Pagina 1 van 1

Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 29 aug 2016, 20:59
door CCvW
Beste forumleden,

Anderhalve maand geleden ben ik ben een vriend op mijn BMW R850R naar Zweden geweest. Nadat we een hele dag door de keiharde regen gereden hebben, merkte ik de volgende dag dat bij het wegrijden vanaf stilstand de motor een enkele keer stootte. Nadat ik een uur had gereden merkte ik er niets meer van. Tot anderhalve week geleden. Toen merkte ik dat vanaf een kwart gas de motor enorm begon te bokken terwijl hij daaronder wel erg mooi loopt. Dit probleem is eigenlijk steeds erger geworden. Het is geen KFR, dat voelt anders, dat is een soort zagen. het voelt alsof de ontsteking gewoon één of twee slagen overslaat vanaf half gas. Ik weet alleen niet direct waar ik nou moet beginnen met zoeken.

Naar mijn idee zijn dit de hoofdverdachten:

Hall-Sensor
Bougiedop
Bobine(s)
Bougiekabel
Brandstofpomp (maar klinkt niet anders dan eerst)


Wat heb ik al heb gedaan om naar de oorzaak te zoeken is dit:

Ik heb de bougies vervangen, en ik heb met de potmeter het mengsel een stuk rijker gezet. Alles zonder effect.


Hopelijk heeft hier iemand de gouden tip, want dit is echt niet leuk. Rijden en sleutelen (onderhoud) aan mijn Gummikuh zijn mijn lust en mijn leven.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 29 aug 2016, 23:15
door strik
Kijk ook naar de schakelaar bij de jiffie stand. Deze gaf bij mij eens problemen boven de 5 a 6 duizend toeren. Gelijk met wat jij beschrijft.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 29 aug 2016, 23:49
door Baird
Hmm, toen was ik ook in Zweden, prima weer gehad :D

Klinkt als duidelijk iets elektrisch, had vorig jaar zoiets op R1150RT en dat bleek een defecte bobine te zijn dus ik zou naar bobine, bougiekabels en bougiedoppen kijken.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 30 aug 2016, 09:26
door Ton1959
Bougiedoppen zou goed kunnen. Kijk er maar eens in met een schijnwerper. En Hall sensors is ook een mogelijkheid. Er komt niet veel water bij de bobine denk ik dus regen zal daar geen effect op hebben maar hitte weer wel.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 03 sep 2016, 18:53
door CCvW
Bedankt voor de reacties! Ik ben vanmorgen naar mijn werk gereden en toen voelde ik het enigsinds ik heb op Tons advies de bougiekappen schoongemaakt. Er kwam wat vuil uit. Maar zojuist is het weet helemaal weg. Ik vind het erg vreemd. Nu kan ik het ook niet nameten net een multimeter. Ik vind dat jammer want ik wil het gebrekkige onderdeel vervangen. Het gaat er om dat je vertrouwen in je fiets hebt.

Zal ik dan maar preventief de bougiekabels en kappen vervangen?

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 03 sep 2016, 19:06
door Ton1959
Ik weet niet of de TPS sensor ook ooit hier schuldig aan is. Die zullen af en toe ook wel eens falen neem ik aan. Bougiekappen en kabels is niet te gek duur. Het blijft lastig met dit soort storingen. Voelt dat stoten altijd hetzelfde of is het er soms niet? Bobines geven meestal op als ze goed heet zijn. Maar begint het probleem meteen als je gaat rijden? Zonder testapparatuur is het lastig om op te lossen dan blijft het proberen.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 04 sep 2016, 12:04
door CCvW
Vandaag voelde ik met koud wegrijden alleen dat hij wat inhield. Na tien minuten was het voorbij. Maar nadat ik van de snelweg afwas, en ik een keer volgas gas, was er weer één harde stoot. Er is geen pijl op te trekken...

Bobines kunnen het niet gewoon slecht doen? Het is wel of niet?

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 04 sep 2016, 15:40
door Ton1959
Ik had één keer een kapotte bobine bij een GS850 Suzuki. Die gaf na 96 km snelweg een vonk meer maar na vijf minuten afkoelen werkte hij weer 35km. Mijn bougiekappen werden groen van binnen bij mijn F650. Je kon ze zelfs uit elkaar halen. En het schroefje aan de binnenzijde in de kap was gewoon verrot. En dit gaf als effect dat de motor telkens afsloeg en onregelmatig liep.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 04 sep 2016, 19:12
door brafo
Enkele weken geleden viel mijn R1150rt ook regelmatig uit. Meestal bij regenachtig weer en wanneer ik terug schakelede voor bv een rontonde. Ik moet wel zeggen dat het probleem (achteraf gezien) steeds erger werd. Eerst af en toe een later steeds vaker waarbij de moter ook vaak harde stoten gaf als of hij een cilinderslag oversloeg. Naar de garage en hier bleek dat er een breuk zat in de bougiedop/bobine. Bij verwijderen van de bogiedop bleef zelfs een deel in de cilinderkop zitten. Dit onderdeel is vervangen en hij loopt weer als een zonnetje. Wellcht zit er toch een scheurtje ergens in de bougiedop die de stroomoverdracht te pas en te onpas frustreert.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 04 sep 2016, 19:18
door Ton1959
brafo schreef:Enkele weken geleden viel mijn R1150rt ook regelmatig uit. Meestal bij regenachtig weer en wanneer ik terug schakelede voor bv een rontonde. Ik moet wel zeggen dat het probleem (achteraf gezien) steeds erger werd. Eerst af en toe een later steeds vaker waarbij de moter ook vaak harde stoten gaf als of hij een cilinderslag oversloeg. Naar de garage en hier bleek dat er een breuk zat in de bougiedop/bobine. Bij verwijderen van de bogiedop bleef zelfs een deel in de cilinderkop zitten. Dit onderdeel is vervangen en hij loopt weer als een zonnetje. Wellcht zit er toch een scheurtje ergens in de bougiedop die de stroomoverdracht te pas en te onpas frustreert.
'


Bij de 1150 is wel een heel ander soort bobine gebruikt. Bij de R1100 zal de bobine minder gauw defect zijn omdat die niet op de bougie zit.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 10 sep 2016, 09:06
door theotrucker
Veel regen!
Ik had ongeveer dezelfde symptomen bij mijn K1100lt.
3 jaar buiten parkeren op mijn werk. Op het laatst liep hij bijna helemaal niet meer. Gelukkig gevonden door een BMW vakman. Water in de tank. Opgelost en loopt weer als een zonnetje.
Tank leeggemaakt en alles schoongemaakt.
Ik ga niet meer dagelijks parkeren in weer en wind zonder hoes.

Theo

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 10 sep 2016, 21:36
door Ton1959
theotrucker schreef:Veel regen!
Ik had ongeveer dezelfde symptomen bij mijn K1100lt.
3 jaar buiten parkeren op mijn werk. Op het laatst liep hij bijna helemaal niet meer. Gelukkig gevonden door een BMW vakman. Water in de tank. Opgelost en loopt weer als een zonnetje.
Tank leeggemaakt en alles schoongemaakt.
Ik ga niet meer dagelijks parkeren in weer en wind zonder hoes.

Theo
Als het goed is komt er geen regen in je tank als de motor in de regen staat.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 11 sep 2016, 13:07
door theotrucker
Als het goed is inderdaad maar vooral deze zomer hebben we enorme regenbuien gehad.
En er was water in mijn tank. Misschien via het slot. Ik weet het niet.
Het is in ieder geval opgelost!

Theo

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 11 sep 2016, 19:37
door Ton1959
theotrucker schreef:Als het goed is inderdaad maar vooral deze zomer hebben we enorme regenbuien gehad.
En er was water in mijn tank. Misschien via het slot. Ik weet het niet.
Het is in ieder geval opgelost!

Theo

Als de slang verstopt is die uitkomt op de ruimte rond de tankdop zou water in je tank kunnen komen. Maar heel soms kan er bij het tanken water in de tank komen.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 12 sep 2016, 20:28
door CCvW
Nou, hij staat bij een dealer. Een van mijn collega's mag het oplossen. Ik werk hier alleen op zaterdag, anders had ik het zelf graag opgespoord.

Ik gok op de bobine of op een bougiekabel. Jullie?

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 12 sep 2016, 22:04
door Ton1959
Het allereerste wat ik altijd doe is synchroniseren. Dan een keer de tps reset als het niet helpt. Daarna even bougies vervangen en bougiekabels en kappen bekijken. Water zal altijd naar het laagste punt in de tank gaan. Maar volgens mij geeft water bij brandstofinjectie minder problemen dan in carburateurs. Maar ik kan me vergissen. Je moet veel water in je tank hebben om constant problemen te houden denk ik. Nou dat ik er aan denk ik moet mijn Co nog controleren. Even vriendelijk vragen bij de autodealer Big RT Smile

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 13 nov 2016, 14:30
door beamer charly
Heb dit probleem ook gehad, bleek dat er vocht in de, ik noem het maar de grote stekker onder het linker gasklephuis zat, was waarschijnlijk door de regen gekomen. dit met perslucht gedroogd en een extra rubber ring er onder geplaast en tot nu toe functioneert hij weer goed

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 13 nov 2016, 21:03
door CCvW
Bij mij zat er waarschijnlijk vocht in de benzine.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 14 nov 2016, 13:57
door theotrucker
Zoals bij mij.!

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 14 nov 2016, 20:51
door Ton1959
CCvW schreef:Bij mij zat er waarschijnlijk vocht in de benzine.
Is er een geen oorzaak gevonden dan?

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 17 nov 2016, 10:08
door CCvW
Nee, mijn collega heeft van alles onderzocht, en vond niets. Ik zie soms wel condens onder mijn tankdop.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 17 nov 2016, 20:26
door Ton1959
CCvW schreef:Nee, mijn collega heeft van alles onderzocht, en vond niets. Ik zie soms wel condens onder mijn tankdop.
Ik hoop dat je gelijk hebt. Ik hou niet van dit soort storingen. Kan net zo goed elektrisch probleem zijn. Het komt vast zo weer terug.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 20 nov 2016, 08:27
door CCvW
Klopt, maar de ellende is dat wanneer hij het doet, er weinig te controleren valt.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 20 nov 2016, 12:03
door Ton1959
CCvW schreef:Klopt, maar de ellende is dat wanneer hij het doet, er weinig te controleren valt.
Het zal vanzelf wat erger worden en dan is het vinden van het probleem eenvoudiger.

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 20 nov 2016, 12:51
door theotrucker
Mijn K1100 liep bijna helemaal niet meer en werd bloedheet op 5 km. Notten in Brunssum heeft het gevonden. Pomp en inspuiting alles zat vol water.
Loopt weer super.
Theo

Re: Hard stoten vanaf kwart gas

Geplaatst: 20 nov 2016, 23:18
door Ton1959
theotrucker schreef:Mijn K1100 liep bijna helemaal niet meer en werd bloedheet op 5 km. Notten in Brunssum heeft het gevonden. Pomp en inspuiting alles zat vol water.
Loopt weer super.
Theo
Maar dan is het probleem alleen tijdelijk opgelost. De oorzaak van het water in de tank moet ook aangepakt worden. Dus waarschijnlijk ergens een verstopt slangetje.