Motorrijders worden vaak niet gezien

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
BeemerBert
Berichten: 522
Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
Locatie: Heerlen

Motorrijders worden vaak niet gezien

Ongelezen bericht door BeemerBert »

http://www.evisor.tv/tv/motorrad-fun/wi ... d-9758.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bert
WoutG

Re: Motorrijders worden vaak niet gezien

Ongelezen bericht door WoutG »

Triest maar wel waar ................ helaas.
Stingray

Re: Motorrijders worden vaak niet gezien

Ongelezen bericht door Stingray »

Vroeger had ik een kanariegele VFR. Tov de motor die ik daarvoor had en de RT van nu scheelt dat echt een stuk. Ik merkte gewoon dat ze me eerder zagen. Dus gewoon altijd licht aan, goede beschermende kleding met reflectie dragen en "slim" rijden. Tot op heden heeft dat voor mij gewerkt, (AFKLOPPEN!!!)
DutchBear
Berichten: 85
Lid geworden op: 27 aug 2009, 09:54
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: lekker groot
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Motorrijders worden vaak niet gezien

Ongelezen bericht door DutchBear »

Maar op zich wel komisch in beeld gebracht toch?
Brengt bij de automobilsten vaak de boodschap beter over.
R1200GSA 2010
Stingray

Re: Motorrijders worden vaak niet gezien

Ongelezen bericht door Stingray »

Helemaal mee eens. We aren't bugs doet me wel denken aan het slogan van vroeger: "Echte motorrijders kennen geen vliegangst" :lol:
Mike Philippens

Re: Motorrijders worden vaak niet gezien

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Moeten die motorrijders ook maar niet zo irritant in de weg rijden... ;)

Het is naar mijn idee niet zozeer een kwestie van niet gezien worden, maar meer niet kijken. Automobilisten (en ik ben er ook een) kijken bijzonder slecht. Meestal kijkt men pas als men richting aan het veranderen is, of als men op de rotonde is. Men kijkt niet vooruit, plant niets, probeert zich geen voorstelling te maken van de situatie die ze straks op de rotonde gaan tegenkomen, niets. Men doet maar wat, en als het zover is, zien ze wel waar ze komen. Hier in Gorinchem hebben we een paar mini-rotondes. Perfecte dingen, heerlijk overzichtelijk, ook de weg die erheen leidt. Maar toch gaan mensen pas kijken als ze er zijn. Heel irritant als je al lang hebt gezien dat er geen hond aan komt, en tóch gaat dan minkukel voor je afremmen en praktisch stil staan om de situatie goed in zich op te nemen. Onzin! Er valt niets te zien wat je niet 100m daarvoor al niet kon zien. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Op de snelweg wordt het erger. Invoegen is één groot debâcle en blijkbaar een bijzondere verrichting die je pas na 34 jaar rijervaring meester wordt. Helaas beginnen ze dan alweer te dementeren, dus beter wordt het nooit.

Dus je kunt wat mij betreft brandend op die motor gaan zitten, maar als ze niet kijken, zien ze je niet. Motorrijders kunnen er zelf ook wel wat aan doen. Soms erger ik me rot aan motorrijders die precies in de dode hoek van de auto gaan rijden. Het is dat ik erg goed om me heen kijk, en ze goed op mijn 'radar' houdt, maar een andere weggebruiker had al geen rekening met ze kunnen houden omdat ze onzichtbaar zijn. En dan maakt een fluorhesje (vreselijke dingen) niets meer uit natuurlijk. Behalve dat het leuk kleurt bij de kleding van de ambulancebroeder.

Het scheelt natuurlijk dat ik de motor niet gebruik voor woon-werk en voor mijn lol in principe niet op de snelweg komt. Hooguit als ik even snel ergens moet zijn, maar vrijwel niet in de spits. Ik vind dat - ook met de motor - niet relaxed rijden. Vandaar dat ik geen enkele behoefte heb aan opvallende kleuren voor mijn kleding of motor. Hoewel een witte RT natuurlijk al genoeg opvalt.
Gebruikersavatar
EuropeRider
Berichten: 255
Lid geworden op: 10 jan 2009, 13:57
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Sinds 2017 een GS1200LC e
Land: Italie
Woonplaats of omgeving: Umbrie
Locatie: Umbria
Contacteer:

Re: Motorrijders worden vaak niet gezien

Ongelezen bericht door EuropeRider »

Klopt Mike... wordt ook niet meer geleerd aan beginnende automoblisten. 'Vroeger' waren de rij-opleidingen heel anders (maar ook heel verschillend), en was autorijden ook een serieus iets dat 'gekund' moest zijn.
Tegenwoordig beschouwt men het als het bellen met een GSM of tv kijken... iedereen doet het en het is niet iets waar je bijzonder mee bezig moet zijn. Triest, maar waar.
Francois A. 'Navman' Dumas
writer, photographer, guide & gopher

The Man's Blog
.... and EuropeRides.com !!!
Gebruikersavatar
PK
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 apr 2008, 22:24
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Schalkhaar
Locatie: Schalkhaar

Re: Motorrijders worden vaak niet gezien

Ongelezen bericht door PK »

Ik denk dat we als RT rijders minder onopvallend zijn dan de meeste andere motorrijders, want we zijn toch behoorlijk breed van voren gezien.
De motor bedoel ik dan natuurlijk. ;)

Zelf heb ik een Xenon lamp (een behoorlijk blauwe versie) en mede daarom wordt ik toch niet zo snel over het hoofd gezien.
Op mijn vorige motoren had ik normale verlichting, en kreeg ik regelmatig de indruk dat ik niet, of te laat, door automoblisten werd opgemerkt.
Door te anticiperen en defensief te rijden heb ik gelukkig nooit ongelukken gehad, op een stommiteit van me zelf na, toen ik een auto te laat opmerkte :oops:

Je kunt als motorijder best wel wat dingen doen om je zelf beter zichtbaar te maken: verlichting, vreselijke hesjes, plaats op de weg, bij tegemoet komende auto's die willen afslaan zorgen dat je (een beetje) slingert en zo zijn er nog wel wat trucjes. Maar als je je daar helemaal op gaat focussen dan is de lol van het rijden snel over.

Dus ik houd het voorlopig maar bij mijn Xenon lampje. En een beetje opletten op slapende medeweggebruikers.
Waarom vier wielen, twee is genoeg.
Waarom vier cylinders, .....
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: Motorrijders worden vaak niet gezien

Ongelezen bericht door peijsj »

Ik ben het wel met Mike eens.
Belangrijk in deze is je eigen weggedrag.
Ik merk overigens aan enkele nieuwe leden in onze club die nog maar net hun rijbewijs hebben dat er in hun rijopleiding veel aandacht is besteed aan het rijden op deze manier. Zij hebben daar veel meer aandacht voor. Goede zaak.
Groet
Jan
Mike Philippens

Re: Motorrijders worden vaak niet gezien

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

PK schreef:Je kunt als motorijder best wel wat dingen doen om je zelf beter zichtbaar te maken: verlichting, vreselijke hesjes, plaats op de weg, bij tegemoet komende auto's die willen afslaan zorgen dat je (een beetje) slingert en zo zijn er nog wel wat trucjes. Maar als je je daar helemaal op gaat focussen dan is de lol van het rijden snel over.
Dat is inderdaad exact mijn punt. Maar als je de motor voor woon-werk gebruikt, is het denk ik wel zaak om iets meer te doen. Ik gebruik de motor puur recreatief, dus ik kan zonder (vind ik).
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3300
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Motorrijders worden vaak niet gezien

Ongelezen bericht door HansD »

Mike, PK,
Klopt, als je elke dag woon-werk rijdt met de RT heb je geen keuze. Je kunt van veiligheid dan beter een sport maken, want dan blijft het een beetje leuk. Ik vind het niet erg om te slingeren of andere fratsen uit te halen om gezien te worden (ga binnenkort denk ik zo'n fluor helm aanschaffen). En ook probeer ik me niet aan automobilisten te ergeren (en ook niet aan sommige collega motorrijders). En zo'n VRO cursus is dan niet alleen hard nodig, maar ook gewoon heerlijk genieten!

Kortom: Ook woon-werk rijden met de RT in de file op de snelweg kan leuk zijn.
Hans
Gesloten

Terug naar “RT Café”