Splugen Pas Zwitserland

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Splugen Pas Zwitserland

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Hier het verhaal van onze rit over de Splugen Pas (ja, de pas waar we op de zuidkant de RT op haar kant legden!)

De Splugen verbindt het Zwitserse dorpje Splugen met het Italiaanse Montespluga. Vroeger was het een belangrijke verbinding tussen Zwitserland en Italie (mijn accentjes doen het niet op deze PC, sorry), maar sinds de San Bernadino tunnel door de rotsen is gehakt, koen er bijna alleen nog maar (dwaze) toeristen.

Ik had al een paar keer een foto gezien van een idioot stuk weg met 14 haarspelden achter elkaar, maar wist nooit waar die foto gemaakt was. Totdat ik deze zomer een pagina ontdekte in mijn passen boek, waarin het stond: de Splugen.
Aangezien ik toch bezig was met een alternatieve route van ons plekje in de Franse alpen naar de Dlomieten, en via Zwitserland wilde, was de Splugen een mooi alternatief.

Wist ik veel dat 'Truus' ons op de zuidhelling in de moeilijkheden zou sturen???? (Zie 'Toen gig het fout' forum).

Hier het dropje Splugen in Zwitserland. De berg erachter scheidt het water van de Rijn van dat van de Po. Hier stromen alle Rijn toevoer riviertjes naar het noorden, aan de andere kant de Po naar het zuiden.

Afbeelding


Afbeelding


Goed asfalt nog, mooie bochten en we gaan vlot omhoog !

Afbeelding


Afbeelding


Maar opeens wordt de weg wild.... nu volgt echt de ene haarspeldbocht na de andere, op een vrij smalle weg !
Nina had haar haden vol met foto's maken..... ik kon er niet stoppen.

Afbeelding

Nina vond het uithalen naar links voor een rechterbocht wat minder prettig.. dan ga je even recht op een toch wel diepe afgrond af, voordat je de bocht induikt. Maar zonder dat redt je het absoluut niet op je RT!


Afbeelding


Dit is nu ONZE verie van de beroemde foto...... waanzinnig !

Afbeelding


Gelukkig was het niet druk meer (31 augustus) en kon ik mijneigen tempo rijden en netjes voor elke bocht ruim uithalen (voorzover daarvoor ruimte was).

Afbeelding

Gasten gehad???

Afbeelding

Gehaald ! En we waren niet de enige....
Snel doorgereden want Nina had het KOUD !!

Afbeelding


De Italiaanse kant ziet er direct een stuk minder florissant uit. Net alsof je van Nederland Belgie inrijdt (sorry, buren!)
Er waren wel vangbanden, maar die waren al zon' 30 jaar niet meer onderhouden geloof ik.

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er ook koud uit he?? :-)

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

De haarspelden worden opeens een stuk ..... ummmm..... ongelukkiger. Geen moie ronding en uithaalruimte, gewoon een knik met een vangband ernaast.
Nou ja....... rustig aan, dan lukt het prima.


Afbeelding


An dat daar is een GROTE haarspeld op de zuidkant van de pas. Die waar we vielen was een stuk krapper !

Afbeelding

Hier ergens stuurde de Zumo ons de oude weg op.... alwaar de haarspelden geen bochten meer zijn, maar gewoon de weg 180 graden van richting verandert... en zie maar dat je 'omkeert'.

Afbeelding

We hebben toen geen foto's meer gemaakt.
Eerst had Nina het te koud en te druk met mij vasthouden...... en nadat we omgekieperd waren had ze heleMAAL geen zin meer in fotograferen.....

Afbeelding

.. todat we beneden waren, het warmer werd, de weg weer een normale breedte had en we een cappucino in het vooruitzicht hadden.

Afbeelding

Dus.......
neem ik mijn klanten mee over de Splugen Pas?
Nou, als ze goed kunnen rijden wel, want het is er mooi en al die bochten zijn zeker een aparte belevenis.
Maar de volgende keer nemen we de nieuwe afrit aan de zuidkant ! ;-)
Laatst gewijzigd door EuropeRider op 10 sep 2009, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: Splugen Pas Zwitserland

Ongelezen bericht door peijsj »

Hoi Francois,

Goed verhaal, fantastische foto's. Heb mijn jaarlijkse septemberrit dus gemist en zie nu weer wat ik precies heb gemist. Volgend jaar beter.
Groet
Jan
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Splugen Pas Zwitserland

Ongelezen bericht door HansD »

peijsj schreef:Hoi Francois,

Goed verhaal, fantastische foto's. Heb mijn jaarlijkse septemberrit dus gemist en zie nu weer wat ik precies heb gemist. Volgend jaar beter.
Groet
Jan
Daar sluit ik bij aan. Leuk en mooi die fotos. Krijg zin om meteen er naar toe te rijden (dan wel de nieuwe weg ;>)
Misschien als ik deze fotos aan mijn vrouw laat zien, dat ze toch een keer achterop stapt??
Hans
Stingray

Re: Splugen Pas Zwitserland

Ongelezen bericht door Stingray »

Als ik die foto's zie dan wil ik op VAKANTIE MET DE MOTOR!!!!!!!!. Zit er weer heerlijk uit allemaal die foto's. Wij beginnen hier thuis nu zo langzaam te dubben over waar we volgend heen willen. CH of AT of IT of FR????
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Re: Splugen Pas Zwitserland

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Stingray schreef:Als ik die foto's zie dan wil ik op VAKANTIE MET DE MOTOR!!!!!!!!. Zit er weer heerlijk uit allemaal die foto's. Wij beginnen hier thuis nu zo langzaam te dubben over waar we volgend heen willen. CH of AT of IT of FR????
Da's makkellijk..... gewoon allemaal, doen wij ook ! :lol:
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Gebruikersavatar
clemturbo
Berichten: 142
Lid geworden op: 05 okt 2008, 13:37
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: enschede

Re: Splugen Pas Zwitserland

Ongelezen bericht door clemturbo »

Ja als je die foto's ziet, zou je zo op de motor stappen.....Helaas was dit voor mij dit jaar niet weg gelegd, wegens hartklachten, en daarna nog ff het ontslag er overheen. Maar volgend jaar zijn er weer nieuwe kansen.
Maar kan hier wel van de mooie foto's genieten, die er zijn gemaakt tijdens de reizen van de leden van het forum.

Grt.Clemens
Boswachter
Stingray

Re: Splugen Pas Zwitserland

Ongelezen bericht door Stingray »

Das k.t om te horen. Hoe staat het er nu voor? Al ander werk? en de hartklachten?
Gebruikersavatar
clemturbo
Berichten: 142
Lid geworden op: 05 okt 2008, 13:37
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede
Locatie: enschede

Re: Splugen Pas Zwitserland

Ongelezen bericht door clemturbo »

Ik ben gedottert, vorige week nog controle gehad, dat is allemaal weer in orde, werk is een stuk moeilijker, gezien
het in de transport wereld ook niet zo goed gaat, maar werk regelmatig als invalkracht bij een bedrijf, waar ik afgelopen jaar
1 dag in de week aan het werk was.
Maar daarom geniet ik niet minder van al die mooie tour foto's op het forum.

Grt.Clemens
Boswachter
Stingray

Re: Splugen Pas Zwitserland

Ongelezen bericht door Stingray »

De broer van mijn schoonvader is 3 weken geleden ook gedottert en die voelt zich goed zolang hij niet te veel doet. Is toch snel moe. Heeft met herstel te maken zegt hij. Hij is zelfstandig chauffeur in transport en heeft nu gelukkig iemand die het rijden kan overnemen. Die transport wereld weet ik alles van. Mijn jaar contract werd ook niet omgezet in een vast contract zoals was afgesproken bij sollicitatie ivm teruglopende omzetten. Ik mocht blij zijn met een nieuw jaar contract. Ik ben toen gelijk gaan solliciteren en heb gelukkig per 1/7 dit jaar ander werk. 4 weken na mijn vertrek werd bekend gemaakt dat het hele filiaal gesloten werd en daar dus ook iedereen op straat kwam te staan. Sterkte met herstel
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”