Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
PieterHJ
Berichten: 70
Lid geworden op: 08 jun 2014, 20:03
Type: R1200RT/LC
Bijz: Water gekoeld
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Deventer

Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door PieterHJ »

Het heeft even geduurd maar nu is hij er de Garmin routekaart 2017.20. Zit wel een bugje in.

http://www.mrgps.nl/garmin-kaartupdate- ... ncl-bugje/
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Georgio »

Gisteren bij het installeren van de kaart geen last gehad van het bugje, het probleem lijkt (in alle stilte) te zijn opgelost.
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Ik ben de klos en ben hem kwijt [WINKING FACE]

Hartelijke groeten van PLK-L01 aan alle forumleden
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Dingeman »

Op het forum van gps.nl (WayPoint) staat een heel uitgebreid draadje (6 pagina,s) met dit onderwerp. Gaat om het bestand "gmapdem.img" dat weg is na een kaartupdate. Zou alleen van toepassing zijn voor de Zumo 590 en Zumo 595.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Guusvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Guusvb »

Dingeman schreef:Op het forum van gps.nl (WayPoint) staat een heel uitgebreid draadje (6 pagina,s) met dit onderwerp. Gaat om het bestand "gmapdem.img" dat weg is na een kaartupdate. Zou alleen van toepassing zijn voor de Zumo 590 en Zumo 595.
Dit geldt ook voor de BMW Nav V.
Ik heb nog nergens gelezen dat het is opgelost.
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Georgio »

[/quote]

Dit geldt ook voor de BMW Nav V.
Ik heb nog nergens gelezen dat het is opgelost.[/quote]

Dat het is opgelost staat ook nergens te lezen, ik weet alleen dat ik het bugje niet had bij mijn 590 op 15 sept en ook iemand anders had geen last van het bugje op 17 sept, (zag ik net op het gps.nl forum)
Gebruikersavatar
Pdrke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2015, 18:33
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full option, geen radio
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Lovendegem

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Pdrke »

Ik heb zaterdag 17 de update gedaan op mijn nav V zonder problemen.
Gebruikersavatar
jaapwess
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 sep 2015, 11:26
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door jaapwess »

De Navigator V ging soepel en zonder problemen, en met dank aan de 50 Mbit op kantoor was het ook in een half uurtje gepiept.
De Zumo 590 ging wat lastiger, daar bleek ook een software update mee te komen, en die leek de kaart update te blokkeren. Dus nu heb ik een 'oude' kaart maar wel met nieuwe software. De kaart update volgt nog als ik een keer tijd heb (en op kantoor ben)
---------------------------------------------------
'83 K100, '91 K75, '18 K1600GT, '18 F800GS
Inspector Gadget

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Installatie ging redelijk voortvarend;
Dacht eerst dat de Garmin Express een bug had omdat de nieuwe (volledige) kaart niet op de BMW NAV 5 geïnstalleerd wilde of kon worden.
Maar ultimo bleek dat de nieuwe 2017.20 NTU kaart (bij selectie voor de volledige dekking) gewoon te groot geworden is (4,29Gb) voor in/op de BMW NAV 5, het zal vanaf nu altijd op een geheugenkaartje moeten gaan worden.
Geen verdere problemen, wat dat betreft.
doov650

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door doov650 »

Inspector Gadget schreef:Installatie ging redelijk voortvarend;
Dacht eerst dat de Garmin Express een bug had omdat de nieuwe (volledige) kaart niet op de BMW NAV 5 geïnstalleerd wilde of kon worden.
Maar ultimo bleek dat de nieuwe 2017.20 NTU kaart (bij selectie voor de volledige dekking) gewoon te groot geworden is (4,29Gb) voor in/op de BMW NAV 5, het zal vanaf nu altijd op een geheugenkaartje moeten gaan worden.
Geen verdere problemen, wat dat betreft.

Het blijft toch een raar fenomeen. Je koopt ( voor een aardige som duiten) een apparaat van Garmin, krijgt updates voor de kaarten ( die je ook betaald hebt) en vervolgens is het geheugen te klein.
En ja, aan West Europa heb ik meer dan zat, dus een probleem heb ik er niet echt mee. Maar het blijft een beetje raar.

NB: SD kaart gebruiken is geen optie, want ik heb de dedicated On Route SD.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Doov: ik heb ook de OnRoute SD kaart, maar die is te kopiëren naar een grotere SD. Dan past alles prima, eventueel zelfs met ook nog de OpenStreetMap er naast.

Hartelijke groeten van Android One+ 2 mobile
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Inspector Gadget

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is inderdaad verkeerde bezuiniging, of minstens een zeer ongelukkige keuze, dat de BMW NAV5 al "zo snel" tegen de limieten aanloopt en niet meer geheugen ingebouwd gekregen heeft.
Dat zie je bij de latere Garmin's weer wel.
AGVerheij schreef:Doov: ik heb ook de OnRoute SD kaart, maar die is te kopiëren naar een grotere SD. Dan past alles prima, eventueel zelfs met ook nog de OpenStreetMap er naast.
Ik had begrepen dat die OnRoute micro-SD kaart beveiligd is? _001
Waardoor je niet de Onroute motorkaart op je GPS kunt plaatsen, tenzij die micro-SD nog altijd in je GPS zit.
Hierdoor was het niet noodzakelijk de kaart voor die ene GPS te activeren en kon je de OnRoute motorkaart gemakkelijk transporteren door de micro-SD in je andere GPS te plaatsen. _001
Of heeft OnRoute dat tegenwoordig weer verandert?
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door AGVerheij »

:oops: oeps :oops:
Mr Gadget heeft -uiteraard- weer eens gelijk ;)

Ik heb de OnRoute kaart (die ik op DVD en latere versies als download heb) verward met de 1001-motorroutes SD kaart die ik er bij kreeg. Momenteel heb ik de OpenStreetMap (Benelux) en CityNavigator (West Europe) op het toestel staan, en de volledige CityNavigator en OnRoute op de SD-kaart. Er is dan nog genoeg ruimte over voor een set MP3's.
Alleen jammer dat deze kaartupdate niet voor mijn Zumo660 geschikt is :(
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Mee eens dat het geheugen van de Nav5 best wat groter had mogen zijn.

Van de andere kant: oorzaak van het probleem is dat de kaarten uitdijen; vooral door betere detaildekking in verre oorden, Die verhoogde dekking is uiteindelijk gewoon een plus.

Net als bij bijvoorbeeld een mobiele telefoon hangt de geheugenbehoefte af van wat je er mee doet. Of je bijvoorbeeld een hoop muziek mee wilt kunnen nemen. Cruciaal is dan of het geheugen uitbreidbaar is; en dat is het geval. koop voor minder dan een tientje een SD kaartje bij de HEMA en je probleem is opgelost.

Maar inderdaad: als je de onroutekaart pre-installed hebt dan werkt dat niet. Echter: de onroutekaart bevat alleen West Europa. In het interne geheugen past de 'normale wegenkaart' van W-europa. Zoalng je daar niet buiten komt geen probleem dus.

Ga je wel buiten West Europa dan gebruik je de Onroute kaart niet en kun je dus ook een andere SD plaatsen.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Erg jammer dan dat ik nog altijd gelijk heb voor wat betreft de micro-SD OnRoute motorkaart. :cry:
Ik geloof in het principe van OnRoute maar niet op een veel te kleine voorgeïnstalleerde micro-SD, dat is niet meer van deze tijd. -naughty-
En de kosten zijn het al lang niet meer.

Maar, eerlijkheidshalve, de Onroute micro-SD is gemaakt om die kaart gemakkelijk(er) van de ene GPS naar de andere GPS te transporteren.
Dan zou je in principe geen extra routekaarten op die micro-SD plaatsen, want die zouden dan weer wel per GPS gelocked zijn.

Vandaar dat, tenzij je meerdere GPS toestellen hebt waartussen je de OnRoute Motorkaart wilt gebruiken, je beter voor de software-versie van OnRoute kunt kiezen, dan heb je wél de keuze-vrijheid voor wat betreft de grootte en type/kwaliteit micro-SD.
Alleen kan je dan in principe (...) die Onroute motorkaart in dat geval op de ene GPS gebruiken (na activatie) en niet (meer) op je andere GPS.

Elk nadeel heeft een voordeel. :$

Die 1001-routes micro-SD had ik ook aangeschaft, is ook beveiligd, maar kan je niet meer gebruiken op de modernere Garmin's.
Er zaten ansicht best wel leuke routes bij, maar op de keeper beschouwt best wel prijzig zo.

Van die Hema-geheugen kaartjes moet je wel ietwat oppassen bij de Zumo 660;
Ik heb het wel eens meegemaakt dat er soms een 2e aan-uit cyclus nodig voordat de Zumo 660 de kaart op de "Chinese" micro-SD zag en liet zien in het overzicht.
Met als nadeel niet alleen dat die ene routekaart dan ff niet beschikbaar was, maar ook dat Zumo 660 dan de eventuele default routekaart zelf gaat wisselen, als de niet-beschikbare en de door jou geselecteerde routekaart op de micro-SD staat die dan net ff niet beschikbaar was.
En je dus soms een 3e keer de aan-uit cyclus moet uitvoeren na het wisselen van de routekaart.
AGVerheij schreef:Alleen jammer dat deze kaartupdate niet voor mijn Zumo660 geschikt is :(
Je bedoelt de 2017.20 NTU update waar dit draadje om gestart is? _001
Dat is een kwestie van tijd dan zal de "reguliere" 2017.20 ook beschikbaar komen.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Qua SD: ik noem de HEMA niet zozeer vanwege 'HEMA' maar vooral om te benadrukken dat je vooral niet de grootste en snelste moet kopen; de kans dat de 660 daar problemen mee heeft is aanzienlijk groter dan met een simpel kaartje.

Heb zelf goede ervaringen met Dataio voor m;n geheugenkaarten. Saillant: daar hebben ze niet eens 8GB meer, maar wel een 16GB Smasung kaart voor 7,90. zie https://www.dataio.nl/samsung-16gb-micr ... -10-48mbs/

Qua kaartupdate: van de NT verschijnen minder updates dan van NTU. Het is mogelijk dat deze versie voor NT overgeslagen wordt. Time will tell...
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hans Vaessen schreef:Qua SD: ik noem de HEMA niet zozeer vanwege 'HEMA' maar vooral om te benadrukken dat je vooral niet de grootste en snelste moet kopen; de kans dat de 660 daar problemen mee heeft is aanzienlijk groter dan met een simpel kaartje.
Helemaal mee eens. Vandaar dat ik ook aangaf "Chinees".
Hans Vaessen schreef:Heb zelf goede ervaringen met Dataio voor m'n geheugenkaarten.
Ikzelf heb ook goede ervaringen met hen. _004
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Lemoi »

na update van firmware herkent ie de micro SD kaart niet meer die hij voor die tijd gewoon herkende. Wat een gekl***.

Iemand een oplossing?
Inspector Gadget

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Sluit de BMW NAV 5 aan op je kompjoeter en start de BMW NAV 5 op.
Als het goed is zie je meerder schijfstations (harddisk/removeable media) verschijnen na een minuutje.
Met een geheugenkaartje gemonteerd, zou je totaal 3x stations moeten gaan zien.

Kijk dan of er überhaupt nog wat op die geheugenkaart staat (weet niet wat er op stond c.q op zou moeten staan) met je bestands-explorer.
Probeer ook, al dan niet tijdelijk ff een ander geheugenkaartje.
Probeer ook, als je dat hebt, het geheugenkaartje van de BMW NAV 5 in een geheugenkaart-lezer (sommige pc's hebben die ingebouwd, sommige geheugenkaartjes worden geleverd met een USB card-reader) direct op je pc aan te sluiten en zie of je pc problemen meldt.

Ik zal zo dadelijk ook ff de update doen en laten weten of ik (ook) problemen tegenkom.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Lemoi »

Inspector Gadget schreef:Sluit de BMW NAV 5 aan op je kompjoeter en start de BMW NAV 5 op.
Als het goed is zie je meerder schijfstations (harddisk/removeable media) verschijnen na een minuutje.
Met een geheugenkaartje gemonteerd, zou je totaal 3x stations moeten gaan zien.

Kijk dan of er überhaupt nog wat op die geheugenkaart staat (weet niet wat er op stond c.q op zou moeten staan) met je bestands-explorer.
Probeer ook, al dan niet tijdelijk ff een ander geheugenkaartje.
Probeer ook, als je dat hebt, het geheugenkaartje van de BMW NAV 5 in een geheugenkaart-lezer (sommige pc's hebben die ingebouwd, sommige geheugenkaartjes worden geleverd met een USB card-reader) direct op je pc aan te sluiten en zie of je pc problemen meldt.

Ik zal zo dadelijk ook ff de update doen en laten weten of ik (ook) problemen tegenkom.
Rob,

Dank je. Maar had al veel geprobeerd. Met PC kan ik kaart zien en lezen en schrijven (als ie nog in de nav v zit.De kaart kan ik ook in de pc (via Micro SD naar SD adapter lezen en schrijven) (zelfs 2 laptops geprobeerd). Toen nog wel garmin express ge-update. Dus wel de firmware update met de "oude" garmin express gedaan (versie voor de laatste). Misschien is daar een probleem?
2 andere micro SD kaarten werken ook niet. 2 kaarten daarna eens met diskpart gewist etc. (ja FAT32) Nog steeds niets. Heb nu maar een gedeeltelijke kaart geïnstalleerd daar ik morgen naar Duitsland moet en overmorgen naar Denemarken en hem dus nodig heb.
Daarna ga ik een week op vakantie. Dus in twee weken ga ik eens verder spelen. Mits iemand nog geen antwoord heeft

Succes met het updaten ;-) en laat je bevinden maar horen!

Hans
Inspector Gadget

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Net de firmware-update gedaan, ging bij mij verder probleemloos.
Ook geen problemen met mijn (16Gb) micro-SD.

Mogelijk dat bij jou de software-update niet helemaal goed gedaan is.
Of dat aan Garmin Express gelegen heeft, weet ik niet.

Ik zou willen adviseren:
1. Zorg eerst dat je BMW NAV 5 volledig opgeladen is. (groene batterij-balkje rechtsboven op maximaal)
Want in PC/Storage mode laadt volgens mij de BMW NAV 5 niet op. En na het updaten moet de BMW NAV 5 altijd ff een tijdje, zonder USB of lader/cradle aangesloten, opstarten en pas dan de software updaten.

2. Sluit de BMW NAV 5 aan, zie scherm dat deze inderdaad in storage-mode opstart.
Wacht totdat je tenminste 2x schijfstations ziet (liefst 3x schijfstations, dat is dan het geheugenkaartje)

3. Start Garmin WebUpdater op. Die zal de BMW NAV 5 "zien" en melden dat de software up-to-date is. Desondanks druk dan op de knop "Reinstall".
Nadat de software getransporteerd is naar de BMW NAV 5, doe een eject(!) van alle schijfstations. De BMW NAV 5 zal dan vanzelf uit gaan.
Koppel de BMW NAV 5 los van je computer.

4. Wacht circa 10 seconden en zet dan de BMW NAV 5 weer aan, het opstarten zal dit keer langer duren, en bovenin (ietwat klein weliswaar) zal zoiets als "updating software" getoond worden. Al die tijd de BMW NAV 5 gewoon verder met rust laten, heb geduld, de BMW NAV 5 zal uit zichzelf op een gegeven moment door/opstarten. Al die tijd nog altijd losgekoppeld van de pc. Als je eenmaal het bekende hoofdmenu hebt, kijk dan ff in het kaart-menu of je routekaarten er zijn in het overzichtslijstje. Of dat er missende (lees: van het geheugenkaartje) zijn.
Zet daarna de BMW NAV 5 echt uit (aan/uit knop lang ingedrukt houden totdat je de keuze krijgt "Toestel uitschakelen? -> uit".
Wacht dan circa 10 seconden. sluit de BMW NAV 5 weer aan op de pc en zie of ja na een tiental seconden je 3x schijfstations weer hebt.

Wat betreft het formaten van micro-SD, dat is in principe niet nodig en is soms zelfs af te raden.
Als je een micro-SD wilt formaten c.q wissen, adviseer ik SD Formatter (pas wel op waar je die download in verband met virussen e.d)

Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Garmin routekaart 2017.20 NTU beschikbaar

Ongelezen bericht door Lemoi »

zal die webupdater dan ik twee weken proberen. Heb met de firmware update lang gewacht voor de nav v uitgepruttelt was. Dus da's het ook niet.

Heb zelfs met diskpart gewerkt, ook dat mocht niet baten.

Ach zo af en toe moet iemand een probleem hebben anders was het te makkelijk ;-)
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”