Stadslicht vervangen door LED

Xenon, led, verstralers, runningslights, problemen enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
bwreijmerink

Stadslicht vervangen door LED

Ongelezen bericht door bwreijmerink »

Mijn best gedaan om een draadje te vinden hierover, maar kan helaas niets terugvinden. Dus sorry als de vraag nogmaals wordt gesteld:

Ik heb de standaard stadsverlichtingslampjes vervangen door LED-jes (gewoon 1 op 1).
Alvorens de boel in elkaar te schroeven even getest (contact aan) --> _004

Boel in elkaar geschroefd en weer getest (contact aan) --> _004

Nu de motor starten en de combinatie van mijn xenonprojectoren met LED bekijken --> _001

LED stadslichten branden niet. Motor uit, contact weer aan, dan branden ze wel...motor starten... ze branden NIET...

TIPS???

Alvast bedankt voor het meedenken
Inspector Gadget

Re: Stadslicht vervangen door LED

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Breng de LED's terug en koop zogenoemde CAN-bus LED's.
Jou LED's trekken te weinig stroom waardoor de CAN-bus denkt dat de "gloeilampen" defect zijn en schakelt de aansturing daarom uit.
Dit komt met name voor bij RT's t/m bouwjaar 2006.

Ik adviseer hier eens te kijken;
https://www.xenonlamp.nl/canbus-led/can ... ?limit=all

Ik adviseer geen LED-lampen waarbij er "losse" SMD-led's op een print zitten, die hebben redelijk snel de neiging los te trillen.
Liefst een LED-lamp die volledig & rondom ingekapseld is.
bwreijmerink

Re: Stadslicht vervangen door LED

Ongelezen bericht door bwreijmerink »

Dank je wel Gadget...
Canbus ledjes besteld die jij aanraadt. Zal vast lukken!

Groet,
Bert
bwreijmerink

Re: Stadslicht vervangen door LED

Ongelezen bericht door bwreijmerink »

Na ruime tijd het forum niet meer te hebben bezocht, schrok ik van de hoeveelheid reacties er gekomen zijn op mijn ingebouwde Xenon projectoren. Topic is gesloten, maar toch nog even mijn ervaring delen, omdat ik tussen de "regelgeving discussie" ook zag dat er meer interesse is.

De projectoren zitten er nu al even op. Ik heb ze aangeschaft en laten inbouwen door RetrofitLab.com in Ermelo. Het "enige" wat je hoeft te doen is je koplamp unit aan te leveren. Je krijgt m dan binnen een paar dag weer retour. Bedenk wel dat het uitbouwen en inbouwen van de koplamp unit bij een R1200RT geen kleinigheid is, trek hier gerust even een middagje voor uit als je dit niet eerder hebt gedaan en kijk vooraf even dit filmpje:
[youtube]2UHU4ZQ2C_Q[/youtube]
Los van het feit dat de nieuwe projectoren de motor een mooie smoel geven, is de lichtopbrengst ook fantastisch! Er is geen vergelijk meer te maken met de oude verlichting. Het is totaal anders. Het afstellen heeft even wat tijd nodig, je wilt vooral de tegenliggers niet verblinden natuurlijk. Hieraan wel wat zorg besteed.

IN het donker merk ik dat mijn medeweggebruikers mij zeer snel in het vizier hebben, ik ben optimaal zichtbaar.

Het grootlicht is helemaal een feest. Naast de twee projectoren gaat ook het middelste grootlicht aan (deze heb ik wel gelijk (!) laten vervangen door een witter licht).

Tot zover even de positieve kant. Er zijn ook minpuntjes.
Het kleinste minpuntje is dat bij stationair draaien de projector tril in de unit. Er is zorg besteed aan demping, dus ik heb niet direct angst dat het kaot trilt, maar omdat Xenon projectoren een scherpe licht/donker lijn hebben, zie je de lijn erg trillen. Onder het rijden heb je hier geen last van.

Een tweede minpunt is de zichtbaarheid overdag. Overdag valt Xenon een beetje weg. Dit betekent dat je minder goed zichtbaar bent en dit is gewoonweg niet wat je wilt. Dit viel mij op toen ik mijzelf op een filmpje zag tussen andere motoren in. Hier ga ik nog wel wat aan doen, te beginnen met de stadslichtjes vervangen door LED. Dit staat ook beter naast de Xenon (wit ipv geel licht). Misschien plaats ik er nog wel ergens een ledstripje bij, alhoewel ik er niet van hou toeters en bellen te plaatsen.

Groot minpunt: Bochten in het donker. Omdat de lijn tussen licht en donker scherp aftekent, zul je in een bocht ervaren dat door het kanten van de motor de lijn naar je toekomt en hoe meer je kant, hoe minder het zicht. Dit is vooral in het pikkedonker en scherpe bochten vervelend. Je wilt per slot van rekening goed zicht. Het grote licht biedt hier overigens weer uitkomst (bedenk dat je tegenliggers niet snel verblindt in een bocht, dus kun je prima gebruiken...
Ik heb een filmpje op youtube staan waarbij ik om 2:00 's-nachts de Alpe d'Huez op rij. Goed te zien dat de lichtopbrengst fantastisch is, maar ook wat het doet in de bochten.

zie:
[youtube]FIztMj-48yM[/youtube]
(na een minuutje is er geen straatverlichting meer...)
Nog even betreffende de wet- en regelgeving:
Ik moet eerlijk zeggen dat mij dat geen moer interesseert. Ik wil optimaal zicht hebben en goed gezien worden! Het gaat hier om mijn veiligheid. Ik rij al jaren met Xenon projectoren (had hiervoor een Vstrom met projectoren) en ik rij erg veel in het buitenland. Ik klop het af, maar er heeft nog geen diender naar omgekeken. Mocht dit toch een keer het geval zijn, dan zal ik vermoedelijk op de blaren moeten zitten. Eigen schuld, dikke bult. Maar deze discussie maar niet meer openen.

Kortom: Ik ben blij met met deze aanschaf
Gesloten

Terug naar “Over: Verlichting”