Pagina 1 van 1

Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Geplaatst: 19 apr 2016, 11:11
door Menno_Motor
Hallo allemaal,

Mijn oude RT uit 2005 zonder ESA had een heel ander stuurgedrag dan mijn nieuwe RT uit 2008 met ESA.
De 2005 versie reed meer als een willekeurige andere motor en viel de bocht in, waarbij de 2008 zich
veel eerder opricht naar het midden.
Omdat ik dacht dat dit tussen de oren zat, heb ik nog op een 2007 ESA versie gereden en ook deze vertoont
hetzelfde stuurgedrag als mijn 2008-versie en dus anders dan de 2005.

Wie weet waar dit aan ligt (gewoon interesse om de weten).

Thanks in forward.

Re: Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Geplaatst: 19 apr 2016, 23:11
door HansD
Menno_Motor schreef:Hallo allemaal,

Mijn oude RT uit 2005 zonder ESA had een heel ander stuurgedrag dan mijn nieuwe RT uit 2008 met ESA.
De 2005 versie reed meer als een willekeurige andere motor en viel de bocht in, waarbij de 2008 zich
veel eerder opricht naar het midden.
Omdat ik dacht dat dit tussen de oren zat, heb ik nog op een 2007 ESA versie gereden en ook deze vertoont
hetzelfde stuurgedrag als mijn 2008-versie en dus anders dan de 2005.

Wie weet waar dit aan ligt (gewoon interesse om de weten).

Thanks in forward.
Menno,
Dat kan aan verschillende dingen liggen. Bijvoorbeeld aan het contour van de gemonteerde banden. Lees maar eens de testen van de nieuwe Dunlop Roadsmart 3.
Met Esa heb je meer mogelijkheden om de vering en demping in te stellen, met name voor. Daar is bij de niet esa rt helemaal niets in te stellen. Vraag is dus met welke Esa instellingen je gereden hebt, en of het andere stuurgedrag bij alle esa standen gelijk is? Met name de veervoorspanning achter kan verschil maken voor het gedrag dat je beschrijft. Was dat bij oude en nieuwe rt hetzelfde ? Wat gebeurt er als je veervoorspanning achter hoger of lager zet (normaal, met bagage, met passagier), maakt dat verschil?

Re: Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Geplaatst: 20 apr 2016, 22:23
door Menno_Motor
Hai Hans, dank voor jouw antwoord.

Nja, zo'n groot verschil als waarop ik doel, maken banden niet. Overigens had mijn oude RT Roadtec Z8
(RT zonder ESA) en mijn vader (RT met ESA) heeft Michelin Pilot Road 4. Wel is het als je de RT op de
'max' rijdt, randje van band, dat je verschillen met banden wel duidelijker waarneemt. Dit afhankelijk
van je eigen; 'wat vind ik fijn'... Zo vind ik de Roadtec Z8 minder fijn dan de Pilot Road 4. Om je een
idee te geven, mijn achterband gaat 5500km meer en voren is bij 4000 al versleten.

Veerinstellingen:
Allemaal geprobeerd. Er is echt een totaal ander rijbeeld met een RT zonder ESA en eentje met ESA.
Ik heb nu twee zonder ESA gereden en twee met ESA en de rijstijlen zijn identiek; de zonder ESA kan
veel makkelijker en lichter gestuurd worden, de met ESA kan veel ruwer door de bochten is is stabieler
tijdens lange 'draaiers'.

Ik vroeg me af waar dat aan kon liggen.... Puik systeempje dat ESA (geeft je een gevoel dat je de bocht
veel harder had kunnen nemen).

Re: Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Geplaatst: 20 apr 2016, 23:23
door PaPinkelman
Ik denk toch dat de RT's zonder ESA zo afgesteld kunnen worden dat het rijgedrag identiek is aan de ESA-fietsen. Kost misschien even wat tijd. ESA is niets anders dan electronische afstelling van veervoorspanning en demping. De rest van het rijwielgedeelte is identiek.

Re: Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Geplaatst: 21 apr 2016, 06:23
door WaltzingMatilda
Menno_Motor schreef:Hai Hans, dank voor jouw antwoord.

Nja, zo'n groot verschil als waarop ik doel, maken banden niet. Overigens had mijn oude RT Roadtec Z8
(RT zonder ESA) en mijn vader (RT met ESA) heeft Michelin Pilot Road 4. Wel is het als je de RT op de
'max' rijdt, randje van band, dat je verschillen met banden wel duidelijker waarneemt. Dit afhankelijk
van je eigen; 'wat vind ik fijn'... Zo vind ik de Roadtec Z8 minder fijn dan de Pilot Road 4. Om je een
idee te geven, mijn achterband gaat 5500km meer en voren is bij 4000 al versleten.

Veerinstellingen:
Allemaal geprobeerd. Er is echt een totaal ander rijbeeld met een RT zonder ESA en eentje met ESA.
Ik heb nu twee zonder ESA gereden en twee met ESA en de rijstijlen zijn identiek; de zonder ESA kan
veel makkelijker en lichter gestuurd worden, de met ESA kan veel ruwer door de bochten is is stabieler
tijdens lange 'draaiers'.

Ik vroeg me af waar dat aan kon liggen.... Puik systeempje dat ESA (geeft je een gevoel dat je de bocht
veel harder had kunnen nemen).
Zouden de schokbrekers niet versleten kunnen zijn? Of misschien eentje?
Zo was de voorschokbreker van mijn 2010 model RT vorig jaar kapot en moest vervangen worden.
Je begrijpt dat dit een verschil in rijden was van dag en nacht.

Re: Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Geplaatst: 22 apr 2016, 16:56
door Menno_Motor
Ik heb sowieso een afspraak gemaakt met JJ suspension om het ESA te laten onderhouden.

Volgende week een afspraak.

Re: Verschil rij-eigenschappen RT'05 vs. RT '08

Geplaatst: 22 apr 2016, 16:58
door Menno_Motor
PaPinkelman schreef:Ik denk toch dat de RT's zonder ESA zo afgesteld kunnen worden dat het rijgedrag identiek is aan de ESA-fietsen. Kost misschien even wat tijd. ESA is niets anders dan electronische afstelling van veervoorspanning en demping. De rest van het rijwielgedeelte is identiek.
Toch zei de BMW monteur dat er verschillen in de rij-eigenschappen zijn, duidelijk waarneembaar. Ach, ik weet het ook niet, ik wilde alleen maar de reden weten (het waarom). Mochten ze bij JJ wat meer weten koppel ik dat hier terug.