Alarm R1200RT vraag

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
MoneyFor

Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Hallo,

Misschien een stomme vraag maar mijn RT is uitgerust met een oem alarm, maar nu mijn vraag ... wat doet dit alarm eigenlijk ? Als ik het inschakel knipperen de pinkers 2x en gaat er in het dashboard een lichtje knipperen maar ik ben er nog niet in geslaagd dit alarm te laten afgaan dus weet ook niet of het verder wel werkt.

mvg Kris
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door mikanos »

Als ik bij mij teveel aan de motor zit. Bijvoorbeeld bij het wassen dan gaat het alarm al af.
Je kan je alarm wel uitschakelen via bepaalde stappen.
Dus kan ik even opzoeken.
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door bmwalter »

Bij mij is het alarm ook niet zo gevoelig. Je kunt de koffer openen, zadel er af halen enzo. Als je een wat heviger beweging maakt gaat ie wel af ( van de bok of de jiffy af bijvoorbeeld) Echt een alarm voor diefstal, niet voor het kleinere vandalisme.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
MoneyFor

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

mikanos schreef:Als ik bij mij teveel aan de motor zit. Bijvoorbeeld bij het wassen dan gaat het alarm al af.
Je kan je alarm wel uitschakelen via bepaalde stappen.
Dus kan ik even opzoeken.
Dank voor je reactie, ik heb het boekje van het alarm maar dat maakt me niet echt veel wijzer alleen begrijp ik daaruit dat ik telkens zelf de bewegings detectie moet inschakelen door een 2de maal op de linkse knop te duwen als het alarm opstaat. Ik ben er echter nog niet in geslaagd om het te laten afgaan enkel als ik de stekker uit het alarm trek dan gaat die af maar dan heb je al het zadel kunnen verwijderen.

mvg
MoneyFor

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

bmwalter schreef:Bij mij is het alarm ook niet zo gevoelig. Je kunt de koffer openen, zadel er af halen enzo. Als je een wat heviger beweging maakt gaat ie wel af ( van de bok of de jiffy af bijvoorbeeld) Echt een alarm voor diefstal, niet voor het kleinere vandalisme.

Zelfs van de jiffy halen dan doet die niks bij mij :(
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Welk bouwjaar is je 1200RT ? _001

Vanaf modeljaar 2010 zijn de sensoren wat gevoeliger.
De waterbuffel/LC (bouwjaar 2013) is nog veel gevoeliger, heb ik vernomen van een gebruiker.

Let wel, als je het alarm (automatisch) inschakelt (middels contact-uit) duurt het 30 seconden voordat het systeem daadwerkelijk actief is! (knipperlichten zullen wel 2x knipperen om aan te geven dat het alarm ingeschakeld wordt)

Als je de geribbelde knop 1x indrukt, schakel je de bewegingssensor (als automatisch inschakelen aan staat) uit!
(de knipperlichten zullen dan ook 3x knipperen)

Als je het alarm moet inschakelen via de afstandsbediening (dus het alarm schakelt zelf niet automatisch in zodra je het contact uit zet) duurt het 15 seconden voordat het systeem daadwerkelijk actief is! (knipperlichten zullen wel 2x knipperen om aan te geven dat het alarm ingeschakeld wordt)

Het alarm kan je uitschakelen door de niet-geribbelde knop in te drukken van de afstandsbediening. (knipperlichten zullen 1x knipperen)
Als je dan weer het alarm inschakelt via de afstandsbediening, duurt het weer 15 seconden voordat het systeem actief is.

Actief wil zeggen, dat het zal reageren op de bewegingssensor.
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door mikanos »

contact aan

toets 1 3x

contact uit

toets 2 3x

bevestigingstoon klinkt

direct conact aan

3 x bevestigingstoon

systeem klaar voor programmering

1 toon bij activeren (1=ja, 2=nee)

2 geen functie toebedeeld (kies 1)

3 soort alarmtoon: 1 dalend/stijgend, 2 intermitterend

4 automatisch aan bij contact af: 1=ja, 2=nee

contact uit en dan ben je weer klaar.
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
MoneyFor

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

mikanos schreef:contact aan

toets 1 3x

contact uit

toets 2 3x

bevestigingstoon klinkt

direct conact aan

3 x bevestigingstoon

systeem klaar voor programmering

1 toon bij activeren (1=ja, 2=nee)

2 geen functie toebedeeld (kies 1)

3 soort alarmtoon: 1 dalend/stijgend, 2 intermitterend

4 automatisch aan bij contact af: 1=ja, 2=nee

contact uit en dan ben je weer klaar.

Dank je, ik zal dit morgen even proberen.
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

MoneyFor schreef:ik heb het boekje van het alarm ..
MoneyFor schreef:..ik zal dit morgen even proberen.
Maar dat staat ook in het boekje van je alarm.
Pagina 15 e.v.
MoneyFor

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Inspector Gadget schreef:
MoneyFor schreef:ik heb het boekje van het alarm ..
MoneyFor schreef:..ik zal dit morgen even proberen.
Maar dat staat ook in het boekje van je alarm.
Pagina 15 e.v.

Inderdaad maar het is in het Duits en dit was makkelijker te begrijpen Big RT Smile

Heb het geprobeerd maar krijg dat ding niet in de programmeerstand, als ik met het contact aan 3x op de geribbelde knop duw gebeurd er gewoon niets. Misschien al eens beginnen met de batterij in de handzender te vervangen hoewel het ledje nog oplicht maar wie weet.
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nee, niet de batterij uit je handzender halen totdat je het programmeren onder de knie hebt, dan weet je dat je handzender werkt!

Als je de batterij uit de handzender haalt, moet je daarna de handzender opnieuw synchroniseren, en als je nu al "uitdagingen" hebt met je alarm & de werking ervan, haal je alleen maar mogelijk meer problemen op je hals!

Zie navolgend draadje over de DWA 6 handleiding e.a;
posting.php?mode=reply&f=45&t=8896
MoneyFor

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Net op tijd gelezen, ga het draadje ff lezen, bedankt
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Op dat draadje staat een downlink naar meerdere handleidingen, w.o. van het alarm, zijnde DWA 6.

Niet dat ik gemakzuchtig ben, maar weet niet of er een NL handleiding tussen staat.
MoneyFor

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Heb alles gelezen en geprobeerd, dat ding wil niet in programmeer stand en kan het ook niet laten afgaan, enkel als ik het inschakel en de draad aan de alarmcentrale eruit haal dan gaat die af. Ik zal het bij de dealer een keer laten nakijken denk ik want ik mag hem toch binnen brengen voor een gratis recal aan de benzine tank.
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dan is er inderdaad meer aan de hand en kan je het beter je BMW dealeRT laten nazien en eventueel oplossen.

Als je met je AB al het alarm niet eens kunt in- of uitschakelen is er fundamenteel al iets mis, denk ik.
Neem alle AB's en je OH boekje mee naar de BMW dealeRT.
MoneyFor

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Heb gisteren het systeem gedemonteerd, in eerste instantie ging het alarm af als ik de stekker eruit haalde. Terug de stekker erin een aantal malen op de reserve afstand bediening gedrukt zodat het ledje in dashboard aan ging en vervolgens weer uit. Het systeem eruit gehaald en de contacten gereinigd met een contactspray en penseeltje, idem voor de fiche omdat ik niets wilde kortsluiten. Alles goed laten drogen en terug gemonteerd en _004 het alarm werkt nu. Of het nu iets met de spray te maken heeft of gewoon het gefriemel aan de draden weet ik niet. Echter de andere afstand bediening die steeds in gebruik is geweest ( zie je aan de slijtage ) werkt niet goed en zal ik waarschijnlijk toch de batterij van moeten vervangen en dan opnieuw aanmelden. Ga echter er nu even van af blijven vermits het werkt _005 .

Het volstaat nu met de motor de schudden terwijl die op de middenbok staat en het alarm treed in werking, de koffers kan ik echter nog wel openmaken en dat vind ik spijtig. Zou misschien interessant zijn mocht je het systeem kunnen uitbreiden met een contact op de koffers aangezien ik toch nogal wat dure apparatuur meeheb daarin. Ik was van plan een soort koffer in koffer te maken die ik nogmaals kon afsluiten waar ik dan mijn vochtmeters en laser app ik kan steken voor het geval er iemand de koffer zou openbreken het nog beschermd zit. In dit geval zou het leuk geweest zijn mocht dan al het alarm in werking treden bij het openbreken van de oem koffer.
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door mikanos »

Mooi opgelost en fijn dat het weer werkt.
Zo zie je maar dat het goed contact maken belangrijk is.
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
MoneyFor

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

mikanos schreef:Mooi opgelost en fijn dat het weer werkt.
Zo zie je maar dat het goed contact maken belangrijk is.
Inderdaad, het was mijn vader die tegen me zei, heb je de contacten al nagekeken want daar kan je het beste mee beginnen ....
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wel apart van die contacten, want de stekker zit er behoorlijk strak in. _001

Als je 1x werkende AB hebt en de andere AB werkt niet goed, kan je proberen:
- Of het in de programmeer-stand geraken nu wel werkt. (met de goede AB)
- De batterij vervangen van de minder goede AB en de aanmeld-procedure doorlopen;
1. Batterij vervangen door verse batterij.
2. Nadat batterij vervangen is, zal ledje op de AB permanent branden
3. Terwijl je in de buurt van de motor bent, druk 2 keer kort na elkaar op toets 1 (= geribbelde toets)
4. De led op de AB zal enkele seconden gaan knipperen en daarna uit gaan.
5. AB is weer functioneel en gesynchroniseerd.
MoneyFor

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Inspector Gadget schreef:Wel apart van die contacten, want de stekker zit er behoorlijk strak in. _001

Als je 1x werkende AB hebt en de andere AB werkt niet goed, kan je proberen:
- Of het in de programmeer-stand geraken nu wel werkt. (met de goede AB)
- De batterij vervangen van de minder goede AB en de aanmeld-procedure doorlopen;
1. Batterij vervangen door verse batterij.
2. Nadat batterij vervangen is, zal ledje op de AB permanent branden
3. Terwijl je in de buurt van de motor bent, druk 2 keer kort na elkaar op toets 1 (= geribbelde toets)
4. De led op de AB zal enkele seconden gaan knipperen en daarna uit gaan.
5. AB is weer functioneel en gesynchroniseerd.
Ja ben content dat het werkt en ga zo dadelijk een nieuw batterijtje halen, heb inmiddels zo'n stekker besteld bij de dealer.
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wat betreft die stekkers zou dat wellicht ook je andere problemen kunnen verklaren.

Want met CAN-bus heb je ook (letterlijk) afsluitweerstanden e.d., dus als een connector niet goed aansluit kan je mogelijkerwijs hele rare problemen krijgen.
Nu is de k.nt van de 1200RT minimaal beschermt tegen waterinslag, dus enige oxidatie zal ultimo wel een keer kunnen.

Hou het in de gaten en de spray bij de hand.
Pas wel op dat je niet rücksichtslos allerlei stekkers gaat lopen lostrekken voordat je de accu (min-pool) losgekoppeld hebt.
MoneyFor

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

En ik geraak in de programmeerstand nu met de reserve afstand bediening _004
flyer
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:33
Type: R1200RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Netherlands

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door flyer »

Ik kan het alarm er wel opzetten en lampen knipperen 2x als ik het er dan weer afzet wil dit ook wel.
De lampen knipperen dan 1x.
Maar als het alarm er een langere tijd opzit, ongeveer 8 uren en ik kom bij de motor dan krijg ik het alarm er met de afstandsbediening niet af.
Gaat het alarm dan al in een soort slaapstand?
Is dit normaal?
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het alarm kent inderdaad slaapstanden;
Deze kunnen vooralsnog alleen door de BMW dealeRT ingesteld worden.

Als je het contact uit zet en (ook) te lang wacht met het inschakelen van het alarm kan je ook het alarm niet inschakelen totdat je het contact aan en weer uit gezet hebt.

Zelfs het laten knipperen van de alarm-led in het dashboard kán zo geprogrammeerd worden (door de BMW dealeRT) dat deze eventueel na x-tijd uit gaat.
MoneyFor

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Ik vraag mij af waar dat de aansluiting voor het programmeren op de RT zit, mijn BMW wagens codeer ik zelf via de daarvoor voorziene stekkers maar heb dit op de RT nog niet zien zitten ( ook nog niet naar gezocht eigenlijk )
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Programmeren gaat via de diagnose-stekker en de juiste hardware & software (zoals de GS911 van HexCode)
De diagnose-stekker zit onder je passagier- en bestuurders-zadel, daar ongeveer halverwege, is rond en voorzien van een schroef-afdekkapje.
MoneyFor

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door MoneyFor »

Thanks, moet ik me eens in verdiepen als ik wat vrije tijd heb Big RT Smile
flyer
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:33
Type: R1200RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Netherlands

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door flyer »

Inspector Gadget schreef:Het alarm kent inderdaad slaapstanden;
Deze kunnen vooralsnog alleen door de BMW dealeRT ingesteld worden.

Als je het contact uit zet en (ook) te lang wacht met het inschakelen van het alarm kan je ook het alarm niet inschakelen totdat je het contact aan en weer uit gezet hebt.

Zelfs het laten knipperen van de alarm-led in het dashboard kán zo geprogrammeerd worden (door de BMW dealeRT) dat deze eventueel na x-tijd uit gaat.

Ja, jou verhaal klopt precies.
Dan weet ik nu in ieder geval dat het wel goed zit _004
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

flyer schreef:Ja, jou verhaal klopt precies.
Dan weet ik nu in ieder geval dat het wel goed zit _004
Ik persoonlijk zou desondanks toch ff bij de BMW dealeRT langs gaan, want naar mijn weten is de "kleinste" tijd namelijk 3 dagen en niet 8 uur. _001
Het is volgens mij 3, 5 of 10 dagen.

Daarnaast kan die slaapstand ook eventueel uitgezet worden, apart & onafhankelijk van elkaar voor het uit- en aanzetten van het alarm.
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Volgens mij is de slaapstand dat na 7 dagen, of iets langer, het alarm word gedeactiveerd om de accu te sparen. Maar ik heb zelf dat als ik het alarm er op zet, dat ik ik na ongeveer een uur het er niet meer kan afhalen met de afstandbediening, alleen met het contactslot. In het boekje staat dat de noodstopschakelaar uit moet staan. Dat moet ik dus nog proberen. Het systeem schijnt de ontvanger uit te schakelen om de accu te sparen. Als ik het dus goed heb gelezen met de noodstop bediend doet ie dit niet :)
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Let wel, er zijn ondertussen verschillende modellen 1200RT's en dus ook verschillende alarm-versies en instellingen daarvan.
Het alarm is een software-instelling wat dat betreft. (zelfde module als de bandendruk overigens)

De aangehaalde instellingen zijn degene van productiejaar tot en met 2010, hetgeen wat ik op het BMW Diagnose systeem zelf heb kunnen zien.

Nieuwere modellen zouden heel goed weer andere parameters/instellingen kunnen hebben. _001
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Ik heb het geprobeerd zoals beschreven in het boekje, maar geen verschil. Ik zal even langs de dealer moeten om dit anders af te laten stellen.
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb de handleiding van mijn alarm er nu ff kunnen bij pakken;

Dat je het alarm alleen kunt uitschakelen met behulp van je sleutel(s), mits de noodschakelaar *niet* in "uit-stand" staat, wordt inderdaad in de handleiding aangegeven.

Ik zie ook dat de afstandsbediening (!) 1 uur ná het afzetten van het contact in slaapstand gaat, om batterij van de AB te sparen.
Wil je dus na het uur het alarm weer uitschakelen, kan dat alleen met behulp van je sleutel.
Niet (meer) met de AB.

Als je de automatische inschakeling (na 30 seconden van het contact-uit) van het alarm geprogrammeerd *aan* hebt staan, en je zet het alarm uit met behulp van de AB (is dus binnen het uur) maar zet het contact *niet* aan met behulp van je sleutel, zal het alarm automatisch na 30 seconden weer inschakelen.

Dat kan je wel eventueel zelf wijzigen via programmering vanaf de AB, zoals beschreven in de handleiding van het alarm.

De slaapstanden, al dan niet van de alarm-led in het dashboard en dergelijke, kan vooralsnog alleen de BMW dealeRT voor jou programmeren via de BMW Diagnose systeem.
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Ik heb gebeld met de dealer, maar dit is volgens hun niet aan te passen. Ik zal dus altijd met de sleutel het alarm er af moeten halen. In ieder geval bedankt voor het mee denken.
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT vraag

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Jammer!

Heel graag gedaan, uiteraard! _004

Ik zal het in ieder geval (ook) in de gaten houden zodra de Hexcode GS911 dit (ook) gaat ondersteunen.
Het staat vooralsnog wel op hun roadmap;
http://www.hexcode.co.za/products/gs-911/roadmap
We are investigating:
...
##expanding service functionality for the Alarm (DWA) units
...
Zodra dit een feit is zal ik er een melding van maken in een nieuw draadje.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”