engeland opslaan op bmw navi |V

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door jaybmw »

Net maar eens mijn bmw navi geupdate omdat ik nu een andere pc heb en dus niet meer op windows xp draai .... :mrgreen:

Omdat ik vorig jaar in Dover erachter kwam dat het eiland niet op mijn kaart stond _001 wil ik dit najaar beter beslagen ten ijs verschijnen . Dus net west Europa/midden geinstalleerd . Engeland staat er nog niet op.... Wie kan me helpen uit te leggen hoe ik Engeland , Ierland op mijn Garmin kan installeren . Ik heb expres nu niet heel Europa gedownload om zo minder geheugen nodig te hebben in de hoop dat het Britse er wel op zou komen .

Ik maak geen gebruik van een extra geheugenkaart, alleen het interne geheugen . Heb een life time abonnement en wil dus dolgraag deze kaarten toevoegen aan mijn apparaat .

Wie kan me helpen aub ?

Groet , Jeroen .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Koop a.u.b een 8Gb of 16Gb micro-SD kaart, dat zijn echt de kosten niet meer tegenwoordig;
https://www.dataio.nl/micro-sd/?filteri ... eiten=16gb

Dat voorkomt problemen en kan je de gehele routekaart installeren.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Het geheugen van de BMW Navi V is toch groot genoeg om heel Europa te kunnen laden?
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PaPinkelman schreef:Het geheugen van de BMW Navi V is toch groot genoeg om heel Europa te kunnen laden?
PS: Volgens mij gaat het hier om een BMW NAV IV, oftewel 4? _001

Bij de BMW NAV 5 is de (NTU) routekaart meer dan 4Gb, volgens mij heb ik wel wat taal-bestanden e.d weggehaald, en daardoor volledig Europa en nog een paar honderd Mb vrije ruimte.

Ff afwachten wat JayBMW's reactie zal zijn, wir sind gespannt ;)
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door jaybmw »

Het is idd de 4 Rob . De vorige kaart was heel Europa , maar ook hierop kon ik Engeland niet vinden . Dat vind ik zo vreemd . Moet je Engeland dan apart aanklikken in garmin express ?
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik had al een vermoeden dat het inderdaad om een BMW NAV 4 ging.

Afhankelijk van je versie van Garmin Express toont deze tegenwoordig niet langer meer keuzes voor andere regio/kaarten die op dat moment sowieso niet zullen passen op het aangesloten apparaat.
Dat voorkomt onnodige foutmeldingen en verwarring naar de gebruiker.

De "vorige kaart was heel Europa" moet dan wel een hele oude kaart geweest moeten zijn en lang geleden, want al tijden (als je het exact wilt weten moet ik het ff nazien) past heel Europa al heel lang niet meer in zijn geheel op een Zumo 660/BMW NAV 4, zonder een geheugenkaartje.

Ik vermoed dat je een klein beetje vergist. ;)
Je zag Engeland niet omdat de "voorgeselecteerde" kaart(en) waar je een keuze uit kreeg, door Garmin Express bepaald werden.

Zoals aangegeven, Garmin Express denkt met je mee en laat geen keuzes (meer) zien die toch niet passen op jou apparaat. :$

Geloof mij, een geheugenkaartje voorkomt verdere ongemakken.
Nu, en zeker later.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door jaybmw »

O.k . Ik ga een kaartje aanschaffen en in het apparaat plaatsen . Dus als ik dan Europa kies om te installeren zal er automatisch Engeland bijzitten omdat het geheugen wel toereikend is ?
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je "Full Coverage" kiest binnen Garmin Express wel; _004
Screen Shot 2016-08-04 at 16.33.44.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door jaybmw »

Dan ga ik dat maar eens regelen . Ongeacht wat het resultaat is : word vervolgt _004 . Maar welke sd kaart moet ik exact hebben? Op de bijgevoegde link zie ik verschillende types wat buitenvorm aangaat. Of maakt dit niet uit? De in mijn ogen oude kaart met afgeschuinde hoek , en de andere met een haakje en uitsparing aan zijkant ?

Dank alvast !

Grt , Jeroen .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je moet een micro-SD kaart hebben, 8Gb of groter.
Dat zijn geheugenkaartjes zo groot als een vingernagel.

Trap niet in het gat door (bij wijze van spreken) een micro-SD van hoki-tokr merk te kopen.
Qua snelheid een "x10" maar een hele supersnelle (en dus vaak ook dure) is ook zonde van je geld.

Degene die ik gebruik;
https://www.dataio.nl/sandisk-16gb-micr ... uhs-48mbs/

Als je ook nog een card-reader nodig hebt zodat je direct op de computer MP3's op kan bewaren, is dit een goede keuze;
https://www.dataio.nl/16gb-lexar-micros ... sb-reader/

Als je veel MP3's wilt opslaan op dezelfde micro-SD kan je opteren voor een 32Gb en zelfs een 64Gb.
Hoewel de Zumo 660/BMW NAV 4 maar een bepaald maximum aantal MP3's aan kan. (ik dacht 1000x)
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 764
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door siebke »

jaybmw schreef:.....knip...... Maar welke sd kaart moet ik exact hebben? Op de bijgevoegde link zie ik verschillende types wat buitenvorm aangaat. Of maakt dit niet uit? De in mijn ogen oude kaart met afgeschuinde hoek , en de andere met een haakje en uitsparing aan zijkant ?

Dank alvast !

Grt , Jeroen .
De micro-SD (die met het haakje en uitsparing) wordt meestal geleverd met adapter. Die adapter heeft de vorm van de normale SD-kaart (die met de schuine kant) waarmee de micro-SD ook gebruikt kan worden in bijv. de SD-sleuf van een laptop.
Micro-SD's zijn die, die ook passen in bijv. smartphones.

Waar je wel op moet letten als je de micro-SD kaart in de Nav.4/Zumo 660 steekt, dat je dat recht en zonder wrikken en wringen doet. Blijkbaar is de sleuf van deze toestellen erg gevoelig voor vervorming, heb ik aan den lijve ondervonden :evil: . Als het kaartje er zowat helemaal in zit moet je wel ff voorzichtig doorduwen totdat je een klikje voelt (en hoort), zodat het vast zit. Daarna er niet meer aankomen, zou ik aanraden.

En inderdaad, GB+ W-Europa (andere keuze voor GB is er niet in Garmin Express) is te groot voor het geheugen van de Zumo 660. Midden Europa lukt nog maar nét, maar daar mis je Frankrijk en ook GB in.

Suc6
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben eerlijk gezegd geen voorstander van die SD_naar_Micro=SD kaart adapters;
340410.jpg
Omdat het (SD card) geheugen-slot in de laptop-computer bij regelmatig gebruik ook redelijk snel contact-problemen kán hebben.
De SD card lezer is vrij vaak verder helemaal niet afgesloten, dus stof (en andere troep) kan vrij spel hebben.
(regelmatig de stofzuiger erop zetten helpt)

De USB-naar-micro-SD adapters heb ik vooralsnog geen problemen mee gehad. (afkloppen op baan hout).

Er bestaan ook zogenoemde multi-kaart lezers (op basis van USB of zelfs inbouw-types) die verschillende soorten van geheugenkaartjes kunnen lezen.
Tegen prijzen dat als het toch onverhoopt defect raakt, het naar de recycling kan gaan en tijd is voor een nieuwe.
(bijvoorbeeld)
https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=card+reader

Om te voorkomen (zeker bij de BMW Navigators & Zumo's omdat daar het micro-SD kaartslot redelijk dieper in de behuizing zit, in verband met de breedte van de accu, schat ik zo in) dat het micro-SD kaartje scheef of niet juist in de sleuf gaat, doe ik dat heel voorzichtig en gebruik een tandenstoker (met afgeknipt puntje) of een plastic pennetje om de micro-SD in het slotje te duwen totdat ik de echt waarneembare klik hoor.
Bij mijn Zumo & BMW Navigators gaat het micro-SD kaartje er heel zelden uit. Dat helpt ook voor het behoud c.q tegen mogelijke storingen.

BTW, een 8Gb micro-SD is ook een prima keuze (vooralsnog, je weet nooit hoe veel groter de routekaarten gaan worden in de toekomst, lees, meer details).
Bijvoorbeeld:
https://www.paradigit.nl/pny-microsdhc- ... oduct/3104
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door scan »

Mijn werkwijze was destijds dat ik een lege Micro-SD kaart van 8Gb nam en daarop het bestand GarminDevice.xml, dat op je toestel staat, daarheen kopieer in de map /Garmin.
Daarna liet ik GE er op los om de nieuwe kaartversie erop te zetten en deze kopieerde ik later weer op de NAV IV.
Zie voor uitgebreide info hiervoor op: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=117&t=36998.
Wie immer ohne gewähr.
Su6.
Laatst gewijzigd door scan op 06 aug 2016, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pheufk
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 okt 2014, 12:19
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door pheufk »

Dat is de wijze wat ik al jaren toepast bij mijn zumo 550.
@Scan,het is niet DarminDevice.xml Maar GarminDevice.xml :mrgreen:
GPS SP2820 CN Europa 2021.20 NT Zumo 550 / 660 CN Europa 2024.10 NT / Zumo 396MLT-S 2024.20 NTU Sena SRL-2
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door jaybmw »

Engeland staat op mijn navi 4 _004 . Allen bedankt voor de hulp .

Nu de software ook een update heeft gehad is het kaartscherm ook anders . In iedere hoek staat nu een blokje met info . Dit wil ik wijzigen omdat ik het scherm zo te druk vind . Wie kan me uitleggen hoe ik dit kan wijzigen ?

Groet , J .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hoei, software-update? _001
Was het apparaat al zo lang niet geüpdatet dan? :$

Het is raadzaam de software bij te houden, want net als met de route-kaarten is het niet zo zeer dat er extra's bij komen maar meer dat er gekende problemen worden opgelost. ;)

(BMW NAV 5 heeft "net" wel een software-update, zijnde versie 3.30 beschikbaar gekregen)

Terug naar je vraag; :lol:
Je kunt op het hoofdscherm, als de (route)kaart getoond wordt, inderdaad extra info-velden tonen.
Ikzelf vind de Verwachte Aankomsttijd wel handig in de 4-wielige.
(je kunt dit wijzigen door het te wijzigen vlakje/veld in te drukken)

Ik kan mij niet herinneren dat een software-update dat effect heeft, maar je kunt het heel eenvoudig zelf wijzigen;
Extra -> Instellingen -> Kaart - Kaart gegevensopmaak -> Standaard weergave.

Het is overigens raadzaam de diverse instellingen en de effecten daarvan zelf verder ook eens uit te proberen.
Voor het geval dat ...
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door jaybmw »

Probleem opgelost Rob . In 2014 was de laatste update , omdat ik tot voor kort nog met XP werkte , vandaar .

Nu nog een keer proberen hoe het in Engeland werkt , maar dat zal dit jaar niet meer zijn ivm aantal vrije dagen :cry: .


Dank voor alle wijze woorden en behulpzaamheid .

Gr , J .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: engeland opslaan op bmw navi |V

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile
Kleine moeite, groot plezier, heel graag gedaan uiteraard!

Problemen opgelost lezen we natuurlijk graag. _004

Het is raadzaam minstens 2x jaar, liefst niet vlak vóór de vakantie natuurlijk ;) , je navigatie op beschikbare updates te controleren.
Niet alleen route-kaart(en) maar ook Garmin systeem-updates (zoals recentelijk updates van de tijdszone, etc)

Gelukkig kan Garmin Express daarbij helpen, die toont óf en welke updates beschikbaar zijn, zelfs als de Garmin niet aangesloten is. :idea:
En met de rechter buisknop kan je GE ook weer afsluiten zodat deze niet onnodig blijft draaien als er geen update beschikbaar of gedaan gaat worden.

Toegegeven, Windows XP is oud en wordt niet langer meer ondersteund door Micro$oft, maar dat neemt niet weg dat je ook daar je apparaten en software mee up-to-date kan (en moet) houden.
Denk alleen maar aan Java en Adobe Flash, dat is bijna maandelijks.
(die je beter helemaal kunt uitschakelen/verwijderen als je het niet nodig hebt, in verband met de veiligheid. Maar dat terzijde)

Neus gerust eens door alle instellingen van de BMW NAV 4, er zijn diverse handige dingetjes (in mijn optiek) die niet in de documentatie beschreven staan, maar wel heel handig kunnen zijn.
En bij twijfel kan je het ook resetten naar default instellingen, binnen de diverse menu's & mogelijkheden.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”