lambdasonde vervangen

R1150GS (+Adventure) - R1150R (+Rockster) - R1150RS

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
breedframe
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 nov 2014, 15:02
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Bergentheim

lambdasonde vervangen

Ongelezen bericht door breedframe »

Moi,

wie weet welke lambdasonde uit de autowereld past in een R1150R?

BVD
Groeten,
Gerrit
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: lambdasonde vervangen

Ongelezen bericht door ciske »

Geen idee!
Ik zou beginnen met demontage en trachten het merk/onderdeelnummer van de toeleverancier te achterhalen.
Ook met de gedemonteerde sonde naar een auto-specialist gaan zou best wel eens een oplossing kunnen brengen. Niet zelden ben je met het omzetten van de stekker klaar.

Succes en gr v Ciske
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: lambdasonde vervangen

Ongelezen bericht door Baird »

kijk eens op REAL OEM BMW , zoek het partnummer op en ga daar de boer mee op, de dealer/Hobbyist/Knalpot kan natuurlijk ook
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
MAD
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
Type: R1150RT
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Re: lambdasonde vervangen

Ongelezen bericht door MAD »

Sorry voor de late reactie.... :oops: :shock:

De lambdasonde (zuurstofsensor) bestaan uit verschillende types, meestal vier of vijf- draads en dat is afhankelijk of de sensor wel (5 draads) of geen (vier draads) verwarmingselement heeft.
Tegenwoordig worden bijna uitsluitend 5 draads sensoren gebruikt omdat de milieueisen zijn aangescherpt. Zonder te diep op de werking in te gaan; als de motor in koude toestand gestart wordt, zal de lambdasensor NIET werken en het mengsel staat op rijk.
Zodra de motor een bepaalde bedrijfstemperatuur bereikt heeft, wordt de lambdasensor aangestuurd en het motormanagement zal nu de motor afwisselend rijk en dan weer arm gaan regelen.
Om nu de opwarmfase van de motor te versnellen, zit er vaak een verwarmingselement in, die de lambdasensor verwarmt rond de 300 - 350 graden (in de opwarmfase), totdat de motor zijn bedrijfstemperatuur bereikt heeft, dan wordt het verwarmingselement weer uitgeschakeld. Dit type sensor heeft minimaal 5 draden.

Op de originele lambdasensor zijn vaak codes / markeringen te vinden en bij een automaterialenhandel kan je via die codes, de juiste sensor vinden.

Hoop dat dit wat geholpen heeft.

PS: heb je een 5 draads, raak de sensor NIET aan als het contact bij koude motor aanstaat, de sensor kan dan zeer heet zijn!!!!
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
Beamietoo

Re: lambdasonde vervangen

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Korte versie...
Breedband 4 draad versie. _004
Gesloten

Terug naar “Overig R1150 serie”