-Hersteller von Automobilen und Motorrädern und Anbieter von Premium-Finanz- und Mobilitätsdienstleistungen. Als internationaler Konzern betreibt das Unternehmen 28 Produktions- und Montagestätten in 13 Ländern sowie ein globales Vertriebsnetzwerk mit Vertretungen in über 140 Ländern.
Im Jahr 2013 erzielte die BMW Group einen weltweiten Absatz von rund 1,963 Millionen Automobilen und 115.215 Motorrädern. Das Ergebnis vor Steuern im Geschäftsjahr 2013 belief sich auf 7,91 Mrd. €, der Umsatz auf rund 76,06 Mrd. €. Zum 31. Dezember 2013 beschäftigte das Unternehmen weltweit 110.351 Mitarbeiterinnen und Mitarbeiter.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Bert M »

Es kann derzeit nicht ausgeschlossen werden, dass die Kolbenstange des hinteren Federbeins bei Fahrzeugen mit der Sonderausstattung Dynamic ESA unter Umständen bricht.


Het gaat dus daadwerkelijk om de stang van de schokdemper en niet om het regelstangetje van de hoogteverstelling zoals afgebeeld in het tekeningetje! Ergo: als die breekt ben je Oudhollandsch gezegd "De Sjaak"

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Op het GS forum hoor je er helemaal niets over dat iemand teruggeroepen word. Dat is toch vreemd? Of niet?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re:PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Baird »

beemerrichard schreef:Op het GS forum hoor je er helemaal niets over dat iemand teruggeroepen word. Dat is toch vreemd? Of niet?
Zijn er ook GS'en met Dynamic ESA? Mogelijk dan een andere opbouw van demper/veer waarbij dan andere type onderdelen in verwerkt zijn waar het probleem niet bij optreedt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Baird »

Zijn er al dealers die fatsoenlijke leenfietsen aanbieden aan de ongelukkigen die een vakantie geboekt hebben? Er staan er toch genoeg in de showroom.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
mdcpc
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2014, 18:16
Type: R1200RT/LC
Land: België - Belgique
Woonplaats of omgeving: Brugge
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door mdcpc »

Je mag op kosten van BMW een huurmoto of auto gaan halen om je verplaatsingsproblemen op te lossen.
Bevestiging van dealer gekregen dat dit geen probleem is.
Als het eind deze maand niet opgelost is krijg ik van de dealer een vervang moto om mijn reis naar UK te doen. _004
-------
Marc
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door HansD »

Baird schreef:Zijn er al dealers die fatsoenlijke leenfietsen aanbieden aan de ongelukkigen die een vakantie geboekt hebben? Er staan er toch genoeg in de showroom.
Dat wordt dan vechten om de leenfietsen: wereldwijd gaat het om 8000 RTs, in Engeland 800. Geen idee om hoeveel het in Nl gaat, maar zoveel leenfietsen zijn er zeker niet.
beckysmile

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door beckysmile »

Collega van mij (niet actief op het forum, what a shame) heeft z'n RT ook moeten inleveren vanwege dit probleem, kreeg als ruilmotor een 1600 GT mee, en baalt nu stiekem, want dit rijdt toch wel heel fijn volgens hem (en is vooral veel sneller).
Ik zie het er van komen, dat hij z'n RT niet meer terug wilt, en die GT houdt.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re:PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door HansD »

beckysmile schreef:Collega van mij (niet actief op het forum, what a shame) heeft z'n RT ook moeten inleveren vanwege dit probleem, kreeg als ruilmotor een 1600 GT mee, en baalt nu stiekem, want dit rijdt toch wel heel fijn volgens hem (en is vooral veel sneller).
Ik zie het er van komen, dat hij z'n RT niet meer terug wilt, en die GT houdt.
Dan heeft ie zich vooraf ook lekker georienteerd _001
PieterHJ
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 jun 2014, 20:03
Type: R1200RT/LC
Bijz: Water gekoeld
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door PieterHJ »

Tja, ook ik ben getroffen door deze misère. Deze sores had niet op een ongelukkiger moment kunnen komen. De BMW dealers moeten alle zeilen bijzetten om klanten tevreden te stellen en te houden, want zij zijn het eerste aanspreekpunt. Huurmotoren worden uitgeleend, motoren uit de voorraad gehaald, verzekerd en uitgeleend enz.. De BMW dealers maken behoorlijke extra kosten die maar beperkt door BMW Nederland vergoedt worden. Vervangend vervoer van BMW NL is er helaas alleen op 4 wielen. Ik ben er benieuwd hoelang dit grapje gaat duren en of BMW NL in de tussentijd nog contact zoekt met de gedupeerden want de communicatie van BMW verdiend geen schoonheidsprijs. Op internet was op donderdagmiddag al een officieel persbericht van de BMWGROUP PressClub Global verschenen terwijl de BMW dealers en de RT eigenaren nog van niets wisten. Inmiddels staat mijn RT bij mijn BMW dealer in quarantaine en het is onbekend hoelang hij daar blijft staan omdat een nieuwe schokbrekerzuigerstang ontwikkelen, testen, distribueren en vervangen niet even in een paar dagen te doen is. Wordt vervolgd zal ik maar zeggen.
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door concours »

Beste Bert, ik zeg alleen, dat mensen hun mooie geplande motorweekend niet moeten laten verknallen, door hun motor per direct te laten staan. Gebruik je verstand en rij zoals een BMW motorrijder rijdt. RELAXED. De ESA technologie is van toepassing als je de grenzen opzoekt van je motor. Gewoon lekker toeren dit weekeinde en daarna zo snel mogelijk naar de dealer. Dat is wat ik zeg.
De BMW motoren met ESA worden wereldwijd verkocht. Kijk eens in een Amerikaanse gebruikershandleiding. Dan staan er al 200 pagina's in met dingen die je niet moet doen met je voertuig. Tot het absurde aan toe. Allemaal om claims te voorkomen.
Maar, ook wat Bert zegt snijdt hout. Als je twijfelt, volg het advies van Bert en de dealer op en blijf veilig thuis vandaag.

Bert M schreef: Hans, dus als ik het goed begrijp neem jij de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van BMW over met deze opmerking?
Je kunt dit met de beste wil van de wereld natuurlijk nooit zo stellen: wat als een van de forum leden met een LC zo onverstandig is om jouw "advies" op te volgen en morgen de eerste is die met dit probleem alsnog verongelukt, wat dan?
[groet]
Bert M
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door HansD »

hv121456 schreef:
HansD schreef:Ben bezig vervangend vervoer te regelen. De rekening gaat naar Herrn BMW.
Hoe was Sauerland, Henk? Zet je ergens een reactie op het forum?
Zou ik graag doen Hans. Echter het weekend is volgende week. 13, 14 en 15 juni. Maar zonder mij en de RT LC
Da's dan flink balen. Ik dacht dat je al geweest was.
Maarten1985

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Ik denk dat het lastig is om een vervangmotor geregeld te krijgen. Een aantal zal reeds uitgeleend zijn aan klanten die wachten op hun nieuwe GS(A) of ander model. Nog een aantal zal wellicht uitgeleend zijn aan motoren die binnen zijn voor onderhoud.

Gelukkig heb ik mezelf een vervanging kunnen regelen dankzij het akkoord van een familie lid om zijn oude RT te gebruiken en ook dankzij het snelle werk van de dealer om de motor in orde te maken en mijn makelaar om in orde te zijn met de verzekering.

Tuurlijk mis ik mijn RT LC, maar een oudere RT is nog steeds beter dan met 4 wielen de files te trotseren tijdens mijn dagelijks woon-werk verplaatsing van 200km per dag.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

We hebben John & John van JJSuspension eens benaderd en gevraagd of ze hun visie op het forum willen/kunnen geven . . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: PLATFORM: Terugroepactie 1200RT/LC met Dynamic ESA

Ongelezen bericht door ErikS »

Helaas, ook ik kreeg vrijdag ochtend een telefoontje dat ik gene meter meer mocht rijden. Meer konden ze op dat moment ook niet vertellen bij de dealer. Het zou te maken hebben met de achterwielophanging. Later die dag verder informatie ontvangen.

Omdat ik mijn motor voor woonwerk verkeer gebruik (inmiddels al 5000 km in 5 weken) het probleem meteen maar bij de dealer neergelegd. Deze kwam later die dag met de oplossing: een C650 GT. Vervolgens kwam de vraag wanneer ik de motor om kwam ruilen. . .
Om een lang verhaal kort te maken, zaterdag ochtend kwamen ze netjes de scooter (een gloedje nieuwe) brengen en mijn motor ophalen. Nu dus afwachten hoe lang ik scooterrijder ben!

Gelukkig had ik net 5 dagen Sauerland achter de rug waar ik de motor eens echt heb kunnen uittesten. Ben er zeer tevreden over. Ik ben blij dat er niets gebeurd is. Moet er niet aan denken dat . . .

Ben ook benieuwd naar de verder compensatie van BMW. Op een van de Amerikaanse fora wordt al geroepen om verlenging van de garantie met minimaal 1 jaar. Schijnt dat dit elders al eens eerder gedaan is bij problemen met een nieuw model.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Dirk64

Re: PLATFORM: Terugroepactie 1200RT/LC met Dynamic ESA

Ongelezen bericht door Dirk64 »

Hey,
Zelf al 3600 km op teller na 5 weken. Er zou tegen 12 juni nieuws komen van BMW MOTORRAD. Best is ook een dossier te openen bij customer care te Bornem(Belgische rijders). Was zelf C650GT-rijder en heb die ingeruild voor de nieuwe R1200RT ... Ook met de C650gt een nieuwe motor gekregen (gietfout in het carter). :oops: vertrek 15/7 (na wk) voor rondrit naar spanje en dan de provence.
Mike Philippens

Re: PLATFORM: Terugroepactie R1200RT-LC

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Habeve schreef:Onbegrijpelijk, die motoren zijn meer dan een jaar getest en dan ineens dit?
Dat is toch niet zo moeilijk voorstelbaar? Een nieuw model dat ze aan het testen zijn heeft geen onderdelen uit serieproductie. Ze maken een paar motoren om mee te testen en de definitieve specs te bepalen. Dit zal gaan om een productiefout van BMW zelf of een toeleverancier van het bewuste onderdeel. Heeft helemaal niets met testen te maken.
Kijk, als ze er nu pas achter komen dat de radiatoren te weinig koelcapaciteit hebben zou het een ander verhaal zijn, maar dit is een materiaal/productiefout. Kan gebeuren. Toyota komt er nu pas achter dat een auto uit 2000 een mogelijk defect onderdeel heeft. Shit happens.

Ik ben stilletjes heel blij met mijn ouwe frikandel.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: PLATFORM: Terugroepactie 1200RT/LC met Dynamic ESA

Ongelezen bericht door Bert M »

Vanmiddag bij een niet bij name te noemen BMW-dealer, een zeer interessant inkijkje gekregen in de inspanningen die zij zich getroosten om alle betrokken RT's te lokaliseren en de berijders er van te helpen bij het oplossen van het mobiliteitsprobleem. Daarnaast ook uiterst duidelijk bevestigd gekregen dat BMW als organisatie absoluut niet zonder reden de RT's aan de ketting heeft gelegd en dat doorrijden echt geen optie is. Het betreft inderdaad een ernstig schokdemperprobleem met accuut risico op breuk.

Een compliment overigens aan de vrouwen en mannen van de dealers die de ellende niet veroorzaakt hebben, maar momenteel wel alle woede (e.d.) over zich uitgestort krijgen! _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gesloten

Terug naar “BMW Motorrad nieuwtjes”