PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
België : Zopas contact gehad met dealer. De oplossing voor en door de Belgische dealers uitgewerkt komt op gang. Er rijd blijkbaar iemand (van BMW België) rond om alles op te halen, binnen te leveren bij het bedrijf dat aanpassing doet en dan terug ophalen .... hierdoor zou mijn RT LC in de loop van volgende week terug kunnen rijden (met in acht name van alle veiligheidsvoorschriften). Hopelijk komt dit in orde en kan de geplande reis doorgaan.
Collega's .... dit geeft hopelijk wat meer posiviteit ....
Collega's .... dit geeft hopelijk wat meer posiviteit ....
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Ik zie dit op Facebook staan. Staat niets nieuws in, behalve dan de naam van de fabrikant van het bewuste veerelement en de tijdlijn. BMW is dus al op 1 april op de hoogte gesteld. Dan hebben ze er toch nog best lang over gedaan om te bedenken wat ze moeten gaan doen. Zal allemaal wel binnen de wettelijke termijnen vallen, maar het laat maar weer eens zien wat een ambtelijk apparaat een dergelijk bedrijf is (geworden).
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 08 jun 2014, 20:03
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Water gekoeld
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Vandaag ook dé brief van BMW NL gekregen. Het positieve is dat er een tijdpad is aangegeven omtrent de vervanging van de veerpoot. Over het goed makertje ben ik minder te spreken. Op het eerste gezicht lijkt het een leuke geste, een cadeaubon van € 500,00. Maar denk je erover na dan denk ik wat moet ik ermee? Ik heb er geen ene fluit aan. De motor is full options uitgerust. Goede BMW motorkleding en BMW helm met BMW communicatiesysteem heb ik. Dit is geen geste maar een erg goedkoop zoethoudertje!! Wat blijft staan is dat de kosten gewoon doorlopen zoals verzekering en wegenbelasting en die betaal ik niet met deze geste, dat ik nog niet steeds weet of de fabrieksgarantie wordt verlengd met de tijd dat de RT heeft stil gestaan. Als BMW een statement wil maken dan storten ze die € 500,00 op mijn bankrekening zodat ik deze vrij kan besteden.
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
De €500 is voor bmw eigenlijk maar €250 ( inkoop ). Wil je €500 netto op je rekening, dan kost bmw dat € 1000. En ik vermoed dat schadepost voor bmw wordt uitgesmeerd over alle klanten.PieterHJ schreef:Vandaag ook dé brief van BMW NL gekregen. Het positieve is dat er een tijdpad is aangegeven omtrent de vervanging van de veerpoot. Over het goed makertje ben ik minder te spreken. Op het eerste gezicht lijkt het een leuke geste, een cadeaubon van € 500,00. Maar denk je erover na dan denk ik wat moet ik ermee? Ik heb er geen ene fluit aan. De motor is full options uitgerust. Goede BMW motorkleding en BMW helm met BMW communicatiesysteem heb ik. Dit is geen geste maar een erg goedkoop zoethoudertje!! Wat blijft staan is dat de kosten gewoon doorlopen zoals verzekering en wegenbelasting en die betaal ik niet met deze geste, dat ik nog niet steeds weet of de fabrieksgarantie wordt verlengd met de tijd dat de RT heeft stil gestaan. Als BMW een statement wil maken dan storten ze die € 500,00 op mijn bankrekening zodat ik deze vrij kan besteden.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Sorry Mike, hoe kom je aan 1 april. Dat zie ik nergens staan. De brief is gedateerd 11 juni.Mike Philippens schreef:Ik zie dit op Facebook staan. Staat niets nieuws in, behalve dan de naam van de fabrikant van het bewuste veerelement en de tijdlijn. BMW is dus al op 1 april op de hoogte gesteld. Dan hebben ze er toch nog best lang over gedaan om te bedenken wat ze moeten gaan doen. Zal allemaal wel binnen de wettelijke termijnen vallen, maar het laat maar weer eens zien wat een ambtelijk apparaat een dergelijk bedrijf is (
Ook de leverancier zie ik nergens, dwz. De onderaannemer ?
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Mike heeft dat blijkbaar uit de tijdlijn van Facebook gehaald.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08 okt 2013, 16:24
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Inderdaad vanmorgen bericht van mijn dealer gekregen dat week 34 een oplossing beschikbaar is. Op de vraag wanneer ik mijn RT dan weer kan gebruiken kon de dealer geen antwoord geven; dat zou nog wel wat tijd in beslag kunnen gaan nemen. Kortom van 5 juni tot 5 september zal het wel worden dus 3 maanden stilstand en juist in het seizoen waarvoor je voor veel geld een nieuwe RT gekocht had. Maar we krijgen dan wel een geste van BMW van wel 500 Euro maar die moeten dan wel bij BMW besteed worden. Hoezo sigaar uit eigen doos.
De echte schade (zijnde geld geïnvesteerd en daar geen nut van te hebben gehad, de waarde vermindering t.w. het eerste jaar schrijf je zo'n 4000 Euro af voor een seizoen van 8 maanden en daarnaast de effort die je mag besteden om aan informatie van BMW te komen etc.) is helaas een veelvoud van de sigaar.
Vandaag op bezoek geweest bij een Belgische BMW dealer, die samen met een aantal collega dealers zelf het initiatief genomen hebben om tot een oplossing te komen en inmiddels 3 weken na de melding van BMW in staat zijn een oplossing aan te bieden die direct te implementeren is en waarschijnlijk gelijk is aan de oplossing (dikkere zuigerstang en grotere schroefdraad) waarmee BMW ons vanaf 18 augustus gaat verblijden. BMW is gevraagd te participeren in de kosten van deze oplossing maar lijkt daar op dit moment weinig interesse in te hebben en laat klanten liever nog ruim 2 maanden wachten omdat kennelijk de kosten van eigen productie lager zijn als die van het dealer-initiatief.
Hieronder nog een deel van de communicatie t.a.v. de Amerikaanse schadevergoeding voor Europese BMW rijders. Spreekt voor zich.
het antwoord van mijn dealer/BMWnl op mijn vraag voor een redelijke compensatie naar USA voorbeeld
"In uw mail van donderdag 12 juni j.l. stelt u voor de aankoop van de R 1200 RT met kenteken ....... terug te draaien. Helaas kan ik dit verzoek niet inwilligen. Op maandag 16 juni j.l. heeft u mij een intern schrijven toegedaan van BMW USA met daarin de in de USA geldende mogelijkheden om de klant tegemoet te komen. In de USA zijn andere wetten en regels van toepassing dan in Nederland waardoor deze gestelde mogelijkheden niet van toepassing zijn in Nederland."
mijn reactie:
"Met dank voor uw schriftelijke reactie. Ik wil me op dit moment nog even onthouden van een uitvoerige reactie hierop met uitzondering van een statement dat u maakt.
U schrijft dat door BMW op basis van lokale wetgeving de hoogte van de compensatie bepaald wordt. Dit wil dus zeggen dat ook al is de schade van een niet Amerikaanse berijder gelijk aan die van een Amerikaanse BMW berijder, deze met lagere of geen compensatie genoegen moet nemen afhankelijk van wat lokaal juridisch noodzakelijk cq onvermijdbaar is voor BMW. Mijn voorlopige conclusie is dat het belang van de klant dus volkomen ondergeschikt is of eigenlijk helemaal niet meeweegt. Ik had dit van een gerenommeerd merk als BMW, met juist een loyale en door BMW zo gewaardeerde (althans, dat zeggen ze) klantenkring niet verwacht.
Zoals gezegd, ik kom nog met een inhoudelijke reactie, maar wilde vooraf eerst even zeker weten dat ik de strekking van het vermelde statement, dat volgens mij van BMW NL afkomstig is, juist heb ingeschat. Wat ik bedenkelijk vind."
Groeten
Bert
De echte schade (zijnde geld geïnvesteerd en daar geen nut van te hebben gehad, de waarde vermindering t.w. het eerste jaar schrijf je zo'n 4000 Euro af voor een seizoen van 8 maanden en daarnaast de effort die je mag besteden om aan informatie van BMW te komen etc.) is helaas een veelvoud van de sigaar.
Vandaag op bezoek geweest bij een Belgische BMW dealer, die samen met een aantal collega dealers zelf het initiatief genomen hebben om tot een oplossing te komen en inmiddels 3 weken na de melding van BMW in staat zijn een oplossing aan te bieden die direct te implementeren is en waarschijnlijk gelijk is aan de oplossing (dikkere zuigerstang en grotere schroefdraad) waarmee BMW ons vanaf 18 augustus gaat verblijden. BMW is gevraagd te participeren in de kosten van deze oplossing maar lijkt daar op dit moment weinig interesse in te hebben en laat klanten liever nog ruim 2 maanden wachten omdat kennelijk de kosten van eigen productie lager zijn als die van het dealer-initiatief.
Hieronder nog een deel van de communicatie t.a.v. de Amerikaanse schadevergoeding voor Europese BMW rijders. Spreekt voor zich.
het antwoord van mijn dealer/BMWnl op mijn vraag voor een redelijke compensatie naar USA voorbeeld
"In uw mail van donderdag 12 juni j.l. stelt u voor de aankoop van de R 1200 RT met kenteken ....... terug te draaien. Helaas kan ik dit verzoek niet inwilligen. Op maandag 16 juni j.l. heeft u mij een intern schrijven toegedaan van BMW USA met daarin de in de USA geldende mogelijkheden om de klant tegemoet te komen. In de USA zijn andere wetten en regels van toepassing dan in Nederland waardoor deze gestelde mogelijkheden niet van toepassing zijn in Nederland."
mijn reactie:
"Met dank voor uw schriftelijke reactie. Ik wil me op dit moment nog even onthouden van een uitvoerige reactie hierop met uitzondering van een statement dat u maakt.
U schrijft dat door BMW op basis van lokale wetgeving de hoogte van de compensatie bepaald wordt. Dit wil dus zeggen dat ook al is de schade van een niet Amerikaanse berijder gelijk aan die van een Amerikaanse BMW berijder, deze met lagere of geen compensatie genoegen moet nemen afhankelijk van wat lokaal juridisch noodzakelijk cq onvermijdbaar is voor BMW. Mijn voorlopige conclusie is dat het belang van de klant dus volkomen ondergeschikt is of eigenlijk helemaal niet meeweegt. Ik had dit van een gerenommeerd merk als BMW, met juist een loyale en door BMW zo gewaardeerde (althans, dat zeggen ze) klantenkring niet verwacht.
Zoals gezegd, ik kom nog met een inhoudelijke reactie, maar wilde vooraf eerst even zeker weten dat ik de strekking van het vermelde statement, dat volgens mij van BMW NL afkomstig is, juist heb ingeschat. Wat ik bedenkelijk vind."
Groeten
Bert
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Bert, ik neem toch aan dat je vervangend vervoer hebt gekregen of niet?
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Aan mikephilippens : stuur je mij de bewijzen ivm 1 april door? Als dit hard kan gemaakt worden is dit zeer sterk en ga ik daar een serieuze zaak van maken!
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Bewijs staat toch in bovenstaand document? Het eerste geval van een gebroken ophanging was op 1 april, in mei het tweede en daaruit volgend de testen en en recall op 5 juni.
Wel interessant is de leverancier van de ophanging. Niet een Italiaan, maar een Belg?
Wel interessant is de leverancier van de ophanging. Niet een Italiaan, maar een Belg?
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Ik zie in mijn browser alleen de 1e pagina. Als ik de foto bewaar zie ik plots wel 2 paginas.HansD schreef:Sorry Mike, hoe kom je aan 1 april. Dat zie ik nergens staan. De brief is gedateerd 11 juni.Mike Philippens schreef:Ik zie dit op Facebook staan. Staat niets nieuws in, behalve dan de naam van de fabrikant van het bewuste veerelement en de tijdlijn. BMW is dus al op 1 april op de hoogte gesteld. Dan hebben ze er toch nog best lang over gedaan om te bedenken wat ze moeten gaan doen. Zal allemaal wel binnen de wettelijke termijnen vallen, maar het laat maar weer eens zien wat een ambtelijk apparaat een dergelijk bedrijf is (
Ook de leverancier zie ik nergens, dwz. De onderaannemer ?
Je kan niet verwachten dat bij een eerste incident met 1 demper meteen alarm geslagen wordt. Dit kan altijd een uniek probleem zijn, dat zich niet meer herhaald. Bij het tweede incident hebben ze kennelijk meteen onderzocht of dit toeval is, of structureel. Ik zie niet dat Bmw hier iets te verwijten zou kunnen zijn.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
+1HansD schreef:Ik zie in mijn browser alleen de 1e pagina. Als ik de foto bewaar zie ik plots wel 2 paginas.HansD schreef:Sorry Mike, hoe kom je aan 1 april. Dat zie ik nergens staan. De brief is gedateerd 11 juni.Mike Philippens schreef:Ik zie dit op Facebook staan. Staat niets nieuws in, behalve dan de naam van de fabrikant van het bewuste veerelement en de tijdlijn. BMW is dus al op 1 april op de hoogte gesteld. Dan hebben ze er toch nog best lang over gedaan om te bedenken wat ze moeten gaan doen. Zal allemaal wel binnen de wettelijke termijnen vallen, maar het laat maar weer eens zien wat een ambtelijk apparaat een dergelijk bedrijf is (
Ook de leverancier zie ik nergens, dwz. De onderaannemer ?
Je kan niet verwachten dat bij een eerste incident met 1 demper meteen alarm geslagen wordt. Dit kan altijd een uniek probleem zijn, dat zich niet meer herhaald. Bij het tweede incident hebben ze kennelijk meteen onderzocht of dit toeval is, of structureel. Ik zie niet dat Bmw hier iets te verwijten zou kunnen zijn.
Als iedere fabrikant bij constatering van 1 defect onderdeel nader onderzoek moet doen naar de oorzaak, dan blijven ze natuurlijk aan de gang. Ik vind dat ze adequaat hebben gereageerd.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Allemaal mooi maar voorlopig heb ik nog steeds niet de mij toegezegde (nieuwe) GS van Van Harte in ontvangst mogen nemen als de tijdelijke oplossing van mij mobiliteitsprobleem.PieterHJ schreef:Vandaag ook dé brief van BMW NL gekregen. Het positieve is dat er een tijdpad is aangegeven omtrent de vervanging van de veerpoot. Over het goed makertje ben ik minder te spreken. Op het eerste gezicht lijkt het een leuke geste, een cadeaubon van € 500,00. Maar denk je erover na dan denk ik wat moet ik ermee? Ik heb er geen ene fluit aan. De motor is full options uitgerust. Goede BMW motorkleding en BMW helm met BMW communicatiesysteem heb ik. Dit is geen geste maar een erg goedkoop zoethoudertje!! Wat blijft staan is dat de kosten gewoon doorlopen zoals verzekering en wegenbelasting en die betaal ik niet met deze geste, dat ik nog niet steeds weet of de fabrieksgarantie wordt verlengd met de tijd dat de RT heeft stil gestaan. Als BMW een statement wil maken dan storten ze die € 500,00 op mijn bankrekening zodat ik deze vrij kan besteden.
De GS is mij toegezegd op woensdag 18 juni jl. We zijn nu anderhalve week verder en een telefoontje van mij met Roel van Van Harte leert dat de GS nog niet binnen zijn en ze verwachten dat de kentekens pas volgende week binnen zijn.
Toch weer twee weken na toezegging zonder kosten voor de dealer.
Ondertussen lopen mijn kosten zoals verzekering, afschrijving en houderschapsbelasting gewoon door. Deze kosten kan ik niet met een cadeau bon van Hernn BMW betalen. De cadeaubon is alleen bij de BMW Motorrad dealer in te wisselen voor accessoires, kleding ed. In mijn optiek een loos gebaar.
Hier bovenop komt de week 34 melding voor vervanging van het betreffende onderdeel. Even rekenen.
Over drie weken ga ik op vakantie (niet op de motor). Levering van vervangende GS misschien komende week. Kan ik voor de vakantie nog twee weken gebruik maken van de vervangende motor. Dan drie weken vakantie. Terug van vakantie week 32. Nog twee weken minimaal op de vervangende motor en dan hopelijk ik week 34 de reparatie/vervanging.
In totaal ongeveer vier weken effectief gebruik van de vervangende motor. Vanaf de melding om per direct de RT stil te zetten, vrijdag 6 juni 2014 tot de levering hopelijk 1 of 2 juli en tot de reparatie is toch een periode van ongeveer 10 weken. Van deze 10 weken ongeveer 6 tot 7 weken niet kunnen rijden met motor.
Dit gesteld tegenover de regeling van BMW en/of dealer, is het aanbod van BMW zeer mager te noemen. Hierbij stel ik mij mild op.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Nee, Mike heeft de brief daadwerkelijk gelezen. Punt 6.consigliere schreef:Mike heeft dat blijkbaar uit de tijdlijn van Facebook gehaald.
Op (of iets voor) 1 april brak de eerste. Die is opgestuurd aan de fabrikant. Die had eigenlijk toen al kunnen zien/uitrekenen (wat natuurlijk vooraf had kunnen gebeuren) dat het ding te zwak was. Eigen onderzoek is blijkbaar pas gedaan nadat nr.2 brak (27 mei). Toen zijn er simulaties gedaan en konden ze het reproduceren. Zoals ik al zei: dat hadden ze ook al bij nr.1 kunnen doen. Ik meen me te herinneren dat iets terug in dit topic de mening van een specialist staat en die zegt dat het ding gewoon te dun is. Ik ben geen deskundige, maar ik weet dat je (en voor een specialist is dat een koud kunstje) kunt uitrekenen hoe sterk (dus hoe dik en van welk materiaal) dat onderdeeltje moet zijn. Het kan niet zo zijn dat je daarvoor motoren moet bouwen om erachter te komen dat het niet goed is. Dit is pure mechanica. Het is niet de eerste motorfiets die ze in elkaar knutselen en voor de leverancier is het niet het eerste veerelement dat ze bouwen. Dat het ESA is maakt niet uit: het is een veer. En op die veer komt een bepaalde kracht. Die krachten zijn bekend. Zoveel weet ik ook nog wel van mechanica na 1 jaar MTS.
Dus ja, ik vind het een beetje langzaam gegaan (qua proces aan de kant van de leverancier). Na nr.2 waren ze supersnel, maar de leverancier had eerder onraad moeten ruiken. Misschien - maar nu ga ik speculeren - was de berekening op het randje en moet je iets bijzonders doen om 'm te laten breken. Laten we zeggen met volle koffers en 2 man erop van 120kg en dan over een paar flinke hobbels rijden met de ESA op sportief ofzo. Ik gok maar wat. Ik kan me voorstellen dat het ding dan bijzonder op z'n donder krijgt.
BMW kan er vrij weinig aan doen denk ik. Die bestelt een veer en geeft bepaalde specs mee. En dan denk ik niet dat BMW gaat voorschrijven dat elk onderdeel een bepaalde dikte moet hebben, maar ze leveren tekeningen en specificaties van de motorfiets aan en de ontwerpcriteria. De specialist moet dan zorgen dat ie een veer oplevert die aan de specs voldoet. Maar goed, dan ga ik me alweer bemoeien met een proces waarvan ik niet weet hoe ze dat bij BMW geregeld hebben. Misschien ligt het heel anders. Ze lossen het in ieder geval netjes op. Dit soort dingen wil BMW natuurlijk niet, geen enkel merk wil dit. Dit is een nachtmerrie voor ze. Financieel komen ze er wel uit, maar PR technisch is dit heel erg vervelend.
Laatst gewijzigd door Mike Philippens op 27 jun 2014, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Bericht op Facebook, citaat:
Alex Van Gasse: My motorcycle is back R1200RT 2014 LC! This morning got a call from the dealer stating that he was ready to be picked up.
The rod in the suspension is a larger size and 2 times stronger than before.
Good feeling to sit in the saddle. returned after 25 days yeeha
Thanks dealer Antwerpen Motor store.
Denis Higny: is it temporarily solution from dealer or final from Headquarter BMW Germany?
Alex Van Gasse: Probably temporary. Dealer let us know when the change will take place.
But the suspension works very well have been tested a few miles and it still looks good
Eenduidigheid zou zeker op z'n plaats zijn. Ik vind het treurig dat er zoveel verschillende 'oplossingen' zijn.
Alex Van Gasse: My motorcycle is back R1200RT 2014 LC! This morning got a call from the dealer stating that he was ready to be picked up.
The rod in the suspension is a larger size and 2 times stronger than before.
Good feeling to sit in the saddle. returned after 25 days yeeha
Thanks dealer Antwerpen Motor store.
Denis Higny: is it temporarily solution from dealer or final from Headquarter BMW Germany?
Alex Van Gasse: Probably temporary. Dealer let us know when the change will take place.
But the suspension works very well have been tested a few miles and it still looks good
Eenduidigheid zou zeker op z'n plaats zijn. Ik vind het treurig dat er zoveel verschillende 'oplossingen' zijn.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Daar moet je dan die dealer voor aankijken. Die denkt het snel op te lossen voor de klant omdat BMW zelf nogal wat tijd nodig heeft om het te regelen. De ene dealer wil blijkbaar wat meer doen voor haar klanten dan een ander. Blije klant komt de volgende keer weer terug voor een andere BMW. Klant die 3 maanden moet wachten misschien niet meer.Habeve schreef:Eenduidigheid zou zeker op z'n plaats zijn. Ik vind het treurig dat er zoveel verschillende 'oplossingen' zijn.
Je weet tenminste wel meteen waar je al dat geld voor wegbrengt naar ze...BMW rijden is niet de goedkoopste optie in motorland :)
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
De oplossing door Antwerp Moto Store is de oplossing geleverd door alle Belgische dealers: tijdelijke vervanging van de dempers door ESA-compatibele van http://www.wp-suspension.be/
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
haha lezen is een kunst ja. Had überhaupt niet rechts gekeken. :mrgreen:Mike Philippens schreef:Nee, Mike heeft de brief daadwerkelijk gelezen. Punt 6..consigliere schreef:Mike heeft dat blijkbaar uit de tijdlijn van Facebook gehaald.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Dit klopt niet helemaal. Alle dempers van de Belgische motoren worden afgebouwd en het defecte onderdeel wordt vervangen in de veerpoot in het bedrijf MTM in Mol, verdeler van WP suspension voor de BENELUX. Daarna worden de dempers teruggeplaatstwooter schreef:De oplossing door Antwerp Moto Store is de oplossing geleverd door alle Belgische dealers: tijdelijke vervanging van de dempers door ESA-compatibele van http://www.wp-suspension.be/
Dit alles wordt gecoordineerd via BMW BELUX Bornem.
Op een later tijdstip zullen alle veerpoten door BMW AG vervangen worden
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Dat heb je dus als niemand communiceert, dan komt de waarheid maar mondjesmaat aan het licht :)2cylinder schreef:Dit klopt niet helemaal. Alle dempers van de Belgische motoren worden afgebouwd en het defecte onderdeel wordt vervangen in de veerpoot in het bedrijf MTM in Mol, verdeler van WP suspension voor de BENELUX. Daarna worden de dempers teruggeplaatstwooter schreef:De oplossing door Antwerp Moto Store is de oplossing geleverd door alle Belgische dealers: tijdelijke vervanging van de dempers door ESA-compatibele van http://www.wp-suspension.be/
Dit alles wordt gecoordineerd via BMW BELUX Bornem.
Op een later tijdstip zullen alle veerpoten door BMW AG vervangen worden
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Tenneco Inc. is een Amerikaans bedrijf met een vestiging in Sint-Truiden. Zij hebben sinds 2008 het Italiaanse Marzzochi in handen. Dat bedrijf maakt dempers voor fietsen en motorfietsen. Op de demper die in de RT steekt staat Marzzochi op vermeld met naam en logo. Waar die geproduceerd werd is mij niet gekend.wooter schreef:Bewijs staat toch in bovenstaand document? Het eerste geval van een gebroken ophanging was op 1 april, in mei het tweede en daaruit volgend de testen en en recall op 5 juni.
Wel interessant is de leverancier van de ophanging. Niet een Italiaan, maar een Belg?
Website: http://www.marzocchi.com/
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Ja, dat had ik in en van mijn eerste reacties, direct aan het begin van de discussie al aangegeven; Nederland cq Europa is geen Amerika. Rechters zijn hier zeer karig met het toewijzen van vorderingen.BertS schreef: U schrijft dat door BMW op basis van lokale wetgeving de hoogte van de compensatie bepaald wordt. Dit wil dus zeggen dat ook al is de schade van een niet Amerikaanse berijder gelijk aan die van een Amerikaanse BMW berijder, deze met lagere of geen compensatie genoegen moet nemen afhankelijk van wat lokaal juridisch noodzakelijk cq onvermijdbaar is voor BMW.
Maar ik had van een gerenommeerd merk als BMW toch wel wat meer verwacht. Uiteindelijk heb ik de motor gekocht om mee te rijden en niet om hem 3 maanden (of langer)met name in de zomermaanden in de stalling te laten. OK, mijn dealer heeft vervangend vervoer geregeld; maar een scooter is geen motorfiets. Voor woon-werkverkeer is het acceptabel, met de nadruk op acceptabel. Maar elke dag 2x 65 km op een scooter, zonder franje, nodigt niet uit tot een omweg en is gewoon saai. Zeker zonder radio.
Alle geplande ritjes deze zomer zijn voorlopig maar gecanceld want op de scooter is het geen fun!
OK, mijn eerst volgende beurt schuift nu 3 maanden op maar dat weegt niet op tegen het niet kunnen rijden.
En dan komt BMW met een schamel excuus en een karige 500 euro als compensatie te bieden maar wel bij hun te besteden. SCHANDE! zo ga je niet met je klanten om. Het is inderdaad zoals eerder genoemd; het mag niet te veel (extra) kosten want anders gaan moeten de "bazen" bij BMW met minder winst genoegen nemen en kunnen ze hun dure speeltjes en andere hobby's niet meer onderhouden.
Uiteindelijk zijn wij maar "klanten" en moeten we niet zeuren. Ze hebben toch hun plicht gedaan door ons op tijd te waarschuwen en te compenseren.
Maar goed; ik zal nog wel te veel zwart - wit kijken gewend zijn. Misschien vinden we nog wel een manier om als groep de druk bij BMW neer te leggen. Misschien moeten we inderdaad individueel BMW maar voor de rechter dagen. Maar dan wel allemaal zodat ze alleen in Nederland een kleine 180 (of zijn het er minder) zaken moeten voeren. Misschien vinden we een advocaat of kantoor bereid dit voor ons te verzorgen voor een schappelijk (no cure no pay) bedrag.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08 okt 2013, 16:24
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Beste,consigliere schreef:Bert, ik neem toch aan dat je vervangend vervoer hebt gekregen of niet?
Ik heb geen vervangend vervoer van de dealer omdat de in eerste instantie aangeboden RT (model 2010) een demomotor was voorzien was van dealer logo en met reclame, dit was voor mij geen optie gezien dat het wel enkele weken zou duren. Ik heb de dealer daarop gevraagd om mijn vorige RT beschikbaar te stellen voor de periode dat mijn LC in zijn opslag staat. Dit was voor de dealer geen optie vanwege kosten als reactie heb ik de dealer gevraag de aankoop van de LC terug te draaien conform de BMW USA regeling. Het antwoord na een paar dagen wachten was dat dit niet mocht van BMW NL. Kortom ik heb momenteel geen motor!
groeten Bert
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08 okt 2013, 16:24
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Eventueel een ander alternatief voor die die het wachten op BMW moe zijn http://www.tractivesuspension.com
Bert
Bert
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 08 okt 2013, 16:24
- Type: R1200RT/LC
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Sorry......voor de volledigheid dit betreft een Nederlandse producent die door de BeemerShop uit Amerika gepromoot wordt als een snelle oplossing voor het RT probleem
Bert
Bert
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
in dat geval vind ik dat je een sterke zaak hebt. Dat kan natuurlijk niet. Wat een waardeloze dealer trouwens. Mij dealer heeft voor 200.000 nieuwe motoren besteld en overal vandaan gehaald. Daarnaast heeft hij huurmotoren en occasions ingezet. Iedereen is voorzien van serieus vervangend vervoer. Geen scooters.BertS schreef:Beste,consigliere schreef:Bert, ik neem toch aan dat je vervangend vervoer hebt gekregen of niet?
Ik heb geen vervangend vervoer van de dealer omdat de in eerste instantie aangeboden RT (model 2010) een demomotor was voorzien was van dealer logo en met reclame, dit was voor mij geen optie gezien dat het wel enkele weken zou duren. Ik heb de dealer daarop gevraagd om mijn vorige RT beschikbaar te stellen voor de periode dat mijn LC in zijn opslag staat. Dit was voor de dealer geen optie vanwege kosten als reactie heb ik de dealer gevraag de aankoop van de LC terug te draaien conform de BMW USA regeling. Het antwoord na een paar dagen wachten was dat dit niet mocht van BMW NL. Kortom ik heb momenteel geen motor!
groeten Bert
Sterkte met dit alles!
Gr Rob
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Tsjaa...de dealer heeft je een motor aangeboden. Je kunt dus rijden als je wilt. Dat je dat niet wilt omdat er een sticker teveel op staat ligt niet aan de dealer. Je moet natuurlijk wel realistisch blijven in zo'n zaak. Niemand wil dit; BMW niet en de dealer ook niet. Je hoeft je natuurlijk niet veel aan te trekken van de situatie van de dealer, maar van wat ik hoor zitten zij in nét zo'n onzekerheid als de klanten. Je ziet dan ook dat zo'n dealer in België dan maar het heft in eigen hand neemt en zelf een alternatief plan bedenkt. Persoonlijk zou ik niet zo op mijn strepen gaan staan en zo'n demomotor gewoon aannemen. Boeit zo'n stickertje nou? Het ding rijdt toch?BertS schreef:Ik heb geen vervangend vervoer van de dealer omdat de in eerste instantie aangeboden RT (model 2010) een demomotor was voorzien was van dealer logo en met reclame, dit was voor mij geen optie gezien dat het wel enkele weken zou duren. Ik heb de dealer daarop gevraagd om mijn vorige RT beschikbaar te stellen voor de periode dat mijn LC in zijn opslag staat. Dit was voor de dealer geen optie vanwege kosten als reactie heb ik de dealer gevraag de aankoop van de LC terug te draaien conform de BMW USA regeling. Het antwoord na een paar dagen wachten was dat dit niet mocht van BMW NL. Kortom ik heb momenteel geen motor!
Het is natuurlijk een persoonlijke afweging, maar zo'n dealer probeert ook het beste te maken van een slechte situatie. Kennelijk heeft de ene dealer wat meer mogelijkheden dan de ander.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Collega's ... de dealers zitten inderdaad met handen in het haar. Zij zijn (net zoals ik) kleine zelfstandigen en heeb naak de winstmarges zien dalen, allerhande verplichtingen van buiten af, wetgever, enz ... daarboven op nu dit voorval waar zij voor geen millimeter verantwoordelijk zijn! Wij als klant verwachten inderdaad van hen een oplossing ... en als ik het merendeel van de reacties lees, heb ik het gevoel dat die dealers wel degelijk hun klanten trachten te helpen, de ene dealer heeft mogelijk meer middelen dan de andere .... voorbeeld: wij lenen je een RT vorige editie voor 8 weken .. die komt pas terug binnen eind september (met meer kilometers erop), het top verkoop seizoen is voorbij en blijft dus staan tot voorjaar 2015 aan een lagere prijs. Wie gaat dat verschil vergoeden? Zover ik nu weet zeker BMW BeLux niet! Zelfde scenario met een demo motor, zelfde probleem met het inbouwen en later terug uitbouwen van de voorlopige oplossing ...
Conclusie: tracht met je dealer een voor jou als klant aanvaardbare oplossing uit werken maar weet dat die mensen ook niet beschikken over grote budgetten! Blijf wel van oordeel dat BMW GROUP hier niet mooi uitkomt en wij als groep best iets ondernemen. Voorstellen? Acties??
Conclusie: tracht met je dealer een voor jou als klant aanvaardbare oplossing uit werken maar weet dat die mensen ook niet beschikken over grote budgetten! Blijf wel van oordeel dat BMW GROUP hier niet mooi uitkomt en wij als groep best iets ondernemen. Voorstellen? Acties??
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Tros Radar????????Dirk64 schreef: Blijf wel van oordeel dat BMW GROUP hier niet mooi uitkomt en wij als groep best iets ondernemen. Voorstellen? Acties??
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Hulde voor je standpunt. Je kunt je dealer inderdaad niet weken zonder demomotor laten zitten !BertS schreef:
Beste,
Ik heb geen vervangend vervoer van de dealer omdat de in eerste instantie aangeboden RT (model 2010) een demomotor was voorzien was van dealer logo en met reclame, dit was voor mij geen optie
groeten Bert
Wat een altruïsme zeg. In deze moeilijke tijden niet aan je zelf denken maar aan je dealer.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Vanmorgen mijn motor terug opgehaald bij de dealer.
Het slechte onderdeel is vervangen in de vering en alles is weer OK.
In een later stadium zal de volledige vering vervangen worden in opdracht van BMW AG.
De huidige herstelling is de Belgische oplossing met akkoord van BMW AG.
De firma die de herstellingen uitvoerd doet er ca 90 per week, dus zijn waarschjnlijk binnen enkele weken alle in Belgie verkochte 1200RT/LC weer op de baan.
Het slechte onderdeel is vervangen in de vering en alles is weer OK.
In een later stadium zal de volledige vering vervangen worden in opdracht van BMW AG.
De huidige herstelling is de Belgische oplossing met akkoord van BMW AG.
De firma die de herstellingen uitvoerd doet er ca 90 per week, dus zijn waarschjnlijk binnen enkele weken alle in Belgie verkochte 1200RT/LC weer op de baan.
- JOS WRSM
- Forumoprichter en -beheerder
- Berichten: 4370
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: momenteel motorloos
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Goed geregeld zeg, jij kunt alweer op weg en binnen drie weken alle Belgen met een LC . . . .
2cylinder schreef:Vanmorgen mijn motor terug opgehaald bij de dealer.
Het slechte onderdeel is vervangen in de vering en alles is weer OK.
In een later stadium zal de volledige vering vervangen worden in opdracht van BMW AG.
De huidige herstelling is de Belgische oplossing met akkoord van BMW AG.
De firma die de herstellingen uitvoerd doet er ca 90 per week, dus zijn waarschjnlijk binnen enkele weken alle in Belgie verkochte 1200RT/LC weer op de baan.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Hier is tenminste een oplossing. Ik heb nog niets. Niet van BMW Nl of de dealer...Habeve schreef:Bericht op Facebook, citaat:
Alex Van Gasse: My motorcycle is back R1200RT 2014 LC! This morning got a call from the dealer stating that he was ready to be picked up.
The rod in the suspension is a larger size and 2 times stronger than before.
Good feeling to sit in the saddle. returned after 25 days yeeha
Thanks dealer Antwerpen Motor store.
Denis Higny: is it temporarily solution from dealer or final from Headquarter BMW Germany?
Alex Van Gasse: Probably temporary. Dealer let us know when the change will take place.
But the suspension works very well have been tested a few miles and it still looks good
Eenduidigheid zou zeker op z'n plaats zijn. Ik vind het treurig dat er zoveel verschillende 'oplossingen' zijn.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Vandaag heb ik het geluk om Belg te zijn!
Mijn moto is in twee weken hersteld DANKZIJ motorsport Mabbe uit Wielsbeke, die op eigen initiatief een oplossing heeft gezocht en gevonden, met toestemming van BMW.
Zalig om met dit weertje de weg op te kunnen. Over twee weken vertrekken we voor een Alpentoer, met dank aan Nick!
Thanks Nick!
Patrick.
Mijn moto is in twee weken hersteld DANKZIJ motorsport Mabbe uit Wielsbeke, die op eigen initiatief een oplossing heeft gezocht en gevonden, met toestemming van BMW.
Zalig om met dit weertje de weg op te kunnen. Over twee weken vertrekken we voor een Alpentoer, met dank aan Nick!
Thanks Nick!
Patrick.
- Hans45
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 28 apr 2009, 16:15
- Type: R1250RT
- Bijz: Diverse extra's gemonteerd
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Vandaag 1 juli werd ik gebeld door mijn dealer.
As donderdag komt men een nieuwe R1200GS LC brengen. De motor was al binnen en het kenteken nu ook. All risk verzekering en belasting zijn voor kosten van BMW/dealer.
De RT gaat dan mee retour.
De GS kan ik zolang gebruiken totdat de demper gerepareerd wordt.
De demper wordt gedemonteerd van de motor en opgestuurd voor reparatie.
Volgens Roelof zou er dan een hele nieuwe demper retour komen. Alleen de veer zou dan dezelfde blijven.
Men wist nog niet precies wanneer de nieuwe demper terug zou komen maar ergens eind augustus...
As donderdag komt men een nieuwe R1200GS LC brengen. De motor was al binnen en het kenteken nu ook. All risk verzekering en belasting zijn voor kosten van BMW/dealer.
De RT gaat dan mee retour.
De GS kan ik zolang gebruiken totdat de demper gerepareerd wordt.
De demper wordt gedemonteerd van de motor en opgestuurd voor reparatie.
Volgens Roelof zou er dan een hele nieuwe demper retour komen. Alleen de veer zou dan dezelfde blijven.
Men wist nog niet precies wanneer de nieuwe demper terug zou komen maar ergens eind augustus...
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Gister viel alles op zijn plaats.hv121456 schreef:Hier is tenminste een oplossing. Ik heb nog niets. Niet van BMW Nl of de dealer...Habeve schreef:Bericht op Facebook, citaat:
Alex Van Gasse: My motorcycle is back R1200RT 2014 LC! This morning got a call from the dealer stating that he was ready to be picked up.
The rod in the suspension is a larger size and 2 times stronger than before.
Good feeling to sit in the saddle. returned after 25 days yeeha
Thanks dealer Antwerpen Motor store.
Denis Higny: is it temporarily solution from dealer or final from Headquarter BMW Germany?
Alex Van Gasse: Probably temporary. Dealer let us know when the change will take place.
But the suspension works very well have been tested a few miles and it still looks good
Eenduidigheid zou zeker op z'n plaats zijn. Ik vind het treurig dat er zoveel verschillende 'oplossingen' zijn.
Eerst een telefoontje van de rechtsbijstand dat het erg lastig wordt een zaak met positief gevolg voor mij te beginnen tegen BMW NL en/of de dealer .
Na wat scenario's te hebben besproken uiteindelijk besloten verder af te zien van een "gevecht" met BMW NL.
Ben ik druk bezig dit nieuws te verwerken word ik gebeld door Roelof van Van Harte met de vraag wanneer de RT kan worden gewisseld voor een GS. Lang verhaal kort. Vandaag ben ik weer mobiel op de motor. Een brandweerauto rode GS met koffers en full options. Zelfs de BMW Nav. 5 kan ik gebruiken op de GS. Geen hagelnieuwe maar wel een met slechts 500 km op de teller. Ik zeg, Prima. Met dank aan Roelof om de aflevering gistermiddag laat nog te kunnen realiseren .
Vanochtend de eerste kilometers gemaakt op de GS en het voelt weer goed om op de motor onderweg te zijn. Vanavond na werk maar een ritje over de lekdijk richting Wijk bij Duurstede maken en weer een beetje genieten .
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Mooi dat je weer rijdt, Henk! En nu hopen dat de dempervervanging in augustus vlotjes gaat.hv121456 schreef: Vandaag ben ik weer mobiel op de motor. Een brandweerauto rode GS met koffers en full options.
- Patje
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 18 jan 2009, 04:37
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Quartz Blue Metalic...
- Land: BE
- Woonplaats of omgeving: Antwerpen
- Locatie: Tstad...
- Contacteer:
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Morgen mag ik mijnen RT afhalen. Eindelijk, een maand lang moeten missen... Veeer hersteld.
Why do I ride a BMW? Easy, Mercedes does't build bikes!!! De R1200RT lc is er, die staat prachtig naast mn K100LT uit 1988 :-)
Sinds 1977: Suzuki AC50 (70&100), GuzziV7, BMW R65, Suz GS650L, Idem, R1100RT, R1150RT, K100LT, R1200RT lc
Sinds 1977: Suzuki AC50 (70&100), GuzziV7, BMW R65, Suz GS650L, Idem, R1100RT, R1150RT, K100LT, R1200RT lc
- Hans45
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 28 apr 2009, 16:15
- Type: R1250RT
- Bijz: Diverse extra's gemonteerd
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Nijmegen
- Locatie: Nijmegen
De rode verlossing is gearriveerd.
Nou vandaag was dan de dag. Om 09.50 kwam de bus van VH voor gereden. In de bus stonden een korenblauwe RT LC en een rode GS LC. Eruit werd een rode R1200GS LC gereden.
Erin verdween een goed rijdende R1200RT LC.
Welnu 4 weken na aankondiging van BMW’s World wide shut down werd de rode verlossing gebracht.
Meteen een ritje via de zevenheuvelenweg (echt een aanrader) gemaakt naar het werk toe. Ik moet zeggen dat zo een GS toch wel wat heeft. De eerste indruk was dat het wat meer waaide tijdens het rijden. Verder effe keren op de weg is een makkie, en verder geeft hij je het gevoel van kom maar, kom maar. En alle verdere superlatieven zijn inderdaad van toepassing. Motorisch loopt mijn motor echter wel gladder. Maar goed.
Dus dank aan de heren van Van Harten die dit geregeld hebben.
Ik hoorde trouwens van een collega hier op het werk die een RT LC van Simako heeft, dat die dus GEEN vervangende motor van de dealer heeft gekregen of gaat krijgen…
Erin verdween een goed rijdende R1200RT LC.
Welnu 4 weken na aankondiging van BMW’s World wide shut down werd de rode verlossing gebracht.
Meteen een ritje via de zevenheuvelenweg (echt een aanrader) gemaakt naar het werk toe. Ik moet zeggen dat zo een GS toch wel wat heeft. De eerste indruk was dat het wat meer waaide tijdens het rijden. Verder effe keren op de weg is een makkie, en verder geeft hij je het gevoel van kom maar, kom maar. En alle verdere superlatieven zijn inderdaad van toepassing. Motorisch loopt mijn motor echter wel gladder. Maar goed.
Dus dank aan de heren van Van Harten die dit geregeld hebben.
Ik hoorde trouwens van een collega hier op het werk die een RT LC van Simako heeft, dat die dus GEEN vervangende motor van de dealer heeft gekregen of gaat krijgen…
BMW Trackrecord: 2021 BMW R1250RT special uitvoering: CeeBailey ruit. Alle bouten zichtbaar vervangen door TITANIUM.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Patje schreef:Morgen mag ik mijnen RT afhalen. Eindelijk, een maand lang moeten missen... Veeer hersteld.
Ik wens je veel fijne en veilige km's toe op je 'gerepareerde' RT LC.
Ik ben vandaag bij mijn dealeRT geweest en daar het 'probleem' voorgelegd.
Afgelopen maandag is er een BMW dealer vergadering geweest waarin oa de BMW BELUX 'oplossing' werd
besproken. Hieruit blijkt dat een ieder zelf moet weten welke oplossing of reparatie hij/zij wil laten uitvoeren
maar dat de BMW Gesellschaft GMBH geen enkele vervolggarantie voor zijn rekening neemt als er iets met
de fiets mocht gebeuren. D.w.z. mocht er bijvoorbeeld een cardan defect raken en BMW kan dit evt herleiden
naar de gerepareerde veerpoot dan heb je geen poot om op te staan.
Ik heb toch maar besloten om mijn RT LC gewoon bij de dealeRT te laten staan.
Ik heb de K1300GT kunnen omruilen voor een R1200RT en daar ben ik tevreden mee.
Ik heb trouwens ook al gehoord dat e reparatie wel eens zou kunnen uitlopen tot medio september.
Harald
LC
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Voor wat betreft de oplossing die in Belgie getroffen is hebben de dealers wel degelijk het akkoord van BMW BELUX die op hun buurt de zegen hebben van BMW AG, dixit mijn dealer.
Mijn motor is intussen ook weer hersteld en zal later terug binnengeroepen worden voor de vervanging van de volledige veerpoot, daar waar nu alleen het slechte onderdeel vervangen is door een sterker. Deze herstelling zal dus geen invloed hebben op eventuele latere garantie perikelen.
Hier in Belgie gaat het dan ook over een initiatief van BMW en niet van een firma die veringen maakt en plaatst.
Mijn motor is intussen ook weer hersteld en zal later terug binnengeroepen worden voor de vervanging van de volledige veerpoot, daar waar nu alleen het slechte onderdeel vervangen is door een sterker. Deze herstelling zal dus geen invloed hebben op eventuele latere garantie perikelen.
Hier in Belgie gaat het dan ook over een initiatief van BMW en niet van een firma die veringen maakt en plaatst.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Dat klopt, BMW AG heeft géén bezwaar gemaakt tegen de plaatsing van een vervangende veer of reparatie van het defecte onderdeel maar heeft wel degelijk de restrictie op de garantie gegeven. Mocht men (BMW AG) eventuele vervolgschade kunnen herleiden naar de veerpoot dan heb je toch echt pech.2cylinder schreef:Voor wat betreft de oplossing die in Belgie getroffen is hebben de dealers wel degelijk het akkoord van BMW BELUX die op hun buurt de zegen hebben van BMW AG, dixit mijn dealer.
Mijn motor is intussen ook weer hersteld en zal later terug binnengeroepen worden voor de vervanging van de volledige veerpoot, daar waar nu alleen het slechte onderdeel vervangen is door een sterker. Deze herstelling zal dus geen invloed hebben op eventuele latere garantie perikelen.
Hier in Belgie gaat het dan ook over een initiatief van BMW en niet van een firma die veringen maakt en plaatst.
Dit vernomen uit betrouwbare bron, (persoon was bij de vergadering aanwezig!)
Nogmaals ik hoop dat alles goed gaat en veel veilige km's gewenst.
- ErikS
- 2024
- Berichten: 485
- Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
- Type: R1250RT
- Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
- Locatie: De parel van Gelderland
- Contacteer:
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Ik heb inmiddels er een mailtje aan gewaagd naar Tros Radar. Misschien een idee dat anderen dat ook doen. Als we gezamenlijk een vuist maken dan bereiken we misschien meer. Ik hoop er op dat we er in ieder geval een extra jaar garantie uit slepen omdat dit motorseizoen verloren is. De meeste rijders voelen hun motoren juist in de maanden juni/julie/augustus extra aan de tand en eventuele gebreken komen dan wel aan het licht En is het niet in het eerste jaar dan wel in het daarop volgende. (en soms zelfs pas in het derde motorseizoen).ErikS schreef:Tros Radar????????Dirk64 schreef: Blijf wel van oordeel dat BMW GROUP hier niet mooi uitkomt en wij als groep best iets ondernemen. Voorstellen? Acties??
Dit jaar dus 0 (nul) kilometers in deze juist zo mooie maanden. De volgende "zware" periode is voor de motoren dan pas weer in de zomer 2015. En . . . het jaar daarop (2016) is in de zware maanden de garantie net . . . VOORBIJ.
Dus neem niet alleen genoegen met die tegoedbon van 500 euro maar claim ook minimaal een extra jaar garantie.
Daarnaast vind ik het een gemene streek van BMW AG en BMW Nederland om eigenaren individueel naar de dealers te verwijzen voor de vergoedingen en andere zaken. Ok, dat de dealer voor vervangend vervoer zorgt is nog enigszins logisch. En ik heb begrepen dat de meeste hun stinkende best gedaan hebben. Maar voor de financiële compensatie wil ik geen gevecht met de dealer aangaan. Hij kan er niets aan doen en is afhankelijk van BMW-AG en BMW Nederland. IK moet er niet aan denken dat alle 180 eigenaren hun dealer aansprakelijk moeten gaan stellen en met hun het gevecht voeren.
Misschien kunnen de dealers ons daarin ook steunen door zich "en blok" op te stellen naar BMW NL en onze eisen gewoon overnemen. Misschien kunnen zij iets afdwingen.
En anders wordt het toch Tros Radar of een ander consumentenprogramma. Ik ben benieuwd wat BMW over heeft om voor imago schade te voorkomen. In Amerika in ieder geval al meer dan wij op dit moment voor elkaar krijgen.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Dat jaar garantie vind ik wel een goed idee. Nooit bij nagedacht. Ik ga die vraag eerst aan BMW stellen. Dat vind ik wel de goede volgorde.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Voor de LC die in bestelling heb staan geldt hetzelfde als voor reeds geleverde machines.
Aflevering van nieuwe exemplaren komt pas vanaf week 34 op gang.
Vanmiddag te horen gekregen van de dealeRT
Aflevering van nieuwe exemplaren komt pas vanaf week 34 op gang.
Vanmiddag te horen gekregen van de dealeRT
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Geen probleem want het is je dealer, en in tweede instantie de invoerder die instaan voor de garantie en verantwoordelijk zijn volgens de garantiewetgeving.Habeve schreef:Dat klopt, BMW AG heeft géén bezwaar gemaakt tegen de plaatsing van een vervangende veer of reparatie van het defecte onderdeel maar heeft wel degelijk de restrictie op de garantie gegeven. Mocht men (BMW AG) eventuele vervolgschade kunnen herleiden naar de veerpoot dan heb je toch echt pech.
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
We hebben van BMW een 'tegoedbon' gekregen van € 500,00
Dit bedrag is te besteden bij de dealer en wel vóór 1 januari 2015.
Nu was ik vandaag bij mijn dealeRT in Heerenveen om eens te kijken
waar ik die 500 euri aan zou kunnen besteden.
Mijn vrouw moet eigenlijk een nieuwe jas hebben dus ik naar de damesafdeling
om een nieuwe jas te bekijken, mooie jas gevonden maar wie schetst mijn verbazing?
Ik mag het bedrag alléén besteden aan een jas uit de BMW shop en die is dubbel zo duur.
Slimme jongens daar bij BMW!
Dit bedrag is te besteden bij de dealer en wel vóór 1 januari 2015.
Nu was ik vandaag bij mijn dealeRT in Heerenveen om eens te kijken
waar ik die 500 euri aan zou kunnen besteden.
Mijn vrouw moet eigenlijk een nieuwe jas hebben dus ik naar de damesafdeling
om een nieuwe jas te bekijken, mooie jas gevonden maar wie schetst mijn verbazing?
Ik mag het bedrag alléén besteden aan een jas uit de BMW shop en die is dubbel zo duur.
Slimme jongens daar bij BMW!
Laatst gewijzigd door Habeve op 11 jul 2014, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bluert1200
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 21 mei 2011, 16:58
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: LC
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Ik had mijn ZUMO 660 nog een tijdje willen houden maar van pure ellende de 500 euro (+opbrengst verkoop zumo)
maar gebruikt voor een navigator V. Je moet toch wat. :-)
maar gebruikt voor een navigator V. Je moet toch wat. :-)
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Ook mijn R1200RT is opgehaald.
Ik heb echter meerdere problemen met mijn nieuwe motor.
Alleen de aflevering al was een probleem. Voordat alle opties werden geleverd duurde maanden. Het opbouwen was zo gedaan. Maar... De dealer werd geconfronteerd met leveringsproblemen. Uitstel op uitstel. Dus wij ook. Dus ons motorseizoen begon al met wachten en later het rijden op een incomplete motor. Je moet toch wat?!
De bak schakelt zeer zwaar en schakelen gaat gepaard met druenen in de bak. Hierdoor kan ik maar moeilijk gebruik maken van het schakelaassistent pro. Deze is er later opgebouwd en heeft nimmer bruikbaar gefunctioneerd.
Mijn dealer stelt dat de versnellingsbakken, ook bij de GS, lawaaiig zijn. Maar blijven wel heel. BMW heeft voor het eerst olieplaten gebruikt en ja dit kan wel eens niet perfect zijn. Ook voor BMW is dit nieuw. Tja testen zeg ik dan. Een mogelijke oplossing kan wel 4 jaar duren. Maar stelde de dealer: ze doen dan niet moeilijk?!?
De BMW R1200RT heeft mij al een keer volledig verrast. Hij gaf zelf gas! Ook deze klacht gemeld. Software-bug? Later zijn allerlei zaken opgebouwd, door de dealer wel te verstaan. (schakelassistent pro, Led-koplampuitbreiding etc) De motor heeft alle opties. :mrgreen:
Als je rijdt dan "zoekt" de neus. De neus is gevoelig voor de richting van de wind. Dit kan je verrassen! Ook dit bleek bekend.
Kortom: de nieuwe R1200RT is te snel op de markt gebracht en doet nu BMW en zijn dealers geen goed. Dit gaat ten koste van de dealer. Deze doet zijn uiterste best.
Heeft al diverse malen vervangend vervoer aangeboden. Ik heb dit tot nu toe geweigerd. Ik wil of een andere, nieuwe, motor of een vervangende nieuwe motor. Zelfs hierin wil de dealer meegaan. Hoe dit exact gaat uitpakken moeten we nog zien. Maar de wil is er.......
Ik heb nog een reden om deze motor terug te doen: wij zijn het vertrouwen in deze motor verloren, later opgebouwde opties functioneren gebrekkig en de gebrekkig functionerende motor met onderhuidse problemen geeft ons straks nog een kater...........inruilprijs?
Laurens
Ik heb echter meerdere problemen met mijn nieuwe motor.
Alleen de aflevering al was een probleem. Voordat alle opties werden geleverd duurde maanden. Het opbouwen was zo gedaan. Maar... De dealer werd geconfronteerd met leveringsproblemen. Uitstel op uitstel. Dus wij ook. Dus ons motorseizoen begon al met wachten en later het rijden op een incomplete motor. Je moet toch wat?!
De bak schakelt zeer zwaar en schakelen gaat gepaard met druenen in de bak. Hierdoor kan ik maar moeilijk gebruik maken van het schakelaassistent pro. Deze is er later opgebouwd en heeft nimmer bruikbaar gefunctioneerd.
Mijn dealer stelt dat de versnellingsbakken, ook bij de GS, lawaaiig zijn. Maar blijven wel heel. BMW heeft voor het eerst olieplaten gebruikt en ja dit kan wel eens niet perfect zijn. Ook voor BMW is dit nieuw. Tja testen zeg ik dan. Een mogelijke oplossing kan wel 4 jaar duren. Maar stelde de dealer: ze doen dan niet moeilijk?!?
De BMW R1200RT heeft mij al een keer volledig verrast. Hij gaf zelf gas! Ook deze klacht gemeld. Software-bug? Later zijn allerlei zaken opgebouwd, door de dealer wel te verstaan. (schakelassistent pro, Led-koplampuitbreiding etc) De motor heeft alle opties. :mrgreen:
Als je rijdt dan "zoekt" de neus. De neus is gevoelig voor de richting van de wind. Dit kan je verrassen! Ook dit bleek bekend.
Kortom: de nieuwe R1200RT is te snel op de markt gebracht en doet nu BMW en zijn dealers geen goed. Dit gaat ten koste van de dealer. Deze doet zijn uiterste best.
Heeft al diverse malen vervangend vervoer aangeboden. Ik heb dit tot nu toe geweigerd. Ik wil of een andere, nieuwe, motor of een vervangende nieuwe motor. Zelfs hierin wil de dealer meegaan. Hoe dit exact gaat uitpakken moeten we nog zien. Maar de wil is er.......
Ik heb nog een reden om deze motor terug te doen: wij zijn het vertrouwen in deze motor verloren, later opgebouwde opties functioneren gebrekkig en de gebrekkig functionerende motor met onderhuidse problemen geeft ons straks nog een kater...........inruilprijs?
Laurens
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 13 jul 2014, 15:26
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Hilvarenbeek
Re: PLATFORM: Terugroepactie/Recall 1200RT/LC ivm defect ESA
Het wordt tijd om aan de negatieve teneur van dit forum een eind te maken. Ik ben dolblij met mijn nieuwe RT, want ik heb nog nooit zo'n fijn sturende fiets als deze gehad. Enige weken geleden kreeg ik een K1600GT mee voor mijn vakantie naar Oostenrijk. Een prima fiets, maar wel met enorm veel speling in de aandrijflijn en veel minder 'speels' dan de RT. Bovendien miste ik mijn schakelassistent Pro en de hillassist. En tenslotte zat de K1600GT minder goed.
Mijn vorige RT was ook al erg goed, maar ook deze was iets minder goed de bocht door te krijgen. Als je de BMW vergelijkt met andere merken: de Honda Pan wiebelt, de Yamaha FJS rijdt onzuiniger en zou ook zwaar sturen. Alternatieven zijn er volop als je tenminste met een ketting I.p.v. een cardan kunt leven. Of zonder kuip. Dus iedereen die het opgeeft en een ander merk wil proberen: veel succes, hopelijk krijg je er geen spijt van. Ik hoop snel weer mijn RT terug te krijgen.
Mijn vorige RT was ook al erg goed, maar ook deze was iets minder goed de bocht door te krijgen. Als je de BMW vergelijkt met andere merken: de Honda Pan wiebelt, de Yamaha FJS rijdt onzuiniger en zou ook zwaar sturen. Alternatieven zijn er volop als je tenminste met een ketting I.p.v. een cardan kunt leven. Of zonder kuip. Dus iedereen die het opgeeft en een ander merk wil proberen: veel succes, hopelijk krijg je er geen spijt van. Ik hoop snel weer mijn RT terug te krijgen.