Ik werd vandaag door een automobilist aangesproken, die had een tijdje achter me gereden. hij dacht dat mijn koffers los zaten, maar na controle bleken ze gewoon goed vast te zitten, Er zit wel wat beweging bij de ophanging, is dit standaard?????
Tamme
koffers R1200rt bewegen tijdens het rijden
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: koffers R1200rt bewegen tijdens het rijden
Zie navolgende draadje;
viewtopic.php?f=1&t=10359
Het ligt er dus aan hoeveel "wat beweging in zit" exact is.
Als je de achterkant van je zijkoffers meer dan 1 cm omhoog kunt bewegen is het "mis", niet goed dus.
Als je topkoffer te los zit, is het vergrendelingsmechanisme verschoven (meestal omdat de topkoffer uitklaar gehaald is om het slotje te wisselen) waardoor de vergrendeling niet meer ver genoeg uitschuift om goed te klemmen.
Of er zit een scheur in je plastic topkoffer-drager/bagage-rekje. Helaas komt dat ook wel vaker voor. :shock:
viewtopic.php?f=1&t=10359
Het ligt er dus aan hoeveel "wat beweging in zit" exact is.
Als je de achterkant van je zijkoffers meer dan 1 cm omhoog kunt bewegen is het "mis", niet goed dus.
Als je topkoffer te los zit, is het vergrendelingsmechanisme verschoven (meestal omdat de topkoffer uitklaar gehaald is om het slotje te wisselen) waardoor de vergrendeling niet meer ver genoeg uitschuift om goed te klemmen.
Of er zit een scheur in je plastic topkoffer-drager/bagage-rekje. Helaas komt dat ook wel vaker voor. :shock:
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: koffers R1200rt bewegen tijdens het rijden
Een redelijk "heftige" test is je zijkoffer met beide handen aan de zijkant beet te pakken en proberen (met enige kracht) de koffer voorover en achterover los te trekken.
Aan de voorkant mag vrijwel geen beweging zitten, en aan de achterkant 1 cm, maximaal.
Want het achterste punt waarop de zijkoffer overheen haakt is niet veel hoger dan dat, en dat is precies het punt waar het vaak om (mis)gaat.
Naast het niet goed in de schuifpunt aan de voorzijde (halverwege de voorkant van de koffer) in geschoven zijn, maar dat is meestal door haast en niet des-RT rijders over het algemeen.
Maar kan soms natuurlijk wel gebeuren, vooral als je niet de voorgenoemde test doet nadat je de zijkoffer(s) hebt teruggeplaatst.
Check, check, dubbel-check. Altijd!
Ook moet je enige (!) weerstand voelen als je de vergrendelingshendel naar beneden duwt. Als deze als het ware naar beneden "valt" is het ook niet goed, dan is er iets mis met het interne mechanisme van de koffer.
Als een andere verkeersdeelnemer je heeft geattendeerd, hebben je koffers waarschijnlijk behoorlijk staan "dansen" schat ik zo in.
En dat horen de koffers echt niet te doen.
Suc6 en hopelijk komt de oorzaak snel boven water.
We lezen wel wat jou bevindingen zijn.
Aan de voorkant mag vrijwel geen beweging zitten, en aan de achterkant 1 cm, maximaal.
Want het achterste punt waarop de zijkoffer overheen haakt is niet veel hoger dan dat, en dat is precies het punt waar het vaak om (mis)gaat.
Naast het niet goed in de schuifpunt aan de voorzijde (halverwege de voorkant van de koffer) in geschoven zijn, maar dat is meestal door haast en niet des-RT rijders over het algemeen.
Maar kan soms natuurlijk wel gebeuren, vooral als je niet de voorgenoemde test doet nadat je de zijkoffer(s) hebt teruggeplaatst.
Check, check, dubbel-check. Altijd!
Ook moet je enige (!) weerstand voelen als je de vergrendelingshendel naar beneden duwt. Als deze als het ware naar beneden "valt" is het ook niet goed, dan is er iets mis met het interne mechanisme van de koffer.
Als een andere verkeersdeelnemer je heeft geattendeerd, hebben je koffers waarschijnlijk behoorlijk staan "dansen" schat ik zo in.
En dat horen de koffers echt niet te doen.
Suc6 en hopelijk komt de oorzaak snel boven water.
We lezen wel wat jou bevindingen zijn.