Toch nog even de uitslag van het rijden met extra gewicht in de radiobak.
Vanmorgen de tank volgegooid met benzine en de radiobak extra beladen met het stuk lood en de sloten.
Total extra gewicht 5,8kg, zoveel mogelijk links naar voren en onderin.
In de linker zijkoffer de regenbroek en in de rechter zijkoffer . . . je raad het al . . . de regenjas.
In de topkoffer wat extra handschoenen en m'n broodtrommeltje.
Zo op pad gegaan en op verschillende wegen met verschillende windrichtingen gereden.
In alle gevallen blijft de motor op dezelfde wijze naar rechts neigen op moment je de handen los van het
stuur hebt (met cc erop). Ook verschillende snelheden geprobeerd, maar dat maakt eigenlijk niks uit.
Ook nog eens goed gelet op de houding op de motor. Ik zit vanwege dat naar rechts neigen automatisch
een beetje naar links op de motor. Als je vanuit die positie in een rechte lijn kijkt over de tank naar het
midden van het balhoofd, dan kun je zien dat de motor heel gering naar rechts overhelt.
Wanneer ik met de cc erop op constante snelheid rij en laat mijn handen los gaat hij meteen naar rechts.
Zodra ik met mijn linker vinger heel licht tegen mijn linker handlebar naar voren duw (echt maar minimaal) dan
merk je dat de motor meteen rechtop komt en niet meer naar rechts neigt.
Ik heb ook het gevoel wanneer dat beetje eruit zo zijn ik wel echt recht op de motor zou zitten.
Daarnaast heb ik toch sterk de indruk dat het naar rechts neigen van mijn RT niet door de tankbalans wordt veroorzaakt,
maar door een probleem met de uitlijning of wielen zelf.
Kan zijn dat de stand van het achterwiel tov voorwiel hier debet aan is of er toch iets is met het balhoofd c.q. voorpoten en niet
helemaal lekker zit of afgesteld staat of dat toch het balanceerlood wat allemaal aan de linkerkant zit zorgt voor dit fenomeen.
Ik geloof niet dat het de banden zijn eerlijk gezegd.
Dus dat is heel interessant m.i. en zou iets moeten kunnen zeggen over wat hier mis is.
Mijn motor neigt naar rechts, maar als ik heel minimaal tegen mijn linker handlebar naar voren duw of kleine beetje de rechter handlebar
naar achteren trek, wat zoveel wil zeggen iets naar rechts sturen,
de motor zich naar links opricht en rechtop en dus perfect rechtdoor gaat.
Dus bij het sturen naar rechts gaat hij eerst een klein beetje naar links en dan naar rechts is eigenlijk mijn conclusie.
Ik ben niet technisch genoeg dit verder te onderbouwen, maar ik denk toch dat het iets te maken heeft met de stand van
het achterwiel t.o.v. het voorwiel wat niet in lijn staat.
Ook een nogal grappige discussie hierover bij onze zuiderburen
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpbb/viewtop ... f=2&t=6867
RT = Rechts Trekken
LT = Links Trekken
GS = Geheel Krom
K = Krom
R = Recht
:mrgreen:
BMW R 1200 RT (2010), ABS, ASC, ESA, RDC ThunderGrey-Metallic/Titan Silber, Michelin Pilot Road 4GT
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"