lambdasonde vervangen
Moderator: RT_Patrick
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 06 nov 2014, 15:02
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Bergentheim
lambdasonde vervangen
Moi,
wie weet welke lambdasonde uit de autowereld past in een R1150R?
BVD
Groeten,
Gerrit
wie weet welke lambdasonde uit de autowereld past in een R1150R?
BVD
Groeten,
Gerrit
-
- Berichten: 501
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: lambdasonde vervangen
Geen idee!
Ik zou beginnen met demontage en trachten het merk/onderdeelnummer van de toeleverancier te achterhalen.
Ook met de gedemonteerde sonde naar een auto-specialist gaan zou best wel eens een oplossing kunnen brengen. Niet zelden ben je met het omzetten van de stekker klaar.
Succes en gr v Ciske
Ik zou beginnen met demontage en trachten het merk/onderdeelnummer van de toeleverancier te achterhalen.
Ook met de gedemonteerde sonde naar een auto-specialist gaan zou best wel eens een oplossing kunnen brengen. Niet zelden ben je met het omzetten van de stekker klaar.
Succes en gr v Ciske
- Baird
- 2024
- Berichten: 4361
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: lambdasonde vervangen
kijk eens op REAL OEM BMW , zoek het partnummer op en ga daar de boer mee op, de dealer/Hobbyist/Knalpot kan natuurlijk ook
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: lambdasonde vervangen
Sorry voor de late reactie....
:shock:
De lambdasonde (zuurstofsensor) bestaan uit verschillende types, meestal vier of vijf- draads en dat is afhankelijk of de sensor wel (5 draads) of geen (vier draads) verwarmingselement heeft.
Tegenwoordig worden bijna uitsluitend 5 draads sensoren gebruikt omdat de milieueisen zijn aangescherpt. Zonder te diep op de werking in te gaan; als de motor in koude toestand gestart wordt, zal de lambdasensor NIET werken en het mengsel staat op rijk.
Zodra de motor een bepaalde bedrijfstemperatuur bereikt heeft, wordt de lambdasensor aangestuurd en het motormanagement zal nu de motor afwisselend rijk en dan weer arm gaan regelen.
Om nu de opwarmfase van de motor te versnellen, zit er vaak een verwarmingselement in, die de lambdasensor verwarmt rond de 300 - 350 graden (in de opwarmfase), totdat de motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt heeft, dan wordt het verwarmingselement weer uitgeschakeld. Dit type sensor heeft minimaal 5 draden.
Op de originele lambdasensor zijn vaak codes / markeringen te vinden en bij een automaterialenhandel kan je via die codes, de juiste sensor vinden.
Hoop dat dit wat geholpen heeft.
PS: heb je een 5 draads, raak de sensor NIET aan als het contact bij koude motor aanstaat, de sensor kan dan zeer heet zijn!!!!

De lambdasonde (zuurstofsensor) bestaan uit verschillende types, meestal vier of vijf- draads en dat is afhankelijk of de sensor wel (5 draads) of geen (vier draads) verwarmingselement heeft.
Tegenwoordig worden bijna uitsluitend 5 draads sensoren gebruikt omdat de milieueisen zijn aangescherpt. Zonder te diep op de werking in te gaan; als de motor in koude toestand gestart wordt, zal de lambdasensor NIET werken en het mengsel staat op rijk.
Zodra de motor een bepaalde bedrijfstemperatuur bereikt heeft, wordt de lambdasensor aangestuurd en het motormanagement zal nu de motor afwisselend rijk en dan weer arm gaan regelen.
Om nu de opwarmfase van de motor te versnellen, zit er vaak een verwarmingselement in, die de lambdasensor verwarmt rond de 300 - 350 graden (in de opwarmfase), totdat de motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt heeft, dan wordt het verwarmingselement weer uitgeschakeld. Dit type sensor heeft minimaal 5 draden.
Op de originele lambdasensor zijn vaak codes / markeringen te vinden en bij een automaterialenhandel kan je via die codes, de juiste sensor vinden.
Hoop dat dit wat geholpen heeft.
PS: heb je een 5 draads, raak de sensor NIET aan als het contact bij koude motor aanstaat, de sensor kan dan zeer heet zijn!!!!
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht